Google+
Doel:€250.00
Donaties:€34.30

Per saldo:€-215.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-08-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

s88SD16-n + Koploper c.q. Rocrail door Ronaldp
Vandaag om 22:52:59
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door mwdb
Vandaag om 22:49:20
BNLS Baanbreker - ProjeKct 083 tot 338 door 44
Vandaag om 22:45:40
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door Rondje_HO
Vandaag om 22:45:11
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door Bahn-AG
Vandaag om 22:41:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door barry1972
Vandaag om 22:35:57
19 Toen door ronald2016
Vandaag om 22:26:43
Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e door EricZmS
Vandaag om 22:25:50
Neutraal Moresnet in H0 door Flevodienst
Vandaag om 22:23:52
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 22:15:10
BNLS-module: "Groeten uit Jottum" door nighttrain1
Vandaag om 22:00:38
Ashover omgebouwd door Hugo Baart
Vandaag om 21:59:49
Roco GeoLine bevalt niet. Alternatieven aanbevolen? door ivanzon
Vandaag om 21:46:41
Tramstraat in Waterland in H0m door martijn v m
Vandaag om 21:46:07
Schragenhave (1:45) door Sven
Vandaag om 20:55:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 20:42:11
Terug naar Toen, bij de VSM, gastlocs? door Matthijs vd Schoor
Vandaag om 20:31:14
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Rondje_HO
Vandaag om 20:09:11
Blauwe 1100 met A sein door Arnold van Heyst
Vandaag om 19:48:44
  

Auteur Topic: Groene bolkoppen van Roco  (gelezen 2454 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1774
  • Bruggen-IG:
Re: Groene bolkoppen van Roco
« Reactie #15 Gepost op: 13 juni 2018, 22:02:24 »
Ik heb zelf tweemaal een oudere Roco plan D tot een Bolkop verbouwd. Voor de ABC en de C moet dan de hele zijwand worden vervangen, maar de AB is makkelijk; de verschillen met de C van plan D zijn zo gering dat Roco terecht die mal ervoor heeft gebruikt.
De afwijkende vorm van het dak bij de aansluiting met de vouwbalg (nl. een ' plat'  einde ipv vloeiend) is heel makkelijk zelf aan te brengen door een paar streken met een schuurpapiertje. Wel even een foto erbij nemen, bv. zo' n fabrieksfoto, maar die staan al ergens op dit  forum. En de verdere aankleding van de kop met (hoge en lage) sluitseinijzers en treetjes is iets anders dan bij de Roco plan D. Dit zijn wel die details die hier het verschil maken. Regengoot en sluitlichtjes weg, dynamo eraf en vervangen door een luchtcilinder. Interieur in de juiste kleuren verven (zie ook discussie over AB7521, en foto' s in Utrechts Archief). Voor het groen van voor WO2 geen standgroen maar Boonstoppel, en ik denk dat veel exemplaren nooit standgroen hebben gehad maar medio jaren ' 50  direct blauw zijn geworden.
Veel meer is het niet, toch?
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2018, 15:47:50 door janw »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 511
Re: Groene bolkoppen van Roco
« Reactie #16 Gepost op: 14 juni 2018, 01:45:46 »
Hebben beide Roco AB's deze fout?
Zover als ik kan zien op de plaatjes van de links hierboven hebben allebei de AB's deze bordjesfout. Wel jammer inderdaad dat het weer nabewerkt moet worden, maar het is eenvoudiger dan bij de Exact train AB, bij Roco zitten de bordjes er al in reliƫf, dus hoeven er alleen maar transfers eroverheen gewreven te worden. Ik doe er wel een druppie vernis overheen voor de krasvastheid en neem gelijk de andere bordjes mee zodat de glansgraad hetzelfde blijft. Het klopt dat de nummers op de koppen vanaf 1952 niet meer geplaatst werden, maar waar die nog wel opzaten zijn niet gelijk allemaal weggehaald denk ik, hier is dan ook een uitloopperiode.

Natuurlijk zijn de sluitseinijzers en opstaptreden op de koppen beeldbepalend, maar dan moeten alle turkooizen Roco plan D's deze eigenlijk ook krijgen, zoals goed zichtbaar is op de tekeningen van die rijtuigen op de site van Seinarm. Bij plan D zijn die in het begin van de jaren 60 weggehaald.

Positief puntje: bij de A versie van de bolkop (dus vanaf 1956 tot ombouw naar binnenlandse dienst) zijn zoals het hoort de plaatsnummers op de zijwand onder de ramen verdwenen. Bij de oude A bolkop van Roco zaten deze er onterecht wel op.
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2018, 02:19:06 door Modellbahnwagen »
Groeten,
Richard

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5380
  • Spaar ze allemaal.
Re: Groene bolkoppen van Roco
« Reactie #17 Gepost op: 19 juni 2018, 15:16:44 »
Het valt me nu pas op dat ook de stelbalken zwart zijn, bij de oude uitgaven waren deze nog groen wat niet iedereen juist vond. Zwart ziet er wel mooier uit in ieder geval.
Wat betreft de houdbaarheidsdatum van de zilveren daken; op foto's van de overbrengingsrit van de NS 3737 op 7 januari 1958 naar het spoorwegmuseum hebben, als ik het goed zie, alle getrokken ovaleramenrijtuigen ook nog een zilverkleurig dak.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2018, 15:48:24 door prutser »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 511
Re: Groene bolkoppen van Roco
« Reactie #18 Gepost op: 25 juni 2018, 23:59:14 »
Wat plaatjes....




Roco bolkop AB 7402 (74426) periode 3a, de uitvoering met zilveren/aluminium dak en schortplaten is een opvallende verschijning.





Opname is helaas niet helemaal onbewogen maar het gaat om het effect van de te grote opschriften, fantasie-cijfers (open 4, 7 met haakje), de wat doodse groene kleur, groene stelbalk en rafelige dakluchters van het oude bolkopmodel van Roco uit 1989 ten opzichte van het nu verschenen model.






Het nieuwe model..

De AB 7402 heeft losse koersborden 4x Amsterdam-Brussel Zuid (via Antwerpen Oost, dus waarschijnlijk gaat het dan om een versterkingsrijtuig in de D trein naar Parijs, die niet verder meerijdt dan Brussel), en verder 4 koersborden Amsterdam CS - Enschede. Natuurlijk zijn ook ingetrokken vouwbalgen meegeleverd bij alle versies.






De A 7406 (74427) als volledig 1e klas rijtuig uit periode 3b met donker aluminium dak en schortbeplating. De klassecijfers zien er enigzins lomp uit. Ook het groen is erg dik opgespoten. Bij dit rijtuig zijn vier koersborden Groningen - Den Haag SS meegeleverd.






Het standgroen matcht wel aardig met het standgroen van Artitec.


Afgezien van de basisfouten in het rijtuig die al bekend zijn vind ik deze nieuwe bolkopserie een mooie aanvulling op het rijtuig bestand. De oude bolkoppen mogen weg. Hopelijk komt dit rijtuig ook opnieuw nog als blauw A rijtuig uit periode 3c, 4a op de markt.

Groeten, Richard
Groeten,
Richard