Google+
Doel:€250.00
Donaties:€29.30

Per saldo:€-220.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-06-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan in Los Angeles door phdirk
Vandaag om 09:57:45
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door NS8714
Vandaag om 09:56:37
Arduino Mega 2560, voor spoorwegoverweg met fotocellendetectie door gvandersel
Vandaag om 09:55:13
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:47:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hendrik Jan
Vandaag om 09:44:00
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door gvandersel
Vandaag om 09:42:26
Raadplaatje door könings
Vandaag om 09:36:11
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Met een sik
Vandaag om 09:08:28
Egyptisch smalspoor ( 0e ) door Wim Vink
Vandaag om 08:14:33
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door MOVisser
Vandaag om 08:11:11
Update: baan in de tropen door MOVisser
Vandaag om 08:01:33
De bouw van Schellenbach door Martin Domburg
Vandaag om 00:17:45
Hoe frosted ultra detail (shapeways) schoonmaken voor schilderen? door Joran
20 juni 2018, 23:50:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
20 juni 2018, 22:56:29
DE 64/6500 verbouwde varianten in model door Taigagaai
20 juni 2018, 22:28:15
LSModels 2018 door André82
20 juni 2018, 22:19:45
Piko Railjet, ingebouwde decoder wordt te warm? door ivanzon
20 juni 2018, 22:15:51
Frans diorama 1:48 door Scratchbuilt
20 juni 2018, 22:14:35
BNLS-Module: Brandland door Spoortief
20 juni 2018, 21:37:58
Tramstraat in Waterland in H0m door Jelmer
20 juni 2018, 21:16:54
  

Auteur Topic: Groene bolkoppen van Roco  (gelezen 1843 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1751
  • Bruggen-IG:
Re: Groene bolkoppen van Roco
« Reactie #15 Gepost op: 13 juni 2018, 22:02:24 »
Ik heb zelf tweemaal een oudere Roco plan D tot een Bolkop verbouwd. Voor de ABC en de C moet dan de hele zijwand worden vervangen, maar de AB is makkelijk; de verschillen met de C van plan D zijn zo gering dat Roco terecht die mal ervoor heeft gebruikt.
De afwijkende vorm van het dak bij de aansluiting met de vouwbalg (nl. een ' plat'  einde ipv vloeiend) is heel makkelijk zelf aan te brengen door een paar streken met een schuurpapiertje. Wel even een foto erbij nemen, bv. zo' n fabrieksfoto, maar die staan al ergens op dit  forum. En de verdere aankleding van de kop met (hoge en lage) sluitseinijzers en treetjes is iets anders dan bij de Roco plan D. Dit zijn wel die details die hier het verschil maken. Regengoot en sluitlichtjes weg, dynamo eraf en vervangen door een luchtcilinder. Interieur in de juiste kleuren verven (zie ook discussie over AB7521, en foto' s in Utrechts Archief). Voor het groen van voor WO2 geen standgroen maar Boonstoppel, en ik denk dat veel exemplaren nooit standgroen hebben gehad maar medio jaren ' 50  direct blauw zijn geworden.
Veel meer is het niet, toch?
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2018, 15:47:50 door janw »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 416
Re: Groene bolkoppen van Roco
« Reactie #16 Gepost op: 14 juni 2018, 01:45:46 »
Hebben beide Roco AB's deze fout?
Zover als ik kan zien op de plaatjes van de links hierboven hebben allebei de AB's deze bordjesfout. Wel jammer inderdaad dat het weer nabewerkt moet worden, maar het is eenvoudiger dan bij de Exact train AB, bij Roco zitten de bordjes er al in reliëf, dus hoeven er alleen maar transfers eroverheen gewreven te worden. Ik doe er wel een druppie vernis overheen voor de krasvastheid en neem gelijk de andere bordjes mee zodat de glansgraad hetzelfde blijft. Het klopt dat de nummers op de koppen vanaf 1952 niet meer geplaatst werden, maar waar die nog wel opzaten zijn niet gelijk allemaal weggehaald denk ik, hier is dan ook een uitloopperiode.

Natuurlijk zijn de sluitseinijzers en opstaptreden op de koppen beeldbepalend, maar dan moeten alle turkooizen Roco plan D's deze eigenlijk ook krijgen, zoals goed zichtbaar is op de tekeningen van die rijtuigen op de site van Seinarm. Bij plan D zijn die in het begin van de jaren 60 weggehaald.

Positief puntje: bij de A versie van de bolkop (dus vanaf 1956 tot ombouw naar binnenlandse dienst) zijn zoals het hoort de plaatsnummers op de zijwand onder de ramen verdwenen. Bij de oude A bolkop van Roco zaten deze er onterecht wel op.
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2018, 02:19:06 door Modellbahnwagen »
Groeten,
Richard

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5348
  • Spaar ze allemaal.
Re: Groene bolkoppen van Roco
« Reactie #17 Gepost op: 19 juni 2018, 15:16:44 »
Het valt me nu pas op dat ook de stelbalken zwart zijn, bij de oude uitgaven waren deze nog groen wat niet iedereen juist vond. Zwart ziet er wel mooier uit in ieder geval.
Wat betreft de houdbaarheidsdatum van de zilveren daken; op foto's van de overbrengingsrit van de NS 3737 op 7 januari 1958 naar het spoorwegmuseum hebben, als ik het goed zie, alle getrokken ovaleramenrijtuigen ook nog een zilverkleurig dak.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2018, 15:48:24 door prutser »