Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Hulp aan huis  (gelezen 27802 keer)

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Hulp aan huis
« Reactie #90 Gepost op: 12 juni 2018, 15:02:13 »
en je wordt steeds in verwarring gebracht door adviseurs die het ook niet helemaal snappen.

Daarvan zal ik er dan wel eentje zijn  (als analoger)  ;D


Citaat
Dirk, je schrijft ergens dat je de kruising linksboven geïsoleerd hebt waardoor er geen kortsluiting in de lus rechts ontstaat.
Dat hangt volgens mij ook af van wat je met wissel1 hebt gedaan, want Eric gaat er in z'n tekening van uit dat het rood omcirkelde gebied na dat wissel (in rechtuit stand) is geïsoleerd.
Maar je zou wissel1 ook juist in de afbuigende stand kunnen hebben geïsoleerd (dus tussen kruising en wissel1), en dat leidt tot een omgekeerd resultaat (en dat werkt net zo goed).

Citaat
en ik vrees dat mijn 62 jarige rug dan gaat zeggen:" Niet met mij !!! "
Ik ben 2 jaar ouder dan jij, en merk hieruit op dat ik blij mag zijn met mijn rugconditie.
Dank daarvoor  :angel: (ff afkloppen).
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Hulp aan huis
« Reactie #91 Gepost op: 12 juni 2018, 15:30:38 »
Jan Willem,

Nog niet helemaal begrepen. Kijk een goed naar de tekening van Klaas (Laatste met de twee keerlussen). In principe ontstaat zowel op het wissel als het kruis alleen een probleem bij de hartstukken. Bij Dirk ontstonden de problemen toe hij iets naar beneden de engelsman aanbracht. Dit is de enige plaats op zijn baan waar de rail gekruist/gedraaid verbonden zijn. De eerdere engelsman beneden die hij al heeft weggehaald gaf dezelfde problemen. Door wat Klaas heeft toegepast, parallelle sporen dezelfde polariteit, voorkom je een heleboel problemen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
  • Marco Roede
Re: Hulp aan huis
« Reactie #92 Gepost op: 12 juni 2018, 17:19:48 »
Daarvan zal ik er dan wel eentje zijn  (als analoger)

Jan Willem,

Waarom geef je dan toch een advies, dat begrijp ik niet en het vergroot de verwarring. Gerard zei het iets netter, sorry.
De reactie van Gerard op jouw advies is terecht maar vertroebelt waar het echt om gaat.

Ik als digitale 3-rail rijder volg deze discussie met interesse, denk ook dat ik het snap. Maar ik onthou me van inhoudelijke adviezen, zo van “Schoenmaker blijf bij je leest”.

Klaas en Gerard weten uit ervaring waar ze over praten. Dus .........

Met vriendelijke groet,
Marco
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Hulp aan huis
« Reactie #93 Gepost op: 13 juni 2018, 09:56:28 »
Dat hangt volgens mij ook af van wat je met wissel1 hebt gedaan, want Eric gaat er in z'n tekening van uit dat het rood omcirkelde gebied na dat wissel (in rechtuit stand) is geïsoleerd.
Maar je zou wissel1 ook juist in de afbuigende stand kunnen hebben geïsoleerd (dus tussen kruising en wissel1), en dat leidt tot een omgekeerd resultaat (en dat werkt net zo goed).
Daar ga ik niet alleen vanuit maar dat heeft Dirk zelf al eerder aangegeven.
En dat was een probleem wat in een eerder draadje al was aangepakt.
Het probleem is alleen dat Dirk steeds een stuk bouwt en er dan nieuwe problemen ontstaan.
Als er in een eerder stadium meer bekend was geweest over het verdere baanplan hadden er diverse problemen voorkomen kunnen hebben of anders aangepakt.
Gr.
Eric

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re: Hulp aan huis
« Reactie #94 Gepost op: 17 juni 2018, 13:05:08 »
Heren,

na 2 dagen proberen en testen lukt het me niet om die keerlusmodules aan de praat te krijgen. ik krijg spanning tot sectie A en dan stopt het. Ook wat betreft het poolen krijg ik niks lijk er geadviseerd wordt, dat zal waarschijnlijk zo zijn omdat de Xtreme modules hun ding niet doen. Ik heb alles 5x gecontroleerd of de juiste draden op de juiste plaats zitten, gemeten, en op de manual gelezen, ik krijg het niet klaar. De locs rijden tot aan de keerlussen en daar stopt het verhaal. Wat kan ik nog testen? Wat zijn de meest voorkomende fouten die gemaakt worden? kan ik iets aan de module meten en zoja, hoe en wat?


mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Hulp aan huis
« Reactie #95 Gepost op: 17 juni 2018, 13:57:45 »
Heb je dan wel eerst de andere bedrading aangepast zoals ik in het rode deel heb aangegeven? Dus gelijkgepoold gemaakt. Anders blijf je natuurlijk doormodderen tot je een ons weegt en zal het nooit gaan werken.
Zo ja dan moet de keerlusschakeling gewoon werken als je de handleiding gevolgd hebt en de juiste isolaties hebt aangebracht.
Zoniet zou ik stopen met advies vragen en een andere hobby gaan zoeken  ;D :angel:

En aangezien wij totaal geen idee hebben hoe jij langzamerhand e.e.a. daadwerkelijk hebt aangesloten blijft het gissen naar een oplossing.
Maak nou eens en duidelijke schematische tekening met alle isolaties, boosterscheidingen, polariteiten etc.
Misschien dat we dan het kwartje ook bij jou kunnen laten vallen.
Gr.
Eric

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Hulp aan huis
« Reactie #96 Gepost op: 17 juni 2018, 14:00:58 »
Dirk,

Mogelijk dat het al ergens is gemeld door je.

Waarmee voorzie je de baan van spanning?
Dus welke centrale rijd je mee.

De modules hebben namelijk wel een minimale spanning nodig om te werken. Bij sommige centrales, ligt dat limiet helaas zeer dicht bij wat deze kunnen leveren.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re: Hulp aan huis
« Reactie #97 Gepost op: 17 juni 2018, 18:13:56 »
Heb je dan wel eerst de andere bedrading aangepast zoals ik in het rode deel heb aangegeven? Dus gelijkgepoold gemaakt. Anders blijf je natuurlijk doormodderen tot je een ons weegt en zal het nooit gaan werken.
Zo ja dan moet de keerlusschakeling gewoon werken als je de handleiding gevolgd hebt en de juiste isolaties hebt aangebracht.
Zoniet zou ik stopen met advies vragen en een andere hobby gaan zoeken  ;D :angel:

En aangezien wij totaal geen idee hebben hoe jij langzamerhand e.e.a. daadwerkelijk hebt aangesloten blijft het gissen naar een oplossing.
Maak nou eens en duidelijke schematische tekening met alle isolaties, boosterscheidingen, polariteiten etc.
Misschien dat we dan het kwartje ook bij jou kunnen laten vallen.

bij deze nog eens wat ik gedaan heb, Ik hoop dat je dit bedoeld

Dirk



2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re: Hulp aan huis
« Reactie #98 Gepost op: 19 juni 2018, 06:33:20 »
Rechtsonder: er zit geen isolatie / scheiding tussen C1 en B.

Gr, Ben.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re: Hulp aan huis
« Reactie #99 Gepost op: 21 juni 2018, 10:35:53 »
Heren,

Ik ben zover dat ik op de hele baan kan rond rijden. Ik heb idd hulp aan huis gekregen, weliswaar via streaming, maar na verwoede pogingen is het me gelukt. Het probleem was een baggere verbinding aan het einde van de ringleiding, daar had ik een slechte - verbinding. Na een voormiddag hopeloos geprobeerd om de ringleiding aan de praat te krijgen was ik maar eens aan de andere ringleiding begonnen, en wonderlijk, die deed het gewoon. De raad indachtig "meten is weten" heb ik alles nog eens vergeleken en toen zag ik dat de bruine draad van de ringleiding vanaf 1 aansluiting niet doorgaf. dit opgelost et voila, de loc rijd zonder problemen rond. Het vreemde was dat ik ondanks de slechte verbinding toch stroom kon meten in de keerlus maar dat de loc niet reageerde, dit tot grote frustratie van mijn online hulp.
Anyway, mijn dank aan Wim voor zijn "geduld" en zijn herhaalde raad "meten is weten" Nu weer verder met enkele moeilijk te plaatsen servo's.

thnx

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Hulp aan huis
« Reactie #100 Gepost op: 21 juni 2018, 10:58:59 »
Het vreemde was dat ik ondanks de slechte verbinding toch stroom kon meten in de keerlus....
Ik neem aan dat je spanning kon meten. Dat kan komen door overspraak tussen draden. Maar zodra je probeert stroom te trekken zal die spanning in elkaar zakken. Maar mooi dat het is opgelost.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Hulp aan huis
« Reactie #101 Gepost op: 22 juni 2018, 08:33:32 »
@Dirk,
Geweldig dat het is opgelost  (y), en mooi dat dit tegenwoordig kan via streaming.
Meekijken op afstand is een mooie vorm van support.

@Marco
Je krijgt PB.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Ronaldp

  • Offline Offline
  • Berichten: 797
Re: Hulp aan huis
« Reactie #102 Gepost op: 22 juni 2018, 08:37:45 »
Anyway, mijn dank aan Wim voor zijn "geduld" en zijn herhaalde raad "meten is weten"


Was zeker Wim van Rosoft?

mvg ronald
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Hulp aan huis
« Reactie #103 Gepost op: 22 juni 2018, 10:16:40 »
Dat via streaming is wel een briljant idee :)