Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-10-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160 door Rondje_HO
Vandaag om 13:53:49
SBB/BLS/RhB enz. Info door Swiss_fan
Vandaag om 13:47:56
De spoorhaven van Zuidbarge. door ReneN
Vandaag om 13:47:45
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 13:45:04
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 13:37:24
Voith Maxima met Uhlenbrock decoder rijdt te lang door in windigipet door henk
Vandaag om 13:29:10
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Tomasso
Vandaag om 13:24:20
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 13:21:13
Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 13:21:08
Rocky rail 6400 door Daan!
Vandaag om 13:19:31
Leek met vragen.. Arduino.. door Timo
Vandaag om 12:58:07
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Jelmer
Vandaag om 12:40:29
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:17:16
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 11:31:45
Stopsectie Conrad werkt niet door HennySavenije
Vandaag om 11:28:09
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 11:13:34
Railad ombouwen door Floris Dilz
Vandaag om 10:59:07
Mara Harbor door Wim Corduwener
Vandaag om 10:55:55
Brawa E95 rijdt beroerd door Charly
Vandaag om 10:55:43
Aansluiten Elco op LED-sluitseinen door Gerard
Vandaag om 10:34:13
MB-module: "L'Esimé" door Chris80
Vandaag om 10:21:01
Ervaringen ombouw MTB modellen DC -> AC? door Dewey
Vandaag om 10:15:39
  

Auteur Topic: Montage bouwkit Weinert BR 93  (gelezen 6777 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 743
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #75 Gepost op: 19 september 2018, 21:07:09 »
Dat is mooi spul Michiel!
Ik houd het in gedachten, want er zijn nog heel veel meer messing onderdelen die van hun gietboom bevrijd moeten worden.

Waar het echt nodig is moet ik sowieso nog gereedschap aanschaffen.
Zo zal ik straks beslist een airbrush nodig hebben (waar ik nog nul en generlei ervaring mee heb). Tegen die tijd zal ik jullie vast nog wel om advies vragen.

Maar zover is het nog lang niet. Eerst maar eens verder met de bouw met al die details en het leidingwerk.
Het monteren van de schuifbeweging wordt vast ook nog een uitdaging. Een soepel lopend model is wat mij betreft een voorwaarde om de bouw als geslaagd te beschouwen.

Groet, Bas

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5303
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #76 Gepost op: 19 september 2018, 21:10:56 »
Een goede tang of een gewoon ijzerzaagje zouden prima zijn om dat messing door te zagen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 743
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #77 Gepost op: 19 september 2018, 21:48:03 »
Inderdaad. Met een ijzerzaagje 5 minuten werk.
Figuurzaag was niet zo'n goed idee

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4493
  • Team Mitropa
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #78 Gepost op: 19 september 2018, 22:06:09 »
dremel  ???

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 743
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #79 Gepost op: 22 september 2018, 21:59:43 »
Met de omloop aan de linker zijde heb ik nog een beetje moeten sjoemelen om die precies te laten aansluiten op de omloop aan de voorzijde.
Hiermee is het casco van de opbouw gereed. Het past op het chassis en de stoomleidingen sluiten aan op de cilinders.
Het aanbrengen van de details kan beginnen.


Het plaatsen van het veiligheidsventiel bleek iets minder simpel dan gedacht. De bediening die naar het machinistenhuis leidt heb ik wat moeten inkorten.
Er is ook een "deukje" te zien bij de aansluiting op de ketel. Ik was aanvankelijk in de veronderstelling dat daar een leiding op aan zou sluiten. Dat blijkt niet het geval. Dat onderdeel is dus vermoedelijk niet helemaal goed uit de gietmal gekomen of ikzelf zou het ongemerkt beschadigd moeten hebben. Ik laat het voorlopig maar zitten want om dat messing bij te werken moet je heel veel geduld hebben vanwege de hardheid van het materiaal.


De stand van zaken.
Het wiel van de sluiting van de rookkastdeur heeft alweer losgelaten.
Dat komt eigenlijk wel goed uit want dan kan ik ook het bord voor de nummerplaat verwisselen voor het exemplaar waar een geëtste nummerplaat op past. (Die onderdelen hebben in de montagehandleiding hetzelfde nummer. Zo ga je ongemerkt de mist in)


De volgorde van het vervolg is nu niet meer zo dwingend meer (omdat de opbouw nu gegarandeerd op het chassis past).
Maar voor de volgorde is het wel belangrijk om op te letten wat straks rood en wat zwart gespoten moet worden. De aanschaf van een airbrush komt dichtbij.

Groet, Bas

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #80 Gepost op: 23 september 2018, 08:07:25 »
Hallo Bas.

Even een goede tip, ik weet natuurlijk ook niet wat er in de bouw beschrijving staat vermeld ,maar ik zeg het toch even tegen je.
Voor dat je begint met het leiding werk, kijk goed naar de afbeeldingen en welke leiding het meest langs de ketel ligt.

Ik bedoel, als er straks 4 leidingen op zitten en er moet er nog 1 onderdoor, dan word het priegelwerk of de handel weer los halen om deze te plaatsen.

Overigens zie ik dat je er lekker de tijd voor neemt en dat dit project wel goed komt. (y)

Succes met de verdere bouw.

Kees.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 743
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #81 Gepost op: 24 september 2018, 09:52:27 »
Goeie tip Kees.

Ik heb al gezien dat de zandleidingen buitenom lopen. En er wordt in de bouwbeschrijving ook voor gewaarschuwd deze als laatste aan te brengen.

Wat ook helpt bij de bouw is dat ik zo af en toe kan spieken bij mijn Roco-model van de BR 93, al moet je daar natuurlijk wel mee oppassen.
(Bij het model van Liliput van de BR42 bijvoorbeeld, lopen de zandleidingen "vorbildwiedrig" strak over de ketel omdat ze meegegoten zijn).

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 743
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #82 Gepost op: 13 oktober 2018, 17:10:52 »
Het is weer een tijdje geleden dat ik hier gepost heb, maar ik ben nog steeds bezig.
Het is steeds 2 stappen vooruit en dan weer 1 stap achteruit. Het schiet in ieder geval weinig op.

Het is me een raadsel hoe het kan, maar bij tussentijdse passing bleek ineens dat de voorverwarmer het frame raakt, waardoor de bovenbouw niet meer op het chassis aansluit.

Bij het corrigeren bleek vervolgens dat de voorverwarmer tevens niet stijf vastgelijmd zat tegen de onderzijde van de ketel.
Daarmee kwam ook de omloop onder waterbakken aan de linker zijde weer eens los. Zo blijf je dus bezig.

Even over het lijmen:
Bij onderdelen die ik na het lijmen nog wil kunnen justeren, gebruik ik Bison Combi Metaal. Dat moet wel 12 uur uitharden, maar dan zou het muurvast moeten zitten.
Meestal wel ja.
Maar niet altijd. Dan gedraagt de lijm zich als een soort bijna-hard-geworden- kauwgom.
Hoe zou dat toch komen? Niet goed gemengd misschien?

Als ik een net zo sterke (of nog sterkere) 2-componentenlijm wil die, die veel sneller vast zit, dan staat er Fast-Metal-Minutenkleber ter beschikking. Daarvoor geldt dat je die beslist grondig moet mengen, anders zit je met dezelfde "bijna-hard-geworden-kauwgum".
Ondanks dat ik nu veel aandacht schenk aan het mengen, heb ik soms toch weer die lijm die onvoldoende uithardt.
Niet onder controle dus, helaas.
Nadeel van deze lijm is verder ook dat die een maar heel beperkte verwerkingstijd heeft. Het merendeel kun je ongebruikt weggooien.

Voor de kleine onderdeeltjes die je gemakkelijk in 1 keer op de goede plek zet, is secondelijm prima. Gaat het echter mis en moet het overnieuw, dan ben je een flinke tijd bezig om de lijmresten te verwijderen. (Want secondelijm lijmt niet op secondelijm)
De tip van Weinert die ik las in de handleiding blijkt een uitkomst.
Je legt een flinke druppel ergens op een niet-poreuze ondergrond. Met een stijve draad breng je vervolgens een kleine hoeveelheid precies op de goede plek. Die druppel droogt dusdanig langzaam op dat je zo uren vooruit kunt.
Het is dan ook niet zo'n probleem meer dat die punten van de tubes zo vaak afbreken. Het is namelijk niet meer nodig voor iedere lijmhandeling de tube open en dicht te doen.

Binnenkort meer wederwaardigheden.

Groet, Bas

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 706
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #83 Gepost op: 13 oktober 2018, 17:45:56 »
Citaat
Je legt een flinke druppel ergens op een niet-poreuze ondergrond.
Doe ik op een boterhamzakje.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
Ik wil nog wel een keer iets in LGBschaal of 1:32 doen.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12282
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #84 Gepost op: 13 oktober 2018, 17:59:07 »
Of op (de gladde kant van) het schutvel van een sticker. Of op een stuk glanzend fotopapier.

frank002

  • Offline Offline
  • Berichten: 276
  • * de eerste, dat er nog maar meer mogen volgen
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #85 Gepost op: 13 oktober 2018, 18:52:12 »
In de dop van een pak melk.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5303
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #86 Gepost op: 13 oktober 2018, 21:20:53 »
Op het melkpak zelf.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 743
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #87 Gepost op: 13 oktober 2018, 22:11:33 »
op een omgekeerd porseleinen kopje

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 743
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #88 Gepost op: 14 oktober 2018, 10:37:53 »
Bij onderdelen die ik na het lijmen nog wil kunnen justeren, gebruik ik Bison Combi Metaal. Dat moet wel 12 uur uitharden, maar dan zou het muurvast moeten zitten.
Meestal wel ja.
Maar niet altijd. Dan gedraagt de lijm zich als een soort bijna-hard-geworden- kauwgom.
Hoe zou dat toch komen? Niet goed gemengd misschien?

Als ik een net zo sterke (of nog sterkere) 2-componentenlijm wil die, die veel sneller vast zit, dan staat er Fast-Metal-Minutenkleber ter beschikking. Daarvoor geldt dat je die beslist grondig moet mengen, anders zit je met dezelfde "bijna-hard-geworden-kauwgum".
Ondanks dat ik nu veel aandacht schenk aan het mengen, heb ik soms toch weer die lijm die onvoldoende uithardt.
Niet onder controle dus, helaas.
Gisteren was een pechdag voor het lijmen met 2-componentenlijm.
Ondanks langdurig mengen heeft geen van mijn lijmpogingen geleid tot een volledig uitgeharde, stevige verbinding.

Geen idee wat de oorzaak is.
(Zou het kunnen dat de hoeveelheden die ik per keer meng te gering zijn voor de vereiste chemische reactie?)
Heeft iemand van jullie ervaringen of ideeën?

Groet, Bas

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5303
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #89 Gepost op: 14 oktober 2018, 10:39:57 »
Lijm te oud?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.