Wat zijn we aan het bouwen? > Materieel

Montage bouwkit Weinert BR 93

(1/103) > >>

wob:
Onder "Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)..." bericht 7831 had ik al laten zien dat ik voor mijn verjaardag een Weinert bouwset van een BR 93 heb gekregen.
Ik heb totaal geen ervaring met dit soort kits. Ik zeg Pippi Langkous dan maar na: "ik heb het nog nooit gedaan, dus zal ik het wel kunnen".

Het is mijn bedoeling om hier bij tijd en wijle wat te laten zien van de vorderingen.
En verder zal ik ook vast wel eens om raad vragen.

Nogmaals de foto van de inhoud van de bouwset:


In de bouwbeschrijving wordt aangeraden om alvorens de bouw te starten, eerst de voorgemonteerde aandrijving te testen. Mocht je daarmee niet tevreden zijn, dan kun je dat frame ter controle naar Weinert sturen.
Welnu, de test kon mij helaas niet overtuigen.

Dus heb ik het frame teruggestuurd naar Weinert.
Inmiddels heb ik het frame weer terug. Weinert heeft naar hun zeggen de motor (Faulhaber) vervangen.

De motor blijkt echter niet vast te zitten. Een van de polen is aan het frame vastgesoldeerd. Maar voor de rest zit de motor los.

Ik zou de motor vast kunnen lijmen, maar ik denk dat ik daar toch even mee wacht. In de bouwbeschrijving staat namelijk verderop dat het goed is de werking van de schuifbeweging te controleren met vrijloop van de motor.
Ik heb daarom maar een provisorische test gedaan door de motor vast te zetten met wat schilderstape.

Het lijkt erop dat de loop inderdaad verbeterd is. Maar hoe het eindresultaat wordt, blijft natuurlijk afwachten.

Onderstaand foto's van het voorgemonteerde frame.




De motor is dus met 1 pool aan de massa vastgesoldeerd. Voor analoog gebruik is dat prima. Maar ik zou de loc liefst van een decoder voorzien. Ik hoop een minidecoder te vinden die ergens tussen het frame geplaatst kan worden. Zou moeten kunnen want een Faulhaber vraagt maar weinig vermogen en ik ben ook niet van plan om er treinen aan te hangen.

Bovendien blijkt er niet gerekend te zijn met werkende verlichting (een beetje een tegenvaller), zodat de decoder nòg minder belast wordt.
Het wegwerken van bedrading wordt nog de lastigste klus.
Maar als het allemaal te ingewikkeld wordt, dan houd ik het maar bij analoog.

Groet, Bas

Jack Black (NS1220):
Geen groot probleem denk ik. Decoder met rode en zwarte draad waar nu de draden van de motor zitten. Dan de motor aan de oranje en grijze draad van de decoder.

wob:
Hier nog een wat verlate reactie.
Het aansluitschema is niet ingewikkeld. Het gunstig positioneren van een decoder is dat wel. Want pas als het bouwpakket gemonteerd is kun je goed zien waar je een decoder het beste kunt plaatsen.
Op dit moment heb ik daar nog nauwelijks een beeld bij.

Het project vordert maar langzaam. Het mooie weer helpt ook niet echt. En de vakantie staat ook nog eens voor de deur.
Er moet bovendien veel voorwerk worden verricht voor de delen in elkaar gezet kunnen worden.

Van de witmetalen onderdelen moeten eerst de gietresten en gietnaden worden verwijderd. Het is goed oppassen dat je niet uitschiet of per abuis een detail te pakken hebt.

Verder bevat de handleiding een boorplan. Allerlei putjes die op de bouwdelen te zien zijn, moeten worden worden uitgeboord in verschillende diameters, variërend van 0,3 tot 1,3 mm. Dit moet deels vooraf geschieden omdat je er later vaak niet meer bij kunt.
Voor dit boorwerk heb ik me eerst wat extra boortjes en een handboortje moeten aanschaffen. Ik boor alles met de hand. Het witmetaal is zacht en heeft een laag smeltpunt. Bij machinaal boren zou het kunnen smelten. En zie maar eens een machinale boor te vinden waar een boortje van 0,3mm precies centrisch in zit. Bij handmatig boren heb je alles letterlijk zelf in de hand.
Een geduldwerkje is wel...

Het is voor mij wel een vraag hoe diep een gat moet worden uitgeboord. Dat weet je pas op het moment van montage van het betreffende onderdeel. Vaak boor ik dwars door de materiaaldikte heen, maar soms is dat zeker niet de bedoeling.
Het blijkt het beste om het gat meteen in de juiste dikte te boren. Bij voorboren en later ruimen loop je namelijk meer risico dat het gat "wegloopt". Er is wat dat betreft al wat misgegaan, maar dat zit straks gelukkig geheel uit het zicht (voor perfectionisten zoals ik niettemin een ergernis).

Straks de eerste delen maar eens aan elkaar lijmen. Er wordt geadviseerd hiervoor secondelijm te gebruiken, maar ik ben er een beetje huiverig voor. Heb je dan wel voldoende tijd om de boel te positioneren? En houdt de verbinding het op termijn? De grotere delen naderhand verstevigen met 2-componentenlijm, heb ik al als advies gekregen van een mede forumlid.
We gaan er maar eens mee aan de slag.

Hier een plaatje van wat onderdelen die voor een deel gereed zijn om aan elkaar te lijmen.


Ik laat me even niet weerhouden door de dictatuur van het zomerweer ;D en ga weer lekker aan de slag.
Tot een volgende keer.

Groet, Bas


roadster36:
Verkeerde lijmverbinding van secondelijm kan je met nagellak remover weer los maken.

wob:
Leuke tip.

By the way.
Werkt niet-acetonhoudende nagellak-remover overigens ook? Dat lijkt me wat minder agressief spul.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie