Google+
Doel:€250.00
Donaties:€58.95

Per saldo:€-191.05

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-07-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Treinen in de Rotterdamse haven door Sean
Vandaag om 00:39:43
NL Baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 00:38:42
Hoe sierstrepen maken op een niet vlakke ondergrond? door Milocomarty
Vandaag om 00:13:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 00:09:53
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 00:08:37
Den Overslag & Marchan'Dix door Frans Peeters
21 juli 2018, 23:43:23
Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555) door Edsko Hekman
21 juli 2018, 23:20:46
Spoorvernieuwing tussen Zaandam en Uitgeest juli2018 door Thowra
21 juli 2018, 23:20:18
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door sncf231e
21 juli 2018, 22:54:34
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
21 juli 2018, 22:44:32
Opdracht fotowedstrijd juli/augustus: meerdere vormen van transport door Kees (NS Blokpost 54 Bruntendijk, Friesland)
21 juli 2018, 22:36:19
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door nkob
21 juli 2018, 22:27:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 juli 2018, 21:10:47
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Niels B
21 juli 2018, 20:49:09
Keerlus en detectie door vleesman
21 juli 2018, 19:46:12
Fleischmann locomotief hapert /trekt niet op door RobertH
21 juli 2018, 19:38:46
Mooi weer om buiten te spelen door St00mboy
21 juli 2018, 19:19:37
Ferrocarril del Nordeste in Colombia door Noordernet
21 juli 2018, 19:10:45
De toekomst van de modelspoorhobby door Hans van de Burgt
21 juli 2018, 17:17:57
  

Auteur Topic: CIWL Slaaprijtuigen in Nederland jaren '30  (gelezen 5772 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 2828
Re: CIWL Slaaprijtuigen in Nederland jaren '30
« Reactie #15 Gepost op: 09 juli 2013, 20:48:25 »
De Riviera reed slechts van 31 tot 33, dus in 38 kan t m niet geweest zijn
11:16, 12:22, 13:2 14:9

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
Re: CIWL Slaaprijtuigen in Nederland jaren '30
« Reactie #16 Gepost op: 09 juli 2013, 21:00:30 »
In het filmpje. Daar zie ik geen ovalen ramen en zeven ipv acht coupéramen.

Hmmm, ik zie een AB-rijtuig met slechts zeven coupéramen, ik vermoed dat dat een houten ex_HSM doorgangsrijtuig is uit de serie AB 7119 - 7131.

Gerard
-  Nederlandse treinen en seinen van 1930 tot 1960, da's pas mooi.  -

NS8714

  • Altijd bereid!
  • Offline Offline
  • Berichten: 8622
    • Mijn fotoarchief
Re: CIWL Slaaprijtuigen in Nederland jaren '30
« Reactie #17 Gepost op: 09 juli 2013, 21:26:55 »
De Riviera reed slechts van 31 tot 33, dus in 38 kan t m niet geweest zijn

Dit was de Nederland Express, je kunt er rustig van uit gaan dat het jaartal 1938 klopt.

Eelco
« Laatst bewerkt op: 09 juli 2013, 21:28:48 door NS8714 »
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.twitter.com/stormcou een poging tot treintjestwitter

www.modulebaan.nl lekker moduleren

NS8714

  • Altijd bereid!
  • Offline Offline
  • Berichten: 8622
    • Mijn fotoarchief
Re: CIWL Slaaprijtuigen in Nederland jaren '30
« Reactie #18 Gepost op: 09 juli 2013, 21:37:34 »
Wat een geweldig document!

In meer dan één opzicht. Niet alleen een kleurenopname van een vooroorlogse trein in NL maar ook de enige mij bekende kleurenopname van Nederlands Indische stoomlocs. Helaas staat de 3700 vor de boottrein er niet op, alleen een stukje van de tender.

Eelco
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.twitter.com/stormcou een poging tot treintjestwitter

www.modulebaan.nl lekker moduleren

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
Re: CIWL Slaaprijtuigen in Nederland jaren '30
« Reactie #19 Gepost op: 09 juli 2013, 22:44:10 »
@ Eelco,
Kan ook de tender van een 3900 geweest zijn, die werden ook vaak voor die zware expresse (boot)treinen gebruikt.

Gerard
-  Nederlandse treinen en seinen van 1930 tot 1960, da's pas mooi.  -

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1762
  • Bruggen-IG:
Re: CIWL Slaaprijtuigen in Nederland jaren '30
« Reactie #20 Gepost op: 10 juli 2013, 00:40:11 »
Ja dat filmpje is fantastisch.
Wat die tender betreft, dat lijkt me onmiskenbaar een 3700 tender, zoals nu aan de 3737 zit. Die hebben nooit aan 3900en gekoppeld gezeten.
En die groene NS-rijtuigen (het zijn er twee) zijn volgens mij ex-Staatsspoor houten D-rijtuigen, gezien de dakvorm bij de deuren.

In de voor-titeling van de film staat trouwens dat-ie is gemaakt door Mr A. Hustinx; dat moet Alphons Hustinx zijn, van wie ook een fotoboek met kleurenfoto's uit WO2 bestaat, zie http://www.fotografen.nl/nl/component/nfm_fotografen/fotograaf/id/244088/plaats_van_werkzaamheid/Neurenberg/limit/20/sortby/sort_kunstenaarsnaam

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 842
    • Dwangrail.nl
Re: CIWL Slaaprijtuigen in Nederland jaren '30
« Reactie #21 Gepost op: 10 juli 2013, 07:24:54 »
Het filmpje is ook heel mooi, mooi tijdsbeeld.
De twee rijtuigen achter de WL rijtuigen, lijken mij uit de serie AB 7178- 7190, Ex staatsspoor serie AB 671.
dit gezien de coupe indeling en de tochtraampjes. 

Groeten Arjen
Anything good in life is either illegal, immoral or fattening.

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3126
    • Klein Ende
Re: CIWL Slaaprijtuigen in Nederland jaren '30
« Reactie #22 Gepost op: 30 mei 2018, 10:35:23 »
Kuch kuch, even het stof afblazen ;D

Wat een prachtige samenstelling is dit! Ik ben op dit moment bezig om daar een mooie trein van te maken, alleen heb ik een vraag over de mitropa R.

Als ik dit filmpje bekijk: https://www.youtube.com/watch?v=Ya4Ix8KPgps&list=FLGqaPjqwIVRhq2B75PN5Afw&index=34
Daar zit overduidelijk een rood mitropa rijtuig in, met 10 ramen.
In reactie #7 werd al aangegeven dat deze er in zat, namelijk Roco 64465. Maar volgens mij klopt dat niet. Bij dit rijtuig tel ik 8 grote en 6 kleine ramen: 14 in totaal.

Nu kan ik wel voor ene CIWL WR gaan, maar ik vind het juist wel leuk om er een rood Mitropa rijtuig tussen te zetten.
Mijn vraag is dus: welk restauratierijtuig moet er dan wél in van Mitropa? En is deze wel in model verkrijgbaar?

Groet, Mathyn

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 3545
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: CIWL Slaaprijtuigen in Nederland jaren '30
« Reactie #23 Gepost op: 30 mei 2018, 12:28:34 »
Er zijn drie merken die Mitropa rijtuigen hebben uitgebracht die op het in de film voorkomende model (uit 1928 en 1932 volgens mij) lijken, dat zijn Fleischmann, Roco en Lilliput. Maar het overgrote gedeelte van de types in de Mitropa-vloot is nooit in model uitgebracht, dus je bent afhankelijk van wat er wordt aangeboden of je gaat zelf aan de slag  ;) .

De reactie van Gerard in de post #7 geeft aan wat er in de Voorschriften Reizigersmaterieel stond en hij ziet de Roco meer als voorbeeld van wat er gesteld werd dan als identificatie van dat concrete rijtuig. Je moet je realiseren dat rijtuigen per soort werden aangeduid en dat er verschillende rijtuigenseries in één soort werden ondergebracht. Dat betekent dat er verschillen in indeling en dus aanzicht kunnen voorkomen.

Verder twijfel ik; het betreffende rijtuig zou ook een WL (ligrijtuig) kunnen zijn in plaats van een WR, want de meeste WR (restauratierijtuigen) hadden een indeling met keuken en zitgedeelte; dat zag je er aan de buitenkant vanaf; 6 smalle en 8 brede ramen, zie ook de modellen WR's. De ligrijtuigen hadden niet zo'n indeling, dat waren natuurlijk gewoon een heel aantal gelijke ligcoupé 's achter elkaar. Aangezien de zijkant van het zichtbare Mitropa-rijtuig behoorlijk gelijkvormige ramen heeft ( geen zichtbaar onderscheid tussen smalle en brede ramen) zou het een ligrijtuig kunnen zijn. Maar bij de foto's die ik ken van ligrijtuigen zie ik echter tot nu toe nooit van die glazen jalouzieën boven het bovenste gedeelte van de ramen. En die zie je op de film wel bij enkele ramen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
    • Mijn website
Re: CIWL Slaaprijtuigen in Nederland jaren '30
« Reactie #24 Gepost op: 30 mei 2018, 12:34:14 »
Volgens mij is het een Mitropa restauratie wagen uit de 1928 serie; zie dit plaatje:

Maar een model hiervan kan ik niet vinden; wellicht is het omkatten van een 2e klasse Rheingold rijtuig mogelijk.
Groet
Fred
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2018, 12:36:11 door sncf231e »
Mijn website: http://sncf231e.nl/

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 3545
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: CIWL Slaaprijtuigen in Nederland jaren '30
« Reactie #25 Gepost op: 30 mei 2018, 13:14:07 »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3126
    • Klein Ende
Re: CIWL Slaaprijtuigen in Nederland jaren '30
« Reactie #26 Gepost op: 30 mei 2018, 14:45:33 »
Het wordt nog leuker! We hebben met twee deelseries te maken :o

Zoals de website schrijft zijn er twee series gemaakt tussen 1928 en 1929: 1001-1040 en 1041-1075. Er zit daar een verschil in raam indeling in.

Serie 1004-1040:
Deze serie heeft aan de ene zijde een set van 3 smalle ramen, dan 2 smalle ramen, een klein raam en daarna 7 grote ramen. Bovendien zijn de beide zijden ongelijk en heeft de andere zijde 10 grote ramen. Dat concludeer ik uit twee foto's van de 1029 (waarvan één in een reactie hierboven staat) met twee compleet verschillende wanden. Dat correspondeert dus met de film op youtube.

Serie 1041-1075:
Deze serie heeft aan de ene zijde een set van 3 smalle ramen, dan weer drie smalle ramen en vervolgens 8 grote ramen. Volgens mij zijn beide zijwanden elkaars spiegelbeeld. Dit vermoed ik aangezien ik foto's tegen komen waarbij de twee sets van 3 ramen zowel aan de linker als de rechter kant voorkomen, wat dus moet duiden op twee verschillende zijden die verder identiek zijn.

Conclusie: we hebben een rijtuig nodig van de bouwserie '28, uit de eerste generatie. Dit houdt dus in dat we in de youtubefilm te maken hebben met een WR van de serie 1004-1040. Tot nu toe ben ik van Fleischmann en Roco alleen rijtuigen tegen gekomen uit de twee serie, te herkennen aan de twee sets van 3 ramen. Alle rijtuignummers zitten daar ook boven de 1041. Volgens mij is de serie 1004-1040 niet in model uitgebracht. Maar beide rijtuigen reden wel tegelijkertijd. Het lijkt mij aannemelijk dat beide rijtuigen kans maakten om in trein een plek te krijgen?

Groet, Mathyn

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 3545
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: CIWL Slaaprijtuigen in Nederland jaren '30
« Reactie #27 Gepost op: 30 mei 2018, 16:08:54 »
Inderdaad  (y) ! Er werd niet op het aantal raampjes gelet, hooguit op het aantal stoeltjes. Je begint al deskundigheid te ontwikkelen Mathyn!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3126
    • Klein Ende
Re: CIWL Slaaprijtuigen in Nederland jaren '30
« Reactie #28 Gepost op: 31 mei 2018, 12:13:18 »
Ik doe mijn best Gert, ik doe mijn best ;D ;D
Maar soms heb ik jullie hulp nog wel nodig, waarvoor dank (y)

Groet, Mathyn

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1762
  • Bruggen-IG:
Re: CIWL Slaaprijtuigen in Nederland jaren '30
« Reactie #29 Gepost op: 31 mei 2018, 13:37:04 »
Dit moet 't inderdaad zijn; goed gevonden. Typisch dat alle modellen die tweede serie uitbeelden. Hier is nog een foto van de 1029:

http://forum.modelarstwo.info/threads/wagony-restauracyjne-na-pkp-konstrukcje-sprzed-1945-roku.27319/page-3#lg=post-658367&slide=5

Ik vind die twee ex-Staatspoor AB's die in het filmpje voor de Mitropa restauratie komen ook zeer interessant. Ik probeer ze te determineren aan de hand van De Erfenis p. 141 e.v. en Railhobby 11/84 p. 4-11. In de film zijn het twee rijtuigen, maar het tweede rijtuig is er grotendeels uitgeknipt. Alleen de eerste is dus echt te zien; dit is een AB, met een dakafronding boven de deur. Als raamvolgorde zie ik: een  klein WC-raampje, dan zeven zitramen, weer een klein WC raampje. En ik zie ventilatieraampjes bovenin de couperamen. De 'halfstalen' serie AB7501-7516 valt daarmee af, want die hadden 'hele' ramen. Blijft over de serie AB7006-7010, ex SS AB 656-660 uit 1915. Is vermoedelijk met een vrij simpele ombouw uit een Liliput-rijtuig te maken (lichtkap weg, nieuwe treeplank en bufferbalk maken, sluitseinijzers, overspuiten).