Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
gdh
Vandaag
om 10:02:43
Update: baan in de tropen
door
Hans Grasmaijer
Vandaag
om 09:59:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
aad52
Vandaag
om 09:58:55
Einde Koemo ballast ???
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 09:56:39
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 09:55:32
h0 diorama USA “The Paintshops”
door
Ronald Halma
Vandaag
om 09:44:20
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen
door
grossraumwagen
Vandaag
om 09:29:39
Haandrecht materieel
door
gdh
Vandaag
om 09:18:23
Het betere bochtenwerk
door
grossraumwagen
Vandaag
om 09:11:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 09:09:31
LS Models 2024
door
Servé
Vandaag
om 07:53:21
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen?
door
Servé
Vandaag
om 07:46:32
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant
door
Corné81
Vandaag
om 06:07:34
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting
door
Bert_Apd
Vandaag
om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje
door
NS264
Vandaag
om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
NS264
Vandaag
om 00:19:08
EifelBurgenBahn
door
Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source)
door
bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo
door
Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ)
door
gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0
door
Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2)
door
tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West
door
MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes)
door
thonis
19 april 2024, 18:36:00
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
HTM 250er serie in messing
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
6
Omlaag
Auteur
Topic: HTM 250er serie in messing (gelezen 13138 keer)
Sven
Offline
Berichten: 7839
Eton Wick, UK
Re: HTM280er in messing
«
Reactie #15 Gepost op:
22 mei 2018, 18:53:06 »
Wie of wat is VSH?
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
skiptram
Offline
Berichten: 467
Re: HTM280er in messing
«
Reactie #16 Gepost op:
22 mei 2018, 20:00:04 »
Sven, een slingergietrij in Purmerend waar ook Evert Sluijters zijn Fairfield gietstukken liet maken.
De lijst vind je hier:
http://www.skiptram.nl/?MODELBOUW:Messing_gietdelen
De meeste delen zijn echter uitverkocht bij Philotrain en Kuijpers Hobbyhuis.
Joke,
De bodemplaat is ontworpen voor een Faulhaber motor met tandwielkastjes van Branchlines , maar je kunt er ook een Variomotor in kwijt alhoewel deze niet de 32 mm as afstand heeft. Die maat is moeilijk te krijgen en ben je gauw bij SB.
De schortplaten had ik je als gietstuk erbij geleverd dacht ik? De 2 messing schorplaten basis op de etsplaat zijn van de goede maat en bedoeld om met veerpakketjes op te solderen. Kees tekende ook wel eens 1 vergrote schortplaat in messing om die dan zelf op te solderen en te laten gieten en dan wij maar zoeken hoe het zat op jouw etsplaat met 1 truckzijde.
Met groet van Paul
«
Laatst bewerkt op: 23 mei 2018, 16:35:51 door skiptram
»
Gelogd
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook:
https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p
Tulpendaal
Offline
Berichten: 3580
Westlandbaan-Delft
Re: HTM280er in messing
«
Reactie #17 Gepost op:
24 mei 2018, 09:31:56 »
Morgen Paul,
Bedankt voor de extra fotos die tweede is wat me voorzweeft, die twee middelste vensters dicht of een vierkante bak in het midden. En tevens de kleine uitbouw op het dak in het midden, daarvoor die twee bakken aan beide zijde.
Voordeel van beide is dat het makkelijk is de motor in te bouwen.
De onderkant wordt me nu ook klaar. Daar moet ik nog een beetje puzzelen.
Ja ik heb de gietstukken erbij, maar misschien probeer ik veerpakketjes te maken.
Na het volledig doorlezen van de Oersik spoor 0 epos, overleg ik me of ik voor het solderen ook niet wat L messing strips zal aanbrengen ter versteviging van de naden? Iemand hier ervaring mee?
Gr. Joke
( ps hoop in het weekend weer wat te kunnen doen)
Gelogd
Groetjes Joke
Actief op INSTA als Tulpendaal-modelbouw
TRAM
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66742.msg3222251988;topicseen#msg3222251988
Tulpendaal
Offline
Berichten: 3580
Westlandbaan-Delft
Re: HTM280er in messing
«
Reactie #18 Gepost op:
27 mei 2018, 09:52:32 »
Goedemorgen,
Hier een korte vraag, Uitgloeien van messing, wanneer is het zinvol en wanneer is het nodig.
Het dak van de HTM krijgt een ronding aan beide zijde, terwijl een ander deel van het dak ook nog gerond moet worden. Nu vraag ik me af of ik dit eerst uitgloeien moet?
Wordt het daardoor makkelijker or krijg ik dan andere problemen?
Nog een tweede vraag: wat kan je/hoe bewerk je latoenkoper. Ik zag ergens dat de voorkant van een balk was verfraait met latoen maar niet hoe?
Gr. Joke
ps Een van de problemen in deze kit is dat als je iets vastgemaakt hebt je garandeert ergens anders niet meer erbij komt om vast te zetten
En als alles vast zit dan moet je dompelen om werkelijk overal verf te krijgen.
«
Laatst bewerkt op: 27 mei 2018, 09:55:15 door Tulpendaal
»
Gelogd
Groetjes Joke
Actief op INSTA als Tulpendaal-modelbouw
TRAM
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66742.msg3222251988;topicseen#msg3222251988
ruudns
Offline
Berichten: 6138
***
Re: HTM280er in messing
«
Reactie #19 Gepost op:
27 mei 2018, 11:41:07 »
Messing (goud en zilver) wordt hard als je het buigt of erop klopt met een hamer. Door het uitgloeien en afschrikken in water wordt het weer zacht. Schoonmaken in water met groene Dreft (Fairy) afwasmiddel, dit verwarmen op een warmhoudplaat en het er een halfuurtje in laten liggen. Na schrobben met een tandenborstel.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Tulpendaal
Offline
Berichten: 3580
Westlandbaan-Delft
Re: HTM280er in messing
«
Reactie #20 Gepost op:
27 mei 2018, 11:44:39 »
Morgen Ruud,
begrijp ik het goed dat het verwarmen in heet water het "uitgloeien" is, of is daarmee werkelijk een process in een brander/open vlam of zo gemeend.
Gr. Joke
Gelogd
Groetjes Joke
Actief op INSTA als Tulpendaal-modelbouw
TRAM
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66742.msg3222251988;topicseen#msg3222251988
ruudns
Offline
Berichten: 6138
***
Re: HTM280er in messing
«
Reactie #21 Gepost op:
27 mei 2018, 12:09:55 »
Nee, verwarmen met een brander, tussen 425°C en 650°C voor messinglegeringen. Dan afschrikken in koudwater. Het schoonmaken in water va ca 60-89 C, met een scheutje Dreft. Zo deed mijn ex het altijd met het maken van ringen en broches end. Zoek ook ff met google op "messing uitgloeien"
«
Laatst bewerkt op: 27 mei 2018, 12:12:11 door ruudns
»
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
ronald1956
OHMB Team Mitropa
Online
Berichten: 1629
Tram&Trein NL- H0
Re: HTM280er in messing
«
Reactie #22 Gepost op:
27 mei 2018, 12:32:18 »
Uitgloeien doe je inderdaad door het metaal te verhitten , maar dan af laten koelen door de omgevings temperatuur .
Als je gaat afkoelen in water dan bereik je het tegenovergesteld en word het metaal juist harder .
Messing reageert anders dan andere metalen en word wel zachter door af te schrikken met water , terwijl andere metalen hierdoor juist harder
van
worden .
«
Laatst bewerkt op: 27 mei 2018, 12:39:40 door ronald1956. Reden: aanvulling
»
Gelogd
Met vriendelijke groet , Ronald -
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37208.0.html
ronald1956
OHMB Team Mitropa
Online
Berichten: 1629
Tram&Trein NL- H0
Re: HTM280er in messing
«
Reactie #23 Gepost op:
27 mei 2018, 12:38:59 »
( Maar mijn ervaring is dat bij langzaam afkoelen het messing ook zacht genoeg blijft . )
«
Laatst bewerkt op: 27 mei 2018, 12:53:34 door ronald1956. Reden: aanpassing
»
Gelogd
Met vriendelijke groet , Ronald -
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37208.0.html
FritsT
Offline
Berichten: 9600
Re: HTM280er in messing
«
Reactie #24 Gepost op:
27 mei 2018, 13:01:02 »
Hoi Joke,
Het bewuste dak is dubbel gekromd....lastigste wat je als modelbouwer kan overkomen, maar je zie dat er modellen bestaan dus het kan.
Uitgloeien inderdaad met de brander. Neem dan niet de kleine Proxxon maar een stevige Campingaz brander of zelfs twee tegelijk (bij Spoor 0 zeker). Je krijgt mooie (blauwe) verkleuringen en het kan ook wel oranje opgloeien en het ziet er niet uit. Dan is het pas goed. Afkoelen aan de lucht.
En als het materiaal dan enigszins zacht is moet je het met een uitdeukhamer in vorm brengen op een hardhouden mal. Zoals gezegd, bij iedere klap wordt het materiaal weer harder en je zal een aantal keren moeten uitgloeien.
Houdt je het stuk messing aan een kant vast met de hand, dan gaat het onherroepelijk verschuiven en komt de bolling er nooit. Mooiste is om een groter stuk hardhout te gebruiken en daar twee spijkers in te slaan. Boor gaten in je dak zodat het stuk messing verankert ligt bij het hameren.
Als de vorm er in zit..schuren schuren schuren tot alles weer vlak is. Tip: gebruik een dikker stukje plaat (bv 0,6-0,8) , anders dan de etsplaat, want dat geeft iets meer body bij het schruren/vijlen
Gewoon proberen en als het niet goed gaat... nieuw plaatje messsing nemen.
filmpje is illustratief:
https://www.youtube.com/watch?v=593tVMprsGU
Dit was voor het dak van mijn ZHESM in 0:
zhsem bouw (4)
by
Nulpunt0
, on Flickr
zhsem bouw (
by
Nulpunt0
, on Flickr
WSM-40 in Schaal 0:
wsm 40 dak uitgloeien
by
Nulpunt0
, on Flickr
WSM 40 DAK
by
Nulpunt0
, on Flickr
WSM 40
by
Nulpunt0
, on Flickr
«
Laatst bewerkt op: 27 mei 2018, 14:30:05 door FritsT
»
Gelogd
Tulpendaal
Offline
Berichten: 3580
Westlandbaan-Delft
Re: HTM280er in messing
«
Reactie #25 Gepost op:
27 mei 2018, 15:47:56 »
Frits,
Bedankt voor deze leerrijke infos
; eigenlijk was ik al heel blij met mijn normale buig vorderingen
:
Nu dus eerst een mal van het dak maken (wordt waarschijnlijk niet mijn laatste 250er serie), het huis affakkelen en drijven.
gelukkig heeft mijn man balsahout...Helaas heb ik geen echte bouwtekening van de 250er serie.
(nu weet ik waarom Ad zo happy was dat het dak van zijn Sik al was gevormd,
)
Gr. Joke
Gelogd
Groetjes Joke
Actief op INSTA als Tulpendaal-modelbouw
TRAM
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66742.msg3222251988;topicseen#msg3222251988
FritsT
Offline
Berichten: 9600
Re: HTM280er in messing
«
Reactie #26 Gepost op:
27 mei 2018, 17:42:54 »
Balsahout?
Als je hamert, sla er dan niet plat op, maar "drijf" het materiaal in de richting die je wilt. Je begint dus met de hoekpunten naar buiten te hameren en al doende ga je naar het midden van het dak. Uiteindelijk wordt het materiaal dunner en komt ook "buiten profiel". Dat overschot knip/vijl je er gewoon af. Belangrijkste is dat je de vorm eerst krijgt.
Dak voor Ad was appeltje eitje...alleen door de wals halen en klaar. Wat zeg ik nou... dat was uren zweten en ploeteren.
«
Laatst bewerkt op: 27 mei 2018, 17:48:59 door FritsT
»
Gelogd
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3700
Re: HTM280er in messing
«
Reactie #27 Gepost op:
27 mei 2018, 18:07:21 »
Is balsa hout niet veel te zacht ?
Het is natuurlijk wel makkelijk te bewerken ...
Groeten ,
Meelezer Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
Met kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.
Tulpendaal
Offline
Berichten: 3580
Westlandbaan-Delft
Re: HTM280er in messing
«
Reactie #28 Gepost op:
27 mei 2018, 18:35:44 »
Balsa hout wordt in de bootsbouw veel gebruikt en ja dat is zeer zacht hout. Maar daarom makkelijk als men een mal wil maken en het zondag is.
Voor het uitgloeien heb ik ook een oplossing gevonden, een kleine soldeerbrander die op gas werkt.
Het drijven doe ik op een klein aanbeeld en test op de vorm voor grotere aanpassingen en kleinere aanpassingen gaan direct op de mal. Geslagen wordt met een juweliershamer
Waarschijnlijk voor een H0 model overkil, maar wel leuk om te doen.
Gr. Joke
Gelogd
Groetjes Joke
Actief op INSTA als Tulpendaal-modelbouw
TRAM
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66742.msg3222251988;topicseen#msg3222251988
ronald1956
OHMB Team Mitropa
Online
Berichten: 1629
Tram&Trein NL- H0
Re: HTM280er in messing
«
Reactie #29 Gepost op:
27 mei 2018, 19:03:00 »
Als je gaat hameren , haal je dan wel eerst je soldeerplaat eronder vandaan ? ( anders heb je er straks 2 . )
Gelogd
Met vriendelijke groet , Ronald -
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37208.0.html
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
6
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
HTM 250er serie in messing