Google+
Doel:€250.00
Donaties:€34.30

Per saldo:€-215.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-08-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Herstart en inspiratieloos door Trein-H0
Vandaag om 15:12:58
Heen, En en Weer: de tram. door Henk Boshuyzen
Vandaag om 15:11:59
Raadplaatje door KNed
Vandaag om 14:56:57
BNLS-Module: "L'Esimé" door Chris80
Vandaag om 14:55:41
Wie herkent dit ? door prutser
Vandaag om 14:36:40
Montage bouwkit Weinert BR 93 door prutser
Vandaag om 14:33:35
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:01:26
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door jandejager
Vandaag om 13:57:55
Corneliënstadt 2.0 door Corny121
Vandaag om 13:41:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 13:19:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 12:30:02
Big Boy komt naar Den Bosch door NS1220
Vandaag om 12:12:45
Spoor 0 messing, HSM AB 185-246 door daempfer
Vandaag om 12:04:52
Treinen in de Rotterdamse haven door Sean
Vandaag om 11:45:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door NS1220
Vandaag om 11:40:55
Rails zelf bouwen schaal 1:64, waar onderdelen verkrijgbaar? door edwin1974
Vandaag om 11:35:45
NL baan: Frotterdam in h0 door Wim Vink
Vandaag om 11:09:36
  

Auteur Topic: HTM 250er serie in messing  (gelezen 4442 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5118
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: HTM280er in messing
« Reactie #15 Gepost op: 22 mei 2018, 18:53:06 »
Wie of wat is VSH?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 372
    • skiptram
Re: HTM280er in messing
« Reactie #16 Gepost op: 22 mei 2018, 20:00:04 »
Sven, een slingergietrij in Purmerend waar ook Evert Sluijters zijn Fairfield gietstukken liet maken.
De lijst vind je hier:
http://www.skiptram.nl/?MODELBOUW:Messing_gietdelen
De meeste delen zijn echter uitverkocht bij Philotrain en Kuijpers Hobbyhuis.

Joke,
De bodemplaat is ontworpen voor een Faulhaber motor met tandwielkastjes van Branchlines , maar je kunt er ook een Variomotor in kwijt alhoewel deze niet de 32 mm as afstand heeft. Die maat is moeilijk te krijgen en ben je gauw bij SB.




De schortplaten had ik je als gietstuk erbij geleverd dacht ik? De 2 messing schorplaten basis  op de etsplaat zijn van de goede maat en bedoeld om met veerpakketjes  op te solderen. Kees tekende ook wel eens 1 vergrote schortplaat in messing om die dan zelf op te solderen en te laten gieten en dan wij maar zoeken hoe het zat op jouw etsplaat met 1 truckzijde.

Met groet van Paul

« Laatst bewerkt op: 23 mei 2018, 16:35:51 door skiptram »
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op www.facebook.com/SKIPtram

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Westlandbaan
Re: HTM280er in messing
« Reactie #17 Gepost op: 24 mei 2018, 09:31:56 »
Morgen Paul,

Bedankt voor de extra fotos die tweede is wat me voorzweeft, die twee middelste vensters dicht of een vierkante bak in het midden. En tevens de kleine uitbouw op het dak in het midden, daarvoor die twee bakken aan beide zijde. (y)
Voordeel van beide is dat het makkelijk is de motor in te bouwen.

De onderkant wordt me nu ook klaar. Daar moet ik nog een beetje puzzelen.
Ja ik heb de gietstukken erbij, maar misschien probeer ik veerpakketjes te maken.

Na het volledig doorlezen van de Oersik spoor 0 epos, overleg ik me of ik voor het solderen ook niet wat L messing strips zal aanbrengen ter versteviging van de naden? Iemand hier ervaring mee?

Gr. Joke
( ps hoop in het weekend weer wat te kunnen doen)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Westlandbaan
Re: HTM280er in messing
« Reactie #18 Gepost op: 27 mei 2018, 09:52:32 »
Goedemorgen,

Hier een korte vraag, Uitgloeien van messing, wanneer is het zinvol en wanneer is het nodig.

Het dak van de HTM krijgt een ronding aan beide zijde, terwijl een ander deel van het dak ook nog gerond moet worden. Nu vraag ik me af of ik dit eerst uitgloeien moet?
Wordt het daardoor makkelijker or krijg ik dan andere problemen?

Nog een tweede vraag: wat kan je/hoe bewerk je latoenkoper. Ik zag ergens dat de voorkant van een balk was verfraait met latoen maar niet hoe?

Gr. Joke

ps Een van de problemen in deze kit is dat als je iets vastgemaakt hebt je garandeert ergens anders niet meer erbij komt om vast te zetten ::) En als alles vast zit dan moet je dompelen om werkelijk overal verf te krijgen. ;D
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2018, 09:55:15 door Tulpendaal »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 4974
  • ***
Re: HTM280er in messing
« Reactie #19 Gepost op: 27 mei 2018, 11:41:07 »
Messing (goud en zilver) wordt hard als je het buigt of erop klopt met een hamer. Door het uitgloeien en afschrikken in water wordt het weer zacht. Schoonmaken in water met groene Dreft (Fairy) afwasmiddel, dit verwarmen op een warmhoudplaat en het er een halfuurtje in laten liggen. Na schrobben met een tandenborstel.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput. De locs zijn inmiddels digitaal en zit er ook led verlichting in de rijtuigen. De spiraal en schaduwstations zijn van rails voorzien. Nu alles eens in Koploper zetten.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Westlandbaan
Re: HTM280er in messing
« Reactie #20 Gepost op: 27 mei 2018, 11:44:39 »
Morgen Ruud,
begrijp ik het goed dat het verwarmen in heet water het "uitgloeien" is, of is daarmee werkelijk een process in een brander/open vlam of zo gemeend.
Gr. Joke

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 4974
  • ***
Re: HTM280er in messing
« Reactie #21 Gepost op: 27 mei 2018, 12:09:55 »
Nee, verwarmen met een brander, tussen 425°C en 650°C voor messinglegeringen. Dan afschrikken in koudwater. Het schoonmaken in water va ca 60-89 C, met een scheutje Dreft. Zo deed mijn ex het altijd met het maken van ringen en broches end. Zoek ook ff met google op "messing uitgloeien"
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2018, 12:12:11 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput. De locs zijn inmiddels digitaal en zit er ook led verlichting in de rijtuigen. De spiraal en schaduwstations zijn van rails voorzien. Nu alles eens in Koploper zetten.

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1388
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: HTM280er in messing
« Reactie #22 Gepost op: 27 mei 2018, 12:32:18 »
Uitgloeien doe je inderdaad door het metaal te verhitten , maar dan af laten koelen door de omgevings temperatuur .
Als je gaat afkoelen in water dan bereik je het tegenovergesteld en word het metaal juist harder .

Messing reageert anders dan andere metalen en word wel zachter door af te schrikken met water , terwijl andere metalen hierdoor juist harder van worden .
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2018, 12:39:40 door ronald1956 »

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1388
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: HTM280er in messing
« Reactie #23 Gepost op: 27 mei 2018, 12:38:59 »
( Maar mijn ervaring is dat bij langzaam afkoelen het messing ook zacht genoeg blijft . )
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2018, 12:53:34 door ronald1956 »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2695
    • nulpunt
Re: HTM280er in messing
« Reactie #24 Gepost op: 27 mei 2018, 13:01:02 »
Hoi Joke,

Het bewuste dak is dubbel gekromd....lastigste wat je als modelbouwer kan overkomen, maar je zie dat er modellen bestaan dus het kan.
Uitgloeien inderdaad met de brander. Neem dan niet de kleine Proxxon maar een stevige Campingaz brander of zelfs twee tegelijk (bij Spoor 0 zeker). Je krijgt mooie (blauwe) verkleuringen en het kan ook wel oranje opgloeien en het ziet er niet uit. Dan is het pas goed. Afkoelen aan de lucht.

En als het materiaal dan enigszins zacht is moet je het met een uitdeukhamer in vorm brengen op een hardhouden mal.  Zoals gezegd, bij iedere klap wordt het materiaal weer harder en je zal een aantal keren moeten uitgloeien.
Houdt je het stuk messing aan een kant vast met de hand, dan gaat het onherroepelijk verschuiven en komt de bolling er nooit. Mooiste is om een groter stuk hardhout te gebruiken en daar twee spijkers in te slaan. Boor gaten in je dak zodat het stuk messing verankert ligt bij het hameren.
Als de vorm er in zit..schuren schuren schuren tot alles weer vlak is. Tip: gebruik een dikker stukje plaat (bv 0,6-0,8) , anders dan de etsplaat, want dat geeft iets meer body bij het schruren/vijlen

Gewoon proberen en als het niet goed gaat... nieuw plaatje messsing nemen.

filmpje is illustratief:
https://www.youtube.com/watch?v=593tVMprsGU

Dit was voor het dak van mijn ZHESM in 0:
zhsem bouw (4) by Nulpunt0, on Flickr

zhsem bouw (8) by Nulpunt0, on Flickr

WSM-40 in Schaal 0:
wsm 40 dak uitgloeien by Nulpunt0, on Flickr

WSM 40 DAK by Nulpunt0, on Flickr

WSM 40 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2018, 14:30:05 door FritsT »

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Westlandbaan
Re: HTM280er in messing
« Reactie #25 Gepost op: 27 mei 2018, 15:47:56 »
Frits,
Bedankt voor deze leerrijke infos (y); eigenlijk was ik al heel blij met mijn normale buig vorderingen ::):




Nu dus eerst een mal van het dak maken (wordt waarschijnlijk niet mijn laatste 250er serie), het huis affakkelen en drijven.
gelukkig heeft mijn man balsahout...Helaas heb ik geen echte bouwtekening van de 250er serie.
(nu weet ik waarom Ad zo happy was dat het dak van zijn Sik al was gevormd, :D)

Gr. Joke

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2695
    • nulpunt
Re: HTM280er in messing
« Reactie #26 Gepost op: 27 mei 2018, 17:42:54 »
Balsahout? 

Als je hamert, sla er dan niet plat op, maar "drijf" het materiaal in de richting die je wilt. Je begint dus met de hoekpunten naar buiten te hameren en al doende ga je naar het midden van het dak. Uiteindelijk wordt het materiaal dunner en komt ook "buiten profiel". Dat overschot knip/vijl je er gewoon af. Belangrijkste is dat je de vorm eerst krijgt.

Dak voor Ad was appeltje eitje...alleen door de wals halen en klaar. Wat zeg ik nou... dat was uren zweten en ploeteren.
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2018, 17:48:59 door FritsT »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
Re: HTM280er in messing
« Reactie #27 Gepost op: 27 mei 2018, 18:07:21 »
Is balsa hout niet veel te zacht ?
 Het is natuurlijk  wel makkelijk te bewerken ...
Groeten ,
Meelezer Peter
Grootbedrijf NS 1924-heden .
 0 baan  met NS loks  2100 en 3900  en  eloks  1100, 1200, 1300 en Mat 24  2 rail en bovenleiding .
 De  baan heeft een kopstation en  een kruisingsstation in een ovaal .Werkende lichtseinen Een  lok BR 023 is  in planning.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Westlandbaan
Re: HTM280er in messing
« Reactie #28 Gepost op: 27 mei 2018, 18:35:44 »
Balsa hout wordt in de bootsbouw veel gebruikt en ja dat is zeer zacht hout. Maar daarom makkelijk als men een mal wil maken en het zondag is.



Voor het uitgloeien heb ik ook een oplossing gevonden, een kleine soldeerbrander die op gas werkt.

Het drijven doe ik op een klein aanbeeld en test op de vorm voor grotere aanpassingen en kleinere aanpassingen gaan direct op de mal. Geslagen wordt met een juweliershamer



Waarschijnlijk voor een H0 model overkil, maar wel leuk om te doen.

Gr. Joke

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1388
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: HTM280er in messing
« Reactie #29 Gepost op: 27 mei 2018, 19:03:00 »
Als je gaat hameren , haal je dan wel eerst je soldeerplaat eronder vandaan ? ( anders heb je er straks 2 . )