Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Ronald Halma
Vandaag om 08:51:50
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ronald Halma
Vandaag om 08:50:11
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:28:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door ES44C4
Vandaag om 07:57:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
  

Auteur Topic: Peco sl-90 polarisatie?  (gelezen 7214 keer)

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Peco sl-90 polarisatie?
« Gepost op: 20 mei 2018, 12:29:44 »
Heren,
Ik ben nu zover dat ik een Peco sl-90 in de baan ga bouwen. Al mijn andere Peco wissels zijn van het electrofrog type, echter de SL90 is dat niet, die heb ik nl niet gevonden, ik verondertel dat zulks niet bestaat. Op de achterkant van de verpakking staat idd een diagram met een modificatie, maar ik begrijp het niet goed, mijn technisch treinen engels is niet goed genoeg. Nu heb ik zitten door meten, en standaard is alleen het kleine plastic stukje stroomloos. Ik denk dan dat het niet nodig is om deze wissel te polariseren. Het moeten dan toch echt hele kleine locs zijn die op een bepaalde plaats geen stroom meer krijgen.
Indien het toch beter zou zijn, in dat schema op de achterkant wordt iets gezegd van draadjes te twisten en aan te sluiten op een pl-13. Maar omdat ik Rosoft servo switches gebruik gaat dat niet op.
Dus mijn vraag is tweeërlei,
1e Polariseren van de SL-90 ja of neen
2e Indien ja, graag in simpele taal hoe ik dat best doe.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Peco sl-90 polarisatie?
« Reactie #1 Gepost op: 20 mei 2018, 13:28:58 »
De SL-90 is een z.g. Insulfrog uitvoering. Dus met een geïsoleerd pnutstuk. Daar kan je niks aan polariseren.
Peco heeft van veel wissels ook een Electrofrog uitvoering, met een puntstuk dat je wel kan polariseren. Dan staat er een E in het typenummer. In dit geval zou dat de SL-E90 zijn, maar die bestaat niet voor zover ik kan nagaan.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Peco sl-90 polarisatie?
« Reactie #2 Gepost op: 20 mei 2018, 15:17:14 »
Dus mijn vraag is tweeërlei,
1e Polariseren van de SL-90 ja of neen
2e Indien ja, graag in simpele taal hoe ik dat best doe.
Hoe simpeler de uitleg, hoe minder je eraan hebt.

Lees Weichen-Elektrik/Elektronik eens door.

Is de SL-90 een Engländer of een Baesseler DKW? Ik neem aan een Engelsman.
Een Engelsman bestaat uit twee wissels die in elkaar geschoven zijn.

De groene puntjes kun je niet mee polariseren omdat ze van plastic zijn,
wat hou je dan over om wel te polariseren? Precies.

We hebben het dan, gemakshalve, over dit plaatje, van een Engelsman:


Er bestaan geïsoleerde (niet-geleidende) wissels die iets complexer in elkaar zitten:
bekijk de onderkant van de Engelsman en met name onder de puntstukken.

Ik heb Peco SL-wissels. Onder het geïsoleerde plastic puntstuk lopen 2 heel kleine draadjes door
die de twee binnenste sporen verbinden met de afslaande sporen. Moet je even weten.

Analoog kan deze polarisatie geautomatiseerd met 2 relais, omdat het rijweg en rijrichting afhankelijk moet. Digitaal ben je niet rijrichting afhankelijk, en dat is dus simpeler.

Jij gebruikt Rosoft Servo Switches, en daarvoor moet je bij Wim zijn, of een van de andere Rosoft gebruikers.
Voor mij maakt dat het vraagstuk complexer, in plaats van simpeler.
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2018, 15:57:52 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Peco sl-90 polarisatie?
« Reactie #3 Gepost op: 20 mei 2018, 15:29:51 »
Is de SL-90 een Engländer of een Baesseler DKW? Ik neem aan een Engelsman.
Als je even had gegoogeld had je gezien dat het een Engelsman is. En dan had je ook gezien dat die puntjes van plastic zijn. Er valt dus helemaal niks te polariseren. Het heeft volgens mij dan niet veel zin om er nog verder over door te gaan.
Vraag 1 is beantwoord en vraag 2 doet er niet meer toe.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Peco sl-90 polarisatie?
« Reactie #4 Gepost op: 20 mei 2018, 15:44:07 »
Citaat
Als je even had gegoogeld had
;D dat wist ik al ...

Het grootste verschil tussen 2-railers en 3-railers is wat ze verstaan onder polarisatie.
Ik rij beide, en heb misschien daarom een afwijkend jargon.

Misschien bedoelt Dirk de vraag eigenlijk anders:
Hoe sluit je de engelsman aan op 2 Rosoft Servo Switches,
graag een voorbeeld met kabeltjes en al.

In dat geval kan hij het onderwerp beter aanpassen,
Peco sl-90  & Rosoft Servo Switches
dan heeft hij meer kans dat Rosoft gebruikers reageren.
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2018, 15:59:37 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Peco sl-90 polarisatie?
« Reactie #5 Gepost op: 20 mei 2018, 17:07:24 »
Het grootste verschil tussen 2-railers en 3-railers is wat ze verstaan onder polarisatie.
Uit de hele vraagstelling blijkt dat hij het heeft over de polarisatie van de puntstukken. Iets anders lees ik er niet in.
Verder heeft hij het over een modificatie die op de achterkant van de verpakking staat. Het zou wel interessant zijn om te weten wat daar dan staat, want online kan ik daar niks over vinden.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1863
Re: Peco sl-90 polarisatie?
« Reactie #6 Gepost op: 20 mei 2018, 17:25:18 »
Hallo Klaas,

Ik moet even een verpakking van een SL90 opzoeken. Die zal ik dan inscannen en hier plaatsen. Je maakt er inderdaad een soort electrofrog van, waarbij de kruisingsruit min of meer wordt gepolariseerd als ik me goed herinner. Omdat mijn Sikje prima over de oorspronkelijke wissel rijdt heb ik de modificatie niet toegepast.

Ik vind het overigens wel vreemd dat de SL90 (code 100) niet als elecrofrog leverbaar is en de code 75 wissel wel.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Peco sl-90 polarisatie?
« Reactie #7 Gepost op: 20 mei 2018, 18:26:38 »
De kruisingsruit ... Ben benieuwd.
Maar die hoef je dan toch niet te polariseren?

Een voorbeeld met geleidende lak op de kruisstukken van een 3-rail engelsman:


Ik sta nergens van versteld sinds zelfs Piko-A wissels (met plastic puntstuk) polariseerbaar zijn met  magic tape en zilver geleidende lak.

Waar een wil is, is een weg, een ongebruikelijke weg, dat wel.
Leuk dat Peco iets heeft verzonnen voor spijtoptanten.

« Laatst bewerkt op: 22 mei 2018, 11:57:06 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1863
Re: Peco sl-90 polarisatie?
« Reactie #8 Gepost op: 20 mei 2018, 18:57:59 »
Hallo Klaas,

Ik ben even in de archieven gedoken. Hierbij de beschrijving achterop de verpakking.



Het gaat dus niet om polarisatie in de echte zin van het woord. De binnenstukken van de wissel na het plastic puntstuk worden gelijk gepoold om kortsluiting bij het puntstuk te voorkomen voor rijdend materiaal te brede wielen. Smallere wielen monteren lijkt me dan echter de betere oplossing.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Peco sl-90 polarisatie?
« Reactie #9 Gepost op: 20 mei 2018, 19:53:45 »
Dirk, bedankt voor het plaatje. Het is mij nu helemaal duidelijk. Het doel is voorkomen van kortsluiting. Het plastic puntje blijft elektrisch "dood".

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re: Peco sl-90 polarisatie?
« Reactie #10 Gepost op: 20 mei 2018, 20:37:22 »
OK, wat ik uit deze discussie begrepen heb, gewoon niets modificeren, gewoon inbouwen.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1863
Re: Peco sl-90 polarisatie?
« Reactie #11 Gepost op: 21 mei 2018, 12:13:08 »
Hallo Naamgenoot,

Dat werkt bij mij prima. Ik zou inderdaad niet ombouwen, tenzij je heel oud materieel hebt met hele brede wielen.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Peco sl-90 polarisatie?
« Reactie #12 Gepost op: 21 mei 2018, 12:25:04 »
Ik denk dat brede wielen niet een probleem hoeven te vormen. De constructie is gebaseerd op tapse wielen waardoor een wiel alleen maar zijn eigen spoorstaaf raakt en niet de verkeerde. Alleen als de wielen niet taps genoeg zijn zou je vals contact kunnen krijgen.
Ik zou ook zeggen: zolang je geen problemen ondervindt niks aan doen.

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1426
Re: Peco sl-90 polarisatie?
« Reactie #13 Gepost op: 21 mei 2018, 13:16:53 »
Ik had hetzelfde probleem alleen met de halve Engelsman van peco.single slip  sl 80 inbouw verenigingsbaan.
Bij inbouw slechts 2 kabels (geen relais) hoeven aan te sluiten omdat onder de wissels liggen de draadbruggen en die verbinden door.
Al test gereden en loc gaat goed doorheen,natuurlijk is wel de vraag hoe zit met materiaal dat de brede wielen heeft .
Eerlijk verwacht ik geen probleem ermee en welk materiaal heeft dan nog brede wielen.
Zo ik ga even naar verenigingsgebouw om daar nog even wat voor ns spoor infra werkzaamheden uit te voeren. ;D

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Peco sl-90 polarisatie?
« Reactie #14 Gepost op: 22 mei 2018, 11:55:52 »
Doet me denken aan dit draadje.
Piko-A wissels hebben altijd draadbrugjes onder het plastic puntstuk door. Als een wiel te plat (te breed) is, kan kortsluiting ontstaan, en dat kun je oplossen door het puntje bij het puntstuk van wat nagellak te voorzien. Dus aan/uit schakelen van die spoorstaven buiten de puntstukken is altijd overbodig.

Het doet me eraan denken omdat het probleem verwant is, al is de constructie compleet anders.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail