Wat zijn we aan het bouwen? > Materieel

RSU Stapje 2 een NS goederenwagen van MK: de 18 Luiker

(1/6) > >>

Tulpendaal:
Goedemiddag

Na het volgen van de bouw van de Oersik in 1 door de grote meesters, heb ik ook weer zin in een messing bouw voor beginners kitje.
Dus mijn tweede messing kitje weer met weerstands solderen.

(voor de start kit Rongenwagen zie hier:https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=73573.msg3221736413#msg3221736413)

Dit pakket heeft al zonder bouwen meerdere aanlopen genoten.

Eerst moest ik vast stellen dat de wanden niet aanwezig waren :'(, het heeft even geduurd maar dan waren ook die er.

Dus vol goede moed kit op tafel, een volle dag bezoekt waar ik de beschrijving hat gelaten.
Zo die ook weer gevonden (kelder is ook weer opgeruimd :angel:) kom ik erachter dat er eigenlijk nog meer niet in de kit zit, de deuren en de roosters :'(

Tja dan maar weer een email. Inmiddels eindelijk een begin gemaakt met de kit, het onderstel.
Wat hier opvalt is dat de bouwbeschrijving geen fotos meer heeft, na de rongen wagen wordt er van uit gegaan dat men weet wat waar hoort. Die beschrijving heb ik er ook maar bij gepakt. Maar ik ben weer op hulp van het forum aangewezen om mogelijke fouten enz aan te wijzen. Tevens hoop ik dat toekomstige eerst bouwer wat aan deze beschrijving hebben.
In de bouwbeschrijving staat dat de zijkant "haaks naar boven gevouwen moeten worden (naar gladde zijde) en dan de bufferbalken haaks naar beneden... " Dan is het zo dus fout:


Terwijl bij beide de vouwlijn gelijken en de vouwlijnen aan de binnenkant van de vouw komen ???

Dus als iemand bevestigen kan dat het begin een doosje is dan kan ik verder.

Gr. Joke

Gert Arkema:
Leuk dat je weer een kitje oppakt Joke! Volgens mij is het een principe bij alle kitjesbouwers dat de zichtbare half-ingeëtste groef in het etsdeel de binnenkant van de vouw wordt. Dat is om de vouwlijn na vouwen en verhitten gemakkelijk versterkend dicht loopt met soldeer.
Als ik deze kit zo bekijk heb je inderdaad de onderzijde van de wandrand en de bufferbalken tot één 'bakje' samengevouwen. Ik kan me niet voorstellen dat dat zou kloppen, want de stelbalken van de wagen liggen ernaast en zien er erg gedetailleerd uit. Die zouden dan achter de onderzijden van de wandranden vallen en niet meer zichtbaar zijn. Dus ik denk dat die wandranden precies de andere kant op gebogen moeten worden. Ik ken de kit verder niet, maar dat lijkt me aannemelijk.

Tulpendaal:
Gert, bedankt mijn gevoel zegt ook dat het zo fout is, dan zijn de buiggroeven bij de bufferbalken verkeerd en die komen naar beneden. De stelbalken komen dan aan de onderkant en dat maakt meer zin. Een foto in de beschrijving was makkelijker geweest. ::)
Nu nog proberen terug te buigen zonder breken.

Gr. Joke

Tulpendaal:
Goedemorgen,
Alles terug gebogen en vastgezet, het maakt plotseling zin ;D



Tevens alle haken aan de stelbalk omgezet en vastgebakken. Wat is een RSU in combi met soldeerpasta toch makkelijk:


Op naar de volgende stap.

Gr. Joke

Tulpendaal:
Goedeavond,
nog een kleine update voordat de week weer roept,


Foros hebben het voor en nadeel dat men fouten ziet, Aan de andere kant heeft iets tijdens het vastzetten van de wielhouders losgelaten, tja zo blijf je bezig.

Maar het is wel weer leuk om een kitje te bouwen,
Gr. Joke

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie