Google+
Doel:€250.00
Donaties:€29.30

Per saldo:€-220.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-06-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hof Tramrails, met welke lijm zit spoorstaaf vast aan bedding? door Ronald Halma
Vandaag om 15:16:07
Raadplaatje door Vierkant
Vandaag om 15:14:11
Weert, maar anders door spoorzeven
Vandaag om 15:11:05
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:57:18
n baan ardennen 2.90-1.22 mtr. mobile station 66955 DCC door C_cornelis_S
Vandaag om 14:55:20
Diorama in Wijnkist door wouter-
Vandaag om 14:17:21
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:16:51
Arduino Mega 2560, voor spoorwegoverweg met fotocellendetectie door gvandersel
Vandaag om 13:54:21
LSModels 2018 door Peter Crossrail
Vandaag om 13:22:40
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door Sobat Kras
Vandaag om 13:01:38
BNLS-module: "Groeten uit Jottum" door Pauldg
Vandaag om 12:19:35
NL Baan in Canada door 72sonett
Vandaag om 12:07:36
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
Vandaag om 12:05:01
De bouw van Schellenbach door Rondje_HO
Vandaag om 12:03:25
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 11:24:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door jakeman
Vandaag om 11:18:34
Ermehuizen anno 1974 door Jeroen Water
Vandaag om 10:18:52
Oersik in schaal 1 door 1795
Vandaag om 10:18:27
DE 64/6500 verbouwde varianten in model door Peter Crossrail
Vandaag om 09:15:03
Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche door tothebeach
Vandaag om 09:14:45
Piko Railjet, ingebouwde decoder wordt te warm? door Frederikus
Vandaag om 08:59:10
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door tothebeach
Vandaag om 08:23:32
Boom valt voor stoomtrein bij de South Devon Railway door GD
Vandaag om 06:24:48
Westlandbaan door knutselaar
Vandaag om 06:18:50
  

Auteur Topic: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren  (gelezen 4298 keer)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3515
    • Modeltrein projecten
Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
« Reactie #15 Gepost op: 20 mei 2018, 14:32:33 »
Ja en? Dan vervang je het schuitje. Met rijden slijten je stroomafnemers aan de wielen ook, en de motor en je rails en je wielen.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Floris Dilz

  • Tja, als ik dat vantevoren allemaal geweten had...
  • Offline Offline
  • Berichten: 8747
    • aersch der visch.
Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
« Reactie #16 Gepost op: 20 mei 2018, 15:42:27 »
echte grafietslijpvlakken erop maken, uit een vulpotloodstift...

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3515
    • Modeltrein projecten
Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
« Reactie #17 Gepost op: 20 mei 2018, 16:54:34 »
Heb je ook die pantograafledjes niet meer nodig om vonken te simuleren. (y)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

System-M

  • Offline Offline
  • Berichten: 361
Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
« Reactie #18 Gepost op: 20 mei 2018, 16:56:43 »
Fraai hoor! Ik denk zelf ook na over het vervangen van de artitec panto's door philotrain exemplaren. Het merkwaardige bij mijn artitecs is dat 2 panto's weer goed veren, maar de 2 andere totaal niet.
Hoe zit het bij de philotrains met de schuitjes? Blijven die bij 't rijden goed tegen de draad staan of kunnen ze kantelen onder bepaalde omstandigheden? Bijv. als de draad lager hangt of bij overgangen tussen  draden?

Grt
Marc

gotischeboog

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
    • de GOTISCHEBOOG
Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
« Reactie #19 Gepost op: 20 mei 2018, 17:57:47 »
Als je tegen de draad rijdt, slijt de pantograaf dan niet heel hard?
Nee hoor. Ik heb nog nooit een pantograaf wegens slijtage vervangen en ik rijd al zeker 30 jaar met elektrische treinen met de pantograaf tegen de draad.
Fraai hoor! Ik denk zelf ook na over het vervangen van de artitec panto's door philotrain exemplaren. Het merkwaardige bij mijn artitecs is dat 2 panto's weer goed veren, maar de 2 andere totaal niet.
Hoe zit het bij de philotrains met de schuitjes? Blijven die bij 't rijden goed tegen de draad staan of kunnen ze kantelen onder bepaalde omstandigheden? Bijv. als de draad lager hangt of bij overgangen tussen  draden?
Bij mij waren het drie van de vier pantografen die niet goed veerden en waarvan de schuitjes niet recht tegen de draad bleven staan, als de panto's al omhoog wilden blijven staan zo gezegd. De Philotrain schuitjes blijven onder alle omstandigheden mooi vlak tegen de draad en veren heel soepel. Niet goedkoop maar beslist de moeite waard.

Ik wacht nog even met ledjes de grafietslijpvlakken als jullie het goed vinden. Die grafiet zal snel van de schuitjes afgeslepen zijn denk ik.
Grt Ad.

« Laatst bewerkt op: 21 mei 2018, 10:40:19 door gotischeboog »

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 2829
Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
« Reactie #20 Gepost op: 20 mei 2018, 18:50:05 »
Netjes hoor Ad. (y)

Gr, Ben.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1751
  • Bruggen-IG:
Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
« Reactie #21 Gepost op: 24 mei 2018, 20:48:04 »
Ik heb de Artitec-stroomafnemers overgenomen die Ad van zijn model af heeft gehaald; ik was gewoon benieuwd of er nog wat van te maken was, en kan ze bij succes goed gebruiken op een tweetal mat'46 stellen. Gokje waard dus.  Ik had ze ook supersnel in huis (Ad bedankt); vier stuks. Zoals uit het verslagje hierboven valt op te maken, was er in elk geval één met serieuze problemen, de andere stonden te bezien. Nummer twee en drie werken tot zover goed, de vierde wat minder. Ik ben met de slechtste begonnen en post hier mijn bevindingen, misschien nog voor anderen van nut.

MIjn algemene indruk is dat ze gewoon moeten werken, maar dat als je er echt mee tegen de draad wil rijden, de bovenleiding erg netjes en secuur moet hangen. Deze stroomafnemers moeten niet ergens achter blijven hangen, dan verbuigen ze teveel. Ik heb zelf (nog) geen bovenleiding hangen maar ik twijfel of dat op een normale modelbaan altijd haalbaar is.
Maar goed, het exemplaar waar ik aan gewerkt heb doet het weer. Dit zijn mijn bevindingen:


Positieve punten:
- De vorm van het origineel  zit er perfect in, en ze zijn ragfijn uitgevoerd
- Geheel metaal (afgezien van de sier-stroomlijnkap in het onderwerk)
- Het onderraam is van heel hard stijf metaal

Problemen:
- De constructie is in principe zeer effectief en doordacht, maar werkt alleen goed als alles precies past. Door twee minder gelukkige keuzes kunnen onderdelen gaan verbuigen, waardoor vervolgens die passing in het geding is. Zo kan het van kwaad tot erger gaan.


1- Het bovenraam is van nogal zacht materiaal, verbuigt makkelijk en gaat dan minder goed passen. Indien nodig met een platte-bektang voorzichtig rechtbuigen.

2 - In neergeklapte stand van de pantograag zijn er conflicten tussen het bovenraam en de lobjes onderaan de onderramen (er zijn vier van deze probleempunten per stroomafnemer). Die lobjes dienen als draaipunt voor de koppelstangen die de twee onderramen gelijk laten bewegen. Maar twee van de vier lobjes zijn overbodig (want daar zit het gaatje voor de stang niet in het lobje maar helemaal onderaan het onderraam). De overbodige lobjes kunnen worden ingekort met een spits slijpsteentje in de miniboor en nabewerkt met een vijltje, waarna ze niet meer botsen met het bovenraam. Na deze ingreep heeft het bovenraam in ingeklapte stand bovendien meer zijdelingse speling en kan het zich beter voegen binnen de beschikbare ruimte. Het probleem van verbuigen van het bovenraam zou nu minder vaak moeten optreden.


het 'lobje' rechts moet dus ingekort worden. Met een stukje schilderstape is de panto in een stand gezet waardoor het lobje boven de rand van het onderwerk uitsteekt.


De andere kant, na bewerking. Het lobje is nu net kort genoeg om niet te hinderen


- Bij dit exemplaar was één bovenraam ondersteboven gemonteerd. De diagonale stang moet *boven op* het raam raam zitten, niet onder.

- Het sleepstuk is van (nogal zacht) messing, en bestaat uit twee delen die niet aan elkaar zijn gesoldeerd maar gelijmd. Indien deze van elkaar los raken, vastsolderen met vloeimiddel en heel weinig soldeer en zo kort mogelijk verhitten. Vertin dan eerst ook de flapjes aan het bovendeel die de draaipunten van het bovenraam op hun asje opsluiten (aan het onderste deel van het sleepstuk). Ze zijn dan steviger en beter bestand tegen druk en buiging. Na afloop goed schoonmaken met lauw water, zeep en zachte tandenborstel om residu van het vloeimiddel te verwijderen.
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2018, 21:50:36 door janw »

MDK193

  • Online Online
  • Berichten: 1638
Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
« Reactie #22 Gepost op: 24 mei 2018, 21:12:11 »
Iemand ervaring met deze van FRIE (ja weet het, ik herhaal mezelf maar denk erover om een paar piko’s ermee te pimpen


gotischeboog

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
    • de GOTISCHEBOOG
Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
« Reactie #23 Gepost op: 26 mei 2018, 12:30:45 »
Mijn algemene indruk is dat ze gewoon moeten werken, maar dat als je er echt mee tegen de draad wil rijden, de bovenleiding erg netjes en secuur moet hangen. Deze stroomafnemers moeten niet ergens achter blijven hangen, dan verbuigen ze teveel. Ik heb zelf (nog) geen bovenleiding hangen maar ik twijfel of dat op een normale modelbaan altijd haalbaar is.
Problemen:
- De constructie is in principe zeer effectief en doordacht, maar werkt alleen goed als alles precies past. Door twee minder gelukkige keuzes kunnen onderdelen gaan verbuigen, waardoor vervolgens die passing in het geding is. Zo kan het van kwaad tot erger gaan.
- Het bovenraam is van nogal zacht materiaal, verbuigt makkelijk en gaat dan minder goed passen. Indien nodig met een platte-bektang voorzichtig rechtbuigen.
- Bij dit exemplaar was één bovenraam ondersteboven gemonteerd. De diagonale stang moet *boven op* het raam raam zitten, niet onder.
- Het sleepstuk is van (nogal zacht) messing, en bestaat uit twee delen die niet aan elkaar zijn gesoldeerd maar gelijmd.
Jan, wat een prachtig verhaal. Leuk dat je onderzoek hebt gedaan naar het "falen" van deze pantografen. Je somt zelf al heel wat nadelen op. Daaruit blijkt dat bij het ontwerp waarschijnlijk uit kosten gronden iets te zuinig is omgegaan met het materiaal en het ontwerp van deze pantografen. Kennelijk was testen van de constructie en het controleren na productie eveneens te duur. De koper zit met het probleem. Het kan toch niet dat een treinmodel dat niet alleen bestemd is voor de vitrine wordt uitgerust met dit soort pantografen. Ik ken eigenlijk geen merk dat elektrische trienen/locomotieven produceert waarvan men de pantograaf niet tegen de draad kan zetten zonder dat er schade zal ontstaan.
Een erg gemiste kans van Artitec.
Zoals je zegt ze zien er mooi slank en goed gelijkend uit. Klopt. Dat geldt dus alleen voor vitrine-gebruik. Daar leg ik me niet bij neer.
Kennelijk heb ik geen normale spoorbaan want ik rijd al zo'n 30 jaar met elektrische treinen met de pantograaf tegen de draad, zelfs de treinen die voorzien zijn van b.v. zeer fijne maar toch sterke pantografen van Philotrain. De pantografen van dat laatste merk heb ten einde raad ook maar op dit Artitec model gezet. Een hele verbetering, maar daar is al eerder in dit draadje een verhaaltje (met foto's) over geschreven.
Jan ik hoop dat je een mooie bestemming vindt voor de 4 panto's. Ze staan ook goed op een Mat 54 van Piko of een Mat 46 van Riva b.v..
Mvg Ad.
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2018, 17:01:07 door gotischeboog »

gotischeboog

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
    • de GOTISCHEBOOG
Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
« Reactie #24 Gepost op: 30 mei 2018, 11:21:24 »
Iemand ervaring met deze van FRIE?



Ja ik. Erg mooie exemplaren, alleen vind ik de beschermkap over de veerconstructie veel te fors. Vergelijk maar eens met de Philotrain pantograaf hier onder:
En dan ook nog de vergelijking met de scharnierpunten. Ook dienen er extra gaatjes te worden geboord in het dak van b.v. de Piko. Dat stuit mij een beetje tegen de borst. Ik probeer de behuizing van mijn modellen zo origineel mogelijk te houden. Bovendien ligt de pantograaf in werkelijkheid en dus ook in model niet strak op het dak maar staat als het ware op vier pootjes. Die pootjes moeten ook nog worden aangemaakt.
Mvg Ad.
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2018, 14:46:39 door gotischeboog »

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
    • Biesje.nl
Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
« Reactie #25 Gepost op: 01 juni 2018, 01:45:39 »
De Frie panto is wat betreft de veer weer realistischer doordat deze daadwerkelijk onder het kapje zit lijkt het wel. De Philotrain heeft de veren naast de beschermkap. Maar het kapje is rechthoekig en heeft niet de 'kano' vorm zoals de Philotrain en ook de Rivarossi. Waarschijnlijk een compromis om het betaalbaar te houden. Zon kapje buigen is lastiger met een ronding.

Mvg,

Robert.

gotischeboog

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
    • de GOTISCHEBOOG
Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
« Reactie #26 Gepost op: 01 juni 2018, 11:19:11 »
Modelgetrouwe kano's en vergeet ook de mooie scharnierpunten bij Philotrain niet, die zijn toch stukken mooier dan die stukjes uitstekende draad zoals bij Artitec en Rivarossi.
Mvg AD

trdl

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Hoogte rijdraad ?
« Reactie #27 Gepost op: 01 juni 2018, 14:23:09 »
Gotische boog,

de Philotrain panto ligt aan.
Toch lijken de verhoudingen niet goed te kloppen.
Hangt de rijdraad te hoog ?

Groet, Willem