Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 16:44:22
Detectie van een kopspoor in Koploper? door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:29:42
Waar gekweekt zeeschuim verkrijgbaar door WesleyMunnik
Vandaag om 16:19:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:05:10
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door 44
Vandaag om 15:24:32
Modelbahn Knittelfeld door BrightonBelle
Vandaag om 15:16:54
Vloerbaan op een studentenkamer... door zuylen
Vandaag om 15:06:58
Stelcon platen door Modellbahnwagen
Vandaag om 15:06:06
Raadplaatje door Nullem
Vandaag om 14:55:35
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door jandejager
Vandaag om 14:22:02
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 13:19:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mardig23
Vandaag om 13:02:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Rondje_HO
Vandaag om 12:42:21
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw door Ivo tB
Vandaag om 12:35:12
Bröckenbahn door willem7853
Vandaag om 12:07:42
Wisselaandrijving Fleischmann trilt, maar schakelt soms niet? door L.Zwaneveld
Vandaag om 11:53:19
Artitec NS 1300 veroorzaakt kortsluiting in Digikeijs keerlusmodule DR5013 door Jeronimos
Vandaag om 11:52:17
Digikeijs DR5052 draaischijfmodule door MdBruin
Vandaag om 11:48:49
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 11:08:10
MK Modelbouwstudio NBDS 118/119, een probeersel door MOVisser
Vandaag om 10:59:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Marco1044
Vandaag om 10:50:39
Baan in Los Angeles door Patrick1975
Vandaag om 10:36:49
NS SLT in 1:45 door Harold Content
Vandaag om 10:05:40
NS 8100 in Spoor-1 door daempfer
Vandaag om 09:04:48
V-IRM in 1:45 door Mitchell
Vandaag om 08:31:11
Wissels eerst vastlijmen en daarna servo's monteren? door Klaas Zondervan
19 augustus 2019, 23:23:52
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door nighttrain1
19 augustus 2019, 22:56:10
Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten door Te 2/2
19 augustus 2019, 22:37:33
Mijn baan (Erwin) door erwin janssens
19 augustus 2019, 22:27:48
Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel. door Te 2/2
19 augustus 2019, 22:23:16
  

Auteur Topic: Nieuwe baan - Nieuwe kansen  (gelezen 2584 keer)

Rich M.

  • Offline Offline
  • Berichten: 127
Nieuwe baan - Nieuwe kansen
« Gepost op: 07 mei 2018, 22:12:09 »
Ik had al eerder een draadje gemaakt voor mijn nieuwe modelbaan, maar nu weet ik wel wat ik eigenlijk wil. Na advies van een goede vriend toch maar is gaan kijken om gelijk digitaal te beginnen. Na 22 jaar zonder baan vind ik het toch wel keertje tijd om opnieuw te beginnen.

Maar ik wil wel graag kunnen afwisselen tussen seinen/wissels/treinen besturen.

ik ben een twee rail 'er, wat zouden jullie me kunnen adviseren ?
Rich

RobiN TeunisseN

  • Lui? Nee hoor, maar ik rust graag uit na treinwerk!
  • Offline Offline
  • Berichten: 42
  • N-schaal digitale bestuurder 55+
Re: Nieuwe baan - Nieuwe kansen
« Reactie #1 Gepost op: 08 juni 2018, 11:05:53 »
Hallo NS,

Als je toch "van scratch" wil beginnen, zou ik zeggen: kies dan voor N schaal. Daarin is veel verkrijgbaar, zoals rails, scenery en rollend materieel. Daarnaast is N ook prima digitaal te besturen.|
Ik heb zelf al wel de nodige ervaring op dit gebied, maar zelf digitaliseren van analoog rollend materieel is geen sinecure.

Het grote voordeel van N is, dat je een "grotere baan", op het zelfde oppervlak kunt maken, ten opzichte van H0.

En met een beetje zoeken op veiling- en of advertentiesites, kun je wellicht ook nog de NS ICE van Minitrix op de kop tikken en deze is digitaal of daarvoor voorbereid.

Groet van een groot-klein materieel rijder.

Robin Teunissen
AKA Wieringerspoor
Lui? Nee hoor, maar ik rust graag uit na treinwerk!

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 5245
Re: Nieuwe baan - Nieuwe kansen
« Reactie #2 Gepost op: 08 juni 2018, 12:58:35 »
Tegenwoordig kun je in ieder geval ook in N-spoor makkelijk digitaal rijden, dus dat is geen probleem. Of je voor N of voor H0 wil gaan is o.a. afhankelijk van je ruimte. Heb je een kleine ruimte maar wil je wel lange realistische treinen rijden dan is N-spoor inderdaad een idee. Vindt je details en zelfbouw belangrijker dan zou H0 misschien beter zijn. Ga gewoon eens naar een grote winkel of beurs en kijk welke schaal je het meeste aanspreekt  (y)

Met vr. groet, Martijn.

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Nieuwe baan - Nieuwe kansen
« Reactie #3 Gepost op: 08 juni 2018, 13:28:15 »
Al een "thema" en een land in gedachten?
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Rich M.

  • Offline Offline
  • Berichten: 127
Re: Nieuwe baan - Nieuwe kansen
« Reactie #4 Gepost op: 05 februari 2019, 16:31:15 »
Zo na heel veel ziekenhuis bezoek, uwv enz toch maar weer eens begonnen om het baantje te ontwerpen

Ik wil een fictief NL thema bouwen dat werkelijk alles door elkaar heen rijd zo E-materieel als Diesel en Stoom. Ik heb pas geleden 52 locomotieven kunnen kopen voor de een prijs  (y)

Na lang wikken en wegen blijf ik toch bij H0, en heb besloten om digitaal te gaan rijden. Er komt over heel de baan plus schaduwstation(uitgezonderd een kleine aftakking) bovenleiding te hangen. Die word ook aangesloten en ik wil eens kijken of het mij lukt om het functioneel werkend te krijgen.

Hier onder het ontwerp
Rich

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5211
  • ***
Re: Nieuwe baan - Nieuwe kansen
« Reactie #5 Gepost op: 05 februari 2019, 17:21:29 »
Bij digitaal is dat niet meer nodig om een functionele bovenleiding te maken. Enkel voor de sier is prima. Al je loks worden immers met een decoder uit gerust en rijden alleen op de voor hun gekregen opdrachten. Moet je al die 52 loks nog ombouwen of zijn ze al digitaal? Overweeg dan een ESU lokprogrammer en ESU decoders ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Rich M.

  • Offline Offline
  • Berichten: 127
Re: Nieuwe baan - Nieuwe kansen
« Reactie #6 Gepost op: 05 februari 2019, 17:44:03 »

Ik ben het met je eens dat het niet nodig is, maar ik wil gewoon kijken voor mijzelf of het mogelijk is dat het functioneel werkt.

Die 52 locs zijn zover ik kan zien nog niet digitaal.
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2019, 03:08:53 door Bert van Gelder »
Rich

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Nieuwe baan - Nieuwe kansen
« Reactie #7 Gepost op: 05 februari 2019, 22:01:13 »
Je kunt de bovenleiding voor e_locs gebruiken die nog analoog zijn.
Het digitale materieel kan dan via de rails.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Dave.......

  • Online Online
  • Berichten: 1319
Re: Nieuwe baan - Nieuwe kansen
« Reactie #8 Gepost op: 06 februari 2019, 01:46:31 »
Oja?

Dat is helemaal nieuw voor mij.

Volgens mij kan dat absoluut niet....

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4451
Re: Nieuwe baan - Nieuwe kansen
« Reactie #9 Gepost op: 06 februari 2019, 10:36:51 »
Zolang de trein correct op het spoor staat is er niet zo veel aan de hand inderdaad. Maar als je dan de e-loc verkeerd om op de baan zet staat de analoge voeding in serie met het digitale signaal. Nu heb je dat analoog ook maar is de spanning wat lager / het effect duidelijker.

Gecombineerd met dat bovenleiding en rijrichting altijd problematisch is zou ik er zelf niet aan beginnen.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Rich M.

  • Offline Offline
  • Berichten: 127
Fantasie Land - Baanontwerp
« Reactie #10 Gepost op: 11 februari 2019, 21:33:16 »
Na een draadje ergens anders te zijn begonnen is de kogel door de kerk, en het word digitaal.



Is de baan plaan. De oranje lijnen zijn schaduwsporen met een waslijn. Rest wijst zich vanzelf.

Schiet er vooral op
Rich

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3396
Re: Fantasie Land - Baanontwerp
« Reactie #11 Gepost op: 12 februari 2019, 00:49:06 »
Na een draadje ergens anders te zijn begonnen.................

Je mag gewoon verder gaan in dat andere draadje hoor...
Anyway, ik heb beide draadjes samengevoegd.

Gr, Bert
Team moderatoren

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 17312
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe baan - Nieuwe kansen
« Reactie #12 Gepost op: 12 februari 2019, 12:39:06 »
Gecombineerd met dat bovenleiding en rijrichting altijd problematisch is zou ik er zelf niet aan beginnen.
De rijrichting blijft gewoon zoals dat bij 2-rail analoog altijd is: knop naar links, trein naar links, knop naar rechts, trein naar rechts. En als die de verkeerde kant op gaat, draadjes aan de trafo verwisselen.
Nog een bijverschijnsel: het kan alleen maar als je digitaal rijdt met een common ground systeem en keerlussen moet je vermijden.
Kortom, zo veel haken en ogen dat ik ook zeg: beter niet doen.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4451
Re: Nieuwe baan - Nieuwe kansen
« Reactie #13 Gepost op: 12 februari 2019, 13:01:44 »
Dat bedoel ik niet Klaas. Bij rijden met bovenleiding heb je altijd nog één van de twee railstaven nodig om het kringetje rond te maken. Als je de trafo voor bovenleiding tussen bovenleiding en staaf A zet en die voor normaal tussen A en B, gaat het "niet goed" als je de loc (op bovenleidng) gedraaid op het spoor zet (dus tussen bovenleiding en staaf B). Dan staan de twee voedingen in serie.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 17312
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe baan - Nieuwe kansen
« Reactie #14 Gepost op: 12 februari 2019, 13:17:02 »
Ja, uiteraard. Als een loc op bovenleiding staat geschakeld, dan zijn de wielen aan één kant buiten bedrijf. De wielen aan de andere kant die nog wel meedoen moeten op de gemeenschappelijke spoorstaaf staan. En dat is dus de reden waarom je in zo'n situatie geen keerlussen mag hebben.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.