Google+
Doel:€250.00
Donaties:€19.65

Per saldo:€-230.35

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-05-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:12:25
Een NS 2000 voor de SGB! door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:08:00
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door smalspoorcompagnie
Vandaag om 20:58:24
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 20:57:52
1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto) door Sander.
Vandaag om 20:37:46
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:20:13
Wat gebeurt er als je niet oplet?? door ingenium
Vandaag om 20:20:06
Oersik in schaal 1 door FritsT
Vandaag om 20:01:01
HTM280er in messing door skiptram
Vandaag om 20:00:04
DR5000 programmeren loc werkt niet door Coen
Vandaag om 19:59:29
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 19:51:28
Rangeerbaan Molenhoek door Ben
Vandaag om 19:49:49
Liliput L131999 - NS3500 - LED vervangen door HaHoHo
Vandaag om 19:43:17
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Tanks+Treinen
Vandaag om 19:19:55
Ali-lichtsluisjes en overwegaansturing met arduino door meino
Vandaag om 19:03:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 18:55:10
(BNLS modulebaan) onderdelen: N midibiels door Paul Bender
Vandaag om 18:52:08
(BNLS modulebaan) onderdelen: N spoor megabiels door Paul Bender
Vandaag om 18:50:58
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door jerrytrein
Vandaag om 18:34:37
ModelTrein Expo OntraXs 2018. De voorpret en napraat! door Ronald Halma
Vandaag om 18:16:30
  

Auteur Topic: Reed relays (en Ali-lichtsluisjes)  (gelezen 4303 keer)

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 519
  • Metrop-Märklin
Re: Reed relays (en Ali-lichtsluisjes)
« Reactie #60 Gepost op: 12 mei 2018, 15:31:18 »
wordt na verloop van tijd dof.
Ik gebruik kopertape buiten in de tuin als slakwering. Ondanks regen, sneeuw en wind is het 2 jaar later nog even glanzend, glad en werkzaam. Na verloop van tijd, na 20 jaar bedoel je?  ;D
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 2812
Re: Reed relays en Ali-lichtsluisjes(reflexief)
« Reactie #61 Gepost op: 12 mei 2018, 17:51:44 »

Met een dun laagje kopertape, geplakt onderop loc/wagons neemt de reflexiegraad toe tot 110% volgens dit schema. Dat is vooral handig als de wagons een bodem hebben met zwart of grijs plastic, met een reflexiegraad van rond de 10%. Het is dan even uitproberen wat je met de (zwart plastic) koppelingen moet doen.


@Jan-Willem: psssst... effe onder ons. Niet nodig dat reflectiespul, zonder werkt het ook prima mits je het spul richt. De sensor pakt echt de gehele treinbodem incl. koppelingen. ;)

Gr, Ben.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 519
  • Metrop-Märklin
Re: Reed relays (en Ali-lichtsluisjes)
« Reactie #62 Gepost op: 12 mei 2018, 18:01:10 »
@Ben, ik blijf 't tegen slakken gebruiken  ;D

Niet correct, dat is een sensor met een IS471F:

Kun je uitleggen waarom voor dit doel die aanpak beter geschikt is?
En wat voor aansluitschema gebruik je voor die IS471F? Floodland?
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2018, 22:17:47 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 937
    • [i]El Carrilet[/i]
Re: Reed relays (en Ali-lichtsluisjes)
« Reactie #63 Gepost op: 12 mei 2018, 18:20:29 »
Citaat van: TEE-RAM
Koperplaat, dus ik neem aan ook deze folie, wordt na verloop van tijd dof.
Dan neem je aluminium ducttape, reflecteert volgens het lijstje ook 110%.
El Carrilet

Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone, C5503, ALE-L21 or SM-G900F using Tapatalk.

MH

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5745
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: Reed relays (en Ali-lichtsluisjes)
« Reactie #64 Gepost op: 12 mei 2018, 18:33:34 »
Pssst.... Ben.... Hoe richt je dat ding goed? Wat is de truc?

Die van mij liggen blijkbaar bij de douane nu. Ze komen er aan dus.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 519
  • Metrop-Märklin
Re: Reed relays (en Ali-lichtsluisjes)
« Reactie #65 Gepost op: 13 mei 2018, 11:30:19 »
Misschien helpt onderstaande Ben in het beantwoorden van de vraag van Edsko.

In een oudere application notes van Vishay (2002) staat een tabel voor de TCRT5000-afstanden


Eerder staat uitgelegd hoe het werkt, hoe je het berekent, en waarin de grote 3 Vishay optosensors voor reflexief gebruik (TCRT1000, TCRT5000, en CNY70) van elkaar verschillen:


« Laatst bewerkt op: 13 mei 2018, 11:34:03 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 2947
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Reed relays (en Ali-lichtsluisjes)
« Reactie #66 Gepost op: 14 mei 2018, 09:57:48 »
En wat voor aansluitschema gebruik je voor die IS471F? Floodland?
Het Floodland schema is het schema. De IS471F heeft naast voeding alleen nog een ir-diode nodig om te werken. De ir-diode wordt vanuit een interne stroombron aangestuurd, dus een serie weerstand is overbodig. Voor de zekerheis nog een condensator van 100nF over de voeding en het geheel is klaar voor gebruik. Als je hierna zoals het Floodland ontwerp een relais of iets grotere belasting wilt aansturen dan de uitgang bufferen met een weerstand van max 10kOhm en een BC547.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4308
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Reed relays (en Ali-lichtsluisjes)
« Reactie #67 Gepost op: 19 mei 2018, 20:55:55 »
Ik heb op verzoek het grasland/overweg/arduino gedeelte afgesplitst naar een los draadje.

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 519
  • Metrop-Märklin
Re: Reed relays (en Ali-lichtsluisjes)
« Reactie #68 Gepost op: 19 mei 2018, 22:37:49 »
Gooi ik 'm hier maar bij: de dubbele lichtsluis voor moeilijke situaties

Friedel Weber, in Lichtschranke, plaatst zijn zenders en ontvangers recht tegenover elkaar,
en op exact dezelfde hoogte, en dat maakt zijn oplossing een stuk minder betrouwbaar.
Als zijn straalhoogte niet exact gelijk valt met de treinkoppelingen,
dan krijgt hij een onderbreking na elke passerende wagon.
(...)
Diagonaal geplaatst (en ook in hoogte diagonaal) heeft een aantal voordelen
boven recht tegenover elkaar en op dezelfde hoogte.(...)

Dat denk je dan, tot deze reactie in het digitale draadje (lichtsluis, waar verkrijgbaar):

Blausee-Mitholz heeft z'n lichtsluis schuin (niet haaks erop) over het spoor gericht, en de zender staat hoger opgesteld dan de ontvanger. Toch gaat het fout: want de lichtstraal vangt de koppelingen niet.

Mogelijke oorzaak: in een boog met krappe radius (circa 36 mm) zwenken de koppen van rijtuigen te ver uit, en kan de straal er tussen door piepen (indien niet gericht op de koppelingen zelf).

Friedel Weber ( Lichtschranke.pdf ), daarentegen,  zet z'n zender en ontvanger exact op de hoogte van de koppelingen.

Nadeel is dat als er een gat in je trein zit (lees koppeling tussen de wagons e.d.) het signaal niet zeker is en even (een fractie van seconde) weg kan vallen. Het monostabiel relais zal dan even klapperen.
(...)
Zijn oplossing in dat draadje bestaat uit het opnemen van een Timer bouwsteen (Ne555), als afval vertrager voor het relais, dat daardoor niet meer klappert. Zijn lichtsluis is een uitbreiding op het schema van Floodland, met een IS471F.

Er zijn minimaal nog 2 andere oplossingen denkbaar:
  • Het beter richten van de straal tussen zender en ontvanger, waardoor het "gat" wel wordt afgevangen, of
  • Het plaatsen van een 2e lichtsluis naast de eerste (op de afstand van het grootste "gat", in zijn geval b.v. koppelingen tussen wagons) die samen het relais (of de S88) aansturen (idee van Friedel Weber van een "doppellichtschranke").

Bij Floodland komt ook een dubbele lichtsluis voor, in een ander draadje, over een keerlus met arduino.
Daar heb je een lichtsluis links en een lichtsluis rechts die samen via een transistor (BC547B) een relais aansturen. De toepassing is dus anders, maar het principe (het schema) niet.

Een dubbele lichtsluis kan "gaten" dichten omdat twee straaldoorbrekingen meer zien dan een.

In termen van Ali-lichtsluisjes (gebruikt zonder arduino): je neemt  2 sluisjes om een bepaalde situatie af te dekken, en de OUT van beide sluisjes sluit je aan op het zelfde relais of op de zelfde s88 melder.
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2018, 22:41:17 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail