Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Separaat schakelen sluitverlichting van soundloc met stekker NEM 652  (gelezen 1276 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Ik heb al jaren een ER20 (Hercules) van Roco, die toen ik hem kocht al was voorzien van een sounddecoder van ESU.
De loc heeft een stekker volgens NEM 652.

Vanwege de sounddecoder is de stekker volledig benut. Er is slechts 1 ongebruikte losse paarse draad. Dat is onvoldoende om zowel de front- als de sluitseinen aan de achterzijde separaat te kunnen schakelen.

Daarom heb ik een extra functiedecoder van Uhlenbrock (76900, versie 7) ingebouwd.
Omdat de verlichting met zo'n vlakke kabel (hoe heet zo'n ding?) is aangesloten op de printplaat, was het niet eens nodig om de printplaat aan te passen. Alleen het solderen op die kabel viel tegen omdat de boel al heel snel smelt.

De functiedecoder heeft hetzelfde adres gekregen als de sounddecoder. De verlichting aan de achterzijde is richtingsafhankelijk aangesloten (waarbij de gele en de witte draad verwisseld zijn zodat de sluitverlichting aan de achterzijde brandt als de loc vooruit rijdt).
Het was even zoeken tot hoe ver de sounddecoder nog functies in gebruik heeft. Het is een oudje: vanaf F7 zijn de functies al ongebruikt. Uiteindelijk heb ik F8 gekozen voor de verlichting aan de achterzijde.
Toen nog wat dimmen en dat was het.

Eén vraagje:
Bij het uitschakelen lichten de gedimde lampjes soms even heel fel op. Hoe zou dat kunnen?

Ik heb nog andere locs waarvan verlichting aan voor en achterzijde ook niet separaat te schakelen zijn. Die hebben echter led-verlichting. Dat maakt het lastiger omdat dan weerstanden nodig zijn. Bovendien zijn de printplaten een stuk minder overzichtelijk dan bij locs met gloeilampjes.
Wordt wellicht dus nog vervolgd.

Hierbij nog een foto.
Hopelijk heb ik een duidelijk verhaal geschreven. Anders hoor ik het graag.

Groet, Bas




Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Separaat schakelen sluitverlichting van soundloc met stekker NEM 652
« Reactie #1 Gepost op: 05 mei 2018, 22:53:56 »
Netjes gedaan (y)

Met extra functiedecoder kan je veel extra doen. Wel opletten met eventueel later de decoders te programmeren daar ze niet apart op het spoor te zetten zijn.

Even voor mijn idee: waar wordt de groene draad voor gebruikt dan? Deze zit wel aan de stekker maar wordt meestal niet gebruikt bij Roco loks met NEM 652 interface. Geluidsfuncties gaan niet via de normale functies en de luidspreker zit bij NEM 652 apart aangesloten. Er is ook een truukje met een aantal transistors op een schema om front en sluitseinen te schakelen ergens op het forum.

Mvg,

Robert

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
Re: Separaat schakelen sluitverlichting van soundloc met stekker NEM 652
« Reactie #2 Gepost op: 06 mei 2018, 02:57:15 »
Eigenlijk is de functie decoder overbodig omdat de sounddecoder gewoon 4 uitgangen heeft F0v F0r AUX1 en AUX2 tenzij er nog meer uitgangen nodig zijn.
Mvg Mark

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Separaat schakelen sluitverlichting van soundloc met stekker NEM 652
« Reactie #3 Gepost op: 06 mei 2018, 14:42:19 »
Wel opletten met eventueel later de decoders te programmeren daar ze niet apart op het spoor te zetten zijn.
Dat is inderdaad even opletten.
Bij het programmeren van de functiedecoder moet je de NEM-stekker van de sounddecoder even losmaken.
Voor het programmeren van de sounddecoder zou je de functiedecoder even los moeten solderen. Ik heb nog even overwogen om daar een stekkertje toe te passen.
In de praktijk is dat niet nodig omdat de sounddecoder al naar wens was ingesteld.

Nu wil het toeval dat de functiedecoder niet reageert op mijn bedaagde Lenz Compact, maar wel op de sounddecoder. Dat betekent dus alsnog dat ik de sounddecoder vrijelijk kan programmeren zonder de functiedecoder los te hoeven solderen.

Even voor mijn idee: waar wordt de groene draad voor gebruikt dan? Deze zit wel aan de stekker maar wordt meestal niet gebruikt bij Roco loks met NEM 652 interface. Geluidsfuncties gaan niet via de normale functies en de luidspreker zit bij NEM 652 apart aangesloten.
Eigenlijk is de functie decoder overbodig omdat de sounddecoder gewoon 4 uitgangen heeft F0v F0r AUX1 en AUX2 tenzij er nog meer uitgangen nodig zijn.
Jullie hebben waarschijnlijk gelijk.
Dan was het een denkfout van mij om een aparte functiedecoder in te bouwen.
Maar die functiedecoder heeft toch nog een klein voordeeltje: ik heb de printplaat niet hoeven aanpassen. En stel dat ik een fout had gemaakt bij aanpassing van de printplaat, dan had ik als gevolg daarvan geen kostbare sounddecoder kunnen opblazen.

Hopelijk weer wat geleerd.

Groet, Bas