Doel:€250.00
Donaties:€95.00

Per saldo:€-155.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-10-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Digikeijs H0 NS Seinen DR710 en DR711 leverbaar door Bert_Apd
Vandaag om 11:46:48
SLT in H0 voor Kleindrecht door Wijktrein
Vandaag om 11:44:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:35:57
De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen door San-Markos
Vandaag om 11:24:19
Baan in Los Angeles door Gerard
Vandaag om 11:23:42
Boek: Jaren 80 in woord en beeld door Floris
Vandaag om 11:13:56
Van Kranbach naar Haanrade in spoor 0 door rhberk
Vandaag om 11:05:06
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:58:24
NL-baan in Canada door Eric B
Vandaag om 10:57:57
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:41:45
Draaistellen 1 op 1 gevonden. door Hans Reints
Vandaag om 10:36:13
Roco Blokkendoos componentjes oververhit? door bellejt
Vandaag om 10:35:38
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door AdLoc
Vandaag om 10:23:58
MODELSPOOR 2019 by MTD - 19 & 20 Oktober 2019 in EDEGEM (B) door Frans Peeters
Vandaag om 09:59:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:51:53
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 09:27:30
Oude Fleischmann meuk en curiosa door zuylen
Vandaag om 09:26:27
Artitec / REE 1300, materieelbespreking. door henk
Vandaag om 09:21:35
Foto’s uploaden met Apple? door henk
Vandaag om 08:08:05
Rijnstraat door Tulpendaal
Vandaag om 05:35:25
Driemaster in ‘t veen door Beached
Vandaag om 01:55:44
NS 8100 in 0 door 1795
17 oktober 2019, 23:19:42
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
17 oktober 2019, 23:14:05
Afmeting stationsnaambord door Ludo1957
17 oktober 2019, 23:09:42
Reihtsburg IV DRB/DRG Ep:IIb/c door Ivo vS
17 oktober 2019, 22:54:45
Raadplaatje door Luit
17 oktober 2019, 22:13:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 oktober 2019, 22:01:55
Modelspoorbeurs NOORDSPOOR 2020 door Fritsprt
17 oktober 2019, 21:52:24
2-3 nov 2019 modelbouwweekend in het Nederlands Transportmuseum Nieuw-Vennep door Edsko Hekman
17 oktober 2019, 21:50:23
Welk rijtuig te gebruiken voor WRmz134.5 door eichddraig
17 oktober 2019, 21:25:44
  

Auteur Topic: Spoorwandeling oude Kersenlijn  (gelezen 7880 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3019
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #60 Gepost op: 29 juni 2018, 09:07:25 »
Dank Richard, voor je fraaie verslag. (y)
Groet, Frank

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #61 Gepost op: 01 juli 2018, 14:11:55 »
 (y)


Kom ik daarnet dit fraaie filmpje uit 1974 tegen....gaat over plannen tot reactivering van het gedeelte De Haar (splitsing met de lijn naar Arnhem)-Veenendaal-Rhenen. Leuke beelden en een directierit met een bruine 2200 en één plan D rijtuig.

https://youtu.be/adKgqmQhrC8


Groeten, Richard
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #62 Gepost op: 17 september 2019, 23:11:25 »
Vandaag op een vrije dag overnieuw van Overberg(voorbij de Haar, aftakpunt van de lijn naar Rhenen aan de spoorlijn Utrecht-Arnhem, zie het begin van dit draadje ;)) naar Woudenberg over het spoortrace Amersfoort-Rhenen gewandeld . Vanuit Veenendaal met buurtbus 505 naar Overberg gereisd, en vandaar wandelen onder de A12 door en voorbij de overweg aan de hoofdlijn Ut-Ah naar links tot het punt waar vroeger de spoorlijn Amersfoort-Rhenen de hoofdlijn kruiste. Daar voorbij over de Lambalgerweg die in Scherpenzeel eindigt. Ben het eerste stuk gevolgd dat parallel aan de vroegere lijn naar het noorden loopt, bij de ongelijkvloerse wegkruising met de spoorlijn het talud opgeklommen en vandaar de lijn (nu klompenpad :)) gevolgd tot het vroegere station Woudenberg-Scherpenzeel.



De verlaten spoordijk vanaf de Lambalgerweg, in de verte de vroegere Wachtpost 37 bij De Haar, nu zwaarverbouwd tot woonhuis, alleen enkele binnenmuren stammen nog uit oorspronkelijke tijden.
















Vanaf Wp38 het spoortraject gevolgd tot Wdb.








De oude schuur is nog steeds niet ingestort.




Langs de lijn zijn her en der nog overblijfselen van particuliere overwegen te zien, dit Staatspoorhekje bijvoorbeeld :), dat min of meer nog steeds zijn oude functie vervult; ervoor zorgen dat je niet in de sloot valt. De onderkant van de poten van het hekje zijn weggeroest en maken geen grondcontact meer, het hek wordt nu gedragen door de boom waarmee het hek vergroeid is, dit hek groeit dus heel langzaam omhoog.





Het meegroei effect is goed te zien bij het hek aan de andere kant van het spoor. De balk rechts wordt nog steeds ondersteund door de oude staanders en het losgeroeste gedeelte links wordt omhooggeduwd door de boom.





Wp39 is nu een bed&breakfast onderkomen.





Nieuw soort waarschuwingsborden langs het trace.





Even later zijn we in Woudenberg bij Wp 40 en de voormalige overweg.




In tegenstelling tot verleden jaar staat nu sik 301 hier te pronken.





Het nieuwe clubhuis van Buurtvereniging Het Spoor (geen modelspoorvereniging) is nu netjes afgewerkt.





De voormalige spoorzone is nu volledig vrij gemaakt van latere bouwsels en loodsen om ruimte te maken voor nieuwbouw. Het restant van het stationsgebouw wordt gerestaureerd maar de bestemming ervan is nog onzeker, de plannen lopen van horeca tot kantoorruimte. Waar vorig jaar links van het stationsgebouw nog een aangebouwde loods van een grondstoffenhandel in bedrijf was is nu een kale vlakte. Ook de Kibri achtige dieselpomp is verdwenen.

















Nieuwe bebouwing in de spoorzone, een reactivatie van het spoor kun je zo voor altijd vergeten. Krijg hier ook nostalgische gevoelens, ongeveer op deze plek lag spoor 1 en stond ik hier in 1981 als jochie de Rocket te aanschouwen die op spoor 1 heen en weer pendelde vanwege het 50 jarig bestaan van de NVBS.





Vanuit het noorden gezien. Over een jaar zal het uitzicht hier weer compleet anders zijn en is het leuk om dan weer fotos te gaan maken.











Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #63 Gepost op: 18 september 2019, 00:48:16 »
Groeten,
Richard

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3412
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #64 Gepost op: 18 september 2019, 12:40:03 »
Het station wordt gerestaureerd en omgebouwd tot winkel van de boerenbond (landbouwhuis dat nu aan de overkant van het station zit) Treinen rijden hier nooit meer. Maar alle spoorse gebouwen aldaar zijn als technisch monument aangewezen. Dus die moeten blijven staan. (Al betekent die status niet zoveel meer tegenwoordig) Voorlopig staan de gebouwen niet in de weg en deze zullen dus voorlopig niet verdwijnen. In Amersfoort zijn de meeste spoorhuisjes langs de lijn ook behouden.
« Laatst bewerkt op: 18 september 2019, 12:42:51 door zuylen »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #65 Gepost op: 18 september 2019, 18:00:22 »
Ik had begrepen dat het nog geenszins zeker was wie er uiteindelijk in het stationsgebouw terecht komt. Maar het belangrijkste is dat het gebouw behouden blijft al is het gezien de toestand geen minuut te vroeg om te gaan restaureren.
Als een object als technisch monument aangewezen wordt is dat idd geen garantie dat het blijft bestaan, in Rhenen stond ook een wachtpost huisje wat ook op die lijst stond maar is enkele jaren geleden toch afgebroken omdat de toestand te slecht was.
Groeten,
Richard