Is dat niet een lasdoos?
Aan beide zijden van een dubbelbenig geisoleerde sectie (waar de retourstroom van de bovenleiding door beide spoorstaven loopt) zit een railspoel. Aan beide zijden van een enkelbenig geisoleerde sectie (waar de retourstroom maar door een spoorstaaf loopt) zit een railaansluitpotje. Waar twee dubbelbenige secties aan elkaar grenzen, liggen dus bij de las twee railspoelen, bij twee enkelbenige secties staan twee railpotjes naast elkaar. Als een dubbelbenige en een enkelbenige sectie aan elkaar grenzen liggen een spoel en een potje. Wisselsecties zijn meestal enkelbenig, maar dubbelbenig komt de laatste jaren vaker voor. Bij een wisselsectie staan ook maar twee potjes of railspoelen, alleen bij wissels met een hoekverhouding vanaf 1:15 liggen tegenwoordig soms een of twee extra railspoelen.Railpotjes worden ook gebruikt om verbinding te maken met andere zaken zoals ATB-Vv-bakens en -lussen en pedalen.
Zijn de deksels niet gewoon geel om een onderscheid te maken tussen ES-lassen en die bakens die op vaste afstanden voor seinen liggen?
Nee, het is meer dat die dingen van oudsher aan de bovenzijde wit geschilderd waren, ....