Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Het verslag van "de rondreizende goederenwagon in N" door Hoontje  (gelezen 2003 keer)

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
De Rondreizende goederenwagon in N, komt door het Brabantse land...

Vandaag stond ik wat te treinspotten nabij de in/uitgang van de Wildpassage tussen Tilburg en Gilze-Rijen. De van Gend & Loos trein had wel een heel bijzondere gast aan boord! ??? ???



De trekkracht voor de vG&L-trein is de NS 2207, gevolgd door een 4-tal geelbanders...



Wat verderop in de trein hangen echter veel kleurrijkere wagons dan dat ik gewend ben! Ik haast me snel naar de overweg in de Moerstraat, daar kan ik het beter zien hopelijk!



De trein staat voor een rood sein te wachten, mijn geluk, daardoor kan ik me snel opstellen bij de Moerstraat, eens kijken of ik die bijzondere wagen voor de lens weet te krijgen!



Succes!!! De rondreizende goederenwagon van BNLS doet kennelijk nu mijn baantje met een bezoek vereren. Ik ben benieuwd of hij in Gilze-Rijen gelost wordt, of door moet naar Oosterhout. Alleen, wat doet hij dan in de vG&L trein?



De vG&L wordt het wachtspoor op geleid richting de goederenloods. Na jaren, stopt er weer eens een echte vG&L te Gilze-Rijen!!!



Soepel loopt het karretje over het afbuigend wissel het stationsgebied in...





Vanaf de parallelweg is de wagen te zien op het spoor ter hoogte van de (gesloopte) goederenloods staat de trein stil. Ik haast me om nog van de andere zijde plaatjes te kunnen schieten. Hopelijk staat de loc niet voorbij de julianastraat, dan is de AHOB dicht en kan ik er niet komen  :(



Gelukt! Eenmaal aangekomen is het wat drukker dan normaal op het goederenperron. De stationschef en een rangeerder overleggen voor de vreemde wagon!
Chef: Wat moet ik hiermee? Ik heb die niet bestelt?
Rangeerder: Volgens de vrachtpapieren wel. Dat jij niet tijdig in je postvak kijkt en de aankondiging mist, koop ik niets voor!
Chef: En nou?
Rangeerder: Nou bleft da karreke hier denk! Houdoe!
Chef: Oh nee, daar komt niets van in. Vat mar n'n bak koffie, ik haal de SPOPO erbij, ik vind dit zaakje maar wat stinken!

Zo gezegd zo gedaan; even later:



Op bevel van de SPOPO proberen ze de wagon open te breken. Nog zonder succes!



Ondertussen rolt de 2520 rustig richting het wachtspoor, komende van Tilburg Goederen, om enkele andere wagonnen van de trein op te pikken...



Ze zetten hun loc bijna tegen de goederentrein, als de SPOPO ze tegenhoud.



SPOPO: "Koppel de boel maar af, dat ding gaat nergens heen!
Chef: Ok, maar waar laat ik hem dan, zolang?!
SPOPO: Dat is voor jou een zorg... Hij stapt in z'n dienstauto en verdwijnt...



Ze koppelen hun lading aan en vertrekken snel weer richting Tilburg GE. Terwijl de vG&L trein met zo'n 20 minuten vertraging vertrekt richting  Breda...



Zo staat de BNLS goederenwagon onbeheerd en eenzaam op het goederenspoortje. Ondertussen razen de IC's en het stoppertje voorbij...



Na enkele uren komt er plots een wel heel bijzondere verschijning aangetufd... Het is het BAUKNECHT-sikje uit Oosterhout! De van de NS gehuurde sik gaat 2x per jaar richting Tilburg Wpl voor groot onderhoud. Gewoon over het spoor, want dat kan gewoon! Maar wat doet hij nu hier?
De stationschef zat kennelijk erg met de unieke BNLS wagon in zijn maag. Hij wilde hem niet zo onbeheerd aan het oude goederenperron laten staan. Straks breken ze hem open! Of erger; ze spuiten hem onder de graffiti!!!  :o :o



Het sikje manoeuvreert de wagon behendig het eveneens al jaren niet meer gebruikte spoor naar de losweg op. "Daar staat de kar veilig":denkt de Chef.

Het sikje vervolgt zijn weg naar Tilburg Wpl en de chef gaat nog eens in zijn postvakken snuffelen. Er moet een verklaring zijn voor de ongenode, maar zeker welkome gast!

Na even zoeken vindt hij een bericht van zijn collega Sjoerd uit het hoge Noorden des lands:
"Ha Chef, ik stuur je het wagentje op, helaas niet met de PTT, want die willen alleen nog maar hun vrachtwagens gebruiken, dus het komt gewoon met de van Gend & Loos jou kant op. De eerst volgende trein brengt hem bij je! Met groet, Sjoerd"

 (y) Dacht Chef! Nou snap ik hem! Hij kon zich wel voor z'n kop slaan, want de rondreizende BNLS wagon is helemaal geen bedreiging of een foute bezorging! Neen, hij komt hierheen zodat de baan verkend kan worden. De pers maakt er foto's van en wie weet zien ze dat in Utrecht dan... Hij moest snel zorgen dat alles spik en span zou zijn! Wie weet krijgt hij dan wel promotie! Al dromend kroop de Chef zijn bed in. Morgen weer een dag!

Tot zover deel 1 van het reisverslag van "De Rondreizende goederenwagon in N - in het Brabantse land..."
Later deze week zullen meer verhalen volgen!

Met groet,

Hoontje

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Het verslag van "de rondreizende goederenwagon in N" door Hoontje
« Reactie #1 Gepost op: 26 april 2018, 09:01:34 »
Leuk avontuur nu het vervolg nog.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Het verslag van "de rondreizende goederenwagon in N" door Hoontje
« Reactie #2 Gepost op: 26 april 2018, 09:45:49 »
Leuk verslag

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Het verslag van "de rondreizende goederenwagon in N" door Hoontje
« Reactie #3 Gepost op: 26 april 2018, 21:04:31 »
Dank heren!

Dag 2 in het reisverslag van "de Rondreizende Goederenwagon in N"



Na het tumult van gisteren, ligt de stationschef, Chef, nog lekker te slapen, als de buurtgoederentrein binnenloopt welke op weg is naar het industrieterrein in Oosterhout...



De machinist moppert: "Geen Chef vandaag? GRMPF..."



Binnen aan het loket wist de loketjuffrouw te vertellen dat Chef nog lag te slapen. Ze zou hem wel even bellen. Zo gezegd zo gedaan, Chef haastte zich naar beneden.
Samen met de machinist en diens rangeerder namen ze de vrachtbrief door. Chef wist de meester en rangeerder zo ver te krijgen dat ze het BNLS karretje in opzending mee zouden nemen, in ruil voor een pak koeken en verse koffie voor de hele dag!



De autowagons voor de GEFCO waren gelukkig nog leeg, de rangeerder durfde het wel aan om de trein te splitsen. Zo kwamen ze in Oosterhout niet in de problemen met omlopen en rangeren!



De achterop hangende BAUKNECHT-Sik haalde het BNLS karretje van de laad/losweg en schoof hem tussen wagons...



Nadat de autotransporters aangesloten werden, was het geheel klaar voor vertrek!



Het dwergseintje ging op groen, en de 2520 tufte rustig richting Oosterhout...





Snel schoot ik nog wat foto's van het BNLS karretje in deze trein. Straks zou hij door het bos rijden en daar heb ik geen goede fotoposities namelijk. Ook rijdt de trein dit eerste stuk nog zo'n 80 km/h, dat houd ik nooit bij op de fiets  :'(



Na dik 25 minuten fietsen kom ik aan op de Karolusstraat in Oosterhout, hier was de ploeg al druk aan het rangeren met de trein.
De wagens voor GEFCO stonden op hun losspoor en men was bezig de nieuwe wagonnen bij de Bauknecht te plaatsen...

Maar waar was de BNLS wagen nou ???  ??? ??? ???



Die hadden ze op het opgebroken spoortje richting de oude WIVA geduwt en daar laten staan...
Ik vroeg de meester wat ze met het karretje van plan waren. Hij haalde z'n schouders op en zei;
"die willen ze nog bij de 'knecht hebben, maar wanneer weet niemand. Mijn koffie is op, dus wij hobbelen terug!"



Snel tufte de 2520 weer richting Rijen...



Een beetje beteuterd en denkende aan het eenzame wagentje fietste ik terug naar huis. Morgen ga ik weer maar eens kijken wat er dan opdoet!

Tot zover dag 2,

Met groet,

Hoontje




« Laatst bewerkt op: 26 april 2018, 21:19:04 door Hoontje »

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Het verslag van "de rondreizende goederenwagon in N" door Hoontje
« Reactie #4 Gepost op: 27 april 2018, 20:30:45 »
Leuk verslag en het is een blijft een mooi project in N om te volgen. (y)

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Het verslag van "de rondreizende goederenwagon in N" door Hoontje
« Reactie #5 Gepost op: 27 april 2018, 21:42:06 »
Dank Koen!

Dag 3 in het reisverslag van: "De rondreizende goederenwagon in N in het Brabantse land!"

Vandaag ging ik weer vroeg kijken of de Rondreizende BNLS Goederenwagon nog altijd op de Karolusstraat stond en welke avonturen hij vandaag gaat beleven.
Zouden ze hem echt bij de Bauknecht gaan lossen? En zo ja, wat zou er dan in zitten?!?!



Eenmaal aangekomen stak de 2207 al rangerende de Karolusstraat net over. Zo te zien was hij al een paar keer aan het steken geweest, want de goederenwagons die gisteren voor de Bauknecht stonden, waren nu opgedeeld. Een deel stond al op de opstelsporen en een ander deel hing nu achter de 2207...



Een van de FS GABS'sen werd helemaal over de spoorwegovergang terug het bos ingeduwd. Zo'n trein samenstellen is lastiger dan je denkt!



De rest van de gesloten goederenwagens worden er weer aangekoppeld, waarna het geheel het langste opstelspoor opgetrokken wordt.



Ondertussen staat de BNLS wagon nog altijd te wachten op dat wat komen gaat...



De 2207 koppelt inmiddels de BNLS wagon aan en vertrekt richting de Bauknecht...



Daar staan al werklui te wachten en te sjouwen met allerhande goederen, zou dat de wagon in gaan???



Omdat de rest van de wagons het omloopspoor blokkeren, trekt de 2207 de BNLS wagon gewoon zo naar de loods...



Het past allemaal net...



Geen idee wat er nu in en/of uitgeladen wordt...



Eenmaal gelost/geladen, we weten het ook niet, duwt de 2207 de BNLS wagon opnieuw een van de kopspoortjes op...



Al doende lijkt de meester zich te bedenken en trekt opeens de combinatie via het omloopspoor richting het bos...



Dat geeft weer kans om de wagon van dichtbij te fotograferen op de overweg...



De gehele combinatie wordt weer tegen elkaar gezet en gekoppeld. Daarna vangt de reis door de Duiventoren aan richting Rijen.
Ik spring gauw op m'n fiets om nog even op het station de trein te fotograferen...



Eenmaal aangekomen in Rijen, hobbelt de goederentrein net weg bij het station...



Ik kan nog net het vertrek vastleggen, gelukkig mag hij de hoofdbaan niet kruisen, dus ik trap als een malle!



Een geel-grijze 1200 (de 1202) met IC Zandvoort - Maastricht met een boel plan W's en een fietsenrijtuig plan E, mag voorgaan...



De kruising van het hoofdspoor wordt soepel en vlot genomen, over deze wissels kan gewoon 80 km/h gereden worden. Niet dat de 2207 dat gelijk haalt...



De overweg in de Moerstraat blijft een mooie foto spot...



Evenals de polders rondom Hulten...



Ik zwaai de bijzondere gast uit, terwijl hij nu verdwijnt in de Wildpassage tussen Rijen en Tilburg op weg naar Tilburg GE.
Op de fiets vraag ik me af of het zin heeft om naar Tilburg GE te fietsen, helaas betrekt de lucht teveel en durf ik het niet aan...
Misschien zie ik de BNLS wagon ooit weer eens terug... Dat zou leuk zijn! Voor nu heeft hij in elk geval al veel avonturen meegemaakt!

Tot zover,

Hoontje

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3798
Re: Het verslag van "de rondreizende goederenwagon in N" door Hoontje
« Reactie #6 Gepost op: 28 april 2018, 10:27:36 »
Heel mooi verslag en leuke baan om naar te kijken!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Sjoerd82

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Het verslag van "de rondreizende goederenwagon in N" door Hoontje
« Reactie #7 Gepost op: 29 april 2018, 19:55:02 »
Leuk verslag!!!
Mooie baan waar een hoop op te beleven is (y) (y)

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Het verslag van "de rondreizende goederenwagon in N" door Hoontje
« Reactie #8 Gepost op: 29 april 2018, 23:07:41 »
Dank allen! Mocht je de baan in het echt willen zien, ik sta eind mei op Station N-spoor in Hilversum.


Met groet,

Hoontje