Google+
Doel:€250.00
Donaties:€19.65

Per saldo:€-230.35

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-05-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Liliput L131999 - NS3500 - LED vervangen door HansQ
23 mei 2018, 23:47:31
Oersik in schaal 1 door FritsT
23 mei 2018, 23:35:28
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
23 mei 2018, 23:26:27
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Rondje_HO
23 mei 2018, 23:17:10
Raadplaatje door Klaas Zondervan
23 mei 2018, 23:16:30
Een vliegveld en treinbaan in N door Paul Bender
23 mei 2018, 22:38:54
1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto) door timtrein
23 mei 2018, 22:17:40
Station Rekerdam door Joran
23 mei 2018, 22:16:54
Documentaire 50 jaar huisstijl NS bij RTV Utrecht door VictorPM
23 mei 2018, 22:12:29
"Spoor op Vleugels" in H0 door Hans van de Burgt
23 mei 2018, 21:47:57
Frans diorama 1:48 door bernhard67
23 mei 2018, 20:51:17
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Duizendpoot
23 mei 2018, 20:38:15
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door Miljoenenlijn
23 mei 2018, 20:36:39
Ali-lichtsluisjes en overwegaansturing met arduino door Edsko Hekman
23 mei 2018, 20:35:32
Wat gebeurt er als je niet oplet?? door HIJ
23 mei 2018, 20:16:29
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Reeks77
23 mei 2018, 20:04:31
Mislukte DJH/ModelLoco projecten gezocht door nkob
23 mei 2018, 19:01:17
  

Auteur Topic: Trix Dieseltreinstel TEE RAM 4 delig 22131 H0  (gelezen 665 keer)

nighttrain1

  • Powered bij Oltronix;2x300VA & plaatser moeilijkste raadplaat 2013
  • Offline Offline
  • Berichten: 3327
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Trix Dieseltreinstel TEE RAM 4 delig 22131 H0
« Gepost op: 25 april 2018, 19:50:56 »
Trix 22131 Dieseltreinstel TEE RAM

2e hands aankoop via Marktplaats voor € 150,00

SBB-CFF  RAm 502,
Tijdperk 3,
DCC/SX met geluid,
Wisselende front/sluitverlichting (Led),
Brelec dimbare binnenverlichting,
Lok met metalen onder frame, (rest kunststof met hier en daar een standaard plaatje metaal erin),
Binnenverlichting wordt gevoed vanuit de stuurstand,
Lengte 1:87.

Referenties over dit model:
Negatief;
Het draaistel van het coupe rijtuig nabij de motorwagen loopt vaak uit de rail als de trein geduwd wordt.
Als de trein door een boog gaat zie je de lelijke binnen kant van de balgen.
Nederlands model is met geluid niet te koop, Zwitsers model echter wel.
Moeilijk instelbare binnenverlichting, (klacht van de verkoper),
Geen verlichting in de coupe van de motorwagen.

Positief;
Geen naad in de koppen,
Relatief goedkoop model,
Realistische geluiden.

Wat wil ik aan de negatieven dingen doen om er voor mijzelf een mooie trein van te maken;
Het eigen gewicht per rijtuig omhoog brengen om ontsporing te voorkomen, balgen aan de onderzijde uithollen, zodat de koppeling er niet meer tegenaan schuurt.
Binnenverlichting vervangen door het systeem van m`n eigen voorkeur.
Als de trein door een boog gaat zie je de lelijke binnen kant van de balgen, blijft zo.
Nederlands model is met geluid niet te koop, Zwitsers model echter wel, heb ik geen moeite mee, dan maar de Zwitsers uitvoering, (als je het niet weet zie je het verschil niet).  ;D

De motorwagen:


Motorwagen op de weegschaal.
Zo uit de doos en voor de aanpassingen.
In de motorwagen zit aan de achterzijde een raampartij met een ruimte die via de balgen in de coupe rijtuig te bereiken is. Doorgaans zit daar geen binnenverlichting in. Ik vind dat het er wel in moet.


Boven de printplaat is ruimte voor de binnen verlichting, echter dan krijg je een groene zweem binnen, daarom heb ik een gat in de printplaat gemaakt, kijk wel even waar de printbanen zitten anders heb je binnen no time een storing.
Over het grote gat in de bodemplaat heb ik een kap gemaakt waar de aandrijving nog net doorheen kan draaien, dit voorkomt dat er licht door en langs het draaistel naar beneden schijnt, deze kap is bordeauxrood geschilderd en voorzien van een paar minder dan halve poppetjes.


Deze aanpassing levert maar een paar gram op.
De scharfenbergkoppeling waar nodig even met zwarte verf aangezet.
Het eerst klas coupe rijtuig:

Het coupe rijtuig:

In het begin vergeten te wegen, maar het woog 165 gram.


Het interieur los gehaald van het kunststof frame, onder alle stoelen en baken en in de rugleuningen zijn kleine plaatjes metaal verstopt, en het geheel vast gelijmd.


Het rijtuig voorzien van een aantal reizigers en binnen verlichting.


Detail van de componenten en aansluiting op het miniprintje wat in het rijtuig al zat.
Zit aan beide zijdes boven het draaistel zo`n printje, bij alle wagens en ook in de lok.


105 gram verzwaard.
Ook de balgen zijn uitgehold, de koppelingen lopen niet meer aan.

Het restauratie rijtuig:

 
Begingewicht.


Onder de banken en onder de tafeltjes ook hier gewichtjes voorzien van de nodige gewichtjes.


In de ruimte tussen het restautie en de coupe zit een holle ruimte en ook tussen de keuken en de gang zit nu gewichtjes, elk 25 gram.


67 gram zwaarder.
Ook dit rijtuig voorzien van reizigers en binnenverlichting.

Het koprijtuig:


De lichtste in de serie.


Bijna 50 gram zwaarder.
Voorzien van binnen verlichting poppetjes en ook hier gewichtjes onder en in de stoeltjes en in de rugleuningen van de banken.
Een machinist in de voorste stoel geplaatst, dus 2 machinisten in de trein. Altijd een vent voorin.  ;) 
De scharfenbergkoppeling ook hier voorzien van wat zwarte verf.

Trein (12 seconde) zien rijden?
https://youtu.be/DdMidg9Mye8
Eindhoven EMV 21 april 2018

De review van Chris van Diesen:
http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php/diversen-1/390-de-trix-de-iv-tee

Per wagen zijn er 5 stukjes van 5 cm plakledstrip gebruikt van YPHIX 12Volt  warm wit, (in de lok 2)
1 elco 220Uf,
1 gelijkrichter type B380D deze gelijk richten heeft aan ene zijde de + en de - en aan de andere zijde 2x de ~ aansluiting, dat is gemakkelijk omdat de + of de - aansluiting direct op de plakledstrip kan solderen.
De plakledstrip knip ik in 2 stukken en zet ze in serie. zo branden de leds niet te fel, mooi zelfs op digitale spanning.
Zie de foto`s van het geopende coupe rijtuig, de leds geplakt in het dak.
Soldeer ze eerst aan elkaar en ook de bedrading eraan en de gelijkrichter met ook de elco eraan, voordat je het in het rijtuig plakt, zit er een soldeerfout in, haal dan de zaak los ga niet in je rijtuig solderen, brandplekken!!!.

Zijn er nog vragen omtrent mijn ombouw/verbetering? Stel de vragen gerust.
Eventueel via PB.

« Laatst bewerkt op: 25 april 2018, 19:55:55 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain

DCC,NS,H0,Tijdperk 3B t/m 5 + vleugje nu,Koploper,Intellibox
VAM- E'tjes- & Beneluxtreinen

2011-2018 ***** + 22x X
X=extra plaat geplaatst

Bouw:Zwederbaan & Ringvaartspoorbrug nabij Buitenkaag, deelnemer BNLS modulebaan

Floris Dilz

  • Tja, als ik dat vantevoren allemaal geweten had...
  • Offline Offline
  • Berichten: 8736
    • aersch der visch.
Re: Trix Dieseltreinstel TEE RAM 4 delig 22131 H0
« Reactie #1 Gepost op: 25 april 2018, 20:29:25 »
Maar rijdt t nou beter met die loodzware bakken? Nagaan of de koppelingen soepel werken en of de draaistellen genoeg vrijheid hebben levert meestal meer op zonder dat je de lagers en aandrijving aan gort gaat rijden met extra kilo's...

nighttrain1

  • Powered bij Oltronix;2x300VA & plaatser moeilijkste raadplaat 2013
  • Offline Offline
  • Berichten: 3327
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Trix Dieseltreinstel TEE RAM 4 delig 22131 H0
« Reactie #2 Gepost op: 25 april 2018, 21:15:44 »

Welke lagers?
Assen liggen in soort van klauwen in de draaistellen.
Ook kan je een bewerkte balg zien.

De jeugd heeft het stel zaterdag uitgebreid getest op de samengestelde modulebaan in Eindhoven zonder ontsporing.

Kilo’s ?!? Al met al 300 gram.
Groeten Richard, nighttrain

DCC,NS,H0,Tijdperk 3B t/m 5 + vleugje nu,Koploper,Intellibox
VAM- E'tjes- & Beneluxtreinen

2011-2018 ***** + 22x X
X=extra plaat geplaatst

Bouw:Zwederbaan & Ringvaartspoorbrug nabij Buitenkaag, deelnemer BNLS modulebaan

Floris Dilz

  • Tja, als ik dat vantevoren allemaal geweten had...
  • Offline Offline
  • Berichten: 8736
    • aersch der visch.
Re: Trix Dieseltreinstel TEE RAM 4 delig 22131 H0
« Reactie #3 Gepost op: 25 april 2018, 22:23:29 »
ah, ja zo'n draaistel zal niet zo snel bezwijken onder wat extra gewicht inderdaad. Qua rolweerstand niet echt een constructie om gelukkig van te worden, zeker met extra gewicht erop, maar als t werkt werkt t...

nighttrain1

  • Powered bij Oltronix;2x300VA & plaatser moeilijkste raadplaat 2013
  • Offline Offline
  • Berichten: 3327
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Trix Dieseltreinstel TEE RAM 4 delig 22131 H0
« Reactie #4 Gepost op: 25 april 2018, 22:30:38 »
Dotje SKF kogellagervet in elk klauwtje zal ook wel helpen, tegen slijtage en tegen de rolweerstand.
Groeten Richard, nighttrain

DCC,NS,H0,Tijdperk 3B t/m 5 + vleugje nu,Koploper,Intellibox
VAM- E'tjes- & Beneluxtreinen

2011-2018 ***** + 22x X
X=extra plaat geplaatst

Bouw:Zwederbaan & Ringvaartspoorbrug nabij Buitenkaag, deelnemer BNLS modulebaan

Floris Dilz

  • Tja, als ik dat vantevoren allemaal geweten had...
  • Offline Offline
  • Berichten: 8736
    • aersch der visch.
Re: Trix Dieseltreinstel TEE RAM 4 delig 22131 H0
« Reactie #5 Gepost op: 25 april 2018, 22:41:07 »
Jup, de boel een beetje invetten kan geen kwaad lijkt me.
Maar goed, ik blijf het fascinerend vinden dat er voor rijtuigen al sinds 1950 ofzo een keiharde standaard is (puntlagers) maar er bij treinstellen steeds het wiel(lager) opnieuw uitgevonden moet worden, dan eventueel ook met heel zware niet-aangedreven bakken en andere gekkigheid waar het nooit een steek beter door zal werken. Jongens, tis gewoon een loc met 3 wagentjes, maak het dan ook gewoon zo... zou zo'n hoop getob schelen.