Google+
Doel:€250.00
Donaties:€19.65

Per saldo:€-230.35

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-05-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Liliput L131999 - NS3500 - LED vervangen door HansQ
23 mei 2018, 23:47:31
Oersik in schaal 1 door FritsT
23 mei 2018, 23:35:28
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
23 mei 2018, 23:26:27
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Rondje_HO
23 mei 2018, 23:17:10
Raadplaatje door Klaas Zondervan
23 mei 2018, 23:16:30
Een vliegveld en treinbaan in N door Paul Bender
23 mei 2018, 22:38:54
1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto) door timtrein
23 mei 2018, 22:17:40
Station Rekerdam door Joran
23 mei 2018, 22:16:54
Documentaire 50 jaar huisstijl NS bij RTV Utrecht door VictorPM
23 mei 2018, 22:12:29
"Spoor op Vleugels" in H0 door Hans van de Burgt
23 mei 2018, 21:47:57
Frans diorama 1:48 door bernhard67
23 mei 2018, 20:51:17
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Duizendpoot
23 mei 2018, 20:38:15
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door Miljoenenlijn
23 mei 2018, 20:36:39
Ali-lichtsluisjes en overwegaansturing met arduino door Edsko Hekman
23 mei 2018, 20:35:32
Wat gebeurt er als je niet oplet?? door HIJ
23 mei 2018, 20:16:29
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Reeks77
23 mei 2018, 20:04:31
Mislukte DJH/ModelLoco projecten gezocht door nkob
23 mei 2018, 19:01:17
  

Auteur Topic: Station Oelerbrug  (gelezen 1440 keer)

Oelerbrug

  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Station Oelerbrug
« Gepost op: 23 april 2018, 13:33:43 »
Hallo,

Nieuw hier op het forum en ik zal mij even voorstellen.
Met de naam Oelerbrug wil ik hier op het forum jullie op de hoogte brengen en houden van mijn nieuwe baan die ik op mijn zolder wil maken.
De volgende ideeën heb ik voor mijn layout:
- Ik wil rijden in het tijdperk van 1965-1975, zodoende kan ik met zowel het groen/blauwe NS materieel als met het gele materieel rijden.
- De baan is geplaatst in Twente, de naam Oelerbrug komt voort uit het buurtschap Oele nabij Hengelo en de brug over het Twentekanaal.
- De rails die gebruikt wordt is Peco code 75.
- Momenteel nog analoog (Fleischmann) maar indien mogelijk wil ik digitaal gaan rijden. Het idee is om daarvoor de Lenz Digital Plus LH100 te gaan gebruiken.
- Als voorbeeld voor het baanplan worden verschillende voorbeelden gebruikt zoals deze in de werkelijkheid aanwezig zijn. Uiteraard zal dit aangepast worden om passend te maken in de ruimte die als treinenkamer zal gaan dienen.

Dit is even kort mijn plan zoals het nu is. De zolder is geïsoleerd en binnenkort ga ik aan de slag met het maken van de tafel waarop de baan gelegd gaat worden.

Graag hoor ik jullie tips en reacties op mijn ideeën.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4308
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Station Oelerbrug
« Reactie #1 Gepost op: 23 april 2018, 13:37:38 »
Welkom!

Klinkt alsof je er al aardig goed over nagedacht hebt. Specifieke periode, mooie peco code 75 rails, enz.  Het hebben van een beperkte periode en een specifiek land kan aardig helpen met het inperken van een eventuele koopwoede :) Het maakt het leven makkelijker.

Heb je toevallig wat schetsen of maten van de beschikbare ruimte?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4308
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Station Oelerbrug
« Reactie #2 Gepost op: 23 april 2018, 13:41:34 »
Trouwens (na een suggestie van iemand) even verplaatst naar het "wat zijn we aan het bouwen" deel, want het klinkt alsof het voornamelijk bouwen zal zijn, niet zozeer beginnersvragen. Maar vragen mogen hier ook, hoor :)

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Oelerbrug

  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Station Oelerbrug
« Reactie #3 Gepost op: 23 april 2018, 16:43:03 »
Dank voor de verplaatsing, hier is het topic vast beter op zijn plek al zal ik nog best wat vragen hebben.

Ook dank voor het compliment, ik heb inderdaad al heel wat gelezen en bekeken waardoor ik een aardig beeld heb ja.
Wat betreft de ruimte, het is de zolder die ik op mijn woning heb en dat is een zeer beperkte ruimte. Totale afmeting van de ruimte is ongeveer 3m50 bij 2m20 met aan de lange zijden en een korte zijde schuin dak. Ik kan hier dus niet staan en zal alles zittend moeten doen. De tafel komt rondom tegen de wanden en wordt 60cm diep. Vanwege deze beperkte ruimte is het idee de tafel modulair op te bouwen. Zodoende kan hij bijna op de vloer liggen en wanneer ik bij de onderzijde moet voor de elektrische aansluitingen en wisselmotors kan ik de plaat er uit tillen. Ik weet het, moeilijk maar daardoor nog niet onmogelijk.

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 181
Re: Station Oelerbrug
« Reactie #4 Gepost op: 23 april 2018, 17:11:58 »
Hallo Oelerbrug, welkom op het forum. Ik wens je veel succes toe met het realiseren van je baan, maar er moet me iets van mijn hart. In je eerste bericht wek je (althans bij mij) de indruk dat er bij de Oelerbrug spoor heeft gelegen. Voor zover ik weet (ik heb er tot 1970 in de buurt gewoond) is dat niet het geval. Maar laat dat jou er niet van weerhouden om je station "Oelerbrug" te noemen. Misschien ook nog een plekje over voor de watermolen in Oele?

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Oelerbrug

  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Station Oelerbrug
« Reactie #5 Gepost op: 23 april 2018, 17:22:16 »
Hoi Wies,
Het is zeker niet mijn intentie het idee te wekken dat daar spoor heeft gelegen (ik heb er geen idee van want ik woon hier nog maar 4 jaar). De naam is een fictieve plaats want niet bestaand, dit wil ik bewust omdat een baan wel naar realistisch voorbeeld gemaakt kan worden maar nooit echt de werkelijkheid in het klein is. Voor het station heb ik naar Oldenzaal gekeken als voorbeeld en er komt een onderhoudsdepot waarvoor een stuk van de sporen bij station Hengelo als voorbeeld dienen. Of dat gedeelte in het tijdperk waarin ik ga rijden al bestond weet ik ook niet maar dat is wat mij betreft bijzaak.
Het is zeker de bedoeling om een waterelement te maken. Daarvoor wordt het Twentekanaal, de Dinkel of het stroompje bij de watermolen van Oele als voorbeeld genomen maar daar ben ik nog niet uit. Wie weet komt de watermolen op de baan te staan...  ;)
« Laatst bewerkt op: 23 april 2018, 17:25:05 door Oelerbrug »

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 181
Re: Station Oelerbrug
« Reactie #6 Gepost op: 23 april 2018, 17:42:04 »
Voornaamste is dat je er zelf plezier in hebt en, gelet op wat je schrijft, gaat dat wel lukken. Ik zie t.z.t. je vorderingen wel (al dan niet met de watermolen).

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 403
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: Station Oelerbrug
« Reactie #7 Gepost op: 23 april 2018, 18:46:42 »
Het bedrijf waar ik werk staat heeeel dicht bij de Oelerbrug.
Volgens mij is de brug zelf ook nog wel interessant, want vroeger was het een
andere brug dan dat er nu staat.
Leuk thema.

Oelerbrug

  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Station Oelerbrug
« Reactie #8 Gepost op: 02 mei 2018, 00:33:35 »
Het bedrijf waar ik werk staat heeeel dicht bij de Oelerbrug.
Volgens mij is de brug zelf ook nog wel interessant, want vroeger was het een
andere brug dan dat er nu staat.
Leuk thema.

Ik heb even wat gegoogled en bouw van de huidige brug is gerealiseerd op 6-10-1966 (bron: https://beeldbank.rws.nl/MediaObject/Details/293973) dus zal dit de enige brug zijn die binnen mijn tijdperk mogelijk is.

Wat betreft dat tijdperk neig ik ernaar toch wat later te gaan, meer jaren 70 of misschien zelfs begin jaren 80. Het oververven van de groene treinstellen naar het nieuwe geel heeft erg lang geduurd wat mij meer speling geeft. Helaas heb ik nog niet kunnen vinden tot wanneer precies de groene treinstellen op het spoor te zien waren.

Heb je toevallig wat schetsen of maten van de beschikbare ruimte?

Eind volgende week verwacht ik mijn ledstrips waarmee ik de baan ga verlichten. Zodra die er hangen kan ik wat mooie foto's maken van de ruimte en laten zie wat het idee is. Momenteel is de verlichting op de zolder nog erg minimaal. Wel heb ik met een looplamp een begin kunnen maken aan het frame voor de baan. Nogal een klus aangezien het veel passen, meten, zagen nog eens passen, weer zagen en dan vastzetten is. Wel erg leuk om het geheel langzaam vorm te zien krijgen en dit is nog maar het prille begin.

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 495
  • mekkerend het leven door
Re: Station Oelerbrug
« Reactie #9 Gepost op: 02 mei 2018, 09:32:59 »


- De rails die gebruikt wordt is Peco code 75.
- Momenteel nog analoog (Fleischmann) maar indien mogelijk wil ik digitaal gaan rijden. Het idee is om daarvoor de Lenz Digital Plus LH100 te gaan gebruiken.

Strak plan  (y), maar rijden die "Fleischmannen" zonder geratel over code 75?
Groet,

Gerard

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 15339
    • Pagina van klaas
Re: Station Oelerbrug
« Reactie #10 Gepost op: 02 mei 2018, 09:41:42 »
Alles wat voldoet aan NEM 310 rijdt probleemloos over code 75.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 495
  • mekkerend het leven door
Re: Station Oelerbrug
« Reactie #11 Gepost op: 02 mei 2018, 10:07:35 »
Een beetje of topic:

Code 75 voldoet dus aan NEM 110?
Groet,

Gerard

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 15339
    • Pagina van klaas
Re: Station Oelerbrug
« Reactie #12 Gepost op: 02 mei 2018, 10:21:35 »
Kort antwoord: ja.
Beetje uitgebreider: ik denk dat je vooral bezorgd bent over de groefdiepte (maat H). Die moet minstens 1,2 mm zijn omdat de flenshoogte maximaal 1,2 mm mag zijn. Net even met de schuifmaat gecontroleerd. Bij Peco code 75 is de maat H 1,3 mm. Er is dus niet veel ruimte, maar het is genoeg.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 495
  • mekkerend het leven door
Re: Station Oelerbrug
« Reactie #13 Gepost op: 02 mei 2018, 10:24:00 »
Dag Klaas,

Dank je wel  (y), ik heb alleen Tillig dus ik kon het niet nameten.
Groet,

Gerard

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 831
Re: Station Oelerbrug
« Reactie #14 Gepost op: 02 mei 2018, 11:57:57 »
Ik heb Peco code 75.
Trix ( een TGV dus recent) rijdt daar niet overheen....
En zo is er meer modern mat, wat hier niet overheen rijdt..
MVG Dave

Rheinburg