Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 11:19:27
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:19
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
  

Auteur Topic: Spoor 1'ers & 0'ers  (gelezen 16028 keer)

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9511
    • nulpunt
Re: Spoor 1'ers & 0'ers
« Reactie #15 Gepost op: 24 april 2018, 23:20:48 »
Quote: Ook ben ik het ook erg met Ad eens, dat we gezamenlijk plezier aan de hobby moeten hebben. Niet iedereen is tot dezelfde prestaties in staat, maar ik denk, dat we altijd veel van elkaar kunnen leren
Dus ook rondjes rijden. ;D
Moet je denk  ik nu niet direct gaan uitsluiten. Zie eerst maar eens genoeg mensen bij elkaar te krijgen

Maar om dat doelloze rondjesrijden te voorkomen, hadden we vooraf op de  bijeenkomsten altijd diverse rijplannen bedacht op praatavonden. Ja, ook dat hoorde er bij.

rijplan 5 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 24 april 2018, 23:32:37 door FritsT »

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 940
Re: Spoor 1'ers & 0'ers
« Reactie #16 Gepost op: 25 april 2018, 22:27:24 »
Hallo allemaal,

@Frits
heeft gewoon gelijk, laten we eerst maar eens zorgen dat we een serieus groepje hebben, waar afspraken mee te maken zijn. Mochten we met z'n vijven zijn allen 3 modules inbrengen - dan is de baan 18 mtr.
Dat kan een rondje zijn, hoeft niet. Maar ook 

https://www.youtube.com/watch?v=7-qs8VMrk8o&t=188s&list=LLEuC7dyA9mHPO8-u7r18iGQ&index=29

zoiets. En alles wat er tussen inzit.

@Bert,
Met kwaliteit komt plezier vanzelf dus ga zeker in dat rijtje mee. Als ik een en ander beoordeel, kijk je gewoon wat het beste uitkomt. (120-60 - overgang volgens mannheimer - electronica volgens BNLS etc.) Daar moet je het gewoon met de groep over eens worden.
Kies je voor 150-60, prima maar dan dien je rekening te houden met de veelheid 150x4 = 600 en 120x5 = ook 600. Uiteindelijk dient de afwijker van de bepaalde afspraken daar dan rekening mee te houden.

Overigens heel wat anders 120-60 is geen maat die uit de lucht valt. Een euro pallet is 120-80 breed, 3 pallets is dan 240 breed  en 4 modules 60 ook. Past dus altijd bij transport. In een vrachtwagen kunnen 2 pallets in de breedte (240) staan. Andere maten zijn dan per definitie daarvoor al onhandig. Busjes zijn hier uiteraard ook op ingericht.

Dit komt heel goed tot uiting hoe Ernst de mobiliteit van zijn baan geregeld heeft, zo maar even een voorbeeld, ruimschoots bewezen inmiddels.

Groet Ad





1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1478
    • Raamsdonk spoor 0
Re: Spoor 1'ers & 0'ers
« Reactie #17 Gepost op: 25 april 2018, 22:37:00 »
even een opmerking:

Ik zelf ben een beetje dwars met onze maten. Ik ben gewoon uitgegaan wat er standaard te koop is in de bouwmarkt. Dat is 60x122. Dat heb ik dus. Verder is er niets standaard op Raamsdonk. Maar we hebben ook eens gekoppeld met Keuvelaar. Gewoon voor de lol... 
Alleen heb ik daar toen een speciale koppelmodule voor gemaakt. 40cm breed, en de spoor aansluiting simpelweg pas gemaakt. Dat kan dus ook. ....



Succes

Edwin
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

guest7822

  • Gast
Re: Spoor 1'ers & 0'ers
« Reactie #18 Gepost op: 26 april 2018, 09:52:13 »
Precies, zo’n oplossing is goed te doen, en vergt verder weinig aan mechanische normering, behalve dan de bovenkant spoorstaaf. zo vaak zal de boel ook niet bij elkaar komen. Met Braubach wil ik niet vaker dan twee keer per jaar het huis uit, gewoon omdat het veel te veel werk is, minimaal twee dagen stevig doorverhuizen (voor en na) met twee man. Dat doe ik niet voor een dagje spelen.
De electrische zaken zijn ook nogal van belang, maar kunnen wel redelijk goed uitwisselbaar/aanpasbaar gedefinieerd worden. ik heb daartoe m’n rijspanning strikt gescheiden van de aansturing, door de baan te voeden uit boosters, en de DCC uitgang van m’n Ecos te gebruiken voor de stationaire decoders en terugmelders. Als ik dus wil koppelen, dan worden de boosters losgekoppeld van mijn Ecos, en aangesloten aan de gezamenlijk te gebruiken centrale. De wissels, seinen en andere zaken op Braubach worden dan gewoon nog bediend via m’n Ecos cq de schakelaars in de voorzijde van de modulebakken (die via terugmelders weer met de Ecos communiceren)

Walter

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 940
Re: Spoor 1'ers & 0'ers
« Reactie #19 Gepost op: 27 april 2018, 16:56:39 »
@Edwin
soort van wildbrug ;)

Edwin, het geheel is gewoon mooier als een ieder zich houdt een gemaakte afspraken. Als je rond wil rijden met meerderen, is het zaak dat maatvoering in overeenstemming is. Anders houd je ergens centimters over of je komt ze tekort - dat gaat natuurlijk niet.
Zie ook de BNLS spelregels bijdrage over de BNLS module afspraken van Paul Brender. Niet rigide, maar heldere afspraken. Mij bevalt dat wel.

@Walter
Idd het aantal rijdagen zal echt beperkt zijn en jij hebt gewoon een grote baan - als dat je volledige inbreng is - wauw. Maar qua oefening gaat het dan enkel om het koppelstuk gaan. Denk dat het bij mij niet veel anders zal zijn.

Thuis freubelen EN RIJDEN en af en toe buiten spelen, das toch de insteek.

Gaat tijd worden om een en ander af te gaan spreken en een moment bepalen.

gr. Ad
« Laatst bewerkt op: 29 april 2018, 10:53:29 door Ad Cleijsen »

Quickcoin

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
  • Love to build, love to ride
    • Spoor 1-0 Zuid
Re: Spoor 1'ers & 0'ers
« Reactie #20 Gepost op: 27 april 2018, 19:07:30 »
Hier even een berichtje van die andere "oprichter" John Rapmund. Zie het eerste bericht van Ad Cleijsen.

Naast de contacten die ik met Ad Cleijsen hierover heb gehad betreffende Spoor 1, heb ik voor wat Spoor 0 de contacten met Peter-Martijn Hellemons. Dus ook Peter-Martijn behoort tot idee aandragers voor dit kluppie. Peter-Martijn is voorzitter van de Nederlandse Modelspoorfederatie en kan daarom een goede en vooral serieuze inbreng hebben.

Inmiddels is er al een website voor de club, namelijk www.spoor-1-0-zuid.nl

De site is nog in aanbouw, maar hou hem in de gaten. Je kan al wel vast het contactformulier benutten en je aanmelden. Geef wel even aan waar je interesse ligt, Spoor 1 of Spoor 0. Zodra we onze ideeën volledig hebben uitgewerkt kunnen we je informeren

John Rapmund
« Laatst bewerkt op: 27 april 2018, 19:09:22 door Quickcoin. Reden: typefouten »
John Rapmund

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 454
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Spoor 1'ers & 0'ers
« Reactie #21 Gepost op: 29 april 2018, 08:19:18 »
Hoi John,

De website ziet er nu al heel professioneel en mooi uit!! Mooi, dat er daar iets van de grond komt.

Groet,
Bert
Met-1 is alles groter.
Veel succes met de hobby.

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 940
Re: Spoor 1'ers & 0'ers
« Reactie #22 Gepost op: 03 mei 2018, 21:38:57 »
Hoi,

Aan allen - half juni komen John en ik bij elkaar om een en ander concreet af te stemmen. Spoor-1-0-zuid.nl gaat live worden. Voor de goede orde, meld je even, dan maak ik een overzichtje van geïnteresseerde voor de next level.

Vragen - stel ze. Voor zover mogelijk zal ik ze beantwoorden, dan wel inventariseren.

groet Ad

daempfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 311
Re: Spoor 1'ers & 0'ers
« Reactie #23 Gepost op: 04 mei 2018, 07:18:33 »
Hoi Ad,

Ik ben nog steeds geïnteresseerd en meld me hierbij aan,

Groeten,

René

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 940
Re: Spoor 1'ers & 0'ers
« Reactie #24 Gepost op: 16 juni 2018, 18:24:13 »
Hoi, updateje

We hebben voortgang geboekt. Info volgt in de komende week.

groet

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1746
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Spoor 1'ers & 0'ers
« Reactie #25 Gepost op: 16 juni 2018, 22:24:13 »
Hallo,

Wel is waar ben ik een spoor nul man in Hart en nieren en heeft ernst Jorissen voor mij een aantal module bakken gemaakt breedte 60 cm en 1 meter lang.  As ik jullie advies mag geven zou ik voor het systeem van Ernst Kiezen voor spoor 1. 

Wel raad ik jullie aan om voor een rail systeem te kiezen dan loop je niet het gevaar dat de wielen te groot zijn voor de rails. Wat ik ook nog aanraad is dat iedereen zelfde grind gebruik en zelfde gras kleuren anders wordt het een heel bond zootje wat niet mooi is om te zien. Het idee wat jullie hier hebben vind ik zeer goed.

Ik hoop dat het een Succes mag gaan worden voor spoor 1 en spoor nul.

Ik blijf het draadje met interesse volgen.

Met spoorse groeten,

bernard
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2018, 22:32:17 door bernhard67 »

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 940
Re: Spoor 1'ers & 0'ers
« Reactie #26 Gepost op: 17 juni 2018, 08:18:50 »
Beste Bernhard,

We hebben de afgelopen periode natuurlijk rondgekeken wat er zo allemaal te doen is op modulair gebied. Zo ben ikzelf erg onder de indruk van de kennis die dit forum verspreidt maar ook hoe ze het modulaire treintjes rijden vorm geven.

Ik wacht het verslag even af, opdat de overeenstemming ook vastligt en dan meld ik me alhier.

groet Ad

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 940
Re: Spoor 1'ers & 0'ers
« Reactie #27 Gepost op: 18 juni 2018, 08:10:58 »
Beste Vrienden van Spoor 1 op 32,

De laatste maanden, nadat ik, John Rapmund, in contact kwam met de voorzitter van de Nederlandse Modelspoor Federatie Peter-Martijn Hellemons, ben ik met hem en later twee anderen bezig geweest voorbereidingen te treffen om te komen tot een nieuwe modelspoor moduleclub voor Spoor 1 en Spoor 0 in principe voor Zuid Nederland, zeg maar het gebied onder de grote rivieren en de Zeeuwse en Zuid-Hollandse eilanden. Maar uiteraard is iedereen welkom uit heel Nederland.

We zijn een module club zonder vaste locatie en willen gaan bouwen aan een module baan voor beide sporen. Dus zoals de Vrienden vroeger toen er nog geen vaste locatie was.

Onze doelstelling is de promotie van de schalen Spoor 1 en Spoor 0 en verbetering van de onderlinge contacten tussen hobbyisten in deze schalen. Dit willen we onder meer bereiken door:
Deelname aan modelspoor en andere evenementen met onze modulebanen in de beide schalen;
Informatiedagen- of avonden met workshops, themapresentaties en/of om onderling ervaringen en informatie te delen.

Eigen rijdagen of rijweekenden;
Gezamenlijk (model)spoor evenementen bezoeken of andere excursies/activiteiten ondernemen.
Afgelopen zaterdag 16 juni is de club officieel opgericht onder de naam Spoor 1-0 Zuid. We hopen dat wat wij nu hebben opgezet verder van de grond komt. In Spoor 0 is er inmiddels een dubbelspoor baan met diverse stationssporen en passeer sporen voorlopig bestaande uit 16 modules globaal 9 x 2,5 meter waarin de voormalige Rotterdamse Hef uit het Spoorwegmuseum is opgenomen.

Op de nieuwe website is het nodige te lezen:

www.spoor-1-0-zuid.nl

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Spoor 1'ers & 0'ers
« Reactie #28 Gepost op: 18 juni 2018, 12:07:25 »
Ad,

De link naar Schnellenkamp Spur-0 is corrupt. Ik vermoed dat het komt door het  & teken ;)
Groeten Joop, machinist Lls

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9511
    • nulpunt
Re: Spoor 1'ers & 0'ers
« Reactie #29 Gepost op: 18 juni 2018, 20:52:24 »
Onze doelstelling is de promotie van de schalen Spoor 1 en Spoor 0 en verbetering van de onderlinge contacten tussen hobbyisten in deze schalen. Dit willen we onder meer bereiken door:
Deelname aan modelspoor en andere evenementen met onze modulebanen in de beide schalen;
Informatiedagen- of avonden met workshops, themapresentaties en/of om onderling ervaringen en informatie te delen.

Eigen rijdagen of rijweekenden;
Gezamenlijk (model)spoor evenementen bezoeken of andere excursies/activiteiten ondernemen.

Laat duidelijk zijn...prima initiatief, maar ik zou zeggen..schuif aan bij wat Spoor Nullers al jaren doen. Al meer dan 15 jaar staat Nulpunt op bijeenkomsten en beurzen (enkele jaren ook in samenwerking met NMF) en hebben we de Nuldagen. Bouwcursussen aan grotere groepen hebben we ook al meerdere malen gegeven. Op Spoornulforum is ook al geruime tijd een sectie Spoor 1.
Je hoeft het wiel dus niet opnieuw uit te vinden.