Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-10-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Dijkhuizen
Vandaag om 08:37:37
Spoor 1 locs programmeren met IBI door Ernst Jorissen
Vandaag om 08:36:41
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door Rotterdam
Vandaag om 08:36:23
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald Hofmeester
Vandaag om 08:16:01
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door rjr
Vandaag om 07:51:36
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door JaJo
Vandaag om 07:36:23
Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 07:13:50
De Wadlander, een eilandbaan. door Ronald van der kooi
Vandaag om 06:43:40
Experimenteren met Arduino - Mardec, reageert wel op DCC signaal van MultiMaus door Hube
Vandaag om 00:15:12
(BNLS Modulebaan) 27 oktober 2018 Generale repetitie tbv Eurospoor in Eindhoven. door Age van Dijk
Vandaag om 00:08:06
Railad ombouwen door Falcon10
17 oktober 2018, 23:10:24
ACME BR187 openen door Falcon10
17 oktober 2018, 23:08:49
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
17 oktober 2018, 23:07:21
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Joop_L
17 oktober 2018, 23:02:55
Projekt 083-338 door jerrytrein
17 oktober 2018, 22:57:14
Een Roco 2418 omnummeren: passend alternatief nummer gezocht door spock
17 oktober 2018, 22:32:36
Rangeerstukje bas door haes
17 oktober 2018, 22:31:41
MB-module: "L'Esimé" door Chris80
17 oktober 2018, 22:22:46
Ombouw/moderniseren Lima koploper door San-Markos
17 oktober 2018, 22:13:38
Heen, En en Weer: de tram. door DE-II
17 oktober 2018, 22:10:51
S88 splitter of lange netwerkkabels bij uitbreiding baan door phdirk
17 oktober 2018, 22:07:13
Viessmann 5214, pendelautomaat. Vertaling/uitleg aansluiting gevraagd. door MOVisser
17 oktober 2018, 22:06:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 oktober 2018, 21:46:07
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door Rondje_HO
17 oktober 2018, 21:43:53
  

Auteur Topic: Philotrain 3737 aandrijving  (gelezen 993 keer)

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
Philotrain 3737 aandrijving
« Gepost op: 21 april 2018, 17:05:37 »
Dag
ik kreeg van een bevriende collega-treinliefhebber een Philotrain 3737 ter reparatie. :D
Mooie loc, daar niet van, maar hij "beweegt niet".
De motor draait niet als je spanning zet op de wielen en dus zou ik de loc graag openen om een en ander te inspecteren/repareren.
Maar hoe kom ik bij de motor en de stroomafnemers. heeft iemand een bouwtekening of bouwhandleiding? ::)
François Booij Nijmegen

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: Philotrain 3737 aandrijving
« Reactie #1 Gepost op: 21 april 2018, 17:12:55 »
Ik heb geen handleiding o.i.d. maar ik weet wel dat toen ik mijn 3737 kreeg zo'n 35 jaar geleden hij het bij de eerste proefrit ook niet deed. :-[
Bleek dat je lok en tender moet koppelen want samen zorgen ze voor rijspanning.
De lok kon niet zonder de tender en in dit geval niet i.v.m. water en kolen. ;)

Of dit bij jou de oorzaak is is mij natuurlijk niet bekend.
« Laatst bewerkt op: 21 april 2018, 17:46:17 door Karben »
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een modelbaan in spoor 0.

station goes

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: Philotrain 3737 aandrijving
« Reactie #2 Gepost op: 21 april 2018, 18:00:59 »
Hoi,

Ik heb zelf de 3700 van philotrain niet maar het gebruik is indedaad dat bij philo de stroomaffname geschied door zowel de lok als de tender waarbijde lok stroom afneemt van de ene en de tender van de andere railstaaf. De motor zit zeer waarschijnlijk in de tender met een kardan naar de lokomotief waar de wielen worden aangedreven. Veel electronica zal er van origine niet tussen gezeten hebben. De temder is door het losdraaien van een aantal schroeven uit elkaar te halen.

Succes

Groet, Rik

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: Philotrain 3737 aandrijving
« Reactie #3 Gepost op: 21 april 2018, 18:11:53 »
Motor zit in de loc en geen cardan.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een modelbaan in spoor 0.

Theo v Wijngaarden

  • Offline Offline
  • Berichten: 136
Re: Philotrain 3737 aandrijving
« Reactie #4 Gepost op: 21 april 2018, 18:55:07 »
Een Philotrain 3700 heeft geen cardan, dat is voor latere modellrn wel toegepast, zoals 1700. De 3700 was de allereerste philotrain stoomloc, op een tramloc na, goed gereden heeft er niet een, dat was toen blijkbaar ook niet belangrijk, het was in hoofdzaak een vitrinemodel.
Als je graag wilt dat hij goed rijd vervang dan de complete aandrijving incluis troomafname, al je andere pogingen zijn in principe zonde van je tijd, dan kun je hem beter verkopen en of ruilen voor een Artitec, al is dat ook geen topper.

Mvg Theo

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
Re: Philotrain 3737 aandrijving
« Reactie #5 Gepost op: 21 april 2018, 19:04:24 »
Kreeg ook al heel snel een antwoord van Philotrain - Wim Wolters (mooie snelle service!)

In de rijrichting gezien neemt de NS 3700 van Philotrain stroom af via de drijfwielen aan de rechterzijde van de locomotief.
Ook in de rijrichting gezien, wordt de andere pool afgenomen van de drie tenderwielen aan de linkerzijde van de tender.
De drijfwielen aan de linkerzijde van de loc en de wielen aan de rechterzijde van de tender nemen dus geen stroom af.
De spanning die via de tender wordt afgenomen wordt via de loc/tenderkoppelstang aan de motor in de loc doorgegeven.
U kunt bij de loc de kap van het chassis afnemen door aan de achterzijde van het machinistenhuis de twee schroeven onderaan los te draaien. Daarnaast moet u de bogie aan de voorzijde losdraaien. Als het mij goed herinner, dan is de schroef waarmee de bogie vast zit ook meteen de schroef waarmee de rookkast van de loc vast zit aan het chassis. Het zou echter ook kunnen, dat u onder de bogie nog een schroef vindt die losgedraaid moet worden.
Na 40 jaar kan ik mij dat niet meer precies herinneren.
Als deze schroeven los zijn, dan kunt u de kap van het chassis losnemen.
Succes met de reparatie.
Vriendelijke groet, Wim Wolters


Kleine aanvulling: het schaarmechanisme zit ook nog met twee mini-schroefjes vast aan het chassis : deze moeten dus ook worden losgedraaid.
In mijn geval was er sluiting in de  tenderbevestiging waar een kunststof ringetje niet goed zat: daarmee verdween de nodige  isolatie tussen de massa van de loc en de spanning die van de andere rail komt via de tender.
« Laatst bewerkt op: 21 april 2018, 19:23:50 door 008200 »

NS8714

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 8840
    • Mijn fotoarchief
Re: Philotrain 3737 aandrijving
« Reactie #6 Gepost op: 21 april 2018, 19:13:53 »
Mislukt de reparatie, dan wil ik 'm wel hebben  :)
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.twitter.com/stormcou een poging tot treintjestwitter

www.modulebaan.nl lekker moduleren

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: Philotrain 3737 aandrijving
« Reactie #7 Gepost op: 21 april 2018, 19:18:14 »
"Mijn" 3737 reed uitstekend i.t.t. hiervoor vermeld. En de eerste Philotrain loc was de 6200. Ik had destijds de 6237, gekocht in 1977 (en die reed ook prima). Bij mij moest het rijden; een vitrineverzamelaar ben ik nooit geweest.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een modelbaan in spoor 0.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17559
Re: Philotrain 3737 aandrijving
« Reactie #8 Gepost op: 21 april 2018, 20:04:16 »
Ja, ik herinner me dat er in de bladen verslag werd gedaan van mensen die gewoon met het model reden. En dat ging goed, alleen de trekkracht was minder dan men gewend was, omdat Philotrain nu eenmaal niet aan asb deed/doet.  (y)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4493
  • Team Mitropa
Re: Philotrain 3737 aandrijving
« Reactie #9 Gepost op: 21 april 2018, 22:03:14 »
Kijk eens in de topics van Karst
Hij heeft als eerste de tenderwielen omgedraaid zodat alle assen met de isolatie aan de zelfde kant zitten.
Daarna alleen in de tender stroomafnemers op de geisoleerde wielen gezet.
Zo voorkom je heel veel kortsluiting tijdens het rijden.
Inmiddels rijden er al heel wat Philo`s met deze modificatie rond. (y)

En elke Philo is prima rijdend te krijgen hoor.
Tis soms wat vijlen en frezen maar tis goed te doen

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 949
Re: Philotrain 3737 aandrijving
« Reactie #10 Gepost op: 26 april 2018, 19:24:36 »
"Mijn" 3737 reed uitstekend i.t.t. hiervoor vermeld. En de eerste Philotrain loc was de 6200. Ik had destijds de 6237, gekocht in 1977 (en die reed ook prima). Bij mij moest het rijden; een vitrineverzamelaar ben ik nooit geweest.

Dat was ook een Metropolitan productie.

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: Philotrain 3737 aandrijving
« Reactie #11 Gepost op: 26 april 2018, 20:00:02 »
Gebouwd door Lok Atelier Friskorn voor Metropolitan, evenals meerdere Metropolitan locs uit die tijd, o.a. de Limmat en een KPEV T16.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een modelbaan in spoor 0.