Doel:€250.00
Donaties:€80.00

Per saldo:€-170.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-12-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging... door NS264
Vandaag om 18:02:54
Een Zwitserse Jura baan in H0 door Wim1969
Vandaag om 17:54:56
Tussendoortje: Roco en Mastica zelfbouw klompentrein door NS8714
Vandaag om 17:49:46
DJH Modelloco NS 3931 in de revisie. door MDK193
Vandaag om 17:49:05
Egyptisch smalspoor ( 0e ) door Wim1969
Vandaag om 17:49:05
Artitec 2018 (niet Mat ‘54) door MDK193
Vandaag om 17:47:36
Liliput BR 91 rijdt niet digitaal door johanw
Vandaag om 17:47:19
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Gerrit F
Vandaag om 17:34:55
SSN naar Maastricht vandaag 15-12 door Bartje81
Vandaag om 17:31:55
NS modelbaan Hoekdam H0 door NS264
Vandaag om 17:15:03
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:07:29
Kerst kado Einhorn diorama h0 door Tulpendaal
Vandaag om 17:05:16
Iconische tram Lissabon kantelt, bron RTL-nieuws. door NS264
Vandaag om 16:56:28
Pronsfeld door rotaspeed
Vandaag om 16:52:18
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door Lucien
Vandaag om 16:51:25
Mass am See door Ruud K
Vandaag om 16:39:38
Bouw Bührtal III door Ruud K
Vandaag om 16:37:06
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 16:10:48
Neurenberg 2019; wat staat er op jouw verlanglijst? door NS1220
Vandaag om 16:09:20
Hekwerk Roco 2200 door Die Bahn
Vandaag om 15:52:40
Modelbaan, nog zonder naam ..... door RobVille
Vandaag om 15:46:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door fc_del_nordeste
Vandaag om 15:37:59
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 15:37:11
NS 2801 van MK modelbouwstudio door prutser
Vandaag om 15:26:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Andre Pronk
Vandaag om 15:03:02
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 14:57:13
Digitaal beginnen en je eigen treinbesturingsprogramma maken. door TrixExpress
Vandaag om 14:45:43
Elco aansluiten op lok door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:40:51
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 14:31:09
Hondekopvier 766 vandaag door Noordernet
Vandaag om 14:07:31
  

Auteur Topic: Nestor, 107 NRS, SS 13  (gelezen 3491 keer)

Lokführer Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 942
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #15 Gepost op: 21 april 2018, 20:30:49 »
met het vuur er al in 😂😂

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #16 Gepost op: 23 april 2018, 23:14:18 »
Het is toch geen gek idee om de HSM 89 af en toe op perslucht langzaam door de hal te laten rijden? Rook machinientje in de schoorsteen en verzin er een toneelstuk omheen en de kinderen kijken hun ogen uit. Zonder het materieel geweld aan te doen kan je dan toch iets interactiefs doen.

Groeten Edwin.

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 404
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #17 Gepost op: 24 april 2018, 06:55:43 »
Waarom zouden we alles steeds rijvaardig willen.. ??? Ik ben allang blij dat er veel word bewaard en opgeknapt. Sommige locomotieven/treinstellen zijn gewoon simpelweg te oud/kostbaar om te laten rijden.

Maar wat ik wel leuk zou vinden van het spoorwegmuseum nu we het daar toch over hebben.
Is bijvoorbeeld wat meer aandacht te geven aan (toen der tijd) alledaags goederenvervoer. Zoals bv huisvuil (vam wagon).

Laten we maar gewoon hopen met ze allen dat het museum doorgaat met het verzamelen van materieel al is het statisch, (Een 6400 zou bv heel mooi zijn ;D)

Marc

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3177
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #18 Gepost op: 24 april 2018, 09:01:29 »
Misschien is het beter een rijvaardige nieuwe Nestor te bouwen. Alleen zou dat vanwege de te hoge kosten er nooit van komen. Je kunt immers wel alles nameten! Want tekeningen zijn er niet allemaal meer. Voor het museum heeft een extra rijvaardige stoomloc eigenlijk geen meerwaarde, commercieel gezien.
« Laatst bewerkt op: 24 april 2018, 09:03:00 door zuylen »

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1697
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #19 Gepost op: 24 april 2018, 09:09:32 »

Zo'n replica zou meer meerwaarde hebben bij een museumlijn dan bij het spoorwegmuseum. Aan de andere kant is een replica van een helemaal niet meer bestaand type veel interessanter, maar of dat er ooit van komt in Nederland? 
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 4759
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #20 Gepost op: 24 april 2018, 09:42:30 »
Het klopt wat gezegd wordt. Er wordt in het spoorwegmuseum gekeken naar het rijvaardig maken van 1 van deze loc's. Ook over de inzet bij evenementen wordt gesproken. Bron: spoorwegmuseum.

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

guest7823

  • Gast
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #21 Gepost op: 24 april 2018, 09:58:00 »
commercieel gezien.

- stoom heeft sowieso geen commerciële basis. Dat is de reden waarom het is afgeschaft als transportmiddel
- musea hebben zelden een commerciële basis.

Kortom, dat argument voegt weinig toe  ;)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8147
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #22 Gepost op: 24 april 2018, 14:00:30 »
(Een 6400 zou bv heel mooi zijn ;D)
Dat zal vast volle zalen trekken  ::) ;D

Voor het museum heeft een extra rijvaardige stoomloc eigenlijk geen meerwaarde, commercieel gezien.
Extra rijvaardige stoomloc ?
Wat is er nu dan rijvaardig inzetbaar in die categorie ?

Aantal jaar terug met de toenmalige conservator staan praten.
Als ik jouw bericht en dat van tomasso zie,dan is er zo op t 1ste gezicht ook nog niet meer gedaan dan wat praten over het idee en dat al heel wat jaren.
Zou het koudwatervrees zijn,dat er in elk geval voor het "publiek" nog niet meer is gedaan dan enkel wat praten ?
Hoe moeten we het idee zien,en welke loc acht men zowel geschikt als niet onmisbaar om dat project mee uit te gaan voeren ?

NS8714

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 8954
    • Mijn fotoarchief
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #23 Gepost op: 24 april 2018, 14:18:31 »
De Arend is rijvaardig en inzetbaar.

En alle locs zijn onmisbaar voor het spoorwegmuseum. Het zijn stuk voor stuk topstukken.
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.twitter.com/stormcou een poging tot treintjestwitter

www.modulebaan.nl Dit jaar op Eurospoor :)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 3986
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #24 Gepost op: 24 april 2018, 14:29:35 »
Hoe laat begint het linken naar de 3737 discussie? Dan pak ik even chips en cola ;D

Even serieus: het onder stoom kunnen brengen van één van de huidige museumloks heeft realistisch beschouwd geen meerwaarde zolang voor dat doel de Arend kan en mag worden ingezet. Exploitatie op een hoofdlijn is evengoed vrijwel uitgesloten en het inrichten van een pendeltrajectje rond het NSM lijkt me met de momenteel gaande fijnstof-hetze verder weg dan ooit.
Nog afgezien van de technische staat van elk der locomotieven.
Maar wie uit betrouwbare recente bron (rekening houdend met de wisseling van de wacht op directie- en management niveau) een ander geluid kan aandragen zal ik niet tegenspreken.
Zelf zou ik echter veel meer mogelijkheden zien in een samenwerking van het NSM met één of meer rijdende museumorganisaties om zo verschillende belangen te kunnen bundelen.
Morgen ben ik klaar

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #25 Gepost op: 24 april 2018, 14:35:29 »
Besselspoor, er wordt dan ook gekeken naar het inzetten van de locomotief bij evenement op museumspoorlijnen (als ik goed lees wat de heren zeggen), en dan is het zeker een meerwaarde en in de tussentijd staat de locomotief gewoon in het spoorwegmuseum. De kleinere locomotieven zijn makkelijker op een dieplader te vervoeren als bijvoorbeeld de 3737, waardoor dit best een interessant idee kan zijn.

Groeten Edwin.

martinh

  • Offline Offline
  • Berichten: 119
  • Grote schuif
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #26 Gepost op: 24 april 2018, 14:51:47 »
Dat was inderdaad de insteek, kortstondige trips naar museumlijnen. Neem ik even ons (SGB) eigen evenement zou de loc op woensdag vertrekken per twee diepladers en maandags weer retour geleverd worden.

Meerwaarde van een dergelijke constructie kan zijn dat het de samenwerking tussen NSM en de verschillende museumlijnen alleen nog maar sterker maakt (samenwerking is er namelijk, gelukkig, al vele jaren) en de loc kan dienen als een rijdend reclameobject voor het NSM.

Ik heb geen recente bronnen, de conservator waar ik over sprak is vertrokken bij het NSM en volgens haar Linkedin profiel "gepensioneerd"

Groeten,

Martin

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10116
    • sleutelspoor
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #27 Gepost op: 24 april 2018, 15:57:18 »
Weg promoveren noemen ze dat 8)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 3986
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #28 Gepost op: 24 april 2018, 16:00:43 »
De kleinere locomotieven zijn makkelijker op een dieplader te vervoeren
Een dergelijke suggestie heb ik wel eens over de Nestor gehoord, die zou ook het meest compleet zijn van deze drie genoemde. Maar goed, dat waren de wandelgangen ;)
Wat niet wegneemt dat ik vooraan sta als die lok ooit weer opgestookt zou worden.
Morgen ben ik klaar

guest7823

  • Gast
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #29 Gepost op: 24 april 2018, 16:25:00 »
Wat niet wegneemt dat ik vooraan sta als die lok ooit weer opgestookt zou worden.

D'r staan, op een echte stoomlocomotief, maar TWEE man echt vooraan ............. 

Maar slechts een Kniesoor die daar op let ;D