Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 08-01-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Märklin CS3 en aansturing servodecoders door Ronald Koerts
Vandaag om 09:09:11
Magnorail, materiaal voor wegdek i.c.m. lijmsoort? door Ben
Vandaag om 09:06:18
MB-module: "L'Esimé" door Ronald Koerts
Vandaag om 08:40:30
Arriva GTW ramt dwars door vrachtauto in Leeuwarden door Ton H
Vandaag om 08:31:43
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Ronald Koerts
Vandaag om 08:27:41
BNLS-Module trambaan. Wie wil er meedoen? door martijn v m
Vandaag om 08:12:51
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 08:09:45
BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen door WimM
Vandaag om 02:19:38
Overwegen en bijna ongevallen door Thom
Vandaag om 01:46:06
Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn. door robin binsbergen
Vandaag om 01:32:13
Roco Fccpps door Maarten.T
Vandaag om 01:21:22
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Thijs1271
Vandaag om 01:18:17
Terugmelding via stroomdetectie door RudyB
Vandaag om 00:23:21
Raadplaatje door Niekleair
Vandaag om 00:14:09
T-gauge (1:450), Een kleine baan door Niekleair
18 januari 2019, 23:33:17
Modelspoordagen Rijswijk 12 en 13 januari. door Edsko Hekman
18 januari 2019, 23:19:07
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door KNed
18 januari 2019, 23:14:46
BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec) door Bert van Gelder
18 januari 2019, 23:07:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door raymond erdtsieck
18 januari 2019, 22:38:31
??? City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw door Carl
18 januari 2019, 22:33:36
01TREFF Maarn, 16 &17 februari door becasse
18 januari 2019, 22:33:19
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door barry1972
18 januari 2019, 22:26:53
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door Tulpendaal
18 januari 2019, 22:24:27
EifelBurgenBahn door Hlv53
18 januari 2019, 22:23:35
Brekina 2019 door Gérard Drost
18 januari 2019, 22:08:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Reinout van Rees
18 januari 2019, 21:47:22
Het oude station Wageningen (versie 3) door Station W
18 januari 2019, 21:46:10
Handleiding Roco 42322 / 4560S Kruiswissel door arwin
18 januari 2019, 21:45:16
Eerste baanplan spoor N door Erik
18 januari 2019, 21:13:47
ESU lokprogrammer en IB basic door HaWe
18 januari 2019, 21:11:08
  

Auteur Topic: GTW motorwagen van Arriva brandt uit  (gelezen 2217 keer)

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
Re: GTW motorwagen van Arriva brandt uit
« Reactie #15 Gepost op: 19 april 2018, 22:09:10 »
Ik zou niet willen beweren dat Stadler een ontwerpfout heeft gemaakt, het is een trend bij zowel auto's als treinen dat de techniek steeds compacter wordt samengeperst. Ook omdat er in de loop der jaren steeds meer is bijgekomen in de vorm van elektronica, turbocompressoren, klimaatregeling enzovoort. En die stralen allemaal hitte af, vergelijkbaar met een laptop die op zomerdagen ook aardig heet kan worden.

Nu staat wel doordat alles zo compact is opeengepropt gelijk de hele boel in de hens... even de motorkamer met een brandblussertje inlopen zoals bij Plan U zit er niet meer in.  :( https://www.flickr.com/photos/rob46/36084282424

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
Re: GTW motorwagen van Arriva brandt uit
« Reactie #16 Gepost op: 19 april 2018, 22:25:44 »
Het idee van de powerpacks is natuurlijk wel dat je er makkelijk een op reserve kunt hebben ;) Arriva had er vorig jaar allang 1 reserve kunnen bestellen.
Overigens, in ruim 10 jaar tijd 2 afgefakkeld op zo'n grote vloot (100 stuks) vind ik niet veel. Verder kan je ook niet echt van een structureel probleem spreken want de Achterhoek-GTW's zijn van een ander type (andere motoren etc.)

Twee op honderd is idd niet zoveel, in het buitenland wil echter ook nog wel eens een GTW deels uitbranden. Dit is de HLB 122 die een tijd uit de running was en een nieuw powerpack krijgt. Het incident gebeurde al in 2008, pas in 2010 is hij hersteld dus ook kennelijk niks op reserve gehad: https://fr-film.net/v-re-montage-eines-gtw-2-6-FZlUhfZZpuI.html

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2651
Re: GTW motorwagen van Arriva brandt uit
« Reactie #17 Gepost op: 19 april 2018, 22:26:36 »
Ik zou niet willen beweren dat Stadler een ontwerpfout heeft gemaakt, het is een trend bij zowel auto's als treinen dat de techniek steeds compacter wordt samengeperst. Ook omdat er in de loop der jaren steeds meer is bijgekomen in de vorm van elektronica, turbocompressoren, klimaatregeling enzovoort. En die stralen allemaal hitte af, vergelijkbaar met een laptop die op zomerdagen ook aardig heet kan worden.

Nu staat wel doordat alles zo compact is opeengepropt gelijk de hele boel in de hens... even de motorkamer met een brandblussertje inlopen zoals bij Plan U zit er niet meer in.  :( https://www.flickr.com/photos/rob46/36084282424
Och, plan U's zijn er ookwel een paar van afgefikt volgens mij...

JKER

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
Re: GTW motorwagen van Arriva brandt uit
« Reactie #18 Gepost op: 20 april 2018, 06:39:12 »
Hier nog wat meer beeldmateriaal. wat ze nou bedoelen met het aanpassen van de treinsamenstelling is me volledig onduidelijk.
https://www.1limburg.nl/arriva-past-treinsamenstelling-aan-na-brand?context=section-1

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6174
  • Spoor N
Re: GTW motorwagen van Arriva brandt uit
« Reactie #19 Gepost op: 20 april 2018, 07:10:04 »
Mij niet, het staat drie regels verder:

Citaat
Ter vervanging van de Sint Servaas haalt Arriva een treinstel weg uit een andere samengestelde trein. Die wordt dus korter.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

62 *

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

RobbertJan

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 3051
  • Mcn NSR Groningen.
Re: GTW motorwagen van Arriva brandt uit
« Reactie #20 Gepost op: 20 april 2018, 10:08:25 »
Zover mijn kennis nog reikt is de powerpack voorzien van een automatisch blussysteem met
een speciale smeltleiding welke wanneer doorgesmolten (daar is niet zo veel voor nodig) het
schuimblusmiddel systeem in werking stelt. (meerdere nozzels verspreid over de motorruimte)

Ik heb dit systeem wel in actie gezien, geeft een hoop zooi maar beperkt de schade enorm.
Het is tevens de reden dat je je never nooit ophoud in de motorruimte, omdat in geval van
de deuren vanuit de coupé automatisch sluiten (niet bij de E-Gtw die heeft geen deuren)
NS "Station Sauwerd" in 1:87 komend jaar te zien op Rail 2019!

Nieuw project; The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76


dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 761
Re: GTW motorwagen van Arriva brandt uit
« Reactie #22 Gepost op: 20 april 2018, 15:02:26 »
Dat is dan het einde van de warmweertheorie.

Kortere treintjes houdt inderdaad de dienstregeling in stand, maar geeft wel aanmerkelijk meer staande reizigers.
Hopelijk laat de herrijzenis van de Heilige Servaas niet te lang op zich wachten.

Dirk

JKER

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
Re: GTW motorwagen van Arriva brandt uit
« Reactie #23 Gepost op: 20 april 2018, 19:24:01 »
als ik dat filmpje stil zet op een shot van de motor lijkt het wel of de drijfstangen door het blok naar buiten zijn gekomen.....ongeveer op 1'46''.

Floris Dilz

  • de giertijden voor februari worden op de spielwarenmesse bekendgemaakt
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
    • aersch der visch.
Re: GTW motorwagen van Arriva brandt uit
« Reactie #24 Gepost op: 20 april 2018, 19:39:12 »
uh ja, dat blok ziet er erg afgeschreven uit inderdaad.