Vraag en antwoord > Elektronica en analoog

Automatisering voor Kranenberg - Arduino's, bezetmelders, wissels, seinen

(1/18) > >>

meino:
Ik zag dat het hoofdstukje over Digitaal op dit forum hoofdzakelijk over problemen en vragen gaat, dus plaats ik dit draadje toch maar hier, ondanks het feit dat het alleen maar over digitale- en computerzaken gaat.

Zoals ik in de bouwbeschrijving van Kranenberg beschrijf, ben ik op een gegeven moment van analoog bedrijf naar digitaal overgestapt. Dat is gebeurd met een MDRRC-II Centrale. De volgende stap, die al snel kwam, was om dan ook met een PC de baan te gaan besturen. De MDRRC-II centrale kan met een aantal programma's aangestuurd worden, waarbij Robert Evers Koploper als referentie gebruikt. Alhoewel ik zelf een voorkeur voor JMRI had, maar dat ondersteunde de MDRRC-II centrale niet. Dus Koploper gedownload en opgetuigd. Dat had best wat voeten in de aarde, omdat Koploper zo zijn eigenaardigen heeft. Maar om Koploper (en ook andere programmatuur) zijn werk te kunnen laten doen, moet Koploper informatie van de baan krijgen en de mogelijkheid hebben om wissels te kunnen aansturen. Teminste als je automatisch wilt rijden. Verder wilde ik ook iets met seinen gaan doen. In eerste instantie had ik het idee om dat puur met armseinen te doen, totdat ik ontdekte dat er ook 3D geprinte seinen van het seinstelsel '46 beschikbaar waren. Na een test met het bouwen van een sein, besloten om, op 2 versimpelde vertakkingseinen na, alles met seinen van het seinstelsel '46 te doen, zie https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=34476.540, vanaf reactie #543.  Dat betekende dat er een aantal verschillende componenten bedacht en gebouwd moesten worden. Een systeem dat de bezetmelding van een sectie in de baan in de gaten houdt en terugmeldt aan de centrale, een systeem dat DCC wisselcommando's ontvangt en de wissels omzet en een systeem dat de ledjes en servo's van de seinen aanstuurt.

Dat heeft uiteindelijk tot het volgende complex van systemen geleid.



Oorspronkelijk waren de systemen voor de bezetmelders en wisselaansturing gescheiden. Maar ik had al snel het idee dat ik de wissels ook handmatig nog wilde kunnen aansturen. Dat moest dan wel via Koploper gebeuren in verband met de controle, het is niet zo handig om een wissel om te zetten als de wissel nog bezet is. Dat kon via een bezetmelder (gekoppeld aan een drukknop) en een speciale actie. Alleen om dat goed werkend te krijgen is het eigenlijk ook nodig om een terugmelding naar Koploper van de wisselstand te hebben via een bezetmelding. Vandaar dat er communicatie is ontstaan tussen deze systemen, waarbij de wisselsteller een melding maakt aan de bezetmeldercontroller als een wissel omgaat. Later toen ik de systemen voor de seinen ontwikkelde, bleken die ook behoefte te hebben om te weten hoe de wissels staan. Verder deze laatste worden ook door DCC commando's aangestuurd, ik had ze apart aan de DCC bus kunnen verbinden, maar omdat dat de wisselsteller al een koppeling met de DCC bus had, vangt die de seincommando's op en geeft die ook door aan de seincontrollers.
Een opmerking voor de nitpickers, ik heb iets de S88 bus genoemd, technisch gezien is dit een shiftregister en geen bus, maar conceptueel vond ik het beter om dit een bus te noemen.

Tot zover deze introductie, in de volgende stukjes zal ik wat dieper ingaan op de verschillende systemen.

Groet Meino





Timo:
Hoi Meino,

de categorieën zijn wat dat betreft een beetje een ramp inderdaad :-\

Maar waarom ben je voor I2C gegaan ipv XPressNet wat de MDRRC-II zo ondersteund? I2C is namelijk absoluut niet geschikt om onder een baan te leggen. Na 10 a 20cm houdt I2C echt wel op stabiel te zijn ::)


Timo

meino:
Hoi Timo

dat weet ik, maar gemak dient de mens. Deze systemen zitten allemaal vlak bij elkaar onder de baan, dus afstand is nog geen probleem, overigens de grootste afstand die ik heb overbrugd is 50-60 cm en werkt in mijn situatie nog probleemloos. Maar de implementatie is dood simpel, 2 draadjes en een bestaande library. Als het in de toekomst toch problemen gaat geven, door extra systemen die verder af gaan komen, dan kan ik altijd nog het vervangen door een ander bus systeem. Dan denk ik zelf eerder aan Loconet dan XpressNet.

Groet Meino

Robert E:

--- Citaat ---Maar waarom ben je voor I2C gegaan ipv XPressNet wat de MDRRC-II zo ondersteund?
--- Einde van citaat ---

Schrok even, maar gelukkig gebruik je de I2C bus van MDRRC-II niet...
Ondersteuning daarvoor gaat namelijk bij de eerste beste update eruit.....


--- Citaat ---a 10 a 20cm houdt I2C echt wel op stabiel te zijn
--- Einde van citaat ---

Mwaahhh, als je bitrate niet te hoog zet gaat een metertje of twee wel :)

Mvg

Robert

meino:

--- Citaat van: Robert E op 18 april 2018, 20:39:31 ---Schrok even, maar gelukkig gebruik je de I2C bus van MDRRC-II niet...
Ondersteuning daarvoor gaat namelijk bij de eerste beste update eruit.....

--- Einde van citaat ---

Nee, ik zou eerlijk gezegd niet weten waarvoor ik die kon gebruiken. de enige data die ik naar MDRRC-II stuur gaat via S88. Maar nog wel even een compliment voor je over de MDRRC-II.

Groet Meino

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie