Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-10-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door NS2200
Vandaag om 02:39:38
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 02:00:34
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door ingenium
Vandaag om 01:45:52
Rocky rail 6400 door Biesje
Vandaag om 00:57:21
Viessmann 5214, pendelautomaat. Vertaling/uitleg aansluiting gevraagd. door Bert van Gelder
Vandaag om 00:44:58
De laatste wagens. door Reeks77
Vandaag om 00:24:25
RTM in 0m door JanHdH
Vandaag om 00:05:24
(BNLS Modulebaan) 27 oktober 2018 Generale repetitie tbv Eurospoor in Eindhoven. door Age van Dijk
18 oktober 2018, 23:54:46
Het ontstaan van Trammenlandt door Sven
18 oktober 2018, 23:40:58
Het Veluws landschap door Harold Content
18 oktober 2018, 23:04:59
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
18 oktober 2018, 22:57:04
Projekt 083-338 door jerrytrein
18 oktober 2018, 22:34:15
Berghuizer papierfabriek door Harold Content
18 oktober 2018, 22:34:06
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door steven346
18 oktober 2018, 22:18:48
2 kleuren led met 4 aansluitingen door Klaas Zondervan
18 oktober 2018, 22:11:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
18 oktober 2018, 22:11:22
Montage bouwkit Weinert BR 93 door NS1220
18 oktober 2018, 21:59:24
Baanontwerp door Frans Peeters
18 oktober 2018, 21:54:31
Den Overslag & Marchan'Dix door Frans Peeters
18 oktober 2018, 21:38:55
Depot door jerrytrein
18 oktober 2018, 21:30:16
Verslag van de rondreizende geisoleerde goederenwagen in h0 door Sobat Kras door jerrytrein
18 oktober 2018, 21:29:33
Stopsectie Conrad werkt niet door Klaas Zondervan
18 oktober 2018, 20:56:39
  

Auteur Topic: Een NS6300 voor Kranenberg  (gelezen 2841 keer)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 3576
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Een NS6300 voor Kranenberg
« Reactie #15 Gepost op: 25 april 2018, 23:45:04 »
Dan heb jij met een gelijksoortige maatregel ik meer resultaat geboekt!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 220
Re: Een NS6300 voor Kranenberg
« Reactie #16 Gepost op: 26 april 2018, 23:16:05 »
Gisteren had ik het even gehad met deze loc. Maar na een nachtje slapen, toch nog iets geprobeerd.
Zoals ik vertelde had ik een pen vlak achter de as van het voorloop wielstel gemonteerd.



Bij het aandachtig volgen van de loc door een wisselstraat, kreeg ik de indruk, dat deze pen de beweging van het voorloop wielstel beperkte en dat daardoor de wielen niet altijd goed door de puntstukken gaan. Dus toch de pen maar weer verwijdert en ja toen liep het spul beter door de wissels. Daarna de afstand tussen de wielen nog eens precies afgesteld (op 14,4-14,5mm, behalve de achterse as van het voorloop wielstel, die heb ik op de minimum van 14,2mm gezet).
Ook heb ik de zijdelingse speling van het eerste drijfwiel d.m.v asringen zoveel mogelijk beperkt. Hierdoor kan de loc niet te schuin op de rails komen, waardoor er zoveel mogelijk ruimte voor het voorloop wielstel overblijft. De laatste drijfwiel heeft nu de maximale zijdelingse speling gekregen om toch soepel door een bocht te kunnen gaan.
Hierna liep het spul goed door de wisselstraten en de dubbele engelse wissels.

De pen in het voorloop wielstel had ik voornamelijk geplaatst om de kans op kortsluiting te minimaliseren. Omdat te behouden, heb ik met secondelijm een klein snipperte negatieffilm aan de achterkant van de linker kruiskop (dat ding tussen de leibanen) geplakt. Want de meeste sluitingen vonden plaats als het wiel deze kruiskop raakte.



Dus nu ziet het er weer als volgt uit.



De loc rijdt nu goed. Helaas, bij 2 meegebogen wissels heeft hij nog steeds een probleem bij een afslaande stand. Ik heb daarvan de boogstraal nog eens geprobeerd te bepalen, en jammer genoeg is die van de beide probleemwissels over een kort stuk in de wissel kleiner dan 60cm. Hierdoor komt de loc klem te zitten. Als ik het voorloop wielstel verwijder, dan heeft de lok geen probleem en rijdt hij ook soepel door deze twee. Dus de enige oplossing is om de uitslag van het voorloop wielstel te vergroten door de cilinder blokken los te zagen en een millimeter wijder te maken. Maar dat laat ik nog even voor de toekomst, voorlopig probeer ik het in Koploper op te lossen met een route restrictie.

Groet Meino

« Laatst bewerkt op: 26 april 2018, 23:17:43 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2355
Re: Een NS6300 voor Kranenberg
« Reactie #17 Gepost op: 27 april 2018, 16:45:22 »
Hoi,
Ik heb bij mijn NS 3900 in schaal 0 precies hetzelfde probleem gehad ,dat het voorloopdraaistel (De bogie )in een boog van 120 cm straal aanliep tegen de leibaan.
Omdat het een zelfbouw lok is ,heb ik gesmokkeld door de leibanen wat verder naar buiten te zetten.

 Sukses met aanpassen van je lok.
Groeten ,
Peter
Grootbedrijf NS 1924-heden .
 0 baan  met NS loks  2100 en 3900  en  eloks  1100, 1200, 1300 en Mat 24  2 rail en bovenleiding .
 De  baan heeft een kopstation en  een kruisingsstation in een ovaal .Werkende lichtseinen Een  lok BR 023 is  in planning.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 949
Re: Een NS6300 voor Kranenberg
« Reactie #18 Gepost op: 27 april 2018, 18:21:45 »
Hallo Meino,

Jouw project hier bracht weer tijden uit een verleden bij mij terug. Ik heb destijds de 3900 stoomloc van Grandspot / DJH aanzienlijk aangepast en daarbij voor de aandrijving van een 1331 klokanker motor met een NWSL 'double idler' gearbox voorzien. Daarna zou de 6300 volgen...

Mijn toenmalige schoonvader, die rond 1930 deze tenderlocs nog in Zwolle actief gezien heeft en een voorliefde voor stoom had, was de drijvende kracht achter de bouw van dit model. Echter, een werkende schuifbeweging van de binnencilinders met een minimum boogstraal van - ik geloof 2 mtr - was niet werkbaar. Daarnaast wilde ik af van de starre assen en heb de tweede en vierde as met hornblocks uitgerust. Daardoor kon ik de starre koppelstang niet meer gebruiken en heb ik met een tweede drijfstangen etsplaat de nodige koppelstangen kunnen realiseren. De 1e as met de binnencilindersturing heeft geen zijdelingse uitslag. De hornblocks op de 2e en 4e as geven een beperkte uitslag en de 3e as met de Portescap RG4 aandrijving heeft de maximale uitslag. Het mooie van de Portescap aandrijving dat hier geen wormoverbrenging maar kegeltandwielen gebruikt zijn.

Vervolgens heb ik de cilinderblokken met passtukken van epoxy printplaat naar buiten gebracht om probleemloos door een 600 mm. radius te kunnen rijden. De ophanging van het voorste loopstel heb ik destijds nog intact gelaten. Testen gaven aan dat de loc op deze wijze probleemloos door deze boogstraal heen kon. Wel blijkt de ketelbevestiging aangepast te moeten worden om het voorste loopstel de benodigde verticale bewegingsruimte te geven.

Daarna werd bij mijn schoonvader een ongeneeslijk ziekte geconstateerd en is het project onder een diepe laag stof op de plank blijven liggen...

Inmiddels ben ik in mijn 'tweede leven' en met pensioen. De samenbouw van deze loc staat nog steeds op de 'to do' lijst. Op dit moment zijn er echter andere zaken die de prioriteit hebben. Ik probeer de komende dagen enige foto's van mijn resultaten tot nu toe te plaatsen.

Groet,
Rob


meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 220
Re: Een NS6300 voor Kranenberg
« Reactie #19 Gepost op: 28 april 2018, 10:29:20 »
Dag Rob

ik ben zeker benieuwd naar je foto's. Want het is best interessant om te zien hoe anderen het opgelost hebben.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

MDK193

  • Offline Offline
  • Berichten: 1772
Re: Een NS6300 voor Kranenberg
« Reactie #20 Gepost op: 28 april 2018, 13:55:50 »
Meino

Ga je nu 3 rail rijden met dat ding? Of heb je die rail toevallig liggen?

En misschien een wat andere meer off topic vraag, wat is zo een  gebouwd ding eventueel waard? Ik wil wel graag een 6300, maar vind de artitec wat gortig. Soms komt een djh voorbij, maar geen idee wat je daar voor zou moeten geven.

Excuus voor deze kleine afwijking.
Martijn

Sobat Kras

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10033
    • sleutelspoor
Re: Een NS6300 voor Kranenberg
« Reactie #21 Gepost op: 28 april 2018, 14:54:13 »
Meino

wat is zo een  gebouwd ding eventueel waard?

Net wat de gek er voor wil geven!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 220
Re: Een NS6300 voor Kranenberg
« Reactie #22 Gepost op: 28 april 2018, 16:34:09 »
Meino

Ga je nu 3 rail rijden met dat ding? Of heb je die rail toevallig liggen?

Dat is nog rail die ik had van lang geleden. Als kind begonnen met Marklin, maar rond 1980-'81 overgestapt op 2 rail, omdat er toen zoveel moois van Roco en Djh beschikbaar kwam. Ook nu nog zit er op verborgen delen Flex rail van Marklin wat ik nog had liggen van lang geleden.

En misschien een wat andere meer off topic vraag, wat is zo een  gebouwd ding eventueel waard? Ik wil wel graag een 6300, maar vind de artitec wat gortig. Soms komt een djh voorbij, maar geen idee wat je daar voor zou moeten geven.

Excuus voor deze kleine afwijking.

Geen flauw idee. het is wat Sobat zegt, wat een gek er voor geeft. Overigens je geeft zelf al een bovengrens aan, maar houdt er wel rekening mee, dat als je met een DJH 6300 wilt gaan rijden, dat dat tot een hoop (ver)bouwwerk leid. Als je het alleen voor de vitrine wilt dan is het natuurlijk een ander verhaal.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

MDK193

  • Offline Offline
  • Berichten: 1772
Re: Een NS6300 voor Kranenberg
« Reactie #23 Gepost op: 28 april 2018, 17:32:50 »
Toch bedankt! Idee is idd meer statisch, wetende dat ze slecht rijden. En Artitec is bijna niet meer te krijgen in 3 rail
Martijn