Doel:€250.00
Donaties:€80.00

Per saldo:€-170.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-12-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:59:33
's-Heer Heinkenspolder door Frans Peeters
Vandaag om 09:58:17
Toerental vaststellen DC motor door oudebiels
Vandaag om 09:56:33
Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging... door Frans Peeters
Vandaag om 09:56:23
Roco rijtuigen ontsporen door Arjen52
Vandaag om 09:28:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:18:38
Havnebane Aalborg Øst. door Stedahult
Vandaag om 09:15:03
Update: baan in de tropen door Wim Vink
Vandaag om 09:13:29
Aanschaffen BR245, Brawa of ACME? door Rondje_HO
Vandaag om 09:00:18
BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop door ruudns
Vandaag om 08:22:25
Foto's Houten Digitaal 2018 door Marco EB
Vandaag om 08:21:42
Zet in je agenda: zaterdag 30 maart Beneluxspoordag 2019 Nieuw-Vennep... door Bob R.
Vandaag om 08:16:40
MB-module: "L'Esimé" door Patrick1975
Vandaag om 07:55:50
Oude jeugdhobby weer oppakken door Frank 123
Vandaag om 06:40:30
Ik bouw nu echt een wedstrijd A3! door Ronald Halma
10 december 2018, 23:02:57
Aansluitklemmen Fleischmann Profi storen vaak door Sander.
10 december 2018, 22:51:07
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door tuurtje
10 december 2018, 22:50:49
Locomotief rijdt verkeerde kant op na vastlopen computer. door Timo
10 december 2018, 22:40:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
10 december 2018, 22:26:57
Stroomloos maken stuk spoor bij DCC? door jerrytrein
10 december 2018, 21:53:20
Bouw van een MKmodelbouwstudio's NS 2900 door Noordernet
10 december 2018, 21:36:27
  

Auteur Topic: Een NS6300 voor Kranenberg  (gelezen 2887 keer)

meino

  • Online Online
  • Berichten: 254
Een NS6300 voor Kranenberg
« Gepost op: 15 april 2018, 15:18:50 »
Tot nu toe heb ik alleen het RTR materiaal (Roco,Fleishmann) aangepast en verbouwd naar DCC. Nu wordt het tijd om ook mijn verzameling DJH kits over te zetten naar DCC en bruikbaar te maken voor Kranenberg.
Lang geleden, rond 1981, heb ik bij Merkelbach in de Kalverstraat een DJH kit van de NS6300 aangeschaft voor de lieve som van f495,--, en daarna gebouwd. Die heeft op mijn vorige baan in de 80er jaren menig rondje gereden.


De doos











Helaas was het boek van Martin van Oostrom over de 6300 nog niet uitgegeven, anders had ik destijds bij de bouw al het een en ander kunnen aanpassen. Dus dat moet nu maar eens gebeuren. Ik wil proberen verslag te doen van de (restauratie) en ombouw van deze loc. Ik ben niet van plan om er een super correcte versie van te maken, zoals dat in sommige draadjes met bijv de 3900, wel gebeurd. Mijn enige doel is om te proberen de grofste optische fout te corrigeren en de loc weer bruikbaar te maken voor mijn huidige baan.

De volgende zaken wil ik gaan aanpakken.
-  Wielflenzen aan passen naar rp25, zodat de loc op code 70 kan rijden zonder te ratelen.
-  Verbeteren van het onderstel, voor namelijk het beter voorkomen van sluiting.
-  Verhogen van de Kolenkast. De versie van de kit is een vreemde mengvorm. De kast heeft de hoogte van de oorspronkelijke lage uitvoering, maar wel met details van de latere hoge versie (rij met schuine klinknagels, deurtje aan de achterkant)
Motorisch is de loc prima, alhoewel ook de oorspronkelijke motor (een Mashima) niet slecht was en ik ook al een upgrade met een 1:50 wormwiel had, heb ik ooit de loc uitgerust met een Escap RG4 motor, dus daar ga ik niet aan sleutelen.

groet Meino


A clean desk is a sign of an empty mind

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 525
  • mekkerend het leven door
Re: Een NS6300 voor Kranenberg
« Reactie #1 Gepost op: 15 april 2018, 19:52:39 »
Dag Meino,

Lijkt me interessant, ik ga je volgen  :)
Groet,

Gerard

Ko.V

  • Offline Offline
  • Berichten: 186
  • laat ieder in zijn waarde
Re: Een NS6300 voor Kranenberg
« Reactie #2 Gepost op: 15 april 2018, 20:59:17 »
Hay Menno , de loc ziet er best wel flets uit  , ik denk als je hem over spuit en dan met goede blanke lak doet , ook de leidingen van roodkoper maakt ben je al een heel end op weg.  Bedankt trouwens voor je compliement aan mij .


Groet Ko

meino

  • Online Online
  • Berichten: 254
Re: Een NS6300 voor Kranenberg
« Reactie #3 Gepost op: 15 april 2018, 21:33:42 »
Dag Ko

Op de foto is het fletser dan in het echt. De loc is voor de periode 1950-1960, dat was een tijd dat het er niet al te glimmend en schoon meer uitzag. Toen ik hem bouwde (1981-82) was er weinig te krijgen aan informatie over de preciese kleur. Het enige dat ik toen wist was dat het groen was en het onderstel zwart. De kleur die ik toen gebruikt heb was een olijfkleurige camouflage kleur (Polly S). Het onderstel is ook niet puur zwart, maar een meer naar antraciet gaande kleur. Dat vond ik toen (en ook nu nog) meer recht doen aan de werkelijkheid zoals ik me die voorstel. Ik zelf hou van een meer verweerde uitstraling, en doe dan ook uitgebreid aan het viesmaken (Weathering) van het materiaal. Maar dat is natuurlijk puur persoonlijk. Maar bedankt voor je aandacht.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

meino

  • Online Online
  • Berichten: 254
Re: Een NS6300 voor Kranenberg
« Reactie #4 Gepost op: 15 april 2018, 21:38:59 »
Ok, ik ben maar eens begonnen om de lok uit elkaar te halen. Dat ziet er zo uit.





zoals je ziet is er nogal wat veranderd aan de loc, koppelingen, andere motor, ASB (oei, maar het levert wel een goede trekkracht op).

A clean desk is a sign of an empty mind

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1812
  • Bruggen-IG:
Re: Een NS6300 voor Kranenberg
« Reactie #5 Gepost op: 16 april 2018, 09:38:20 »
Strak gebouwd hoor, netjes. Je ziet ze vaak (veel) minder mooi!
En die kleuren; als je afgaat op de kleurenfoto's van stoomlocs die er zijn uit het eind van de stoomtijd, dan vind dit eigenlijk erg goed lijken.
Ben benieuwd hoe het met verbeteren gaat. Je hebt het binnenliggend drijfwerk volgens mij niet bewegend gemaakt, klopt dat?

meino

  • Online Online
  • Berichten: 254
Re: Een NS6300 voor Kranenberg
« Reactie #6 Gepost op: 16 april 2018, 10:11:09 »
Het binnenliggend drijfwerk had ik oorspronkelijk wel gebouwd, maar in de praktijk zag je er niets van en het leverde toch wel extra weerstand op tijdens het rijden, dus heb ik al lang geleden de bewegende delen verwijderd.

groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
Re: Een NS6300 voor Kranenberg
« Reactie #7 Gepost op: 16 april 2018, 10:37:29 »
Stoere loc  (y)
Wat de koperen leidingen betreft; volgens mij werden die in WW2 overgeverfd om vanuit de lucht minder op te vallen. Na de bevrijding heeft men vast niet de moeite genomen om dat weer terug te draaien.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
Ik wil nog wel een keer iets in LGBschaal of 1:32 doen.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 3981
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Een NS6300 voor Kranenberg
« Reactie #8 Gepost op: 16 april 2018, 10:39:48 »
Voor een rijvaardige lok is weglaten of in elk geval vereenvoudigen denk ik de enige oplossing. Ik heb mijn complete binnenliggend drijfwerk nog, maar het blijft hoe dan ook vastlopen. Ik zal je draadje eens blijven volgen voor inspiratie over verbetering van de kit (y)
Morgen ben ik klaar

meino

  • Online Online
  • Berichten: 254
Re: Een NS6300 voor Kranenberg
« Reactie #9 Gepost op: 16 april 2018, 17:10:08 »
Dag Bessel

Ik hoop dat je wat aan het draadje hebt. De loc was een goede loper, maar dat had ik al heel lang geleden voor elkaar, Wat ik precies gedaan heb (rond 82-83) weet ik niet meer, In ieder geval het binnenliggend drijfwerk verwijderd. Verder minimale boogstralen zijn verboden. Op mijn proefplank met boogjes (oude marklin rails) is 53,5cm de minmum waar hij op past. Daarom heb ik op mijn huidige baan als absoluut minimum 60cm aan gehouden. O ja, ik heb ook de constructie van de koppelingen aangepast. Die zitten nu op stukjes koper met als draaipunt de plaatsen waar de bogies ook aan vast zitten. Dat heb ik gedaan omdat als de koppeling aan de bufferbalk of aan de bogies vastzitten, een lange sleep kolenwagens (>30) de lok uit de rails trekt. Door het aangrijp punt van de koppeling meer naar het midden van de lok te brengen zijn de krachten beter beheersbaar.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

meino

  • Online Online
  • Berichten: 254
Re: Een NS6300 voor Kranenberg
« Reactie #10 Gepost op: 16 april 2018, 17:22:39 »
Na de demontage, de koppelstangen los gesoldeerd, om de flens van het eerste drijfwiel te gaan verkleinen. Ik doe dat wiel voor wiel, om ieder behandeld wiel weer op zijn originele plek terug te krijgen. Ik hoop dat daardoor de rij eigenschappen niet veranderen. Bij dit eerste drijfwiel zat het contragewicht verkeerd, dus dat verwijderd. Hierdoor ontdekte ik ook waarom dit op de verkeerde plaats zat, de originele Romford wielen hebben een klein meegegoten contra gewicht op die plaats.



Aangezien ik op dit moment nog geen zin heb om alle wielen te vervangen, ga ik eerst eens proberen of ik dit met mijn Dremel en vijltjes weg kan krijgen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

meino

  • Online Online
  • Berichten: 254
Re: Een NS6300 voor Kranenberg
« Reactie #11 Gepost op: 17 april 2018, 18:00:29 »
Het verwijderen van dat meegegoten contra gewicht is gelukt. Het is geen competitie kwaliteit, maar voor mij is het goed genoeg, als je het niet weet denk ik niet dat iemand het zal zien wanneer de lok op de baan staat.



Een kijkje in de keuken.



Ik ben geen fijnmechanieker en heb ook geen beschikking over draaibanken etc. Dus ik behelp me met een oude Black & Decker. De Romford wieltjes zijn erg makkelijk omdat ze demontabel zijn. In de boorkop spannen en dan laten draaien en met een klein vijltje de flens reduceren. Dat doe ik in kleine stapjes, een paar seconden draaien en vijlen en dan meten. Net zolang tot de flensmaat genoeg gereduceerd is. De RP25-110 norm stelt dat de flenshoogte 0.63 mm is, ik stop wanneer de flenshoogte 0.7mm is, dat is voldoende om probleemloos door de Shinohara code 70 wissels te gaan. Als de flens de gewenste maat heeft, rond ik de kantjes (die nu scherp zijn) met een vijltje af, ook weer door de boor te laten draaien en dan aan de binnen- en buitenkant de flens af te ronden. Een opmerking, de sleutel vijltjes die ik gebruik hebben aan de smalle kanten een gladde- en een vijlkant. Let er op dat je de gladde kant richting wielband gebruikt, anders loop je het risico van groeven.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

meino

  • Online Online
  • Berichten: 254
Re: Een NS6300 voor Kranenberg
« Reactie #12 Gepost op: 25 april 2018, 22:11:23 »
Even een update betreffende de stand van zaken. Ik heb de hoogte van de flenzen gereduceerd, contra gewicht op de juiste plek gezet en een DCC decoder gemonteerd. Maar ik heb toch besloten om dit project voorlopig even in de ijskast te zetten.
De reden is dat de loc nu goed met een sleep kolenwagens over de hoofdbaan rijdt, maar dat hij helaas toch een aantal wissels niet goed doorkomt. Dat wordt veroorzaakt door dat het voorloop wielstel te weinig ruimte heeft bij het zuigerblok. Om dat te kunnen oplossen moet ik het frame opnieuw bouwen en het zuigerblok veranderen en daar heb ik momenteel nog even geen zin in. Daarom heb ik de verbouwing van de kolenkast ook nog even uitgesteld.

Voor de liefhebbers heb ik een paar filmpjes op jouwbuis gezet.
https://youtu.be/0mW2omYzn2Y
https://youtu.be/bCKM6h5ol6E
https://youtu.be/DlzJvs1bVjY
https://youtu.be/bTVFFxwwE6k
https://youtu.be/SwQwAi9uyWo

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 3608
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Een NS6300 voor Kranenberg
« Reactie #13 Gepost op: 25 april 2018, 22:19:54 »
Meino, ik ben benieuwd hoe je die ombouw van het voordraaistel in gedachten hebt. Ik heb dezelfde loc uit dezelfde blauwe doos en heb ook veel eraan moeten verbouwen om te zorgen dat het in elk geval bogen van 1 meter zou kunnen halen. Ook ik liep tegen de beperkte vrijheid van het voorste draaistel aan en heb dit opgelost door het draaipunt van het voorste draaistel te verplaatsen. Dat kan zonder al te grote ingrepen, laat staan verbouwen van het frame.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

meino

  • Online Online
  • Berichten: 254
Re: Een NS6300 voor Kranenberg
« Reactie #14 Gepost op: 25 april 2018, 22:55:23 »
Gert

ik heb de sleuf veel groter gemaakt en een pen vlak achter de achterse as van het voorloop wielstel die tussen de binnenliggende zuiger leibanen zit. Dat beperkt de uitslag van de achterse as. Daarmee rij ik door een boog van 60 cm. Alleen bij sommige wissels (dubbele engelsman en meegebogen) gaat het fout. Overigens wat ook een rol speelt is dat ik de flenzen heb gereduceerd tot 0.7mm i.v.m. code 70 rail materiaal.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind