Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Frans diorama (Spoor 0e)  (gelezen 60986 keer)

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #165 Gepost op: 19 februari 2020, 11:56:52 »
Dank voor het compliment.


▲ Dit huis staat vooraan het diorama en daar zit je dus met je neus bovenop. Het is een geinig terrasje, maar verder is er nog niet zoveel te beleven en daar mag wel wat meer gebeuren. Ik zie nu ook dat ik de naad op de hoek nog moet wegplamuren.


▲ Toevallig kwam ik deze tegen. Heb ik denk ik ooit voor een winkelpand gemaakt, maar nooit gebruikt. Dat gebeurt me wel vaker.


▲ Een beetje bijwerken en dan denk ik dat dit wel past.

Tussendoor ben ik even verder gegaan met de blinde muur van het winkelpand.

   
▲ Het is het huis waar een nieuwe schoorsteen op moest komen, als geheel van een muur die waarschijnlijk uit het zicht is. De verf moet nog drogen.

Trappen in 1:87 heb ik genoeg maar in deze schaal moet ik eigenlijk alles zelf maken; dus ook een trap.


▲ En er mislukt ook nog wel eens wat. Van links naar rechts drie pogingen.


▲ De meest gelukte trap komt in de doodlopende steeg tussen de winkel met die blinde muur en de erkerwoning.


▲ De gevel met de erker verspringt iets ten opzichte van de gevel met de onderdoorgang. Aan het eind van die steeg komt nog een muur, zodat je vanaf het diorama niet de echte wereld inkijkt.
En ja, ik moet nog zien dat ik op de een of andere manier een trapleuning bij die trap krijg.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2213
  • DB Tijdperk III
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #166 Gepost op: 19 februari 2020, 16:19:11 »
Dat begint al een vakantiegevoel te geven (y)
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #167 Gepost op: 21 februari 2020, 20:45:15 »
Vervolg op het voorgaande:


▲ Ik had nog wat tijd om dat blinde muurtje in die doodlopende steeg te maken. Aanvankelijk wilde ik daar een wc-deur maken, maar dan zou ik geen ruimte meer hebben voor een konijnenhok. Ik heb helemaal geen 1:45 konijnen... maar die Fransen zijn dol op konijn, dus het hok wordt leeg.


▲ Zo past het spul er wel een beetje in. Die kier rechts wordt natuurlijk nog dichtgemaakt.


▲ Het hele spul staat nu nog schots en scheef omdat het allemaal nog niet vastzit. En voordat het zover is moet er nog een boel gebeuren aan deuren, ramen, luiken en verlichting. Het trottoir is inmiddels op maat gemaakt, zodat later het wegdek erin kan worden gelegd.


▲ Dit uitstekende stuk daar moet nog wat mee gebeuren. Nog niet heel erg uitstekend omdat er nog wat stenen moeten worden gestempeld. Ik denk dat daar een hijskraantje gaat komen.


▲ Een kraantje moet natuurlijk wel een Frans kraantje zijn.


▲ Deze heb ik nog liggen en de overeenkomst is treffend. Dit is wel een kraan in 1:87 maar lijkt in deze schaal wel erg hoog. Ik denk dat deze van H0 naar 1:48-1:45 wel is aan te passen.

Omdat ik steeds maar details laat zien, hieronder even een actueel overzicht van het geheel:




▲ Van links naar rechts:
De garage daar moet nog een brug in komen met een auto erop, meer rommel, een benzinepomp, verlichting en natuurlijk een dak.
Bij de slagerij moet het interieur worden afgemaakt, het dak en verlichting.
Dat blauwe huis wordt waarschijnlijk een café-tabac moet nog een interieur krijgen, verlichting en een dak.
Die poort lijkt een beetje te zweven en moet passend gemaakt worden.
Het huis rechts naast de poort wordt waarschijnlijk een schoenmaker ik heb nog heel veel zombies (poppetjes van Ali) die het straks met geamputeerde voeten moeten doen.
De nu nog witte huizen, daar moet eigenlijk alles nog aan gebeuren.
Op de blauwe ondergrond moet natuurlijk nog wegdek komen; kasseien, asfalt of een combinatie.
Enfin, ik ben dus nog lang niet klaar.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2212
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #168 Gepost op: 21 februari 2020, 23:08:10 »
Geniet zo erg van jouw baantje dat ik met plezier die konijnen voor jou maak.


Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #169 Gepost op: 22 februari 2020, 05:50:59 »
Gaaf, ik ruik het stokbrood al..
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #170 Gepost op: 22 februari 2020, 10:54:50 »
Mooi.  (y)

Die garage en dat dakraam komen me bekend voor. Is dat beroepsdeformatie of kan dat kloppen? Of zit ik gewoon niet goed op te letten?

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2213
  • DB Tijdperk III
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #171 Gepost op: 22 februari 2020, 11:41:37 »
Gaaf, ik ruik het stokbrood al..
Weet je zeker dat het geen knoflook is? ;D
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #172 Gepost op: 22 februari 2020, 12:59:35 »
Dank voor jullie inspirerende reacties.
Geniet zo erg van jouw baantje dat ik met plezier die konijnen voor jou maak.
Je bedoelt 1:45 konijnen?
Die garage en dat dakraam komen me bekend voor. Is dat beroepsdeformatie of kan dat kloppen? Of zit ik gewoon niet goed op te letten?
Als je terugbladert in dit draadje, dan kom je waarschijnlijk het dakraam tegen en de garage.  :)


▲ Tussendoor heb ik de rest van het wegdek op maat gesneden, erop geplakt en vast wat kasseien gestempeld.


▲ Wat ook nog een dingetje was is dat ik tot nog toe de huizen heb vastgeplakt op een stuk foamboard waar het trottoir aan vast zit. En dat was niet handig omdat het dan lastig is om de trottoirs mooi aan te laten sluiten op het wegdek, zonder dat je meteen ook het huis vastplakt. Die huizen daar moet nog van alles aan gebeuren en dan is het handig als het spul niet al zit vastgeplakt op het diorama.


▲ Ik heb nu de slagerij en het hoekpand losgesneden en de trottoirs vastgeplakt. Later (waarschijnlijk veel later) als de huizen klaar zijn kunnen ze worden vastgezet.


▲ Bij de garage heb ik dit overigens niet gedaan omdat de deuren vastzitten aan het trottoir.
Tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #173 Gepost op: 23 februari 2020, 09:35:50 »
Als je terugbladert in dit draadje, dan kom je waarschijnlijk het dakraam tegen en de garage.  :)

Oeps! Het voordeel van ouder worden. Alles wat je vergeten bent is gewoon weer nieuw...

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #174 Gepost op: 26 februari 2020, 10:59:41 »
Oeps! Het voordeel van ouder worden. Alles wat je vergeten bent is gewoon weer nieuw...
Dit forum staat barstensvol met topics en draadjes; je kunt ook niks alles onthouden. Dat heeft niks met ouderdom te maken.

Tussendoor ben ik nog even verder gegaan.


▲ Het huis met de trap heeft ondertussen een dak, een zijmuur met een schoorsteen en is klaar voor de grondverf.


▲ Het grootste deel van het wegdek heeft inmiddels wat kleur gekregen. Dit is slechts een verdunde laag laag verf om de voegen te vullen. Die rare kleur groen langs de randen van het trottoir worden ietwat groene voegen. Meestal groeit er langs de stoepranden allerlei soorten groene aanslag. Dat wordt nog wel een dingetje om al die kasseien in de verf te zetten.


▲ Het hoekpand krijgt nu ook een dak. Ik heb het dak wat laag gehouden om het mansardedak van de buurman in het zicht te houden. Ik weet nog niet precies wat erop komt te liggen: leisteen of pannen. Die leisteen zal ik moeten maken van in stukjes geknipte roerstokjes en de pannen van in strookjes geknipte tubes waar mosterd in heeft gezeten. Tsja, je moet toch wat.  ::)


▲ Een overzicht met poort.
Ik heb ooit bedacht dat stèl dat er (ooit) een vervolg komt op dit diorama, door er een diorama naast te zetten, dan geeft zo’n poort een soepele overgang naar Diorama 3.0.


▲ En een overzicht zonder poort. Daar waar de poort zat zou dan een steeg worden.
Tot zover
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #175 Gepost op: 26 februari 2020, 11:14:12 »
Ziet er mooi uit!
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8379
  • Nooit uitgeklust....
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #176 Gepost op: 26 februari 2020, 11:14:33 »
Wat is dit geweldig mooi!!!!!  (y)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2213
  • DB Tijdperk III
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #177 Gepost op: 26 februari 2020, 11:56:47 »
Met poort lijkt het op Cordes-sur-Ciel
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #178 Gepost op: 27 februari 2020, 00:36:59 »
Hartelijk dank voor jullie stimulerende complimenten.


▲ Die poort is misschien wel geinig bedacht, maar ik vind het gebouw als geheel toch een beetje saai. Bovendien heb ik raamopeningen gemaakt die ik naar verhouding te groot vind en ik heb het bovenste deel er dus afgesneden.


▲ Met een nieuwe bovenkant heb ik dit gebouw ook net iets lager gemaakt.


▲ Behalve dat de ramen nu wat kleiner zijn, zijn ze gelijk passend gemaakt voor de raamkozijnen die ik nog heb liggen.  8) Je moet niet álles zelf willen maken.


▲ Deze zijkant valt straks geheel buiten beeld. Tenzij je een endoscopie uitvoert, zie je daar dus later niks meer van.


▲ Ook ben ik bezig geweest met een deel van het wegdek.


▲ Ik zie nu pas dat de kasseien op de oprit net een wat andere kleur hebben.


▲ Het is wat hobbelige weg geworden, maar met modelbouw moet je altijd ietwat overdrijven.


▲ Dat groen was leuk geprobeerd, maar geen succes.
Tot zover...
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #179 Gepost op: 06 maart 2020, 16:29:36 »
Ik ben nog even bezig geweest met dat gebouw met die poort.


▲ Achteraf gezien vond ik deze wat kleinere ramen te dicht bij de rand van het dak zitten, waardoor ik de verhouding niet mooi vond. Ik wil niet teveel piepen over de Gulden Snede, maar ik heb toch besloten voor een aanpassing.


▲ Ik had niet zoveel zin om er weer een nieuwe bovenkant op te zetten, dus heb ik de ramen iets groter gemaakt. Zo blijf je bezig, maar voor m’n gevoel lijkt het wat beter te kloppen.


▲ Hier en daar moet het spul nog wel wat beter aansluiten.


▲ Er moet op dit gebouw natuurlijk nog een dak komen. En omdat ik niet overal dezelfde daken wil gebruiken, dacht ik dat een dak van leisteen wel wat zou kunnen zijn. In de Dordogne kom je dit soort grove leisteen daken vaak tegen.


▲ Leisteen heb ik niet, maar wel een doos met roerstokjes. Nadeel van deze stokjes is wel dat ze nogal wat vocht opnemen, waardoor ze door de natte houtlijm ietwat gaan uitzetten. Hierdoor krijg je een wat onregelmatig effect. En dat ik mijn manier van werken niet zo secuur is helpt natuurlijk ook niet echt.  :o


▲ Na een eerste laag verf valt het onregelmatige (lees Franse) effect misschien nog wel mee.


▲ En na een frisse drybrush...


▲ Het huis rechts heeft inmiddels de eerste aanzet voor een dak en staat in de eerste laag verf.

Ik begrijp best dat deze schaal een beetje buiten de comfort zone valt van de meeste modelspoorders, maar feedback is welkom.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing