Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door MartinRT
Vandaag om 10:47:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Hans GJ
Vandaag om 10:47:11
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 10:19:50
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
  

Auteur Topic: Frans diorama (Spoor 0e)  (gelezen 60996 keer)

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #90 Gepost op: 20 juni 2018, 22:14:35 »
Mooi.  (y)

Twee vraagjes. Een na laatste foto. 1 Hoe laat je de uitrit schuin aflopen t.o.v. de stoeprand? 2 De stoeprand zelf. Heb je die uit de hand er in getekend of heb je daar een mal voor?

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #91 Gepost op: 21 juni 2018, 10:33:50 »
Twee vraagjes. Een na laatste foto. 1 Hoe laat je de uitrit schuin aflopen t.o.v. de stoeprand? 2


▲ Het foamboard dat ik gebruik is opgebouwd uit twee op elkaar verlijmde lagen. Met een scherp mesje heb ik eerst de curve van de oprit uitgesneden en met een uitgeschoven afbreekmesje heb ik een schuine laag gesneden, precies tot de helft. Ik heb ook platen foamboard die half zo dik zijn en die sluiten dan mooi aan op de inrit om te gebruiken als wegdek.

Citaat
De stoeprand zelf. Heb je die uit de hand er in getekend of heb je daar een mal voor?


▲ In dit geval heb ik een afrondingsmal, tekenschaats of Burmestermal gebruikt.


▲ Maar je kunt ook de onderkant van dat plaat in de rails drukken. De afdruk van de rails zit dan in dat plaat en die vorm kun je dan voorzichtig uitknippen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
    • foto's op Imgur
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #92 Gepost op: 21 juni 2018, 11:35:59 »
...In dit geval heb ik een afrondingsmal, tekenschaats of Burmestermal gebruikt...

Lekker ouderwets !
Wie heeft die dingen nog liggen anno 2018?
Maar inderdaad heel handig om nog in huis te hebben voor dit soort toepassingen…  (y)
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2212
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #93 Gepost op: 21 juni 2018, 12:24:51 »
ik blijf gewoon geïnspireerd genieten

 (y) (y)



Grtz,

Samuel
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #94 Gepost op: 21 juni 2018, 20:46:54 »
Lekker ouderwets !
Wie heeft die dingen nog liggen anno 2018?
Ik kan in Adobe Illustrator wel een mooie glooiende Bézier curve maken, maar hoe krijg ik dat over op m'n plaatje foamboard?  ???
En nu we het toch over foamboard hebben: tussendoor ben ik even bezig geweest om vast wat bestrating aan te leggen. Hierdoor krijg ik ook een beetje meer zicht hoe de plannen er verder gaan uitzien.


▲ Wel een beetje onhandig werken op deze manier. Doordat ik die steentjes er allemaal in heb zitten prikken, gaat dat plaatje foamboard een beetje bol staan. Dat ding rechts is dus geen gebouw maar een gewicht.


▲ In de goten komen steentjes maar het grootste deel can het wegdek wordt denk ik asfalt.


▲ De huizen staan voorlopig nog los en daarom staat die slagerij een beetje uit de lijn.


▲ Op de plek waar nu dat gewicht staat komt ook een gebouw en daar ben ik vast aan begonnen.


▲ De stenen van de poort lopen straks mooi over naar het aangrenzende huis.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #95 Gepost op: 27 juni 2018, 16:26:29 »
De vorige muur die ik heb gemaakt was een geinig uitprobeersel, maar ik heb 'm toch maar even opnieuw gemaakt. Er zaten een paar storende stukjes metselwerk in. Dus heb ik die muur even opnieuw gemaakt.


▲ De zijmuur en de voorgevel heb ik met tape aan elkaar geplakt, zodat de stenen mooi doorlopen. De penselen van de Action vallen vanzelf al uit elkaar en dan hou je een stempel en een telegraafpaal over.


▲ Aanvankelijk had ik het plan om beide muren in verstek tegen elkaar te lijmen, maar dat werkt met foamboard toch niet erg lekker.


▲ Dus heb ik beide gevels plat tegen elkaar gelijmd. De stenen heb ik aan de zijkant van het foamboard laten doorlopen en de regenpijp (waar zijn die dingen anders voor) verbergt de lijmnaad.


▲ Omdat de ruimte beperkt is, denk ik dat het interieur niet veel meer wordt dan een etalage. En dat scheelt weer een sloot extra werk.


▲ De ramen zijn voornamelijk afkomstig uit de H0-bak, die ik heb omgebouwd naar 1:48. De voordeur is van eigen fabrikaat. Gelijk maar even in de verf gezet.


▲ Krimpkousjes werken lekker snel als beugels.


▲ Een mix van huidskleurige verf en een klein beetje zwart geeft een lekker cementkleurtje. Als dit droog is kunnen de stenen in de verf.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8132
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #96 Gepost op: 27 juni 2018, 18:05:09 »
Zo simpel maar toch briljant  :D

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #97 Gepost op: 27 juni 2018, 18:10:46 »
 (y)

Maar, die meniekleurige balk boven in het deurgat is toch geen stalen H-balk (of I-balk) hoop ik? Dan had die toch zeker iets in de muur moeten doorlopen?

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #98 Gepost op: 28 juni 2018, 09:47:14 »
Maar, die meniekleurige balk boven in het deurgat is toch geen stalen H-balk (of I-balk) hoop ik? Dan had die toch zeker iets in de muur moeten doorlopen?
Beste Albert,
Als ik er met andere ogen naar kijk (kokervisie?) dan kan ik me de verwarring wel voorstellen. En dat komt natuurlijk door de kleur van menie. En inderdaad, als het een balk zou zijn dan zou het hele zooitje zó in elkaar flikkeren.


▲ Nu de winkelpui er in zit valt het hopelijk een beetje op z'n plek. Het bord boven de winkelpui is nog wel meniekleurig, maar dat gaat pas in de groene verf als na laatste drybrush van de stenen.
En wat wordt het voor winkel? Je ne sais pas encore.  ::)


▲ De kozijnen zijn inmiddels ook klaar om in de gevel te worden gezet. Omdat er geen interieur in dit huis komt, twijfel ik nog of ik ze dichtmaak of open laat staan.


▲ Dat stempelen en schilderen van die stenen is wel weer een nieuwe en rustgevende ervaring.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8379
  • Nooit uitgeklust....
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #99 Gepost op: 28 juni 2018, 09:57:11 »
 :o

WAUW!

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #100 Gepost op: 28 juni 2018, 11:46:27 »
Ik zou het ervan op mn heupen krijgen,steentje voor steentje verven  :-X
Maar het ziet er wel fraai uit  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #101 Gepost op: 15 juli 2018, 20:42:00 »
Dank heren!
Beetje late reactie, maar ik zat ergens op een eiland.  8)

Ik zou het ervan op mn heupen krijgen,steentje voor steentje verven  :-X
Valt wel mee. Het is 1:48 en geen 1:87 en dat scheelt ongeveer de helft en het werkt heel rustgevend.  ;D

Er moet natuurlijk nog een dak op het huis en toen had ik deze nog liggen:


▲ Het is een stuk slecht gegoten dakplaat met een motief van Arabische dakpannen. Met name de randen vind ik nogal storend.


▲ Dus heb ik de onderkant van de rand wat bijgewerkt. Het is nog steeds geen high-end resign, maar ik doe het ermee.


▲ Na de eerste laag verf ben ik nog niet echt ondersteboven van het resultaat. Er zit op dit resign-gietwerkje maar weinig structuur van over elkaar gegelegde dakpannen.


▲ Ook die schoorsteen had een stuk beter gekund en misschien ga ik die nog vervangen.


▲ Na een nacht drogen heb ik er nog maar wat contrastvloeistof overheen gegooid. In de zon is het lekker snel droog.


▲ Het geheel krijgt nu net wat meer... eh... sju?


▲ Nog een paar laagjes drybrush en dan kan het er mee door.


▲ Er komt natuurlijk nog een lekkende dakgoot en wat luiken naast de ramen.


De meesten van jullie maken eerst slim doordachte baanplannen, leggen de rails op de goede plek, snoeren onder de baan, proefrondjes rijden en beginnen dan met de scenery. Ik denk eigenlijk maar één bouwwerkje vooruit: ik ben begonnen met die slagerij, daarna de garage en langzamerhand ga ik dan eens verder denken. Of dat de meest praktische manier van werken is, dat zal wel niet. Maar langzamerhand wordt het dan toch tijd om verder te kijken naar de planning.

Even een overzicht


▲ Van links naar rechts de garage, de slagerij en dan het huis met het pannendak. In het midden op de voorgrond komt een kademuur met iets van water en links en rechts van die kademuur komt nog iets van bebouwing, zodat er wat meer dieptewerking in het geheel komt. Want zoals het er nu uitziet is het eigenlijk niet veel meer dan een rijtje huizen.


▲ Helemaal rechts heb ik nog ruimte voor een streep bebouwing en ik ben van plan om hier een aansluitende gevel (of gevels) te bouwen met een onderdoorgang, zodat het eind van het spoortje uit het zicht verdwijnt. Die gevel of die rij gevels loopt door tot aan de rand van de module.
Enfin, suggesties zijn welkom.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #102 Gepost op: 16 juli 2018, 11:48:09 »
Waarom aan de rechtse kant geen viaduct maken,oud ijzeren hekwerk langs de rand, oud blik op wielen er bij, wat van die kneuterige lantaarnpalen evt een verdwaalde wandelaar.
Zomaar een idee off course  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #103 Gepost op: 18 juli 2018, 09:30:06 »
Waarom aan de rechtse kant geen viaduct maken...
Prima idee Floris, alleen zou ik zo even niet weten van waar tot dat viaduct dan zou moeten lopen.
Op dit moment heb ik zo’n beetje deze opstelling in m’n hoofd zitten:


▲ Dit zit nog niet helemaal strak in de verf, maar ik ben proberen om de situatie wat minder rechtlijnig te maken. En misschien ga ik dat rechtse huis in de achtergrond nog wel een andere plek geven, waardoor ik aan de rechter kant een wat meer schuine hoek kan maken. Een viaduct komt er dus, maar dan meer in de vorm van een bruggetje.
Citaat
...wat van die kneuterige lantaarnpalen evt een verdwaalde wandelaar.
Zomaar een idee off course  ;)
De detaillering komt later.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2212
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #104 Gepost op: 18 juli 2018, 10:11:07 »
Dat ziet er zeker niet verkeerd uit!!!! (y) 8)


Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.