Wat zijn we aan het bouwen? > Banen of diorama's

Frans diorama (Spoor 0e)

(1/59) > >>

Wim Corduwener:
Ik ben mezelf aan het oriënteren op andere (lees grotere) modelspoorschalen. Niet omdat ik overweeg om over te stappen van H0 (1:87) naar bijvoorbeeld 0n30 (smalspoor 1:48), maar omdat een diorama wil maken met een Frans thema.
0n30 rijdt op dezelfde spoorbreedte als H0 en dat lijkt me wel een voordeel omdat ik de rails dan al op voorraad heb. Ik zou dan alleen de bielzen een eind uit elkaar moeten leggen. Behalve de rails, kan ik bijvoorbeeld ook het onderstel van een H0-locje gebruiken om een 1:48 diesellocje in elkaar te fröbelen.
1:35 is ook even een afweging geweest, maar ik denk dat het dan net wat te groot wordt.


▲ Inmiddels heb ik al wat materiaal verzameld. Dit 1:48-pakketje is volgens mij 1:35 materiaal in een ander doosje. Als je de Duitse opschriften wegdenkt dan blijft er nog genoeg Frans materiaal over.
Ik wilde maar eens beginnen aan een aantal gebouwen, zodat ik een beetje in de sfeer kom van deze groter schaal. Mijn eerste gebouw wordt een slagerij.


▲ Ter inspiratie een Franse Boucherie. Deze is groen maar verreweg de meeste slagers hebben hun winkelpui donkerrood geschilderd.


▲ Ach, ik kan natuurlijk ook m'n eigen 1:87 slagerij als inspiratie gebruiken.


▲ De eerste opzet gemaakt uit polystyreen. Er komen nog sierlijstjes op het hout en op de bovenverdieping van de gevel twee ramen met gezellige Franse luiken.
De gevel krijgt een huidje van sierpleisterwerk.


▲ Wel jammer dat er een stukje pleisterwerk is gesneuveld... maar ja; waar gewerkt wordt vallen spaanders.
Tot zover even.

g-j:
Ik zag dit net al verschijnen op het forum bij de Zuiderburen, prachtig! Met oog voor detail! Wat je maakt in h0 en dan nog een tandje erbij, jaloursmakend mooi.

Groet, Gert-Jan

Wim Corduwener:
Dankjewel Gert-Jan.
Tussendoor ben ik nog even bezig geweest.


▲ De raamkozijnen zitten erin. Dat zelf maken van raamkozijnen gaat in 1:48 een stuk makkelijker dan in H0.


▲ Er moeten natuurlijk nog luiken voor de ramen en de hemelwaterafvoer moet nog een keertje in de verf.


▲ Het wordt een slagerij, dus het interieur krijgt tegeltjes in halfsteensverband. In de dertiger jaren was het gebruikelijk om op deze manier tegels te zetten. Deze tegels zijn in H0 trottoirtegels, maar op 1:48 zijn het ineens witjes. De smalle rand onderin en in het midden krijgen een afwijkende kleur.


▲ Voor de foto even met plakband vastgezet. Rechts komt een koelcel.


▲ Vanaf de winkelpui krijg je een beetje beeld van wat er te zien is van het interieur.


▲ Op de slagerij komt een mansardedak bekleed met zink. Het schilderen van de gevel doe ik pas als ik zeker weet dat alles erop zit. Links naast van dit pand komt denk ik een garage. Ik ben er nog niet uit of daar nog een verdieping bovenop komt of dat het alleen een garage wordt.
Tot zover.

Paulus:
Mooi...ga ik volgen.... ;D

Wim Corduwener:
Há, dat is er in elk geval één!  (y)
Nog even een kleine update:


▲ Die regenpijp lijkt nu bij de buren uit te komen, maar die wordt straks netjes weggewerkt via de zijkant.


▲ Vaak loopt in Frankrijk de bekabeling langs de gevels dus dat heb ik hier ook maar gedaan.


▲ Raamkozijnen in 1:48 trek je ook niet zomaar uit een bakje en moest ik dus zelf maken. En dat gaat in deze schaal een stuk makkelijker dan in H0.


▲ De linker muur voorzien van een Franse schoorsteen en een laag pleisterwerk op de muur. Daar zit nog wel een beetje schuurwerk in.


▲ Die groene schoorsteenpijpen krijgen nog een keramisch kleurtje.


▲ In de slagerij staat nu ook een koelcel.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie