Doel:€250.00
Donaties:€92.50

Per saldo:€-157.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 28-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederlandse Smalspoormodelbouwdagen Katwijk door Peter Soonius
Vandaag om 22:36:17
BNLS-Werkspoor - ICE-3 koppen bij elkaar door nighttrain1
Vandaag om 22:33:51
Show je realistische treinsamenstelling door Martijn de Kuiper
Vandaag om 22:31:06
Structon 1600 batterij werktrein? door dennie
Vandaag om 22:28:17
Projekt 083-338 door wob
Vandaag om 22:27:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arnold van Heyst
Vandaag om 22:18:37
Brawa 2019 door EN446
Vandaag om 22:14:47
Bröckenbahn door Frank 123
Vandaag om 22:07:02
BNLS-Module: La vie...Cote d'Azur door Marc tramt
Vandaag om 22:05:09
Brawa H0 1180 "Schiebebühne" / Transfer Table door Ronald Halma
Vandaag om 21:54:26
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 21:52:27
Trix dealer, zijn deze er nog in Nederland? door spock
Vandaag om 21:49:30
Hoekdiorama door JurS
Vandaag om 21:48:33
Roco 2019 door Falcon10
Vandaag om 21:37:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mardig23
Vandaag om 21:29:33
Marklin K-rails voor DC Trix baan bruggen? door ArjanB
Vandaag om 21:29:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:27:17
Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail? door dh3201
Vandaag om 20:55:35
ESU 2019 door EN446
Vandaag om 20:39:02
Neutraal Moresnet in H0 door Bert V
Vandaag om 20:21:45
Update: baan in de tropen door MOVisser
Vandaag om 19:14:01
VillaAlbaBaan Ho Afm 2.70 x 1.55m Marklin C-rails door Juroen
Vandaag om 18:26:20
Roco De Hoop Golfkarton wagen, Echt of fake. door edwin1974
Vandaag om 18:13:42
Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4 door Coliebollie
Vandaag om 18:10:02
Overweg belsignaal koppelen aan overweglampen? door ATB
Vandaag om 18:07:03
NS 1600 in Frankrijk door Lokführer Bas
Vandaag om 17:58:25
Stenen muren schilderen van resin bouwpakket. door Noordernet
Vandaag om 17:37:55
NS 6400 in spoor 1 door MB6400
Vandaag om 17:35:24
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door phdirk
Vandaag om 17:29:04
Roco NS 1200 - hoe stiller te krijgen? door rhberk
Vandaag om 17:13:01
  

Auteur Topic: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.  (gelezen 28250 keer)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 7428
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #255 Gepost op: 17 juli 2019, 05:21:19 »
Hoi Kees,

Ik leef niet op grote voet maar heb wel een groothoek lens op m'n mini kamera  ;D
Met vriendelijke groet,
Wim

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 957
  • Aachenau West
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #256 Gepost op: 14 september 2019, 22:39:31 »
Met Robin had ik het al over de 19 1001.

Het lijkt op een 03.10 of een 01.10, toch is het een nieuwe ontwikkeling.
Met deze ontwikkeling bedoel ik dat er van veel einheids locomotieven onderdelen geleend/gebruikt werd.

Het nr 19 verraad al dat het frame van de Br 19.0 komt, de ketel had men geleend van de Br 44 en de stroomlijn bekleding van de 01.10.
De tender was ook afkomstig van de 01.10, toch had deze lok iets aparts.

Aan de zijkanten ontbreken de drijfstangen, deze had men vervangen door stoom motoren, of ook wel een V 2 opstelling die 1 as aandrijft.

De locomotief werd op 13 juni 1941 over gegeven aan de DRG en ging naar Lokomotiv-Versuchsamt ( LVA ) in Berlin.
Hier deed men een 50 tal probeer ritten en na een aantal rem pogingen dreef men de lok tot boven de 180 km/h.

Toch had de nieuwe ontwikkeling ook een na deel, bij het wegrijden met een behoorlijke last er achter was er vaak een motor die dan door slipten/ as die door sloeg.



Hier de 19 1001 in vol ornaat.

Na de oorlog is zij door de Amerikanen mee genomen, zij heeft daar nog een paar keer voor de show gestaan en is later verschroot.

Het model is door Brawa uitgebracht en loopt bijzonder mooi en stil, ook is het frame gedeeld van de drijfwielen en kan dus zonder grote moeite door
kleine radius rijden.
Ik zag onlangs dat het model van Brawa van deze fascinerende machine zo hier en daar nog steeds leverbaar is.
Toen moest ik denken aan jouw bericht, Kees, van alweer bijna een jaar geleden over deze loc.
Niet mijn tijdperk, maar toch heel verleidelijk....

Ik ben overigens wel benieuwd hoe die stoommotoren precies functioneerden. Ze werden alle gevoed vanuit dezelfde ketel, dat kan niet anders. Zo te zien op de tekening met 2 cilinders per as?

Groet, Bas

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 835
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #257 Gepost op: Vandaag om 08:16:49 »
Hallo Bas.

Het klopt idd dat alle motoren werden voorzien van stoom uit de ketel.

Motor Br 19 1001 by Kees Borgers, on Flickr

De stoom werd door de schuif die op de cilinder ligt naar de zuiger gevoerd.
Door middel van een excentriek kon men dus hier mee het vermogen van de motor regelen, lees vervroegen of verlaten van de
stoom naar de motor.

De excentriek zorgde er tevens voor dat de schuif dus zijn heen en weer gaande beweging kon maken.

Als ik hier boven naar de tekening kijk,ga ik er vanuit dat je dit ook kunt zien aan de sleuf die in de onderste as zit, hier mee was het mogelijk om de schuif te vervroegen of te verlaten.

Het tandwiel stelsel wat hier aan zit zorgt voor de kracht overbrenging naar het excentriek.

Ook is duidelijk zichtbaar dat de stoom bij de letter E ( Einlass) er in ging en bij de beide A ( Auslass ) de cilinder/ schuif weer kon verlaten.

De regeling van de schuif regelden men via een stang die langs de beide motoren liep.

Br 19 Stoom motor by Kees Borgers, on Flickr

Hier boven is de stang zichtbaar.

Hopelijk is het nu wat duidelijker hoe de motor werd bediend.

Kees.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 957
  • Aachenau West
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #258 Gepost op: Vandaag om 12:11:07 »
Dank voor je toelichting Kees!

Het roept wel weer nieuwe vragen op. Mede omdat mijn werkbouwkundige kennis maar beperkt is. Misschien wil je me het nog wel verder verduidelijken wanneer ik je weer eens zie.

Eén vraag dan nu nog maar:
De afgewerkte stoom komt normaal gesproken naar de rookkast gevoerd. Dat zal hier waarschijnlijk ook het geval zijn. Dat betekent dat je vrij lange leidingen nodig hebt naar de rookkast. In de regel roept dat problemen op, zoals bijvoorbeeld bij het systeem van Franco Crosti. Daar werden de leidingen al snel aangetast door zwavelverbindingen.
Zou dat hier ook niet een probleem geworden zijn?

Het ziet er allemaal wel heel vernuftig uit.
Zonde dat de loc vanwege de oorlog nooit verder is getest en in serieproductie genomen is.

Groet, Bas

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 835
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #259 Gepost op: Vandaag om 14:09:48 »
Hallo Bas.

Ik weet niet of men hier problemen mee heeft gehad, zelf denk ik dat de locomotief ook niet de tijd daar voor
heeft gehad om dit soort problemen te krijgen.

Ik spreek je er zeker nog een keer over. (y)

Kees.

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 369
    • Mijn website
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #260 Gepost op: Vandaag om 16:51:34 »


Eén vraag dan nu nog maar:
De afgewerkte stoom komt normaal gesproken naar de rookkast gevoerd. Dat zal hier waarschijnlijk ook het geval zijn. Dat betekent dat je vrij lange leidingen nodig hebt naar de rookkast. In de regel roept dat problemen op, zoals bijvoorbeeld bij het systeem van Franco Crosti. Daar werden de leidingen al snel aangetast door zwavelverbindingen.
Zou dat hier ook niet een probleem geworden zijn?



Groet, Bas
Bij Franco Crosti wordt niet (alleen) de afgewerkte stoom, maar de totale uitstoot (stoom en verbrandingsgassen) door de speciale voorverwarmer(s) geleid. De verbrandingsgassen bevatten zwavel. Bij de baureihe 19 wordt de afgewerkte stoom inderdaad door een iets langere leiding geleid, maar dat  komt meer voor, bijvoorbeeld bij locomotieven als de Bigboy en andere "articulates".
Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 835
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #261 Gepost op: Vandaag om 17:34:21 »
Fred, bedankt voor de aanvullende info.

Ook ik leer hier weer iets van.  (y)

Het is natuurlijk ook al weer een tijdje terug dat er hier door mij iets geplaatst is.
Waarschijnlijk hebben vele van jullie de bouw al gezien, maar zij mag natuurlijk in deze lijst niet ontbreken.

De 03 204.

Br 03 204 DRG by Kees Borgers, on Flickr

Br 03 204 DRG by Kees Borgers, on Flickr

Br 03 204 DRG by Kees Borgers, on Flickr

Br 03 204 DRG by Kees Borgers, on Flickr

Br 03 204 DRG by Kees Borgers, on Flickr

Br 03 204 DRG by Kees Borgers, on Flickr

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89387.0

Hier boven nog even een link naar de bouw van haar.

Kees.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 7428
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #262 Gepost op: Vandaag om 17:43:31 »
O o weer zo'n fraaie Kees loc  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 369
    • Mijn website
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #263 Gepost op: Vandaag om 18:21:32 »
Kees, heel mooi (y)

In mijn meeste recent e-boek is er (ook) aandacht voor Landerbahn en Reichsbahn locomotieven en wel 2C1's ofwel Pacifics:http://sncf231e.nl/pacificseu/
Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 835
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #264 Gepost op: Vandaag om 19:52:44 »
Heren bedankt voor de veren. ;D

Voor de geïnteresseerden, 5 inch stoom, waaronder de Br 19 1001 ( vanaf 12:36 ) , ook de Wurtt K is te zien onder stoom.

https://www.youtube.com/watch?v=Fj6W3esv-hM

Veel kijk plezier.

Kees.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 957
  • Aachenau West
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #265 Gepost op: Vandaag om 21:52:27 »
Prachtig dat filmpje.
En ongelooflijk dat live-steam-model van de 19 1001. Afgezien van dat het een heel fraai model is, verbaas ik me erover hoe je zo'n machine echt werkend kunt krijgen. Vakwerk!

Die 03 204 van jou is trouwens ook weer heel mooi, Kees (y)

En Fred, dank voor de nadere toelichting.

Groet, Bas