Google+
Doel:€250.00
Donaties:€34.30

Per saldo:€-215.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-08-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

  

Auteur Topic: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.  (gelezen 7929 keer)

Leen Kievit

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
  • NS tijdperk IV (1973)
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #45 Gepost op: 20 mei 2018, 20:16:21 »
De eerste voorbereidende werkzaamheden voor de linkermodule.

Begin van een kruiswissel by Leen Kievit, on Flickr

Ik heb daar nu een kruiswissel gepland in plaats van een enkele overloop, dus ik ben begonnen met een slijpschijfje een paar wissels in te korten. Ik gebruik als spoorafstand 52 mm en ik heb eerder ook al een wissel ingekort om een overloopwissel te kunnen maken met die spoorafstand. Dit is hetzelfde maar dan 8 keer. Een kruising heb ik nog niet, omdat ik de hoek niet goed theoretisch kon bepalen. Nu kan ik het gewoon meten en kijken welke kruising qua hoek het meest in de buurt komt.

Leen
Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1133
  • Hier waakt de kat!
    • Flickr pagina
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #46 Gepost op: 21 mei 2018, 09:41:02 »
Lijkt me best lastig om zoiets goed te kunnen maken! Zou mooi zijn als er weer een merk zou opstaan met een goed bouwpakketten programma op dit gebied.

Wijktrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2263
  • 6300 E-A-D-G Klinkt als muziek in m'n oren...
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #47 Gepost op: 21 mei 2018, 10:28:08 »
Je zou eens kunnen kijken op Ebay en dan zoeken naar het modulaire LIMA NEM-railsyteem...
Dit bijvoorbeeld:link

Rob
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2018, 11:00:39 door Reinout van Rees »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4357
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #48 Gepost op: 21 mei 2018, 11:04:21 »
Dat nieuwe lima systeem was qua geometrie en samenstelbaarheid van dit soort "rare" verbindingen best goed! Het lijkt zelfs code 83 te zijn geweest, dat wist ik niet.

Volgens mij heeft ADE ook in een ver, ver, ver verleden zo'n soort systeem gehad.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
  • Post met een hoofdletter werd bezorgd door de PTT
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #49 Gepost op: 21 mei 2018, 12:37:21 »
Ja Lima, je kan er heel mooie wisselstraten mee maken. Ik heb mijn stationsgebied er mee gemaakt.
Er zitten wel wat haken en ogen aan. De kwaliteit van afwerken is niet echt optimaal, zeker de engelse wissels en met name de tongen. Er is niet een van de engelse wissels die direct uit de verpakking goed functioneerd, bij bijna allemaal de tongen moeten corrigeren. De stroomtoevoer op de tongen laat naar verloop van tijd ook te wensen over. Bij bijna alle wissels heb ik ondertussen de tongen apart moeten voeden. Maar als het eenmaal werkt dan ziet her er mooi uit. Het is code 83, en de hartstukken zijn minder geschikt voor de wat oudere Fleischmann locs. Zelfs een BR65 heeft flenzen die erg hobbelen over de wissels. Ik heb veel andere Fleischmann locs die er wel goed over heel rijden. Het zou mooi zijn als Tillig of iets Peco zo’n systeem zou maken.

Koos Jabaaij.

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
  • Post met een hoofdletter werd bezorgd door de PTT
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #50 Gepost op: 21 mei 2018, 16:07:46 »
Twee foto's van de wisselstraten met Lima code83.





Koos Jabaaij.

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1133
  • Hier waakt de kat!
    • Flickr pagina
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #51 Gepost op: 21 mei 2018, 16:56:21 »
Indrukwekkend!!!  (y)

Leen Kievit

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
  • NS tijdperk IV (1973)
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #52 Gepost op: 22 mei 2018, 21:32:53 »
Heel mooi. Ik hoop ook ooit zover te zijn!
Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 793
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #53 Gepost op: 22 mei 2018, 22:09:57 »
Ja, ADE had ook een fijn modulair railsysteem, moet ik ergens nog een folder van hebben liggen misschien. Maar ik ben het op beurzen volgens mij nog niet tegengekomen. Ook geen oog voor.

Groet, Sicco Jan

Leen Kievit

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
  • NS tijdperk IV (1973)
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #54 Gepost op: 24 mei 2018, 17:41:02 »
De wissels en kruisingen zijn inmiddels qua rails passend. Ik gebruik Piko A rails, en een paar oudere Roco Engelse wissels. In een ander draadje op dit forum vond ik de suggestie om Piko wissels te combineren met een Peco code 100 kruising (van 24 graden), dus dat heb ik ook zo gedaan en het past vrij goed. De kop van de rails is wel wat breder van de kruising dan die van de wissels, maar dat was ook al zo met het Engelse wissel van Roco.

Kruiswissel Piko/Peco/Roco by Leen Kievit, on Flickr

Volgende stap is het verder solderen van de onderdelen tot een robuust kruiswissel en dan de bielzen aan te pakken. Ik ben ook bezig geweest met het verwijderen van de bevestigingspunten van de aandrijving en het verkleinen van uiteinden van de stelbielzen, zodat ik later alles netjes kan ballasten. Dat doe ik eigenlijk met alle wissels: aan de onderkant voeg ik van styreen wat stukjes toe die ervoor zorgen dat de stelbiels binnen de bedoelde ruimte blijft. Verder heb ik het 'doosje' waar het verende stukje staal in zit dat de wissels in een bepaalde stand vasthoudt weggehaald. Uiteindelijk gaat de aandrijving die functie overnemen.

Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 9618
  • No more OT.....
    • Team USA Metusa Junction
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #55 Gepost op: 24 mei 2018, 19:38:52 »
Mooi stukje werk, Leen! (y)

Leen Kievit

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
  • NS tijdperk IV (1973)
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #56 Gepost op: 26 mei 2018, 21:50:16 »
Vandaag weer wat wissels voor de linkermodule 'gepimpt'. Bij de rechtermodules vond ik achteraf dat de wissels teveel 'model'attributen hadden, dus daar heb ik wat aan zitten priegelen terwijl ze al op hun plek zaten en geballast waren, dat werkte behoorlijk lastig, dus nu doe ik vooraf een en ander om ze wat beter te laten ogen.

Als voorbeeld een Engels wissel van Roco. Dat heeft stelbielzen die met een knik naar de (bij mij afwezige) aandrijving gaan, en een aantal in het plastic ingesloten moeren om de aandrijving te monteren. Omdat ik onderaandrijving gebruik snij ik de bevestigingsmoeren er af. Daarna zijn de stelbielzen aan de beurt. De stukken die onder de rails doorlopen worden ingekort tot er alleen een stukje plastic overblijft waar de wisseltongen aan vastzitten. De weggesneden zijkanten zorgen voor het vertikaal op zijn plaats houden van de wisseltongen, dus daar moet nu iets anders voor in de plaats komen.

Aan de onderkant ga ik een geleider maken die ervoor zorgt dat de wisseltongen niet omhoog kunnen schieten. Met stripjes styreen wordt de stelbiels opgehoogd tot hij een eindje onder de rest van de bielzen uitsteekt.

IMG_0008 by Leen Kievit, on Flickr

IMG_0009 by Leen Kievit, on Flickr

De naastgelegen bielzen worden voorzien van een stripje styreen: dat is gladder dan de bestaande onderkant van de bielzen waar allemaal opdrukken opstaan.

IMG_0010 by Leen Kievit, on Flickr

Een breder stukje plastic wordt aan de stelbiels vastgelijmd, het kan dus heen en weer schuiven over de strips op de naastliggende bielzen. Ik gebruikte in dit geval een restje trottoirplaat, omdat dat vrij stevig is en niet snel buigt. Zodra ik de wisselaandrijving ga plaatsen boor ik hier vanaf boven een klein gaatje doorheen zodat er een stukje verenstaal doorheen kan naar de stelbiels.

IMG_0012 by Leen Kievit, on Flickr

Links en rechts voeg ik ook wat stukjes plastic toe, omdat ik aan de bovenzijde de oude dwarsverbindingen wil verwijderen en het wissel anders een deel van zijn constructiesterkte verliest. Aan een kant laat ik dit uitsteken omdat ik de bielzen daar ga verlengen ten behoeve van een wisselmotormodel.

IMG_0013 by Leen Kievit, on Flickr

IMG_0014 by Leen Kievit, on Flickr

Aan de bovenkant de dwarsverbindingen verwijderd:

IMG_0015 by Leen Kievit, on Flickr

En de bielzen verlengd (en links een missend eindstuk toegevoegd):

IMG_0017 by Leen Kievit, on Flickr

Klaar voor de wisselmotor (3d sprints van spoorobjecten / Mitchell Jetten)

IMG_0018 by Leen Kievit, on Flickr

Uiteindelijk is het dan zo geworden, klaar voor verder gebruik: aansluitdraden solderen aan rails en puntstuk, rails verven.

IMG_0019 by Leen Kievit, on Flickr


Leen

Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)

Leen Kievit

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
  • NS tijdperk IV (1973)
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #57 Gepost op: 30 mei 2018, 22:59:24 »
Vandaag begonnen met het zoveel mogelijk corrigeren van de bielzen in het kruiswisselcomplex. Daar gaan nog heel wat uurtjes inzitten vermoed ik.

IMG_0001 by Leen Kievit, on Flickr

Leen
Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)

Leen Kievit

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
  • NS tijdperk IV (1973)
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #58 Gepost op: 10 juni 2018, 21:44:47 »
Goedenavond,

Zoals ik al vermoedde ben ik meer dan een week bezig geweest met het afbouwen van het kruiswissel (naast het gewone werk en zo natuurlijk).

IMG_0003 (1) by Leen Kievit, on Flickr

Een voor een scheve bielzen vervangen door rechte.

IMG_0001 (5) by Leen Kievit, on Flickr

en waar nodig 'railstoeltransplantatie' uitgevoerd.

IMG_0001 (6) by Leen Kievit, on Flickr

Aan de onderzijde ziet het er nu zo uit:

IMG_0002 (2) by Leen Kievit, on Flickr

Maar goed, het is af, en ik ben er tevreden mee.

IMG_0001 (4) by Leen Kievit, on Flickr

De komende tijd maar weer eens verder met iets anders dan rails.


Leen
Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1133
  • Hier waakt de kat!
    • Flickr pagina
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #59 Gepost op: 10 juni 2018, 22:55:03 »
Mooi wisselcomplex geworden!!!  (y)