Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Thom
Vandaag
om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht
door
MrBoembas
Vandaag
om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:54:59
Bahnstrecke 5867
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven''
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:37:53
Bouw Bührtal III
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:36:33
Schneidersein
door
MartinRT
Vandaag
om 00:00:05
NS/32
door
RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim.
door
Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER
door
bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan
door
Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden
door
MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport
door
ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3
door
Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70
door
wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP
door
bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen
door
Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen
door
Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann
door
Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand
door
Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land.
door
Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010
door
TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0
door
basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens
door
Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI
door
gdh
18 maart 2024, 19:15:56
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
6
...
9
Omlaag
Auteur
Topic: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0. (gelezen 34227 keer)
Leen Kievit
Offline
Berichten: 137
NS tijdperk IVa (1973)
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
«
Reactie #45 Gepost op:
20 mei 2018, 20:16:21 »
De eerste voorbereidende werkzaamheden voor de linkermodule.
Begin van een kruiswissel
by
Leen Kievit
, on Flickr
Ik heb daar nu een kruiswissel gepland in plaats van een enkele overloop, dus ik ben begonnen met een slijpschijfje een paar wissels in te korten. Ik gebruik als spoorafstand 52 mm en ik heb eerder ook al een wissel ingekort om een overloopwissel te kunnen maken met die spoorafstand. Dit is hetzelfde maar dan 8 keer. Een kruising heb ik nog niet, omdat ik de hoek niet goed theoretisch kon bepalen. Nu kan ik het gewoon meten en kijken welke kruising qua hoek het meest in de buurt komt.
Leen
Gelogd
Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)
Chris Westerduin
Offline
Berichten: 1839
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
«
Reactie #46 Gepost op:
21 mei 2018, 09:41:02 »
Lijkt me best lastig om zoiets goed te kunnen maken! Zou mooi zijn als er weer een merk zou opstaan met een goed bouwpakketten programma op dit gebied.
Gelogd
Flickr pagina voor plaatjes
Rob Ellerman
Offline
Berichten: 4829
Modelspoor is emotie...
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
«
Reactie #47 Gepost op:
21 mei 2018, 10:28:08 »
Je zou eens kunnen kijken op Ebay en dan zoeken naar het modulaire LIMA NEM-railsyteem...
Dit bijvoorbeeld:
link
Rob
«
Laatst bewerkt op: 21 mei 2018, 11:00:39 door Reinout van Rees. Reden: link ingekort
»
Gelogd
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7356
Forummoderator
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
«
Reactie #48 Gepost op:
21 mei 2018, 11:04:21 »
Dat nieuwe lima systeem was qua geometrie en samenstelbaarheid van dit soort "rare" verbindingen best goed! Het lijkt zelfs code 83 te zijn geweest, dat wist ik niet.
Volgens mij heeft ADE ook in een ver, ver, ver verleden zo'n soort systeem gehad.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
C_Jabaaij
Offline
Berichten: 897
Eschburg
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
«
Reactie #49 Gepost op:
21 mei 2018, 12:37:21 »
Ja Lima, je kan er heel mooie wisselstraten mee maken. Ik heb mijn stationsgebied er mee gemaakt.
Er zitten wel wat haken en ogen aan. De kwaliteit van afwerken is niet echt optimaal, zeker de engelse wissels en met name de tongen. Er is niet een van de engelse wissels die direct uit de verpakking goed functioneerd, bij bijna allemaal de tongen moeten corrigeren. De stroomtoevoer op de tongen laat naar verloop van tijd ook te wensen over. Bij bijna alle wissels heb ik ondertussen de tongen apart moeten voeden. Maar als het eenmaal werkt dan ziet her er mooi uit. Het is code 83, en de hartstukken zijn minder geschikt voor de wat oudere Fleischmann locs. Zelfs een BR65 heeft flenzen die erg hobbelen over de wissels. Ik heb veel andere Fleischmann locs die er wel goed over heel rijden. Het zou mooi zijn als Tillig of iets Peco zo’n systeem zou maken.
Koos Jabaaij.
Gelogd
C_Jabaaij
Offline
Berichten: 897
Eschburg
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
«
Reactie #50 Gepost op:
21 mei 2018, 16:07:46 »
Twee foto's van de wisselstraten met Lima code83.
Koos Jabaaij.
Gelogd
Chris Westerduin
Offline
Berichten: 1839
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
«
Reactie #51 Gepost op:
21 mei 2018, 16:56:21 »
Indrukwekkend!!!
Gelogd
Flickr pagina voor plaatjes
Leen Kievit
Offline
Berichten: 137
NS tijdperk IVa (1973)
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
«
Reactie #52 Gepost op:
22 mei 2018, 21:32:53 »
Heel mooi. Ik hoop ook ooit zover te zijn!
Gelogd
Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)
Sicco Jan
Offline
Berichten: 837
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
«
Reactie #53 Gepost op:
22 mei 2018, 22:09:57 »
Ja, ADE had ook een fijn modulair railsysteem, moet ik ergens nog een folder van hebben liggen misschien. Maar ik ben het op beurzen volgens mij nog niet tegengekomen. Ook geen oog voor.
Groet, Sicco Jan
Gelogd
Leen Kievit
Offline
Berichten: 137
NS tijdperk IVa (1973)
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
«
Reactie #54 Gepost op:
24 mei 2018, 17:41:02 »
De wissels en kruisingen zijn inmiddels qua rails passend. Ik gebruik Piko A rails, en een paar oudere Roco Engelse wissels. In een
ander draadje op dit forum
vond ik de suggestie om Piko wissels te combineren met een Peco code 100 kruising (van 24 graden), dus dat heb ik ook zo gedaan en het past vrij goed. De kop van de rails is wel wat breder van de kruising dan die van de wissels, maar dat was ook al zo met het Engelse wissel van Roco.
Kruiswissel Piko/Peco/Roco
by
Leen Kievit
, on Flickr
Volgende stap is het verder solderen van de onderdelen tot een robuust kruiswissel en dan de bielzen aan te pakken. Ik ben ook bezig geweest met het verwijderen van de bevestigingspunten van de aandrijving en het verkleinen van uiteinden van de stelbielzen, zodat ik later alles netjes kan ballasten. Dat doe ik eigenlijk met alle wissels: aan de onderkant voeg ik van styreen wat stukjes toe die ervoor zorgen dat de stelbiels binnen de bedoelde ruimte blijft. Verder heb ik het 'doosje' waar het verende stukje staal in zit dat de wissels in een bepaalde stand vasthoudt weggehaald. Uiteindelijk gaat de aandrijving die functie overnemen.
Gelogd
Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 15257
Modelrailroading is fun!
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
«
Reactie #55 Gepost op:
24 mei 2018, 19:38:52 »
Mooi stukje werk, Leen!
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn blog!
Mijn USA reizen
Leen Kievit
Offline
Berichten: 137
NS tijdperk IVa (1973)
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
«
Reactie #56 Gepost op:
26 mei 2018, 21:50:16 »
Vandaag weer wat wissels voor de linkermodule 'gepimpt'. Bij de rechtermodules vond ik achteraf dat de wissels teveel 'model'attributen hadden, dus daar heb ik wat aan zitten priegelen terwijl ze al op hun plek zaten en geballast waren, dat werkte behoorlijk lastig, dus nu doe ik vooraf een en ander om ze wat beter te laten ogen.
Als voorbeeld een Engels wissel van Roco. Dat heeft stelbielzen die met een knik naar de (bij mij afwezige) aandrijving gaan, en een aantal in het plastic ingesloten moeren om de aandrijving te monteren. Omdat ik onderaandrijving gebruik snij ik de bevestigingsmoeren er af. Daarna zijn de stelbielzen aan de beurt. De stukken die onder de rails doorlopen worden ingekort tot er alleen een stukje plastic overblijft waar de wisseltongen aan vastzitten. De weggesneden zijkanten zorgen voor het vertikaal op zijn plaats houden van de wisseltongen, dus daar moet nu iets anders voor in de plaats komen.
Aan de onderkant ga ik een geleider maken die ervoor zorgt dat de wisseltongen niet omhoog kunnen schieten. Met stripjes styreen wordt de stelbiels opgehoogd tot hij een eindje onder de rest van de bielzen uitsteekt.
IMG_0008
by
Leen Kievit
, on Flickr
IMG_0009
by
Leen Kievit
, on Flickr
De naastgelegen bielzen worden voorzien van een stripje styreen: dat is gladder dan de bestaande onderkant van de bielzen waar allemaal opdrukken opstaan.
IMG_0010
by
Leen Kievit
, on Flickr
Een breder stukje plastic wordt aan de stelbiels vastgelijmd, het kan dus heen en weer schuiven over de strips op de naastliggende bielzen. Ik gebruikte in dit geval een restje trottoirplaat, omdat dat vrij stevig is en niet snel buigt. Zodra ik de wisselaandrijving ga plaatsen boor ik hier vanaf boven een klein gaatje doorheen zodat er een stukje verenstaal doorheen kan naar de stelbiels.
IMG_0012
by
Leen Kievit
, on Flickr
Links en rechts voeg ik ook wat stukjes plastic toe, omdat ik aan de bovenzijde de oude dwarsverbindingen wil verwijderen en het wissel anders een deel van zijn constructiesterkte verliest. Aan een kant laat ik dit uitsteken omdat ik de bielzen daar ga verlengen ten behoeve van een wisselmotormodel.
IMG_0013
by
Leen Kievit
, on Flickr
IMG_0014
by
Leen Kievit
, on Flickr
Aan de bovenkant de dwarsverbindingen verwijderd:
IMG_0015
by
Leen Kievit
, on Flickr
En de bielzen verlengd (en links een missend eindstuk toegevoegd):
IMG_0017
by
Leen Kievit
, on Flickr
Klaar voor de wisselmotor (3d sprints van spoorobjecten / Mitchell Jetten)
IMG_0018
by
Leen Kievit
, on Flickr
Uiteindelijk is het dan zo geworden, klaar voor verder gebruik: aansluitdraden solderen aan rails en puntstuk, rails verven.
IMG_0019
by
Leen Kievit
, on Flickr
Leen
Gelogd
Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)
Leen Kievit
Offline
Berichten: 137
NS tijdperk IVa (1973)
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
«
Reactie #57 Gepost op:
30 mei 2018, 22:59:24 »
Vandaag begonnen met het zoveel mogelijk corrigeren van de bielzen in het kruiswisselcomplex. Daar gaan nog heel wat uurtjes inzitten vermoed ik.
IMG_0001
by
Leen Kievit
, on Flickr
Leen
Gelogd
Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)
Leen Kievit
Offline
Berichten: 137
NS tijdperk IVa (1973)
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
«
Reactie #58 Gepost op:
10 juni 2018, 21:44:47 »
Goedenavond,
Zoals ik al vermoedde ben ik meer dan een week bezig geweest met het afbouwen van het kruiswissel (naast het gewone werk en zo natuurlijk).
IMG_0003 (1)
by
Leen Kievit
, on Flickr
Een voor een scheve bielzen vervangen door rechte.
IMG_0001 (5)
by
Leen Kievit
, on Flickr
en waar nodig 'railstoeltransplantatie' uitgevoerd.
IMG_0001 (6)
by
Leen Kievit
, on Flickr
Aan de onderzijde ziet het er nu zo uit:
IMG_0002 (2)
by
Leen Kievit
, on Flickr
Maar goed, het is af, en ik ben er tevreden mee.
IMG_0001 (4)
by
Leen Kievit
, on Flickr
De komende tijd maar weer eens verder met iets anders dan rails.
Leen
Gelogd
Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)
Chris Westerduin
Offline
Berichten: 1839
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
«
Reactie #59 Gepost op:
10 juni 2018, 22:55:03 »
Mooi wisselcomplex geworden!!!
Gelogd
Flickr pagina voor plaatjes
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
6
...
9
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.