Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Fleischmann BR 50 Kabinentender in schaal N - wat zijn de rijeigenschappen?  (gelezen 1092 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Hallo allemaal,

Even een snelle vraag. Ik zit al een tijdje te denken aan een stoomlok van Fleischmann in schaal N, een BR 50 met kabinetender (artikelnummer 718402). Die wordt momenteel niet meer door de gebroeders Flm gemaakt, maar her en der zijn ze nog te koop. Mijn vraag is: wat zijn de rijeigenschappen van deze lok?

Het is een al wat oudere lok en ik vraag me af hoe die 5 drijfassen door mijn krappe keerlus komen (R2 / 225 mm straal). Ik zie her en der wel wat opmerkingen over beperkte trekkracht, maar ik heb geen hellingen op mijn baan. Mijn railmateriaal is Peco 55 in het zichtbare deel en Fleischmann in het schaduwstation.
Oh ja, ik rij (voorlopig nog) analoog.

De lok zou mooi op mijn Westerwald baantje passen, maar ja, als hij niet goed rijdt, hoef ik hem niet...
Alvast bedankt voor de info!
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

lare0008

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Fleischmann BR 50 Kabinentender in schaal N - wat zijn de rijeigenschappen?
« Reactie #1 Gepost op: 26 maart 2018, 15:46:25 »
ik heb een br 052 geluid 5 asser met tender rijd goed op de grotere r3 radiussenen groter en de 24gr wissels kleiner kan problemen opleveren hoeft niet
bij de stoomloc op kleine radiussen draaien de wielen en de aandrijvingen slecht verder een mooie lok vooral op de grotere banen ik heb er 21 kleine hoogbord wagens achter hangen succes

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 532
Re: Fleischmann BR 50 Kabinentender in schaal N - wat zijn de rijeigenschappen?
« Reactie #2 Gepost op: 26 maart 2018, 19:35:56 »
Beperkingen wat betreft minimum radius was vroeger niet aan de orde, bij zo'n oud Fleischmann model kun je ervan uitgaan dat die probleemloos ook door R1 (192mm) kan.
De 5 assen kunnen zijdelings bewegen en het drijfwerk heeft veel speling.
Als je een model uit de jaren 70 hebt, dan heeft ie zelfs 8 antislipbandjes, alle aangedreven wielen.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Fleischmann BR 50 Kabinentender in schaal N - wat zijn de rijeigenschappen?
« Reactie #3 Gepost op: 26 maart 2018, 21:14:00 »
Joop, Victor,
Bedankt voor jullie reactie! Het model dat ik op het oog heb, is van een nieuwere bouwserie (vanaf eind jaren 90 geproduceerd). Het is beter gedetailleerd dan die oude modellen uit de jaren 70. Maar de rijeigenschappen zullen/kunnen dus ook anders zijn. Ik gebruik Peco code 55 rails in het zichtbare deel van mijn modelbaan (met lange en middel radius wissels). Fleischmann Picolo in de ondergrondse trajecten (met 15 graden wissels in het schaduwstation). De R2 bogen zijn alleen in het onzichtbare deel. Het ziet er uiteraard niet uit om zo'n lange stoomlok door zo'n krappe boog te sturen, maar dat is dus niet in het zichtbare deel. Het gaat mij er om dat de lok technisch gezien zonder problemen door de R2 boog komt en niet ontspoort of traktieproblemen krijgt.

Volgens de Fleischmann website zijn alle 4 tenderassen aangedreven (waarvan 2 met antislipbandjes):
http://www.fleischmann.de/de/product/179376-718402-0-0-0-0-0-002001/products.html

Mocht iemand ervaring hebben met de nieuwere bouwserie van deze lok, dan hoor ik dat graag. Alvast bedankt! :)
Groet, Wim

Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256