Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door spoorzeven
Vandaag om 09:16:02
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Ronald Halma
Vandaag om 08:51:50
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ronald Halma
Vandaag om 08:50:11
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:28:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Fleischmann wagon van functiedecoder voorzien.  (gelezen 2279 keer)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
Fleischmann wagon van functiedecoder voorzien.
« Gepost op: 24 maart 2018, 19:11:12 »
Beste mensen,
Zoals de titel al aangeeft wil ik een fleischmann conducteurswagen van sluitverlichting voorzien. Hier zat normaal een gloeilamp in met fitting. De fitting heb ik laten zitten en ik heb er een warmwhite led ingedraaid die 14 tot 16 volt aankan. Ik heb al gemerkt dat de led tijdens het rijden enorm veel knippert. Ik kan er natuurlijk een elco met gelijkrichter in zetten. In principe niet moeilijk. Maar eigenlijk wil ik er een schakeldecoder inzetten. Ik heb een aantal decodertjes liggen. Een digirails V2.0.; een Tams FD-R Basic 2 en een Uhlenbrock 76900. Graag zou ik er dan een elco bij zetten om te zorgen dat het ledlampje niet knippert.

Wat is jullie advies? Welke kan ik het beste gebruiken?

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2076
  • MSc Micro-Electronics
Re: Fleischmann wagon van functiedecoder voorzien.
« Reactie #1 Gepost op: 24 maart 2018, 21:27:25 »
Ik heb een beetje slecht nieuws. Ook al zet je de Tams FD-R Basic 2 erin en ook nog de steuncondensator (die optie heeft die decoder), je lampje zal blijven knipperen. Dat is, omdat de massa van de lampfitting direct aan de rail is verbonden. Dit betekend dat elke onderbreking in de stroomafname zal zorgen voor knipperen, hoe goed je voeding (lees schakelen naar 0, want massa is + in digitaal) ook gebufferd is.

Ik zou de FD-R Basic 2 nemen, met steuncondensator en ik zou de LED + fitting vervangen door een Viessmann LED-verlichtingsprintje (die kleine voor in huisjes). Als het past heb je een zeer krachtige lamp en ook een goede buffering.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: Fleischmann wagon van functiedecoder voorzien.
« Reactie #2 Gepost op: 24 maart 2018, 21:34:46 »
Hoi, ik heb fleischmann 5301 (weet niet zeker of je deze bedoelt) ooit van 2 LED sets voorzien, aangestuurd met functiedecoder Nano (lekker klein!)  en condensators over de LEDS geplaatst. De sluitverlichting en de conducteursruimte is daarmee apart te schakelen.


Het knipperen tijdens het rijden valt best mee omdat iedere LEDset van 470uF condensator is voorzien.
Deze wagon heeft stroomafname van 1 wiel per spoorstaaf en is nogal licht van gewicht. Dat zorgt ervoor dat bij stilstand de verlichting uiteindelijk toch wel vaak uitgaat.  Dit kan je verbeteren door meerdere stroomafnemers toe te voegen zodat alle wielen stroom afnemen. Zelf heb ik 1 zijde van een Viesman stroomvoerende koppeling voorzien zodat een eventuele andere wagon ook als stroomopnemer kan fungeren.
Je kan ook nog overwegen om de bagageruimte in het midden ook apart van een LED voorzien. Zelf heb ik dat niet gedaan, ik had geen ruimte meer over om daarvoor ook een condensator bij te plaatsen, het ding zit al ramvol.. En de elcos moeten bij mij altijd uit t zicht zijn, ook als de schuifdeuren openstaan.

Wel een leuk ombouwprojectje!

Groetjes, Marc

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6127
  • ***
Re: Fleischmann wagon van functiedecoder voorzien.
« Reactie #3 Gepost op: 24 maart 2018, 21:58:38 »
Een slechte stroomafname zal er voor zorgen dat je functie decoder telkens opnieuw moet opstarten. Dat zal hij niet leuk vinden. Als ik het zo lees vangen meerdere personen dit op door over de led (eind belasting) een elco te zetten. Beter is het er voor te zorgen dat je een goede stroomafname vanaf de wielen hebt. Dat betekend dat je er voor moet zorgen dat elk wiel stroom pakt. Dus van beide assen de isolatie aan de zelfde kant en zul je een sleper tegen de geïsoleerde wielen moeten creëren. Je verbeterd zo je de stroomafname met 100%.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Fleischmann wagon van functiedecoder voorzien.
« Reactie #4 Gepost op: 25 maart 2018, 12:44:20 »
Beste is natuurlijk een goede basis = goede stroomafname. Maar hoe goed deze ook is, met led zie je elk stofje dus je wilt altijd een condensator. Als je een functiedecoder gaat toepassen zou ik het ledje los halen van de massa van de loc en aansluiten op de blauwe draad. Dan krijgt de led de volle tijd spanning en begin je niet al met een 1-0 achterstand om een knipperprobleem op te lossen.

De meeste decoders zijn volgens mij wel voorzien van een ontkoppelde buffer condensator zodat de decoder niet steeds herstart. Welke decoders het wel of niet hebben weet ik niet. Maar als je de buffer condensator aan de decoder hangt (decoder + en -) in plaats van aan de functie uitgang (AUX en blauw) dan buffert de condensator ook al direct de decoder.

Ik zou wel altijd een serie weerstand in serie zetten met de elco* omdat je anders nog wel eens tegen kortsluitingsmelding van je centrale wilt krijgen als je veel materieel met buffer elco op je been hebt wanneer je de centrale aan zet.

Er zijn nog mooiere oplossingen (lees: langer / gelijkmatiger licht met dezelfde elco of kleinere elco nodig) als je gebruik maakt van een constante stroombron maar dat is allemaal wel wat lastiger, zeker als je al een led fitting lampje gebruikt.


Timo

* En parallel daaraan kan je een (Schottky) diode plaatsen zodat het niet via de weerstand hoeft te lopen als de buffer aangesproken wordt.
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
Re: Fleischmann wagon van functiedecoder voorzien.
« Reactie #5 Gepost op: 25 maart 2018, 18:30:02 »
Beste marctrein,
Yep dat is hem, de conducteursbegeleidingswagen. Na opening blijkt het lampje los van de aarde van het rijtuigje te zitten. Ik kan het ding waar ik al een schroeffitting led in gedraaid had (ja die bestaan) nu eigenlijk van een condensator voorzien. ik zal binnenkort effe kijken, welke decoder ik kan plaatsen.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
Re: Fleischmann wagon van functiedecoder voorzien.
« Reactie #6 Gepost op: 26 maart 2018, 19:12:19 »
Heb even gekeken naar de Tams decoder en gebruiksaanwijzing om een extra condensator te plaatsen. Helaas staat er niet bij groot de condensator maximaal mag zijn. Ik wil door de laadstroom de eindtrap niet opblazen. Gelukkig zorgt het ledlampje er nu voor dat de stromen niet te hoog worden. Maar voor de zekerheid vraag ik het hier maar. Wil het ding heel laten.

Zie nu ook dat de functiedecoder verschillende schakelfuncties heeft. Handig!
Weet iemand hoe hoog de waarde van de condensator mag zijn?
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2018, 19:28:05 door zuylen »

marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: Fleischmann wagon van functiedecoder voorzien.
« Reactie #7 Gepost op: 26 maart 2018, 21:00:16 »
Zie Blz 25 :

6.7. Aansluiten van een steunelco In stukken met slecht contact naar de rails kan de voeding van de decoder kort worden onderbroken. Dit kan bv. leiden tot het knipperen van verlichting. In dit soort situaties kan het inbouwen van de condensator hulp bieden. De elco moet een capaciteit hebben van 100 t/m 470 µF en een doorlaatspanning van minstens 25 V. Let bij het aansluiten van de elco op de polariteit.

M vr groet, Marc

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
Re: Fleischmann wagon van functiedecoder voorzien.
« Reactie #8 Gepost op: 26 maart 2018, 21:22:22 »
Aha, daar kan ik verder mee! Kon het niet vinden.
vr gr  Andre

mkalkhov

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Fleischmann wagon van functiedecoder voorzien.
« Reactie #9 Gepost op: 13 december 2019, 19:33:57 »
Hallo allemaal,

Ik wil in dezelfde wagon ook een gelijkrichter, elco en leds bouwen maar hoe krijg je deze wagon open zonder alles stuk te maken.

Ik heb al van alles geprobeerd maar tot nu toe lukt het niet

Alvast bedankt voor de tip !

vrgr Marcel



zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
Re: Fleischmann wagon van functiedecoder voorzien.
« Reactie #10 Gepost op: 13 december 2019, 20:27:06 »
Bij die van mij moest je de zijkanten uit elkaar buigen. Dan kon je de bodem en de wagenbak uit elkaar trekken. Vaak blijft het interieur (ook een los deel) via klikverbindingen aan de zij kant ook vast zitten. Is lastig, maar als het goed is moet je door uitbuigen de bovenkant kunnen verwijderen. Achter in de wagen is een plekje waar je veel elektronica kwijt kan. Of het nou een functiedecoder is of alleen een gelijkrichter en elco. Mijn functiedecoder heeft overigens een elco. En uiteraard heb ik het lampje vervangen voor een "schroef"ledje van 5,5mm. Eigenlijk kun je de fitting van het lampje beter verwijderen en er een led inzetten.
« Laatst bewerkt op: 13 december 2019, 20:30:50 door zuylen »

mkalkhov

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Fleischmann wagon van functiedecoder voorzien.
« Reactie #11 Gepost op: 13 december 2019, 20:38:49 »
Ga ik het nogmaals proberen en hopen dat de treeplanken niet afbreken

Bedankt voor je snelle reactie, TOP!

Mvgr,
Marcel


Het is mbv van een paar extra handen en zonder schade gelukt !!!!!!!!!! (y)
« Laatst bewerkt op: 16 december 2019, 21:56:29 door mkalkhov »