Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-10-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MB-module: "L'Esimé" door Chris80
Vandaag om 10:21:01
Railad ombouwen door Fritsprt
Vandaag om 10:18:52
Ervaringen ombouw MTB modellen DC -> AC? door Dewey
Vandaag om 10:15:39
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 10:14:57
Voith Maxima met Uhlenbrock decoder rijdt te lang door in windigipet door pallie
Vandaag om 10:12:10
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Floris Dilz
Vandaag om 10:07:16
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 10:06:52
Experimenteren met Arduino - Mardec, reageert wel op DCC signaal van MultiMaus door NTeering
Vandaag om 09:51:49
Update: baan in de tropen door HIJ
Vandaag om 09:51:03
Baan ontwerp door Debvd
Vandaag om 09:31:43
Rocky rail 6400 door Daan!
Vandaag om 09:24:13
Spoor 1 locs programmeren met IBI door Ernst Jorissen
Vandaag om 08:36:41
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door Rotterdam
Vandaag om 08:36:23
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald Hofmeester
Vandaag om 08:16:01
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door rjr
Vandaag om 07:51:36
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door JaJo
Vandaag om 07:36:23
De Wadlander, een eilandbaan. door Ronald van der kooi
Vandaag om 06:43:40
(BNLS Modulebaan) 27 oktober 2018 Generale repetitie tbv Eurospoor in Eindhoven. door Age van Dijk
Vandaag om 00:08:06
ACME BR187 openen door Falcon10
17 oktober 2018, 23:08:49
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
17 oktober 2018, 23:07:21
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Joop_L
17 oktober 2018, 23:02:55
Projekt 083-338 door jerrytrein
17 oktober 2018, 22:57:14
Een Roco 2418 omnummeren: passend alternatief nummer gezocht door spock
17 oktober 2018, 22:32:36
Rangeerstukje bas door haes
17 oktober 2018, 22:31:41
  

Auteur Topic: Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteituitbreiding havenspoorlijn  (gelezen 2829 keer)

Sobat Kras

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 10030
    • sleutelspoor
Het Havenbedrijf Rotterdam gunt aannemersconsortium SaVe de opdracht tot het bouwen van de onderbouw voor het Theemswegtracé. Door het verleggen van een deel van de havenspoorlijn wordt het toenemende goederentreinverkeer niet meer belemmerd door scheepvaartverkeer. Daardoor verbetert de spoorverbinding tussen het westelijk havengebied en het achterland.

https://www.youtube.com/watch?v=7SQGRXuTyLw

Het SaVe-consortium bestaat uit bouwbedrijven Besix, Mobilis, Dura Vermeer, Hollandia en Iemants. De opdracht omvat het bouwen van een verhoogd spoorviaduct met een lengte van vier kilometer, inclusief twee stalen boogbruggen halverwege de Havenspoorlijn. Naar verwachting beginnen de werkzaamheden in de loop van 2018 en zijn ze gereed in 2020. De opdracht is een deelproject van de aanleg van het Theemswegtracé; zo volgt na oplevering een fase waarin de bovenbouw wordt aangelegd, bestaande uit het spoor inclusief alle daarbij behorende systemen.
Met de aanleg van het gehele Theemswegtracé is een investeringsbedrag gemoeid van circa € 300 miljoen (exclusief BTW). De Europese Unie stelt € 62 miljoen subsidie beschikbaar. Het resterende bedrag wordt gedragen door het Havenbedrijf en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Havenbedrijf Rotterdam coördineert, ontwerpt en realiseert het project in samenwerking met ProRail. Na realisatie van het tracé draagt het Havenbedrijf het beheer en onderhoud van het nieuwe stuk spoorlijn over aan ProRail.
Oplossing capaciteitsknelpunt spoorverkeer
Het Theemswegtracé is een oplossing voor de problematiek bij de Calandbrug bij Rozenburg. Deze stalen hefbrug voor trein-, weg- en langzaam verkeer in het Rotterdamse havengebied is de verbindende schakel in de Betuweroute naar het Europese achterland. Voor de zeescheepvaart vormt de hefbrug de toegang naar de Brittanniëhaven.
Door de verwachte groei van het spoorvervoer en van het zeescheepvaartverkeer van en naar de Brittanniëhaven voorziet het Havenbedrijf een capaciteitsknelpunt voor het treinverkeer. De aanleg van het Theemswegtracé is een oplossing voor dit knelpunt. Het nieuwe tracé loopt over een verhoogd spoorviaduct. Het spoor krijgt twee boogbruggen en sluit ter hoogte van de A15 weer aan op de bestaande spoorbaan.
Betere doorstroming, duurzaam alternatief
Door het verleggen van de spoorlijn over de Rozenburgsesluis en via de Theemsweg wordt het toenemende treinverkeer, van en naar Europoort en de Maasvlakte, niet meer belemmerd door het scheepvaartverkeer. Hiermee wordt de doorstroming flink verbeterd.
Goede verbindingen naar het achterland zijn essentieel voor de concurrentiepositie van de Rotterdamse haven. Betere benutting van de bestaande Betuwelijn is niet alleen nuttig vanuit economisch oogpunt. Goederenvervoer over spoor is ook milieuvriendelijker dan via wegtransport.
Aandacht voor effecten op omgeving
Tijdens de planfase van het Theemswegtracé heeft het Havenbedrijf aandacht besteed aan de effecten van dit project op de omgeving. Zo is er een uitgebreide Milieu Effect Rapportage uitgevoerd. Het Havenbedrijf treft in samenspraak met omwonenden extra geluidswerende voorzieningen.

« Laatst bewerkt op: 25 maart 2018, 18:43:18 door Bert van Gelder »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 2728
Re: Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteits-uitbreiding havenspoorlijn
« Reactie #1 Gepost op: 24 maart 2018, 17:40:52 »
Alleen jammer dat door de bevoorrechte positie van weg- en waterverkeer en de hoge heffingen als iets over rails gaat het spoorverkeer fors achterblijft. Kijk bijvoorbeeld eens naar Antwerpen en de Duitse havens,
Groet, Frank

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteits-uitbreiding havenspoorlijn
« Reactie #2 Gepost op: 24 maart 2018, 19:22:40 »
In Belgie zijn het altijd actiegroepen die niet graag hebben dat er extra treinen in hun achtertuin komen rijden, of extra sporen naast het bestaande spoor komen omdat de huidige lijnen nog amper extra treinen kunnen slikken.
En in de haven van Antwerpen zijn de aansluitingen op het hoofdspoor gewoon rotslecht naar mijn persoonlijke mening.
Elke containerteminal in Noord Antwerpen heeft een spooraansluiting, als je bekijkt hoe weinig er zo wordt aan en afgevoerd, dat is om te huilen. Enkel alles op de vrachtwagen.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8146
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteits-uitbreiding havenspoorlijn
« Reactie #3 Gepost op: 25 maart 2018, 13:50:33 »
Dan is het hoogtijd/eigenlijk al te laat,dat men in de belgische regering is meer voordelen voor goederen per trein regelt en de vrachtwagen meer in de ban probeert te doen.
Dat zou het file leed zeker rond Antwerpen ten goede komen,want dat was al hopeloos toen ik er zelf met de vrachtwagen kwam,maar in redelijk korte tijd lijkt het alleen maar veel erger geworden.
Maar waarop baseer je dat het vervoer/de aansluiting uit haven naar hoofdspoor slecht is ?

Terug on topic,ben benieuwd of men dit zowel optijd als in budget zal kunnen doen,aan beide mankeert nog al is  ::)
Welke beveiliging gaat hier trouwens komen en welke spanning op de draad ?
Toen ik een tijd terug een concept met tekening voorbij zag komen,kon ik die dingen niet terug vinden erin.
4km voor 300 miljoen ex btw,das trouwens best een heftig prijskaartje  :o

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
  • Internationaal Cargo-MCN
    • http://www.flickr.com/photos/arjenverlaan/
Re: Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteits-uitbreiding havenspoorlijn
« Reactie #4 Gepost op: 25 maart 2018, 15:47:47 »
Welke beveiliging gaat hier trouwens komen en welke spanning op de draad ?
Dit gaat gewoon een omlegging worden om de huidige callandbrug te omzeilen.
Er gaat dus gewoon 25Kv en ERTMS Level 1 beveiliging komen.
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteits-uitbreiding havenspoorlijn
« Reactie #5 Gepost op: 25 maart 2018, 20:33:01 »
*knip*
Maar waarop baseer je dat het vervoer/de aansluiting uit haven naar hoofdspoor slecht is ?
*knip*

Werk zelf al 18 jaar in het noorden van de antwerpse haven, en heb in die 18 jaar een boel zien veranderen, En het enige wat veranderde aan sporen in de haven op noord antwerpen is dat er minder treinbewegingen zijn op de sporen aan de Scheldelaan. Vanvoor op de haven (noorderlaan) is het denk ik ook een boel minder.
Enige dat toegenoemen is, is sinds men bij BASF de containerterminal in dienst genomen heeft, daar merk je dat ze zelf intern veel producten via het spoor aan/afvoeren.
Maar de andere containerterminals op het noord is verschrikkelijk. Mooie aan/afvoersporen, met nauwelijks containerwagons op, enkel regelamtig vrachtwagens die tot op de grote hoofdbaan staan aan te schuiven, omdat de terminal niet zoveel vrachtwagens kan slikken om de containers aan/af te voeren. Vooral de Noordzeeterminal is een grote klucht.
Ik vermoed dat het op linkeroever op dat vlak wel iets beter is, maar ook nog triest als je de ratio trein/vrachtwagen bekijkt.

Als je dan ziet dat Rotterdam de ene na de andere vere oosterse treinverbinding realiseerd, dan mag je zacht uitgedrukt zeggen dat ze in de Antwerpse haven geen hol weten van mobiliteit/transport.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 3739
Re: Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteituitbreiding havenspoorlijn
« Reactie #6 Gepost op: 25 maart 2018, 20:40:53 »
Die ring van Antwerpen  ::)  Ik snap niet dat die Belgen nog nooit in aktie zijn gekomen daarom. Weekend, doordeweeks, 's avonds, ik heb daar nog nooit zomaar door kunnen rijden  ;D

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteituitbreiding havenspoorlijn
« Reactie #7 Gepost op: 25 maart 2018, 22:28:39 »
Zwijg stil.
In het begin toen ik er werkte : 3 kwartier van bij mij thuis. Is 60 km van bij me thuis.
Op de duur : 1 uur en een kwartier.
Momenteel mag ik blij zijn als ik er uur 20 minuten over doe, en dat is als ik echt op tijd vertrek.
Ik werk af en toe ook in Nederlands Limburg : 160 km. Rijd ik 1 uur en kwartier over, al meer dan 5 jaar.

Vroeger altijd graag de 60 km naar Antwerpen gedaan, rij graag met de wagen, maar ik overweeg stilletjesaan om Antwerpen voor bekeken te houden.
Hangt me echt de strot uit.
Reeds 10 jaar geleden hadden ze met een Lange Wapper brug of tunnel zoals ie er nu gaat komen moeten beginnen, dan was ie met wat geluk al (bijna) klaar. Nu moeten ze nog echt beginnen aan de tunnel, en hopen ze er tegen 2025 mee klaar te zijn ( info : https://www.oosterweelverbinding.be/ ).
Prestigieus project, maar had al 10 jaar geleden moeten klaar zijn.

Sobat Kras

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 10030
    • sleutelspoor
Re: Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteituitbreiding havenspoorlijn
« Reactie #8 Gepost op: 23 april 2018, 14:45:19 »
Hoort nog bij de 1e post.

foto havenbedrijf Rotterdam
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 1934
Re: Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteituitbreiding havenspoorlijn
« Reactie #9 Gepost op: 23 april 2018, 15:26:34 »
En over 10 jaar komen ze erachter dat het viaduct over de sluis te laag is, en moet er alsnog een tunnel komen. Die ze eigenlijk 15 jaar geleden meteen aan hadden moeten leggen toen de bouw van de tunnel naast de Calandbrug begon... ;D

Sobat Kras

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 10030
    • sleutelspoor
Re: Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteituitbreiding havenspoorlijn
« Reactie #10 Gepost op: 23 april 2018, 15:34:06 »
"Zij" hebben er voor gestudeerd, jij gebruik alleen je verstand!  :angel:
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8146
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteituitbreiding havenspoorlijn
« Reactie #11 Gepost op: 24 april 2018, 14:55:32 »
Je kan alleen maar hopen dat men er toch een behoorlijke speling in de hoogte in verwerkt,
en dat ze dus verder hebben gekeken dan de hoogte's van de huidige schepen die daar komen  ::)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 17559
Re: Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteituitbreiding havenspoorlijn
« Reactie #12 Gepost op: 24 april 2018, 18:54:38 »
Hopen?
Dus je weet eigenlijk niet waarmee rekening is gehouden?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8146
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteituitbreiding havenspoorlijn
« Reactie #13 Gepost op: 25 april 2018, 11:52:04 »
Dat is t enigste wat je kan doen,toch ?
Dat weten we geen van alle,waar men wel of geen rekening mee heeft gehouden.
Je komt echter verbaast over kijkende naar je reactie,waarom ben je verbaast dat we zo reageren ?
Iedereen weet dat er nog al is wat bouw foutjes werden en worden gemaakt  ::)

B.v. een metro/tramlijn bouwen bij Rotterdam en er dan bij bijna aflevering achterkomen dat de geleverde stellen voor de lijn niet langs t perron kunnen omdat ze breder zijn dan de gemaakte ruimte.
Of in Amsterdam dingen laten verzakken terwijl je zon lijn bouwt.
Platen die van gebouwen afvallen vanwege foutjes,parkeergarages die verkeerd werden gebouwd ondergronds waardoor het meer zwembad dan garage was.
Een hsl met uit elkaar vallende treinen,andere treinen die bijna meer uitvallen door diverse storingen dan dat ze rijden,enz enz

Nu in dit geval is het dus afwachten waar hier de fout gemaakt gaat worden  ;)
Dat is geen leed vermaak,maar meer een vrees van hoeveel gaat dit ons op termijn extra kosten ?
We zullen zien,ben benieuwd hoe het met dit project gaat verlopen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6094
  • Spoor N
Re: Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteituitbreiding havenspoorlijn
« Reactie #14 Gepost op: 25 april 2018, 11:55:56 »
Oftewel, je hebt geen idee waar rekening mee is gehouden maar gaat er direct vanuit dat er wat mis is.
N spoor, IV-V, Nederlands (met verdwaald Duits en Zwitsers materieel).

58 *