Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 11:28:45
US diorama in H0 door MaraNCS
Vandaag om 11:27:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Peco standaard wissel  (gelezen 4525 keer)

ETH023

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Peco standaard wissel
« Gepost op: 17 maart 2018, 17:22:51 »
Hallo,

Ik heb een standaard wissel van Peco dit is volgens mij een electrofrog! Nu zit er bij het puntstuk een ijzerdraad moet hier nu een draad aan gesoldeerd worden om via een relais te polariseren? Misschien een domme vraag maar voordat ik wat sloop wil ik het eerst zeker weten. Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten voor betrouwbare wissel in een digitale baan? Alvast bedankt voor de moeite weer.





Met vriendelijke groeten Erwin

 

 
Erwin

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Peco standaard wissel
« Reactie #1 Gepost op: 17 maart 2018, 17:28:47 »
Kijk hier eens, speciaal voor Peco wissels:  http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm  Erg duidelijk :)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Peco standaard wissel
« Reactie #2 Gepost op: 17 maart 2018, 18:21:49 »
Erwin, in de link van Ronald staat hoe je de wissels DCC-vriendelijk kan maken.
Als je dat doet, maak je er gewoon een betere wissel van, ook voor analoog.

Het is geen rocket science.
Op deze foto zie je het aangepaste DCC-friendly wissel:


Je ziet in het midden twee draden en verder naar links één. Die ene linkse hoef je niet te maken, die zit er omdat ik dat wou.
De twee rechtse draden zijn voor je rijstroom.
Hier zie je de rechter draden van dichtbij:


Op de foto zie je dat bij de beide draden de twee naast liggende rails doorverbonden zijn. Dat is essentieel voor een goede werking van dit wissel.

Als je dat doet, dan moet je - anders krijg je kortsluiting - het bruggetje wat Peco aangebracht heeft verwijderen.
 Midden tussen de linkse en rechtse draden zitten kleine sleufjes in het plastic met heel fijne draadbruggetjes erin.
Hier zie je de op de foto deze sleufjes met de verwijderde bruggetjes. Dat is even wat gepiel maar ze gaan vlot los:


Op deze foto zie je een glimmende draad in het wissel lopen:


Die draad is om de frog, het puntstuk mee te verbinden en daarmee pool je het puntstuk om.
De rechter draad op de foto moet je niet meetellen, want die heb ik nl. bij dit wissel gebruikt om het puntstuk mee om te polen.
Die hoef je er niet aan te maken.

Kort en goed moet je:
1) Er twee rijstroomdraden aanmaken ongeveer zoals op de bovenste foto de rechter draden.
2) Je moet de twee draadbruggetjes wegknippen.
3) De glimmende puntstukdraad verbinden met een puntstukschakelaar.
4) Je moet voor de twee rails van het puntstuk plastic isolasjes gebruiken zoals op deze foto:

4) Je mag niets van die 4 punten overslaan.
Raad maar eens hoe ik dat weet.  :-[

Leen.
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2018, 18:26:39 door St00mboy »

ETH023

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Peco standaard wissel
« Reactie #3 Gepost op: 17 maart 2018, 19:16:17 »

Op de foto zie je dat bij de beide draden de twee naast liggende rails doorverbonden zijn. Dat is essentieel voor een goede werking van dit wissel.

Als je dat doet, dan moet je - anders krijg je kortsluiting - het bruggetje wat Peco aangebracht heeft verwijderen.
 Midden tussen de linkse en rechtse draden zitten kleine sleufjes in het plastic met heel fijne draadbruggetjes erin.
Hier zie je de op de foto deze sleufjes met de verwijderde bruggetjes. Dat is even wat gepiel maar ze gaan vlot los:


Hi Leen en Ronald,

Ronald bedankt voor de link en Leen bedankt voor je duidelijke uitleg  (y) Alleen de bruggetjes waar jij het over hebt zie ik niet zitten op mijn wissel!



Op deze foto zie je een glimmende draad in het wissel lopen:


Die draad is om de frog, het puntstuk mee te verbinden en daarmee pool je het puntstuk om.
De rechter draad op de foto moet je niet meetellen, want die heb ik nl. bij dit wissel gebruikt om het puntstuk mee om te polen.
Die hoef je er niet aan te maken.


Dit ziet er ook anders uit! Moet ik hier een draad aan solderen?



Met vriendelijke groeten Erwin


Erwin

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Peco standaard wissel
« Reactie #4 Gepost op: 18 maart 2018, 11:45:50 »
Hi Leen en Ronald,

Ronald bedankt voor de link en Leen bedankt voor je duidelijke uitleg  (y) Alleen de bruggetjes waar jij het over hebt zie ik niet zitten op mijn wissel!



Dit ziet er ook anders uit! Moet ik hier een draad aan solderen?



Met vriendelijke groeten Erwin
Heb je die tweedehands gekocht, Erwin?
Het lijkt op het oudere type. Daarvoor is een andere oplossing beschikbaar.
Laat eens een foto van de bovenkant zien?

Leen.

ETH023

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Peco standaard wissel
« Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2018, 13:37:52 »
Hi Leen,

Zie laatste foto eerste bericht of heb je een betere foto nodig?
Ik heb deze wissel overgenomen nieuw of 2de hands dat weet ik niet meer.



Verneem het graag weer met vriendelijke groet Erwin
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2018, 15:02:38 door ETH023 »
Erwin

Robbnl

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re: Peco standaard wissel
« Reactie #6 Gepost op: 18 maart 2018, 17:25:33 »
Hallo !
wel grappig als je iets laat vertalen.

Option 1:  Peco provides a place for you to install these jumpers.  Installing them would better able enable a short to allow your booster to shut itself down.  They would also help prevent the jumpers Peco provided on the back across the frog from becoming hot spots and melting the frog.

Hoe lort wil je het hebben  :P ;D

Optie 1: Peco biedt u de mogelijkheid om deze jumpers te installeren. Als je ze installeert, kun je beter een kort kutje inschakelen zodat je booster zichzelf kan uitschakelen. Ze zouden ook helpen voorkomen dat de jumpers die Peco op de rug aan de overkant van de kikker had, hete plekken werden en de kikker smolten.

Gr Rob

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Peco standaard wissel
« Reactie #7 Gepost op: 18 maart 2018, 18:42:43 »
Sorry, ik zat op mijn foon te kijken en zag de eerste post niet.  :-[
Het wissel is inderdaad van het oudere type.
Daar zit geen isolatiespleet is, dus die moet je er zelf in zagen of slijpen.
Op de foto van mijn oude bak zie je in de middelste rails de twee door mij gezaagde isolatiespleten zitten.
Ik heb ze opgevuld met een beetje epoxy:



Verder geldt hetzelfde als bij het "moderne" wissel:
1) Links van de isolatiespleten moeten er twee rijstroomdraden komen zoals de rechter draden op de foto uit mijn vorige post.
2) De twee draadbruggetjes en de glimmende puntstukdraad zijn op dit oudere type wissel afwezig. Je moet nu aan het puntstuk een draad vastsolderen, zodanig, dat de 4 stukjes rail rechts van de isolatiespleet - dus de twee stukken waar je in gezaagd hebt plus de beide rails die in een "V" liggen - met deze draad verbonden zijn. Volgens mij worden ze al door de draadbruggen onder het wissel verbonden, deze laten zitten dus. Deze 4 stukken rail mogen niet met de andere rails verbonden zijn.
4) Je moet voor de twee rails van het puntstuk ook weer plastic isolasjes gebruiken zoals op de foto uit mijn vorige post.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2018, 20:26:13 door St00mboy »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Peco standaard wissel
« Reactie #8 Gepost op: 20 maart 2018, 15:21:24 »
Het wissel lijkt sprekend op de huidige peco electrofrog N (schaal 1:160) wissels. Hierbij bestaat het wissel uit drie electrische circuits. De beide buitenste rais en alle overige rails. IK soldeer een draad aan de draad onder het puntstuk. Hiemee maak je een betrouwbare electrische verbinding met je polarisaie schakeling. Als je met normale assen/wielen rijdt hoef je verder niets te doen, tenzij je amerikaans rijdt.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Peco standaard wissel
« Reactie #9 Gepost op: 20 maart 2018, 15:25:44 »
Wat is er anders bij Amerikaans rijden?

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Peco standaard wissel
« Reactie #10 Gepost op: 20 maart 2018, 15:32:37 »
Weet ik niet. Ik persoonlijk heb thuis en op de clubbaan nog nooit meegemaakt dat de wielen tegen de tongen van een wissel aan komen en hierdoor kortsluiting maken (Peco code 55). Dat is waarom de DCC friendly wissels door de Amerikaanse hobby genoten zijn uitgevonden. Iets met wielafstand en stand van de tongen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Peco standaard wissel
« Reactie #11 Gepost op: 20 maart 2018, 15:47:40 »
Aan de wielafstand kan het niet liggen. Heb net even de Morop normen en de NMRA normen vergeleken. Bij de NMRA is de B-maat 0,1 mm groter dan bij Morop, dus minder kans om de afliggende tong te raken.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Peco standaard wissel
« Reactie #12 Gepost op: 20 maart 2018, 19:49:57 »
Ik denk dat het eerder aan her mailsysteem ligt. Ij heb ooit begrepen dat bij bv code 40 de afstand rail wiel kleiner is.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: Peco standaard wissel
« Reactie #13 Gepost op: 20 maart 2018, 21:32:58 »
(klein...) beetje off topic, heb vraagje over Peco zg diamond crossing. Daarvan wil ik er een in mijn baanontwerp opnemen. Ik  heb (HO) streamline, kom dus uit op SL-E194. Maar nu mijn vraag; Wat is er electrofrog aan dat ding? Moet je dat ook speciaal aansluiten? De 'gewone' SL100 uitvoering is blijkbaar insulfrog.

Alvast dank voor het meedenken, mvg Gerard

PS Ik wil twee parallel sporen d.m.v. totaal vier wissels en de diamond kruising in het midden met elkaar verbinden

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Peco standaard wissel
« Reactie #14 Gepost op: 20 maart 2018, 21:39:55 »
....Wat is er electrofrog aan dat ding?
Een kruising heeft twee puntstukken (frogs) Die kan je ompolen afhankelijk van de route die is gekozen. Omdat een kruising geen aandrijving heeft moet je de puntstukken schakelen met de toeleidende wissels.