Google+
Doel:€250.00
Donaties:€19.65

Per saldo:€-230.35

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-05-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Liliput L131999 - NS3500 - LED vervangen door HansQ
23 mei 2018, 23:47:31
Oersik in schaal 1 door FritsT
23 mei 2018, 23:35:28
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
23 mei 2018, 23:26:27
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Rondje_HO
23 mei 2018, 23:17:10
Raadplaatje door Klaas Zondervan
23 mei 2018, 23:16:30
Een vliegveld en treinbaan in N door Paul Bender
23 mei 2018, 22:38:54
1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto) door timtrein
23 mei 2018, 22:17:40
Station Rekerdam door Joran
23 mei 2018, 22:16:54
Documentaire 50 jaar huisstijl NS bij RTV Utrecht door VictorPM
23 mei 2018, 22:12:29
"Spoor op Vleugels" in H0 door Hans van de Burgt
23 mei 2018, 21:47:57
Frans diorama 1:48 door bernhard67
23 mei 2018, 20:51:17
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Duizendpoot
23 mei 2018, 20:38:15
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door Miljoenenlijn
23 mei 2018, 20:36:39
Ali-lichtsluisjes en overwegaansturing met arduino door Edsko Hekman
23 mei 2018, 20:35:32
Wat gebeurt er als je niet oplet?? door HIJ
23 mei 2018, 20:16:29
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Reeks77
23 mei 2018, 20:04:31
Mislukte DJH/ModelLoco projecten gezocht door nkob
23 mei 2018, 19:01:17
  

Auteur Topic: De trams in Sevilla  (gelezen 889 keer)

edzardloks

  • Offline Offline
  • Berichten: 6
De trams in Sevilla
« Gepost op: 12 maart 2018, 18:43:45 »
Dag lezers,

Ik was een paar dagen in Sevilla. De trams aldaar rijden grotendeels zonder bovenleiding. Op elke halte gaat de panto van de tram omhoog tegen een kontaktpunt om daar stroom te "laden". Na het laden gaat de panto omlaag en rijdt de tram naar de volgende halte en doet daar hetzelfde. Slim systeem, dat ook elders in Europa wel zou passen!
Leuk om dit gezien te hebben!

Greetz,

Edzard


Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 806
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2018, 07:25:28 »
Het is alleen aanmerkelijk minder "groen" .
Ook een Tesla is pas echt "groen" met een verlengsnoer  ;D
Groet, Ronald.

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 481
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2018, 15:19:36 »
Ik was er ook het afgelopen weekend en volgens mij kon het systeem zo niet werken.
Ben de lijn een stuk gevolgd vanaf het eindpunt in het centrum en wat bleek: na ongeveer 2 kilometer hing er gewoon bovenleiding.
Wel een slim systeem als je de historische binnenstad niet wil vervuilen met allerlei constructies om je bovenleiding op te hangen.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2018, 16:00:56 »
Kan ook met "permanente" voeding zoals hierin het franse Orleans:

Permanente voeding

Heb wel dacht ik ergens gelezen dat alleen wanneer de tram boven de 3e rail staat, de betreffende sectie stroomvoerend wordt (of hoe je dat ook zegt).

Groeten,
Jelmer
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2018, 23:56:11 door Bert van Gelder »

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 5970
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #4 Gepost op: 16 mei 2018, 16:29:43 »
Ik was er ook het afgelopen weekend en volgens mij kon het systeem zo niet werken.
Ben de lijn een stuk gevolgd vanaf het eindpunt in het centrum en wat bleek: na ongeveer 2 kilometer hing er gewoon bovenleiding.
Wel een slim systeem als je de historische binnenstad niet wil vervuilen met allerlei constructies om je bovenleiding op te hangen.
Was er ook een paar weken geleden  ;D Populaire bestemming blijkbaar.

Zoals je gezien hebt werkt het dus wel  ::) :angel:
Het gaat inderdaad alleen om het stuk in de oude binnenstad om daar geen ontsierende bovenleiding te hebben.
Buiten het centrum is dat geen probleem.
Daarom zijn de batterijen voldoende sterk om het centrum te "overleven".

En er zijn inderdaad meerdere systemen al op de markt. Zowel bovengronds als via een ondergronds oplaadsysteem bij de haltes. Vergelijkbaar met het opladen van je tandenborstel of je mobieltje op een matje.
Gr.
Eric