Google+
Doel:€250.00
Donaties:€63.25

Per saldo:€-186.75

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-08-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Den Overslag & Marchan'Dix door NS264
19 augustus 2018, 23:27:23
Startrain 1312 DCC stopt na warm worden door RobertH
19 augustus 2018, 23:17:07
BNLS-Module "Bahnübergang Burgstraße" door Hendrik Jan
19 augustus 2018, 23:01:36
Toekomstig project: "Slopershamer" door Hendrik Jan
19 augustus 2018, 23:00:32
2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten? door NS1220
19 augustus 2018, 22:55:30
Modelspoorbeurs 25 augustus 2018 in Houten. De voor- en nabeschouwing door Rondje_HO
19 augustus 2018, 22:50:50
19 Toen door Chris Westerduin
19 augustus 2018, 22:47:52
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Patrick1975
19 augustus 2018, 22:29:51
Een beetje Reichsbahn in Bayern door DJV
19 augustus 2018, 22:28:37
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Niels B
19 augustus 2018, 22:14:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
19 augustus 2018, 22:02:11
Een mini-diorama als cadeau door Menno
19 augustus 2018, 21:48:24
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 augustus 2018, 21:31:38
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door MWS
19 augustus 2018, 21:31:24
Rivarossi DB 627 pimpen. door Modellbahnwagen
19 augustus 2018, 21:30:16
NS 6300 locomotieven opnieuw leverbaar! door AVT Products
19 augustus 2018, 21:00:12
Westlandbaan door Tulpendaal
19 augustus 2018, 20:50:14
Herstart in TT (1:120) door Bouwer
19 augustus 2018, 20:34:43
Modules van Kees Gorter door NS264
19 augustus 2018, 20:31:48
DR5000 update door Mark been
19 augustus 2018, 20:27:05
Update: baan in de tropen door AndrevdG
19 augustus 2018, 19:30:53
  

Auteur Topic: Puttense treinkelder  (gelezen 23922 keer)

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #120 Gepost op: 15 juli 2018, 18:40:48 »
Hallo Hans en Klaas,

Bedankt voor jullie commentaar.
Klaas, je analyse is helemaal correct. Eén van de kunststof stukken in de kruising lag nog te hoog. De wielen liepen daar tegenop waarbij de lok omhoog sprong. Dit bij gewerkt en de loop is nu veel rustiger.
Ik ben nu eerst met de servo's bezig, maar als het wissel weer rechtop staat werk ik een en ander zo nodig nog verder bijwerken. Wordt dus vervolgd.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #121 Gepost op: 31 juli 2018, 23:35:37 »
Hi All,

De testbaan voor het kruiswissel is gelegd. Het lijkt wel op de Bietstallbrug. De springladingen zitten er al onder.



Ik ben nu bezig met het aansluiten van de bezetmelder. De servo's zijn al geïmstalleerd en doen het prima. Ook de puntstukpolarisartie werkt zoals het hoort.
Binnenkort echte praktijktesten doen. Daarover wordt natuurlijk hier weer gerapporteerrd.


Met beste groeten,

Dirk Meijer

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 604
    • Baan in Los Angeles
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #122 Gepost op: 01 augustus 2018, 02:17:27 »
Nou, zo zie je een foto met een stapel hout, en zo staat er in 1 keer al een gedeelte van het frame met proef wissel.

Ziet er goed uit Dirk!

Dat met de latjes ga ik denk ik ook een top idee vinden voor m'n volgende baan ipv het grotere plaatwerk, denk dat dat van jou veel meer geluiddempt dan de baan hier.
Maar ja, aldoende leert men van forum genoten.

Ga zo door !

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2165
  • Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk
    • Building my model railroad in H0 scale in Chonburi Thailand
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #123 Gepost op: 01 augustus 2018, 03:20:20 »
Hoi Dirk,

Netjes gedaan die kruiswissel. Sporen liggen ook mooi dicht naast elkaar.  (y)

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #124 Gepost op: 01 augustus 2018, 22:13:17 »
Hallo André en Ed,

Bedankt voor de reacties.

André, de bouwwijze met de latjes heb ik een beetje afgekeken van de oude meneer Fokker, licht en toch sterk. Je kunt ook makkelijker je onderbouwspullen kwijt. Overigens zijn, conform de opzet van Klaas Zondervan, de zichtbare tafels 44 mm lager dan de tafels van het schaduwstation. Daardoor kun je meer spelen met het landschap. Er komt nog een sandwichconstructie van triplex<>zachtboard<>blauwe ondertapijtplaten op, maar ook dat is een lichte bekleding en inderdaad is het geheel goed geluiddempend.

Ed, de sporen liggen nu 50 mm hoh, de standaardafstand van PECO. Je kunt ook wel kruiswissels bouwen met Fleischmann Profi wissels, maar dan kom je op 95 mm hoh en dat vind ik te veel. Ik heb ook nog overwogen de standaard Fleischmann Profi afstand van 63,5 mm hoh te nemen, maar dit is toch wel een stuk mooier.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1390
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #125 Gepost op: 01 augustus 2018, 23:34:52 »
Hi Dirk,

Dat is erg mooi geworden, hoe lang is het kruiswissel geworden?
En ga je nog meer van dergelijke oplossingen maken?
Dat smaakt naar meer lijkt me.  :)

Tschüss Genossen,

Hans

Will you still need me, will you still feed me
When I’m sixty-four.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #126 Gepost op: 02 augustus 2018, 21:47:31 »
Hallo Hans,

Bedankt voor de complimenten. Het wissel zelf is 52 cm lang. Er zitten nu aan iedere zijde twee blokken van 60 cm aan, zodat de lengte van de testbaan nu 172 cm is. Eerst maar eens goed testen en als het goed werkt netjes afwerken.
Ik had plannen om bij de inrij- en uitrijwissels van het station ook kruiswissels te maken, maar dan met Engelse wissels erin. Ik twijfel echter om twee redenen. Eén, het is veel werk en ik ben nog niet overtuigd dat het dan een goed rijdende wissel wordt en Twee, bij het grootbedrijf worden de wissels zo simpel mogelijk gehouden in verband met kosten en onderhoud. Een kruiswissel tussen de perrons kom je dus wel tegen, maar voor de rest liever twee losse wissels dan een Engelsman.
Een complexe wissel ziet er op de baan wel mooi uit, maar het zal duidelijk zijn dat ik nog ernstig twijfel. Eerst maar eens zien hoe de praktijktesten van dit kruiswissel uitpakken en wie weet krijg ik dan nog inspiratie om met de andere wissel te beginnen.

Ik houd jullie op de hoogte.
« Laatst bewerkt op: 02 augustus 2018, 21:49:26 door phdirk »
Met beste groeten,

Dirk Meijer