Doel:€250.00
Donaties:€70.00

Per saldo:€-180.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-07-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:16:15
Bezoekje Koblenz en omgeving door Falcon10
Vandaag om 07:49:27
Station Rekerdam door Joran
Vandaag om 07:15:09
Sloop NS1700 en DE-III stellen door henk
Vandaag om 06:45:15
De Hoekse Lijn nader bekeken. door Arjen-V
Vandaag om 06:39:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:06:13
Projekt 083-338 door Lobomotion69
Vandaag om 02:55:22
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 00:14:56
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Eegtrain
15 juli 2019, 23:49:20
Modelbaan, nog zonder naam ..... door Eegtrain
15 juli 2019, 23:46:36
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
15 juli 2019, 23:13:24
Boek: treinsamenstellingen in Europa. Nachttreinen in model. door Euronight Jeroen
15 juli 2019, 22:38:25
Pimp mijn DB 407 door Falcon10
15 juli 2019, 22:27:26
Roco 1731 omgenummerd naar 1714 Veenendaal door Eegtrain
15 juli 2019, 22:22:56
BNLS-Werkspoor - Bouw KleiNSpoor? NS Beel 2600 door Wijktrein
15 juli 2019, 21:59:41
XPS-platen, waar per stuk verkrijgbaar? door Stedahult
15 juli 2019, 21:59:22
Ontwikkelingen Star Stadskanaal door Bert van Gelder
15 juli 2019, 21:57:22
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
15 juli 2019, 21:49:13
Roco NS 1118 door Wijktrein
15 juli 2019, 20:48:03
Spörle catalogus door Frank 123
15 juli 2019, 20:30:06
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Juroen
15 juli 2019, 19:58:44
Ervaring met giethars om water in rivier te vormen. door barry1972
15 juli 2019, 19:50:33
Eindelijk! Lang verwacht en toch gekomen! De Klinknagelteller! door Pauldg
15 juli 2019, 19:02:10
Pola 130 Stadttor (afmeting poort) door ex-DR V100
15 juli 2019, 18:48:05
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eric B
15 juli 2019, 17:58:52
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord door Krokodil68
15 juli 2019, 17:23:36
Hoe krijg ik een strakke aluminium-look? door Bahn-AG
15 juli 2019, 16:12:49
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
15 juli 2019, 15:44:42
MB-module "Dolce far N-te" door Jan Bouwman
15 juli 2019, 15:23:39
Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk? door knar46
15 juli 2019, 15:23:00
  

Auteur Topic: Modelbaan, nog zonder naam .....  (gelezen 14922 keer)

RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
  • My Dark Side
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #90 Gepost op: 23 maart 2019, 12:24:32 »
Eric,

Even een testspoor gelegd en met twee wagons gaan rijden. Het blijkt dat de minimale hartafstand 55 mm bedraagt. Bij mijn vorige baan was de hartafstand 48 mm. Toch nog een groot verschil. Ik denk dat ik de hartafstand van de rails naar de schaduwstations houdt op 55 mm. In het zichtbare gedeelte van de baan probeer ik de hartafstand te beperken tot 48 mm door uit te gaan van zeer ruime bogen over de volledige breedte van mijn baan (1900 mm).



Groetjes,
Rob

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 2894
  • NS tijdperk III b/c
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #91 Gepost op: 23 maart 2019, 12:40:09 »
Mijn uitleg was blijkbaar helder, je foto toont precies wat ik bedoelde en wat het effect is van de combinatie van boogstraal, lengte en plaats van de draaisteltap t.o.v. de kop van de wagen.

Succes!
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
  • My Dark Side
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #92 Gepost op: 24 maart 2019, 16:14:56 »

Nog een vraag:

* Hoogte van een tunnelingang,
   (ik rij ook met dit type wagon: double-stack car or stack car)

Hebben jullie nog andere bruikbare tips voor mij?


Blijft nog een van de vele vragen over ;D : Om een idee te geven van welke wagon ik bedoel, heb ik een foto toegevoegd ;)




Mijn bedding voor de rails van granulaat is 5 mm dik. Ik gebruik Code 75 rails. Als de boven getoonde wagon op de foto nu op de rails is geplaatst, met welk profiel voor de tunnel moet ik dan rekening houden?

Groetjes,
Rob
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2019, 19:49:17 door Bert van Gelder »

pietgrasparkiet

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #93 Gepost op: 24 maart 2019, 19:40:11 »
Beste Rob

Ik heb precies dezelfde wagen waar je de tekening van hebt geplaatst. Hij is vanaf de bovenkant van de spoorstaaf tot de bovenkant van de bovenste container 66.5 mm.
Nu zit er volgens mij wel wat verschil in de wagons van verschillende merken en in de afmetingen van de containers, hier dien je wel rekening mee te houden.

vr gr
Dirk

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 2894
  • NS tijdperk III b/c
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #94 Gepost op: 24 maart 2019, 22:37:27 »
Kijk hier maar eens tussen Rob.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
  • My Dark Side
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #95 Gepost op: 25 maart 2019, 11:03:21 »
Hallo,

Bedankt, voor jullie antwoorden. Hier kan ik mee verder.

Groetjes,
Rob

RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
  • My Dark Side
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #96 Gepost op: 27 maart 2019, 18:35:24 »
........ en we gaan verder ;)  Het concept met de modules met de keerlus is, gezien de ruimte die ik ter beschikking heb, niet uitvoerbaar. Zoals ik al in eerdere post vertelde waren de bogen naar de driehoek eenvoudig te scherp. Voor wijdere bogen heb ik de ruimte gewoon niet.



Trouwens, nog erg bedankt met het meedenken over de keerlusschakeling (y)

Dus terug naar de tekentafel en de modules. Als thema blijf ik kiezen voor graanoverslag, maar dan niet met massieve gebouwen. Silo's met pijpleidingen en trechters om wagons te vullen, zijn de enige installaties. Vanwege de lengte van de baan moest ik op zoek naar nog een thema. Omdat de overslag in een vallei is gelegen, en ik ook iets wilde met bruggen, kwam ik op het idee om een waterkrachtcentrale in het landschap in te passen. Een pijpleiding voert het water onder hoge druk aan, drijft de turbines in de centrale aan en het water wordt vervolgens in bergbeek afgevoerd. Alle gebouwen, die ik nodig heb, kan ik bestellen bij Walthers. Op hun site even de afmetingen bekeken. Aan de hand van deze maten en het aanwezige railmateriaal provisorisch de lay-out uitgelegd op de modules.
Het blijkt te passen :)


Cornfield Valley - Links


Cornfield Valley - Rechts

Groetjes,
Rob



RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
  • My Dark Side
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #97 Gepost op: 09 april 2019, 19:53:40 »
Een eerste begin gemaakt met het aanleggen van een wisselstraat maar nu zonder puko's ;) Ik heb dezelfde rails, Weinert "Mein Gleis" gebruikt maar nu met Code 75. In wezen verschilt de gebruikte techniek bij de bouw van de wisselstraat niet met de gebruikte methode van mijn vorige baan. Naast de wissels en de flexrails gebruik ik nog:

Weinert 74005 --> railverbinders,
Weinert 74019 --> railverbinders met aangegoten schroef voor module overgangen,
Weinert 74007 --> railverbinders versterkt,



Weinert 74018 --> railverbinders geïsoleerd,


Weinert 74001 --> set van twee dwarsbalken met uitsparingen voor de lassen.


Als eerste heb ik een ondergrond van 5 mm dik van rubber granulaat (Weinert 74230) gelijmd. Aan de zijkanten van de wisselstraat blijft nog een strook van 3 cm over voor het plaatsen van de seinen en de seinbruggen. Bij de overgang naar de andere modules, gebruik ik een fineerstrook van 5 mm dik. Deze methode bevalt me prima.



Nu de stroomvoorziening van de wissels. Elke wissel krijgt een + en - draad. Het hartstuk is geïsoleerd en wordt aangesloten op de Frog Juicer van Tam Valley.



Beide koperdraden, met een doorsnede van 0,7 mm, worden omgebogen en onder de plaat weer gesoldeerd aan de ringleiding.

Aan de wissels zitten aan beide uiteinden een uitsparing waarin de raillas past. Deze lassen hebben verschillende kanten, een plaatje en aan de andere kant een bout. Het is zaak om deze las op de juiste wijze in de uitsparing te plaatsen.



Als je twee wissels aan elkaar koppelt, heb je geen probleem. Ga je van een wissel over naar flexrails dan moet je uit de set van twee bielzen, een biels afsnijden en deze biels tussen de wissel en flexrail plaatsen. Verbind je twee flexrail met elkaar, dan moet je de hele set gebruiken.



Uiteindelijk krijg je dit resultaat.



Groetjes,
Rob

RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
  • My Dark Side
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #98 Gepost op: 05 mei 2019, 15:54:31 »
Hoi,

Nu de drie modules klaar staan, kan ik beginnen met de daadwerkelijke layout van de baan. De thema's blijven hetzelfde. Aan de rechterkant van de baan heb ik naast de tunnelingang nog een kolenoverslag toegevoegd. Alleen ben ik toch nog gaan sleutelen aan het sporenplan.


Linker deel van de baan.


Rechter deel van de baan.

Bij de bouw van de modules ga ik uit van een vlakke, multiplexplaat van 11 mm dikte. Op deze basis komt dan het landschap bestaande uit lagen styrodur die in de vorm van de contouren van het landschap worden gesneden. Deze plaat ligt op de middelste module op 10 cm hoogte op het frame. Omdat het emplacement en de bijbehorende infrastructuur in een vallei ligt, hoef ik geen aanpassingen te maken aan deze plaat. Anders wordt het verhaal aan de beide uiteinden. Hier komen beekjes en een verdiepte landweg. Omdat ik een gruwelijke hekel heb aan het uitzagen van plaatmateriaal met de decoupeerzaag, het past nooit echt, heb ik twee verdiepte, ruime kuilen in beide modules gemaakt ;D


Overzicht modules.

Op dit moment ben ik bezig om de rails te leggen. Deze rails en wissels zijn wel erg flexibel! Nadat ik alle draden heb gesoldeerd aan de rails, leg ik deze met enkele druppels boekbinderslijm vast aan de onderlaag van rubbergranulaat. Ik gebruik geen schroefjes omdat ik anders de bielzen beschadig en door het gebruik van deze schroefjes een hobbelig spoortraject krijg. Ligt het spoor toch niet naar behoren, dan snij ik de rails op de gelijmde plekken met een mesje eenvoudig los.
Het solderen blijft voor mij een vak apart. Vorige week mijn soldeerbout gemold. Weglopen tijdens het solderen en vervolgens 4 uur later bedenken dat het soldeerstation nog op vol vermogen aanstond, is niemand aan te raden.


Linker wisselstraat.

Groetjes,
Rob

RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
  • My Dark Side
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #99 Gepost op: 19 juni 2019, 16:23:12 »
Hallo,

Tijd voor een evaluatie ;) Mijn "oude" baan (Court du Bouton) is nu bijna klaar. Op dit moment wordt de bovenleiding aangebracht (Sommerfeldt). Wanneer Wim klaar is met het wheatheren van de masten en draden, komt deze baan weer terug. Ik ben Wim dan ook uiterst dankbaar dat hij deze baan voor mij heeft afgebouwd.

In de tussentijd ben ik begonnen met deze Amerikaanse baan. Op dit moment ben ik bezig met het leggen van de laatste rails en wissels. De wissels worden aangestuurd door servo's (ESU). Ook de afzonderlijke blokken zijn geïsoleerd en de terugmelding wordt verzorgd door de µCon-s88-Master van LS digital. De wisselstraat op de rechter module gaf door zijn lengte enige problemen. Om die reden maar een Hosenträger bij Weichen-Walter besteld.

Dit is dan ook voorlopig de laatste update ;) Ik ben nog even bezig met de bekabeling en de electronica en daarna ... ga ik uitgebreid proefrijden. Het bouwen van een realistisch landschap zal, voor mij nog de nodige problemen opleveren ....

De laatste foto's -->

de linkse wisselstraat:


het midden segment -->


de rechtse wisselstraat -->


uitbreiding rechtse wisselstraat-->


Groetjes,
Rob


RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
  • My Dark Side
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #100 Gepost op: 10 juli 2019, 18:44:09 »
Weer een stapje verder. De Hosenträger is nu ingebouwd. Het spoorwegtracé ligt nu op 8 cm boven het frame. Het systeem met de verdiepte bakken is toch niet zo handig gebleken >:( De reststukken, ik heb het tracé op 3 cm van de railbedding afgezaagd, zijn op het houten frame vastgeschroefd. Op deze manier kan ik het landschap opbouwen met styrodurplaten. Nu kan ik zowel bergen, plateaus met bebouwing als dalen met bruggen vormgeven. Aan de rechterkant ben ik begonnen met een proefopstelling met tunnelsegmenten, noodzakelijk omdat deze in een flauwe boog liggen.

Linker deel van de baan -->


Proefopstelling tunnels -->


Wisselstraat met opstelsporen -->


Groetjes,
Rob

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 944
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #101 Gepost op: 11 juli 2019, 13:56:02 »
toch gigantisch mooi die slanke wissels, alleen de plaats die je er voor nodig hebt...
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
lid MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Vaerwegh Dok
Tentoonstelling MODELSPOOR 2019 - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2019

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1720
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #102 Gepost op: 11 juli 2019, 15:25:37 »

Die Hosentrager, is dat ook met Weinert rails gedaan? Ik zit ook te broeden op een plan waar er 1 in zit maar ik zie bij Weinert alleen maar wissels en engelse wissels in het programma en geen kruisingen.
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
  • My Dark Side
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #103 Gepost op: 11 juli 2019, 16:32:54 »
Klopt.
Deze Hosenträger heb ik laten bouwen door Weichen-Walter. In het programma van Weinert komen deze kruisingen inderdaad niet voor. De lengte van de Hosenträger is 72 cm met een hartafstand van 4,8 cm. Ik heb, mede door mijn slechte kennis van solderen, de bedrading van deze wissel ook door hem laten aanbrengen. In deze wissel komen, om kortsluiting te voorkomen, zes geïsoleerde railsegmenten voor die gepolariseerd moeten worden. Voor de polarisatie gebruik ik een kant en klare printplaat, ook bij hem verkrijgbaar, met zes ingangen voor de geïsoleerde railsegmenten en twee ingangen voor de baanspanning. De polarisatie gebeurt op basis van kortsluitdetectie.

Ik heb destijds vier wissels van Weinert naar hem opgestuurd. Deze vier wissels zijn aangepast en met door hem gebouwde kruising tot een geheel gebouwd compleet met alle railbeslag.

Groetjes,
Rob

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 8013
  • Team Mitropa FNDL
    • Team Mitropa
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #104 Gepost op: 11 juli 2019, 20:16:42 »
Lekker is dit, leuk slingertje, lekker natuurlijk verloop  (y)