Google+
Doel:€250.00
Donaties:€19.65

Per saldo:€-230.35

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Remco vM
Vandaag om 23:02:26
ArSigDec, Universele Seindecoder voor DCC met Arduino door Bert_Apd
Vandaag om 22:58:10
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:42:54
Piko 2018 door Rondje_HO
Vandaag om 22:34:30
Rheinburgh, TP V/VI door Rondje_HO
Vandaag om 22:31:05
Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e door EricZmS
Vandaag om 22:23:01
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door Jeanne
Vandaag om 22:14:19
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 22:06:38
Oersik in schaal 1 door Ferry As
Vandaag om 21:55:16
DigiKeijs DR4018 door Bert_Apd
Vandaag om 21:48:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Harryku
Vandaag om 21:46:48
Sporen naar het Verleden door Entity
Vandaag om 21:37:52
Den Overslag & Marchan'Dix door Wim1969
Vandaag om 21:35:20
LA Yard in 0 door Ronald Halma
Vandaag om 21:24:31
Raadplaatje door henk
Vandaag om 21:07:41
Het verslag van "de rondreizende goederenwagon in N" door Hoontje door Hoontje
Vandaag om 21:04:31
Knolselderieveen, veldspoor op batterijen. door Wim Corduwener
Vandaag om 20:43:22
Philotrain 3737 aandrijving door Karben
Vandaag om 20:00:02
Mijn LEGO modellen. door Joep-1851
Vandaag om 19:34:08
The Intercontinental Railroad Company door clickmaniac
Vandaag om 19:26:56
Motorschild van flm 4028 ombouwen door ruudns
Vandaag om 19:11:11
Reclame bord voor HTM 750 achterwagens in de 50-ger jaren door Sven
Vandaag om 18:50:30
onderdelen Minitrix door stoombr38
Vandaag om 18:37:59
VERPLAATST: Den Overslag & Marchan'Dix door Bert van Gelder
Vandaag om 18:17:10
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door Dave.......
Vandaag om 18:16:25
Pimpen DB br 103 "Roco" door Dave.......
Vandaag om 18:15:02
VSM Bolkoppen project door timtrein
Vandaag om 18:12:50
Frans diorama 1:48 door Eric B
Vandaag om 18:04:15
  

Auteur Topic: NS laadkistenwagens in h0  (gelezen 6021 keer)

Sobat Kras

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 9784
    • sleutelspoor
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #45 Gepost op: 16 maart 2018, 17:45:13 »

Ik weet niet of deze al langs gekomen is?




Leuke PR plaatjes van vG&L
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #46 Gepost op: 16 maart 2018, 17:56:30 »
De oudste tekening die ik heb van en laadkist, een wagen met twee laadkisten eigenlijk, staat in een boek uit 1834 uitgegeven te 's Gravenhage. Ouder dan de spoorwegen in Nederland.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een modelbaan in spoor 0.


Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 961
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #48 Gepost op: 17 maart 2018, 01:02:46 »
De mannen met paard en wagen had ook mijn opa geweest kunnen zijn als de foto in Hengelo(O) was gemaakt.

Voor het slapen gaan nog even in Het Utrechts Archief rondgeneusd en kwam daar een platte wagen tegen met 7 laadkisten waarvan de midddelste een koelaggregaat is.


Zijaanzicht, eindaanzicht en indeling. 1935. Laatste wijziging 1944. Calque. (VG94057)
Bron: HUA
Ride On

Rino

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
    • Dwangrail.nl
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #49 Gepost op: 17 maart 2018, 07:42:08 »
Dit is een Allan wagen, die verbouwd is in 1942 voor laadkisten vervoer, de kisten en koelaggregaat zijn geleverd door Grasso in Den Bosch. Een van deze Allan wagens is bewaard, en bevind zich bij de SGB in Goes. De rails voor de laadkisten zijn hierbij nog aanwezig.

Groeten Arjen
Anything good in life is either illegal, immoral or fattening.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17107
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #50 Gepost op: 17 maart 2018, 07:51:56 »
De oudste tekening die ik heb van en laadkist, een wagen met twee laadkisten eigenlijk, staat in een boek uit 1834 uitgegeven te 's Gravenhage. Ouder dan de spoorwegen in Nederland.

Dat zal best. Het idee ligt nogal voor de hand.  Een verhuisdoos is ook een gestandaardiseerde, multimodale transportunit.
Weet je hoe dat boek heet?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #51 Gepost op: 17 maart 2018, 10:50:58 »
Ja Henk, ik weet hoe dat boek heet. Ik heb het al zo'n 40 jaar.

Titel: Verhandeling over de IJzere Spoorwegen.
Toelichting: Theoretisch en practisch bouwkundig handboek, ten dienste van Ingenieurs, Architecten, Opzigters, Timmerlieden, Metzelaars, en verdere Bouwkundigen.
Door: W.C. Brade, Civiel-Ingenieur, Architect en oud-Kapitein der Genie.
Vierde deel, behelzende de ijzere spoorwegen.
Uitgegeven: in 's Gravenhage bij J.A. van Weelden, 1834.
Opgedragen: aan den Hoog Edel Gestrenge Heer den Heer Willem=Archibald Bake, Lieut.Kolonel der Artillerie, en concessionaris der IJzere Spoorweg van Amsterdam tot Keulen, zij deze verhandeling over de IJzere Spoorwegen.

Het boek heeft zo'n 165 bladzijden en twee bladzijden met uitslaande tekeningen. Behandelt de in die tijd (1834) aanwezige gegevens over spoorwegen en vergelijkt de mogelijkheden van de spoorwegen met het paard en de trekschuit, beschrijft de wedstrijd in Rainhill en wat er in Europa al op spoorweggebied aanwezig is.

Kortom, een heel interessant boek.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een modelbaan in spoor 0.

NS2408

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #52 Gepost op: 19 maart 2018, 23:12:23 »
Hoi, is dat boek er ook digitaal zodat we het eenvoudig met elkaar kunnen delen? Of zijn er nog rechten? Zo niet dan zou digitaal maken veel op kunnen leveren, is dat een idee? Groet, Evert

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4463
  • Team Mitropa
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #53 Gepost op: 20 maart 2018, 00:56:37 »
Zijn er ook ns laadkisten in 0 te koop?

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 2401
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #54 Gepost op: 20 maart 2018, 08:24:06 »
Neen, helaas. Wel Duitse en NL kisten in schaal 1:50, maar met laadkisten en containers komt het allemaal nogal nauw...

3D iemand?
Een beetje MEK hier en daar houdt de boel bij elkaar

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 763
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #55 Gepost op: 20 maart 2018, 08:55:00 »
3D iemand?  Inmiddels mag bekend zijn dat ik veel in 3D uitwerk. bv schokbrekers LS Models.  1:50 zijn leuke grote modellen, maar met een prijskaartje.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 2401
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #56 Gepost op: 20 maart 2018, 10:15:56 »
Dat wordt dan een nog hoger kaartje, want niemand heeft ze hier nodig in 1:50. Wél in 1:45  :)

Een beetje MEK hier en daar houdt de boel bij elkaar

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 763
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #57 Gepost op: 20 maart 2018, 13:21:50 »
 ;).   1 op 50 of 1 op 45. Kwestie van verschalen, maar 1 op 45 geeft, volgens mijn technisch inzicht, toch grotere afmetingen? En is daardoor duurder?

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.

spoor0

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #58 Gepost op: 20 maart 2018, 13:29:39 »
Zullen best wel liefhebbers zijn voor de laadkisten in spoor0   1:43,5 / 1:45.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 2401
Re: NS laadkistenwagens in h0
« Reactie #59 Gepost op: 20 maart 2018, 13:33:29 »
Waarbij ik denk dat, los van dogmatische overwegingen en voorkeuren, 1/45 verreweg het meest praktisch is. Brawa heeft prachtige (Duitse) laadkistenwagens in 1/45. En het zou mooi zijn wanneer Nederlandse wagens en kisten daar een op een bij aan kunnen sluiten.
Een beetje MEK hier en daar houdt de boel bij elkaar