Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 13:47:15
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: Digikeijs servodecoder DR4024, meerdere servo-posities met Multimaus instellen  (gelezen 2739 keer)

Hans Mol

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
    • Echaztalbahn 2.0
Beste mensen,

Dit weekend een DR4024 aangeschaft en deze aangesloten. Ik kan nu een servo instellen op 4 posities A,B,C,D. Positie A en B kan ik prima laten bewegen door met de multimaus vanuit het toegekende wissladres met de knoppen wissel rechts of links bewegen. Ook is het gelukt om de snelheid aan te passen.

Niet duidelijk is hoe ik met de Multimaus ook positie C en D kan gebruiken. Hoe werkt dat?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik ben benieuwd naar de oplossing.

Groeten,

Hans
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2018, 15:51:16 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Digikeijs servodecoder DR4024 met Multimaus
« Reactie #1 Gepost op: 25 februari 2018, 21:28:32 »
Hallo Hans,

Per wisseladres kun je maar twee posities schakelen: "rechtdoor" of "afbuigend". Dit is niet alleen zo met de Multimaus maar ook bij elke andere centrale. Voor de DR4024 betekent dit dan ook dat je per wisseladres maar twee servo-standen kunt schakelen, default zijn dat PosA en PosB bij alle in te stellen presets 0-3.

Zonodig kun je zelf door CV-aanpassingen in de functiemapping (CV141 t/m CV188) aan het geschakelde wisseladres naar eigen keuze twee van de vier mogelijke servoposities toekennnen, dus bijvoorbeeld PosA en PosD, PosA en PosC, PosB en PosD, etc.

Wil je een servo over vier posities kunnen aansturen, dan dien je dit via twee wisseladressen te doen, via het eerste wisseladres stuur je de servo dan bijvoorbeeld naar PosA en PosB en via het tweede wisseladres stuur je de servo dan naar PosC en PosD.

Hieronder tref je een overzicht aan van de CV-instellingen zoals die zijn bij Preset 0:

     

Met bovenstaande instellingen krijgt de DR4024 in totaal acht wisseladressen en schakelen de servo's via de eerste vier wisseladressen tussen PosA en PosB en schakelen de OUT's aan en uit via de laatste vier wisseladressen.

Ter vergelijking volgt hieronder een overzicht van de handmatig gewijzigde CV-instellingen van Preset 0 om de eerste twee servo's via vier posities aan te kunnen sturen. De volgende twee servo's worden alleen tussen PosA en PosB geschakeld waarbij de uitgangen OUT7 en OUT8 gekoppeld meeschakelen (dus eigenlijk Preset 1 instelling). Tenslotte worden de uitgangen OUT5 en OUT6 apart geschakeld.

     

De geel gemarkeerde CV's zijn gewijzigd ten opzichte van de eerder getoonde standaardinstelling via Preset 0.

Met bovenstaande instellingen krijgt de DR4024 weer in totaal acht wisseladressen met de volgende schakelmogelijkheden:

  - via wisseladres 1 schakelt servo #1 tussen de posities PosA en PosB

  - via wisseladres 2 schakelt servo #1 tussen de posities PosC en PosD

  - via wisseladres 3 schakelt servo #2 tussen de posities PosA en PosB

  - via wisseladres 4 schakelt servo #2 tussen de posities PosC en PosD

  - via wisseladres 5 schakelt servo #3 tussen de posities PosA en PosB, tevens wordt OUT7 gekoppeld meegeschakeld

  - via wisseladres 6 schakelt servo #4 tussen de posities PosA en PosB, tevens wordt OUT8 gekoppeld meegeschakeld

  - via wisseladres 7 wordt OUT5 aan/uitgeschakeld

  - via wisseladres 8 wordt OUT6 aan/uitgeschakeld

Bekijk de verschillen in de CV-instellingen tussen de twee voorbeelden eens op je gemak met de verklaring in de handleiding als toelichting, het vergt enig studeerwerk om de werking van de functiemapping te achterhalen.

Vind je het te ingewikkeld, hou dan de toepassing van de DR4024 simpel: gebruik per servo alleen de standen PosA en PosB. In dat geval hoef je ook geen handmatige CV-aanpassingen te doen, de presets bieden voldoende mogelijkheden.

Ik hoop dat ik in ieder geval het principe van meer dan twee servoposities heb kunnen toelichten: voor het gebruik van vier servoposities per servo heb je per servo twee wisseladressen nodig...

Groeten,
Bert

Aanvulling:

Bij het koppelen van servo's en OUT's dient altijd OUT5 aan Servo #1 gekoppeld te worden, OUT6 aan Servo #2, OUT7 aan Servo #3 en OUT8 aan Servo #4.
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2018, 12:30:44 door Bert_Apd »

Hans Mol

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
    • Echaztalbahn 2.0
Re: Digikeijs servodecoder DR4024 met Multimaus
« Reactie #2 Gepost op: 25 februari 2018, 21:30:29 »
Bert bedankt voor je uitgebreide toelichting.

Groeten,

Hans

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Ik gooi ook even een vraag in dit draadje.

Ik heb flink liggen klooien om de servo posities in te stellen. Het is mij één keer gelukt, maar ik weet niet meer hoe.

Ik stel de MM in op het juiste wisseladres. Check.
Druk het programmeerknopje op de 4024. Check.

En dan? Loc adres 9999 kiezen?8

Tweede vraag gaat over het instellen van de massa traagheid. Daar staat in de handleiding een heel verhaal waar ik geen hout van snap.
Ik gebruik preset 2. Maar daarin is de slingerbeweging te gering. Die moet dus groter.

Iemand voor beide vragen een Jip en Janneke how to paraat? Ik lees het graag hier terug.
Met groet,

Ger.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Hallo Gerke,

Door drukte van mijn kant geen tijd gehad om je te antwoorden, ik had een stille hoop dat iemand anders in het forum je wel op weg zou helpen...  ::)

Het instellen van de servoposities van de DR4024 kun je in onderstaand draadje vinden:

> https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67006.msg3221624198#msg3221624198

De massasimulatie kan per servo worden ingesteld via de CVs 137 (servo 1), 138 (servo 2), 139 (servo 3) en 140 (servo 4). Een waarde = 0 geeft geen "nawippen", een waarde ongelijk 0 geeft een "nawip". Afhankelijk van de grootte van de waarde wordt het begin van de "nawip" ook steeds groter. Na elke slag van de "nawip" wordt de waarde van de "nawip" met één verminderd  totdat deze waarde gelijk is aan nul, het "nawippen" stopt dan.

Bij Preset 2 is de "nawip"-waarde (in de handleiding bouncewaarde genoemd) gelijk aan de waarde 7. Bij het draaien naar een eindpositie zal de servo dan 4 keer "nawippen". Dit nawippen zou te zien moeten zijn. Echter, wanneer gebruik wordt gemaakt van "ongevoelige" servo's (zoals bijvoorbeeld de ESU-servo's) dan wordt de "nawip" onderdrukt door de servo zelf. Welk merk/type servo's heb je op de DR4024 aangesloten?

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2018, 12:06:08 door Bert_Apd »

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Ik gebruik de originele Digikeijs servo's.
Met groet,

Ger.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Ger,

Probeer eerst even de servoposities weer op de juiste waardes in te stellen.
Als dat gelukt is kijken we weer verder.

Groet,
Bert

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Hai Bert,

Ga ik proberen. Geef me ff de tijd, zal pas morgen worden. Ook heb ik nog een vraag over die servo stap grootte en -snelheid. Ook dat is me volkomen onduidelijk.

Zal laten weten als ik het zover heb.

Dank alvast!

Grt,

Ger
Met groet,

Ger.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Hallo Ger,

Neem gerust even de tijd, het heeft geen haast.

Met betrekking tot stapgrootte en -snelheid is er in dit draadje een en ander terug te vinden:
> https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=68621.msg3221646128#msg3221646128

Misschien geeft dat al vast wat duidelijkheid...  ;)

Groeten,
Bert

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Hoi Bert,

Duurde wat langer dan gepland. Maar ik heb nu preset 2 erin zitten. Ik las dat de massatraagheid dan standje 7 heeft. Weet jij ook welke snelheid de servo dan heeft?  En heeft dat ook invloed op het aantal keren "nawippen"?

Hoor het graag.
Met groet,

Ger.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Digikeijs servodecoder DR4024, meerdere servo-posities met Multimaus instellen
« Reactie #10 Gepost op: 26 maart 2018, 23:07:10 »
Gerke,

Hierbij alle CV-instellingen die bij Preset 2 behoren.

         

De snelheid van de servo's (CV 113 t/m CV 116) staat dus ingesteld op de waarde "01".

De snelheid heeft geen invloed op het aantal keren "nawippen", wel op de snelheid waarmee het "nawippen" gebeurt.

Als je even een losse (Digikeijs) servo aansluit op de DR4024, kun je dan zien dat de servoarm inderdaad "nawipt"?

Groeten,
Bert

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Digikeijs servodecoder DR4024, meerdere servo-posities met Multimaus instellen
« Reactie #11 Gepost op: 29 maart 2018, 07:39:48 »
Hai Bert,

Het wipt idd na. Alleen zit er verschil in het nawippen. De tweede servo doet dat nét wat beheerster. Vreemd.




Met groet,

Ger.