Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
Vandaag om 02:21:57
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door MaraNCS
17 april 2024, 23:45:44
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
17 april 2024, 23:24:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door GerardvV
17 april 2024, 23:12:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mDDM
17 april 2024, 22:40:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn door Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
3,51° ofzoiets 😉 door kar
17 april 2024, 22:00:24
Mini baantje `` De visafslag`` door DV modelspoor
17 april 2024, 21:30:36
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0 door Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
17 april 2024, 20:54:13
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool door Huup
17 april 2024, 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
17 april 2024, 20:05:05
"Nederlandse" modellen door Pauldg
17 april 2024, 20:00:13
25 jaar geleden door Willem1951
17 april 2024, 19:37:25
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door ex-DR V100
17 april 2024, 18:29:05
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
17 april 2024, 18:03:32
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door basjuh1981
17 april 2024, 18:01:12
  

Auteur Topic: Leubachtalbahn  (gelezen 60034 keer)

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
    • Mijn levenswerk
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #45 Gepost op: 31 oktober 2018, 21:49:50 »
Goedenavond,

Even een vraagje aan de gene die een beetje thuis zijn met realistische stations vormen. ik heb een plaatje geplaatst met boven de huidige situatie en onder een optie die ik in gedachte had. Het gaat mij om hoe ik de kleinbahn aansluit en hoe ik dit overgave spoor ga bedienen. De onderste schets is mijns inziens het meest realistisch.





Dus wil ik graag wat input. Alvast bedankt.


Groet Jeroen

H0eGenaamd

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #46 Gepost op: 01 november 2018, 11:04:36 »
Jeroen,

van de bovenste tekening wordt vooral de Bundesbahn vast niet heel gelukkig. Een wagonnetje klaarzetten op of weghalen van het Übergabegleis betekent behoorlijke zaagbewegingen, waarbij het rangeerdeel waarschijnlijk moet doorrijden tot in het Kleinbahnhof. Maar als dat kan/'mag', is het hele Übergabegleis overbodig en kan er volstaan worden met een simpel verbindingsspoor tussen beide delen van het station. Dus wel die boog, maar niet het kopspoor.

De tweede is wat dat betreft logischer; de ene maatschappij duwt iets het kopspoor op, de ander kan het er zo weer vandaan trekken.

Doorgaande treinen van Bundes- naar Kleinbahn vv. zijn in beide varianten duidelijk niet de bedoeling  ;D


Roald
Ik heb dingen gezien die nu nauwelijks meer te bevatten zijn. Stoom op de Thörlerbahn. Goederenvervoer in Oberfeistritz. GmP's in het Ybbstal, zó lang dat zelfs de sterkste machine er bijna geen beweging in kreeg. Allemaal...geschiedenis  :'( .

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25266
    • Pagina van klaas
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #47 Gepost op: 01 november 2018, 11:27:27 »
Je kan het übergabegleis beter aan beide einden verbinden met de Bundesbahn. Dan kan een trein er afhankelijk van de rijrichting van beide kanten in komen.
Het is bij een sporenplan altijd nuttig om de treinbewegingen op papier na te spelen zodat je ziet wat handig en logisch is.

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
    • Mijn levenswerk
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #48 Gepost op: 01 november 2018, 22:00:27 »
Het aan beide zijde aansluiten gaat niet en wil ik ook niet. Ik rangeer namelijk erg graag. Ik kan ook geen rondjes rijden.
De kolen boer zit in de weg.



Het spoortje eindigt links tegen de wand aan. Het is het niet afgeplakte spoor.
TIP; plak rails niet te lang af en al zeker niet bij warm weer. Je krijgt de lijm van die goedkope rotplakband na 2 weken al niet meer van de rails af. Uit ervaring.




Zo ziet het domein van de kolenboer er uit. Op dit moment is er al iets meer geschilderd en geweatherd. Ik moet nog het nodige doen aan de afwerking maar heb even schoon gemaakt om een paar rijsessies te kunnen doen. Hier doe ik altijd veel inspiratie op.

Groet Jeroen





Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #49 Gepost op: 02 november 2018, 08:10:30 »
Het ziet er mooi uit Jeroen! Heerlijk zo'n zijlijntje!  (y)
Die rijsessie zou ik zeker doen: en stuur dan een paar wagens met kolen mee. Zo te zien zit de kolenboer om kolen te springen... ;)
Wat betreft het Uebergabegleis zou ik ook voor optie 2 gaan, daar hoeft een stuk minder gezaagd te worden.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3839
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #50 Gepost op: 02 november 2018, 09:44:51 »
Ja optie 2 lijkt mij ook het meest logisch gezien de omstandigheden.
Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
    • Mijn levenswerk
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #51 Gepost op: 15 november 2018, 22:00:33 »
Beste Foristi,


Na ooit een engelse Marklin kruising ingebouwd te hebben en al snel tot de conclusie te komen dat je daar alleen met 10 assige loks over heen kan rijden of plankgas, had ik besloten die enge dingen nooit meeer te gebruiken. In de aansluiting naar het schotterwerk was een engelsman toch wel leuk geweest. Maar wat moet ik met die belabberde contact eigenschappen van dat ellende ding. Gekeken, gemeten en besloten. Het ligt aan de puntstukken. Dus die dingen er uit gesloopt en nieuwe uit oude rails geslepen. In eerste instantie als experiment maat bij nader inzicht toch zo goed gelukt dat ik ze gemonteerd heb. Foto.





Ziet er niet slecht uit toch?





Moelijkheidsgraad A. Oftewel ik kan het iedereen kan het.


Nu nog even 2 foto's van het aansluitspoor naar het schotterwerk.





Zie dat ie een beetje wazig is. Lokje is eigenlijk een zwitser maar ik heb de afkorting omgevormd naar SOB, Schotterwerk Ober Bayern. Ga nu aan de bouw van een schotterwerk beginnen. Hier wil ik de Talbotjes gaan laden. Met een maximale treinlengte van 1.20 meter kan je met korte wagens een lang effect krijgen.





Vraagje, Wie kan mij aan inspiratie helpen? Evt een paar foto's posten.
alvast bedankt.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7390
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #52 Gepost op: 16 november 2018, 13:03:28 »
Dat zijn de betere knutselwerkjes, die engels wissel.
Maar: wat was het oorspronkelijke probleem? Waren de puntstukken van plastic? Dat is bij drierail niet nodig, dus dat kan ik me niet voorstellen ;) Was het puur de vorm van de puntstukken?

Inspiratie voor een "schotterwerk": ik zou op "schotterwerk westerwald" een image search doen in google, daar vind je best veel. Bijvoorbeeld een 218 in citybahn-look en dit plaatje van een laadinstallatie.
Wat ik zelf leuk vind, en wat veel eenvoudiger is dan die hiervoor genoemde laadinstallatie, is dit voorbeeld en dan vooral dit plaatje (wat zo klein is dat ik meen hem hier te mogen tonen):



Gewoonweg een verhoogde weg links, met een betonconstructie die net een tikkie overkraagt. Daardoor kan de ballast makkelijk in de wagens worden gestort.
Deze constructie zit ik voor mezelf ook aan te denken: ik ga ook gesteente transporteren ("schwerspat" in mijn geval, maar goed).
Ik heb ergens nog een betere foto van deze constructie, ik zal eens gaan zoeken.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
    • Mijn levenswerk
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #53 Gepost op: 16 november 2018, 17:56:29 »
Hoi Reinout,

De tongen zijn niet aangesloten dus zij voeren alleen spanning door tegen de rail aan te liggen. Slecht contact dus. de originele puntstukken zijn van plastic. De kleine lokjes worden door de sleper toch een beetje lichter en de wieldruk neemt af. wiebelt de lok net naar de verkeerde kant staat hij stil. En ben ik minder stil...…  Uiteindelijk had ik op mijn elfde beter een railsysteem met een geleider minder kunnen kiezen maar daar is nu mijn collectie te groot voor.


Groet Jeroen

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #54 Gepost op: 16 november 2018, 21:53:06 »
Inspiratie voor een "schotterwerk": ik zou op "schotterwerk westerwald" een image search doen in google, daar vind je best veel.
Je was me net voor Reinout!  ;D Inderdaad, er is (was) genoeg te vinden in het Westerwald. Helaas zijn ze nu allemaal gesloten... Gelukkig hebben we de fotos nog :)

Qua korte wagentjes en indrukwekkende treinen: in Nederland was ik lid van de Lahntalbahn Modelspoorvereniging. Daar had ik een basalttrein met 21 Talbotwagentjes rijden. Niet superlang (zeker niet in schaal N), maar toch indrukwekkend om al die korte wagentjes over een wisselstraat te zien slingeren. Op tentoonstellingen trok hij altijd veel bekijks :)

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7390
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #55 Gepost op: 23 november 2018, 19:14:18 »
Ik heb een oud berichtje van mij teruggevonden toen ik het had over zo'n laadinrichting. O.a. had ik onderstaand plaatje geplaatst. Zo'n constructie bedoelde ik met m'n kleine fotootje van een paar berichten geleden.

Een andere uitvoering die me leuk lijkt:



(Ik kan de bron van de foto niet meer vinden, ook niet via google image search. Het was ergens op DSO. Iets met "alte Hochrampe Wilsenroth". Ik heb dus maar een kleine uitsnede ervan gepakt als 'digitaal citaat'.)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
    • Mijn levenswerk
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #56 Gepost op: 25 november 2018, 20:48:15 »
hallo,


Late reactie wegens de verjaardag van mijn dochter, dus veel belangrijker, mooie laadplaats, sfeervol aan te kleden. Maar ik wil echt gaan laden. Van die kleine Talbotjes. Ik wil een gebouw met een wirwar aan aanbouwtjes en kleine hokjes met allemaal verschillende soorten gevelbekleding en dakbedekking. Een allegaartje van 70 jaar aan en verbouwen.




Groet Jeroen

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
    • Mijn levenswerk
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #57 Gepost op: 25 november 2018, 21:25:41 »





zoals deze bijvoorbeeld


Groet Jeroen

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
    • Mijn levenswerk
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #58 Gepost op: 17 december 2018, 17:40:38 »
Beste foristi,

Vanmiddag heb ik een start gemaakt met de bouw van mijn segmentdraai schijf. Das heel mooi om de dag mee om te krijgen als je nog een hoop uren over hebt. (niet verdient met stom uit het raam kijken). Dus kijk maar eens wat jullie er van vinden. Vanavond nog even een uurtje knutselen. De wieltjes zijn asje van een N-spoor wagen waar ik een wieltje aan de ander kant opgezet heb zodat de flenzen aan de buiten kant zitten.




Fraai toch?


Groet Jeroen


Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
    • Mijn levenswerk
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #59 Gepost op: 17 december 2018, 18:59:53 »
Goeden avond, nu nog een foto van het tweede deel van de hobby dag.



De sparing wordt in de plaat gezaagd en op diepte gebracht met stokeindjes. zo kan ik de bodem van de put secuur op diepte stellen. Ik ga hem aandrijven met een spindel en een hand kruk aan de voorkant. Als ik weer aan het werk ga in Januari hoop ik ook de silo's van het schotterwerk klaar te hebben. Verdere info volgt.