Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-02-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door NS264
Vandaag om 09:30:17
U plan H0 door Carel Ruysink
Vandaag om 09:23:10
MB-module: "Groeten uit Jottum" door nighttrain1
Vandaag om 09:21:28
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door Gatho123
Vandaag om 09:05:20
St. Janskathedraal van 's-Hertogenbosch in 1:87, de bouw gevolgd door KNed
Vandaag om 08:41:50
Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig? door Tomasso
Vandaag om 08:17:44
Fleischmann BR 24/4141, hoe digitaliseren met verlichting? door San-Markos
Vandaag om 08:15:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:13:57
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 07:45:45
Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting door henk
Vandaag om 06:27:25
Bröckenbahn door Frank 123
Vandaag om 06:24:57
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door jandejager
Vandaag om 04:13:49
BNLS-Module: "Spoormuseum in H0" door Edsko Hekman
18 februari 2019, 23:48:07
Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn door mwdb
18 februari 2019, 23:20:18
Buitenlust door mwdb
18 februari 2019, 23:17:05
BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300 door Tomasso
18 februari 2019, 23:15:26
Inzetbaarheid ACME 50584 ACME MU 71 84 72-70 622-2 NS door mDDM
18 februari 2019, 23:12:57
Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e door NS264
18 februari 2019, 23:06:13
Doornvliet door NS264
18 februari 2019, 23:02:14
LA Yard in 0 door Ronald Halma
18 februari 2019, 22:59:27
De Hondsrugbaan, H0 door NS264
18 februari 2019, 22:53:17
01TREFF Maarn, 16 &17 februari door douweterpstra
18 februari 2019, 22:45:09
MB-module: "L'Esimé" door Chris80
18 februari 2019, 22:35:04
Voor de betere priegelaars onder ons: rc in o.a. schaal 1:87 door DJV
18 februari 2019, 22:34:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door johanw
18 februari 2019, 22:29:37
Kopstation aan Noordzeekust Duitsland door DJV
18 februari 2019, 22:15:33
Bouw Bührtal III door nachbar
18 februari 2019, 22:13:10
BR97501 hoe werkt deze lok? door puntenglijder
18 februari 2019, 22:09:52
NS 4300 (in spoor 0) door FritsT
18 februari 2019, 21:53:33
Verbouwing Magic Train (schaal 0e) door Wim Corduwener
18 februari 2019, 21:49:04
  

Auteur Topic: Falkensteiner bockerl  (gelezen 7959 keer)

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
    • Mijn levenswerk
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #45 Gepost op: 31 oktober 2018, 21:49:50 »
Goedenavond,

Even een vraagje aan de gene die een beetje thuis zijn met realistische stations vormen. ik heb een plaatje geplaatst met boven de huidige situatie en onder een optie die ik in gedachte had. Het gaat mij om hoe ik de kleinbahn aansluit en hoe ik dit overgave spoor ga bedienen. De onderste schets is mijns inziens het meest realistisch.





Dus wil ik graag wat input. Alvast bedankt.


Groet Jeroen

H0eGenaamd

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #46 Gepost op: 01 november 2018, 11:04:36 »
Jeroen,

van de bovenste tekening wordt vooral de Bundesbahn vast niet heel gelukkig. Een wagonnetje klaarzetten op of weghalen van het Übergabegleis betekent behoorlijke zaagbewegingen, waarbij het rangeerdeel waarschijnlijk moet doorrijden tot in het Kleinbahnhof. Maar als dat kan/'mag', is het hele Übergabegleis overbodig en kan er volstaan worden met een simpel verbindingsspoor tussen beide delen van het station. Dus wel die boog, maar niet het kopspoor.

De tweede is wat dat betreft logischer; de ene maatschappij duwt iets het kopspoor op, de ander kan het er zo weer vandaan trekken.

Doorgaande treinen van Bundes- naar Kleinbahn vv. zijn in beide varianten duidelijk niet de bedoeling  ;D


Roald

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16680
    • Pagina van klaas
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #47 Gepost op: 01 november 2018, 11:27:27 »
Je kan het übergabegleis beter aan beide einden verbinden met de Bundesbahn. Dan kan een trein er afhankelijk van de rijrichting van beide kanten in komen.
Het is bij een sporenplan altijd nuttig om de treinbewegingen op papier na te spelen zodat je ziet wat handig en logisch is.
Het volgende optreden van "Without" is op 23 en 24 februari 2019 in de Zeelandhallen te Goes.

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
    • Mijn levenswerk
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #48 Gepost op: 01 november 2018, 22:00:27 »
Het aan beide zijde aansluiten gaat niet en wil ik ook niet. Ik rangeer namelijk erg graag. Ik kan ook geen rondjes rijden.
De kolen boer zit in de weg.



Het spoortje eindigt links tegen de wand aan. Het is het niet afgeplakte spoor.
TIP; plak rails niet te lang af en al zeker niet bij warm weer. Je krijgt de lijm van die goedkope rotplakband na 2 weken al niet meer van de rails af. Uit ervaring.




Zo ziet het domein van de kolenboer er uit. Op dit moment is er al iets meer geschilderd en geweatherd. Ik moet nog het nodige doen aan de afwerking maar heb even schoon gemaakt om een paar rijsessies te kunnen doen. Hier doe ik altijd veel inspiratie op.

Groet Jeroen





Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 502
    • Altwied im Westerwald
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #49 Gepost op: 02 november 2018, 08:10:30 »
Het ziet er mooi uit Jeroen! Heerlijk zo'n zijlijntje!  (y)
Die rijsessie zou ik zeker doen: en stuur dan een paar wagens met kolen mee. Zo te zien zit de kolenboer om kolen te springen... ;)
Wat betreft het Uebergabegleis zou ik ook voor optie 2 gaan, daar hoeft een stuk minder gezaagd te worden.
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 480
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #50 Gepost op: 02 november 2018, 09:44:51 »
Ja optie 2 lijkt mij ook het meest logisch gezien de omstandigheden.
Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkelbahn de bouw:
Pfarrerwinkelbahn

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
    • Mijn levenswerk
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #51 Gepost op: 15 november 2018, 22:00:33 »
Beste Foristi,


Na ooit een engelse Marklin kruising ingebouwd te hebben en al snel tot de conclusie te komen dat je daar alleen met 10 assige loks over heen kan rijden of plankgas, had ik besloten die enge dingen nooit meeer te gebruiken. In de aansluiting naar het schotterwerk was een engelsman toch wel leuk geweest. Maar wat moet ik met die belabberde contact eigenschappen van dat ellende ding. Gekeken, gemeten en besloten. Het ligt aan de puntstukken. Dus die dingen er uit gesloopt en nieuwe uit oude rails geslepen. In eerste instantie als experiment maat bij nader inzicht toch zo goed gelukt dat ik ze gemonteerd heb. Foto.





Ziet er niet slecht uit toch?





Moelijkheidsgraad A. Oftewel ik kan het iedereen kan het.


Nu nog even 2 foto's van het aansluitspoor naar het schotterwerk.





Zie dat ie een beetje wazig is. Lokje is eigenlijk een zwitser maar ik heb de afkorting omgevormd naar SOB, Schotterwerk Ober Bayern. Ga nu aan de bouw van een schotterwerk beginnen. Hier wil ik de Talbotjes gaan laden. Met een maximale treinlengte van 1.20 meter kan je met korte wagens een lang effect krijgen.





Vraagje, Wie kan mij aan inspiratie helpen? Evt een paar foto's posten.
alvast bedankt.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4823
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #52 Gepost op: 16 november 2018, 13:03:28 »
Dat zijn de betere knutselwerkjes, die engels wissel.
Maar: wat was het oorspronkelijke probleem? Waren de puntstukken van plastic? Dat is bij drierail niet nodig, dus dat kan ik me niet voorstellen ;) Was het puur de vorm van de puntstukken?

Inspiratie voor een "schotterwerk": ik zou op "schotterwerk westerwald" een image search doen in google, daar vind je best veel. Bijvoorbeeld een 218 in citybahn-look en dit plaatje van een laadinstallatie.
Wat ik zelf leuk vind, en wat veel eenvoudiger is dan die hiervoor genoemde laadinstallatie, is dit voorbeeld en dan vooral dit plaatje (wat zo klein is dat ik meen hem hier te mogen tonen):



Gewoonweg een verhoogde weg links, met een betonconstructie die net een tikkie overkraagt. Daardoor kan de ballast makkelijk in de wagens worden gestort.
Deze constructie zit ik voor mezelf ook aan te denken: ik ga ook gesteente transporteren ("schwerspat" in mijn geval, maar goed).
Ik heb ergens nog een betere foto van deze constructie, ik zal eens gaan zoeken.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
    • Mijn levenswerk
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #53 Gepost op: 16 november 2018, 17:56:29 »
Hoi Reinout,

De tongen zijn niet aangesloten dus zij voeren alleen spanning door tegen de rail aan te liggen. Slecht contact dus. de originele puntstukken zijn van plastic. De kleine lokjes worden door de sleper toch een beetje lichter en de wieldruk neemt af. wiebelt de lok net naar de verkeerde kant staat hij stil. En ben ik minder stil...…  Uiteindelijk had ik op mijn elfde beter een railsysteem met een geleider minder kunnen kiezen maar daar is nu mijn collectie te groot voor.


Groet Jeroen

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 502
    • Altwied im Westerwald
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #54 Gepost op: 16 november 2018, 21:53:06 »
Inspiratie voor een "schotterwerk": ik zou op "schotterwerk westerwald" een image search doen in google, daar vind je best veel.
Je was me net voor Reinout!  ;D Inderdaad, er is (was) genoeg te vinden in het Westerwald. Helaas zijn ze nu allemaal gesloten... Gelukkig hebben we de fotos nog :)

Qua korte wagentjes en indrukwekkende treinen: in Nederland was ik lid van de Lahntalbahn Modelspoorvereniging. Daar had ik een basalttrein met 21 Talbotwagentjes rijden. Niet superlang (zeker niet in schaal N), maar toch indrukwekkend om al die korte wagentjes over een wisselstraat te zien slingeren. Op tentoonstellingen trok hij altijd veel bekijks :)

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4823
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #55 Gepost op: 23 november 2018, 19:14:18 »
Ik heb een oud berichtje van mij teruggevonden toen ik het had over zo'n laadinrichting. O.a. had ik onderstaand plaatje geplaatst. Zo'n constructie bedoelde ik met m'n kleine fotootje van een paar berichten geleden.

Een andere uitvoering die me leuk lijkt:



(Ik kan de bron van de foto niet meer vinden, ook niet via google image search. Het was ergens op DSO. Iets met "alte Hochrampe Wilsenroth". Ik heb dus maar een kleine uitsnede ervan gepakt als 'digitaal citaat'.)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
    • Mijn levenswerk
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #56 Gepost op: 25 november 2018, 20:48:15 »
hallo,


Late reactie wegens de verjaardag van mijn dochter, dus veel belangrijker, mooie laadplaats, sfeervol aan te kleden. Maar ik wil echt gaan laden. Van die kleine Talbotjes. Ik wil een gebouw met een wirwar aan aanbouwtjes en kleine hokjes met allemaal verschillende soorten gevelbekleding en dakbedekking. Een allegaartje van 70 jaar aan en verbouwen.




Groet Jeroen

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
    • Mijn levenswerk
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #57 Gepost op: 25 november 2018, 21:25:41 »





zoals deze bijvoorbeeld


Groet Jeroen

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
    • Mijn levenswerk
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #58 Gepost op: 17 december 2018, 17:40:38 »
Beste foristi,

Vanmiddag heb ik een start gemaakt met de bouw van mijn segmentdraai schijf. Das heel mooi om de dag mee om te krijgen als je nog een hoop uren over hebt. (niet verdient met stom uit het raam kijken). Dus kijk maar eens wat jullie er van vinden. Vanavond nog even een uurtje knutselen. De wieltjes zijn asje van een N-spoor wagen waar ik een wieltje aan de ander kant opgezet heb zodat de flenzen aan de buiten kant zitten.




Fraai toch?


Groet Jeroen


Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
    • Mijn levenswerk
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #59 Gepost op: 17 december 2018, 18:59:53 »
Goeden avond, nu nog een foto van het tweede deel van de hobby dag.



De sparing wordt in de plaat gezaagd en op diepte gebracht met stokeindjes. zo kan ik de bodem van de put secuur op diepte stellen. Ik ga hem aandrijven met een spindel en een hand kruk aan de voorkant. Als ik weer aan het werk ga in Januari hoop ik ook de silo's van het schotterwerk klaar te hebben. Verdere info volgt.