Google+
Doel:€250.00
Donaties:€29.30

Per saldo:€-220.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-06-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan door Thom
Vandaag om 00:31:23
Eerste baanplan spoor N door 72sonett
Vandaag om 00:26:16
UIC "Speciale trein" Amsterdam-Nice door clickmaniac
Vandaag om 00:19:50
Boek: treinsamenstellingen in Europa. Nachttreinen in model. door clickmaniac
Vandaag om 00:08:37
plaatjes kantelen door Menno
Vandaag om 00:07:06
Jaren 80 in woord en beeld door clickmaniac
Vandaag om 00:03:56
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door könings
Vandaag om 00:00:50
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
22 juni 2018, 23:03:57
Baan in Los Angeles door AndrevdG
22 juni 2018, 22:53:28
BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf door Basilicum
22 juni 2018, 22:50:22
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 juni 2018, 22:49:27
Br52 van Trumpeter in 1:35 door bosje77
22 juni 2018, 22:42:52
Inspiratie nieuw baanplan H0 door NS1220
22 juni 2018, 22:21:57
Mijn LEGO modellen. door SimonSt
22 juni 2018, 21:59:05
Plaatsen van DB seinen door MWS
22 juni 2018, 21:58:09
Dapol mag maar 12V op digitale baan door HansQ
22 juni 2018, 21:36:44
Br186 Rurtalbahn, wat hangen we erachter? door Henk Zwoferink
22 juni 2018, 21:30:58
Arduino Mega 2560, voor spoorwegoverweg met fotocellendetectie door 72sonett
22 juni 2018, 20:57:55
Zimo MX630 Motorregeling door Sandopie
22 juni 2018, 20:29:00
Westlandbaan door Zoedelaar
22 juni 2018, 20:13:34
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Duizendpoot
22 juni 2018, 19:50:16
  

Auteur Topic: Falkensteiner bockerl  (gelezen 3745 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4329
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #15 Gepost op: 24 februari 2018, 22:15:53 »
Hm, ik moet ook maar eens wat explicieter gaan worden met m'n goederenverkeer. Ik zet eigenlijk "maar wat op de rails", hoewel ik ze wel op de goede (=handigste) volgorde neerzet en ook een beetje nadenk over hoeveelheden. Wat jij schrijft zet me gelijk aan het denken. Bijvoorbeeld over de verdeling over de stations. "Is het niet leuk voor allebei m'n stations apart met de dobbelsteen te gooien?" 1-2 één wagon, 3 twee, enz. Daar ga ik eens lekker over brainstormen.

Goed dus om af en toe iets te lezen van iemand die er veel lol aan beleeft: dat inspireert :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1128
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #16 Gepost op: 25 februari 2018, 07:58:03 »
Hoi, leuk en veelbelovend project! Welkom en ik ben zeer nieuwsgierig naar het vervolg. Het rijden met een achterliggende gedachte spreekt me zeer aan. Op bijna al mijn modelbanen gebeurt dit dan ook. En als ik de uitspraak:" prototype freelancing" lees dan zit je helemaal goed.

Ongeveer 4 jaar geleden is er een draadje geweest (door mij gestart) over het rijden met bestemmingskaarten, vrachtbrieven en scenario's.  Staat in de rubriek:" wat zijn we aan het rijden". Voor mijn Ostmuhle modelbaan ben ik nu ook weer een rangeersysteem aan het ontwikkelen. Twee dobbelstenen, de eerste bepaald welke industrie een wagen krijgt, de tweede dobbelsteen het soort wagen/lading. Verder wordt er dmv de dobbelstenen bepaald hoeveel wagens er uitgezet worden, opgehaald worden en blijven staan. Dit alles wordt vervolgens overgezet op een vrachtbrief.

Groet, Gert-Jan

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 748
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #17 Gepost op: 25 februari 2018, 14:05:57 »
Hallo,

Het met dobbelstenen en kaartjes heb ik ook al enige tijd op mn baan.
Misschien aardig om mijn variant hier te plaatsen.
Naar mijn mening nog meer naar het grootbedrijf heb ik geen kaartjes voor de wagens maar kaartjes voor lading.
Dat geeft nog meer aanleiding tot puzzels zoals in het echhie.
Het aantal kaartjes wordt gegooid met de dobbelsteen
Ik heb kaartjes van bv:
2 landbouwtractoren
1 lading cement
100 ton aardappels
2 ladingen boomstammen
50 ton kunstmest enz enz

Zo zal die 100 ton aardappels verdeeld moeten worden over bv 5 wagens type Gs
OP deze manier kan de trein te lang worden voor je sporen en moet een tweede trein gaan rijden.
Puzzel voor de treindienstleider:
Kan de trein wel op de sporen?
is de losweg groot genoeg?
(smiddags extra bediening?)
De afvoertrein moet geregeld worden enz enz
Je kan zo ook andere wagentypes inzetten dan gebruikelijk voor een lading.

Naar mijn idee zo nog een levendiger goederenverkeer met leuke puzzels.

groeten jandcargo


Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #18 Gepost op: 25 februari 2018, 14:26:06 »
Wat een leuk idee! Ik ga eens kijken naar dat draadje ;-)

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
    • Mijn levenswerk
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #19 Gepost op: 25 februari 2018, 15:29:15 »
Mooi om te horen, hier is gelukkig wat meer bijval voor een realistisch bedrijf. Bij  huismerk tante M forum leven dit soort dingen een stuk minder.

Dat met die dobbelstenen daar moeten we het nog eens met zijn allen over hebben want ik geloof dat we nog veel van elkaar op kunnen steken.

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #20 Gepost op: 27 februari 2018, 12:27:02 »
meer complicaties kunnen zijn belastbaarheid viaduct op je lijn
bederfelijke waar
verzoek voor lege wagens ivm met aanbod goederen
leuk om te lezen
kees

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
    • Mijn levenswerk
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #21 Gepost op: 27 februari 2018, 21:13:01 »
Inderdaad dit zou mooi op een paar kaartjes kunnen staan die als een soort pest kaart of joker tussen de vrachtkaarten zitten.

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
    • Mijn levenswerk
Re: Falkensteiner bockerl-uitleg sporen verloop
« Reactie #22 Gepost op: 16 maart 2018, 23:39:08 »
Na op Ontraxs met Reinout gesproken te hebben volgt hier een schets van hoe mijn zijlijnen netwerk in elkaar steekt. Dus rondjes rijden zit er niet in maar dat is ieder voor zich.


Naast het feit dat ik mij leuk kan redden op mijn PC ben ik verder geen digi-freak dus een digitale tekening zit er gewoon niet in. Maar wellicht is het zo wel duidelijk.




rechts onder ligt de Fiddle Yard met 8 sporen en een lengte van 1.20meter. Geen gehannes onder een plank en geen kapitaal aan digi gedoe. vandaar uit gaat het een 180 graden bocht door met halverwege een viaduct en een in het dal gelegen zaagmolen met rivier en stuw tbv kracht opwekking van de water molen. Dan volg er een houtoverslag met een rail aansluiting. Hier moet nog een stop ontspoorblok komen.

Aan de andere korte zijde ligt Station Falls. Dit is een gevalletje Prototype Freelancing. Hier was vroeger op de website van Thomas Englich, Reminisenz an die Lokalbahnen, veel over te lezen. Hier takt een kleinbahn af. Deze wil ik met E69 en E70 gaan rijden onder een simpele soort tram boven leiding.

Na Falls gaat het door de enige tunnel op de baan en na de tunnel kruist hij ongelijk met de lijn naar het kieswerk. Daar worden Talbotjes geladen door een SOB kofII. Deze takt net voor Station Falkenstein af. Het sporen plan van dit station  staat in een eerder bericht.

Als ik de handel een keer opgeruimd heb dan zal ik eens een paar foto's maken van links naar rechts om een volledig beeld te krijgen.


Ik heb een vraagje; wie weet waar ik een hoogspannings module vandaan kan halen voor een gras donder wolk?
Dacht zelf aan een bobine uit een auto deze is  ongeveer 35000 Volt

Heb zojuist een omgebouwde vliegen mepper met zeeteef opgerookt. Deze leek mij geschikt voor een iets hogere spanning maar die hoop ging na een paar seconden al in rook op, letterlijk.

Groet Jeroen


Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #23 Gepost op: 17 maart 2018, 11:36:09 »
Wat een leuk draadje is dit!

Experimenteren met dobbelstenen levert mooi klassiek samengestelde ‘bonte’ goederentreinen op.
Wat meer bijzondere dobbelstenen, bijvoorbeeld met 12 of 20 vlakjes, leveren nog meer worpresultaten op, leidend tot grotere variatie in je acties.

En het is handig om de verdeling van je worpresultaten aan te passen aan de verhoudingen tussen open, gesloten, platte en bijzondere wagens van je wagenpark.


Wolter

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
    • Mijn levenswerk
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #24 Gepost op: 17 maart 2018, 19:18:00 »
dank je wel!!!

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
    • Mijn levenswerk
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #25 Gepost op: 17 maart 2018, 20:06:46 »
Vanmiddag nog even een uurtje aan de halte na de Fiddle Yard geknutseld. H0m rails en zelfgesneden balsa bielsjes als perron. Wat ziet mijn natuursteen er nog afzichtelijk uit op de foto. Aandachtspuntje.





Dit trek ik recht als ik de sluitstenen een kleurtje geef.


Groet Jeroen



Dennis van Leuverden

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 459
  • Gotthardbahn
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #26 Gepost op: 19 maart 2018, 00:16:56 »
Mooi geweatherd allemaal Jeroen, ben wel benieuwd naar meer foto's. Vooral die V212 is prachtig!

Met vriendelijke groet,
Dennis

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
    • Mijn levenswerk
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #27 Gepost op: 19 maart 2018, 20:39:55 »
Effe een smaakmaker. Volgens mij ergens in de Eifel.




De man die de kroeg in loopt is naar waarschijnlijkheid de Machinist. Wat nou stress.....

Prost


Groeten Jeroen

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 748
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #28 Gepost op: 19 maart 2018, 23:44:59 »
hallo,

mmm meer van deze plaatjes!!!

groet jandcargo

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1128
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #29 Gepost op: 20 maart 2018, 11:03:33 »
Helemaal mee eens Jan! Ik heb er een screenshot van gemaakt, het zou ook in spoor 0 een leuke trein zijn namelijk. Iemand een idee wat voor wagen de laatste is?

Groet, Gert-Jan