Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342  (gelezen 9895 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
« Reactie #60 Gepost op: 12 juni 2022, 12:00:35 »
Het schokkerige rijgedrag van jouw loks met tenderaandrijving hoeft niet per se aan de tenderaandrijving te liggen.
Bij tenderaandrijving weegt de loc minder en de tender meer, zowel in verhouding als in absolute zin.
Vervolgens is het soepel lopen van het drijfwerk vaak een precaire zaak.
Als de "lichtgewichtlocomotief" dan niet helemaal perfect soepel loopt (wat met de gekwarteerd drijfwerken theoretisch sowieso enigszins het geval is), dan zie je de bewegingen tussen tender en loc onderling, bij tenderaandrijving veel sneller terug.

Anders gezegd: Een soepel lopende tender is eenvoudiger te realiseren, dan een soepel lopende loc met drijfwerk. Als die tender dan ook nog eens zwaarder is, dan versterkt die eventuele onregelmatigheden in de loop van de (relatief lichte) loc.

Misschien een beetje ingewikkeld verwoord.
Hoop dat m'n verhaal toch duidelijk is.

Groet, Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
« Reactie #61 Gepost op: 12 juni 2022, 17:57:51 »
Je verhaal is duidelijk genoeg, Bas.
Natuurlijk zal een lokomotief waarvan de wielen niet goed gekwarteerd zijn niet lekker lopen. Maar normaal gesproken zullen de wielen niet gauw verkeerd op de as zitten (behalve dan bij Märklinlokjes à la 3000 en zo, daar is het schering en inslag). Als dat al het geval is dan is er vaak tamelijk grof geweld aan te pas gekomen en dat ben ik niet echt vaak tegengekomen. Veel vaker is er aan of in het drijfwerk iets verbogen of beschadigd, zodat daar de oorzaak van het blokkeren gezocht moet worden, of is er op een andere manier iets mis. Zo heb ik bijvoorbeeld eens meegemaakt dat het messing onderdeel waarin het schroefje dat de koppelstang op z'n plek moest houden iets naar binnen gedrukt was. Het ding liep daardoor bij elke omwenteling aan tegen het chassis, blokkeerde even en draaide dan weer door. Heeft even geduurd voordat ik dat gevonden had.



Maar ook een lokomotief met de aandrijving in de lok zal met dat soort problemen niet lekker lopen, al kun je soms de indruk hebben van wel. Vaak zie je dan in bij lagere snelheden ook wel een onregelmatigheid, en de kans dat die op de lange duur nog zal verergeren is niet denkbeeldig.

Hoe dan ook, als er van dat soort dingen sprake is, zal dáár de oplossing gezocht moeten worden, en niet in het feit of de aandrijving in de tender dan wel in de lok zit.
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2022, 18:58:36 door ex44. Reden: Plaatje toegevoegd »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
« Reactie #62 Gepost op: 17 juni 2022, 17:11:17 »
Thomas Beckert heeft een stel nieuwe nummerplaatjes voor me gemaakt:



Ter vergelijking: de eerste nummers liggen er naast, er is, althans in mijn ogen, een duidelijk verschil zichtbaar.
Heel aardig vind ik het vijfde exemplaar. Dat kan ik mooi aan de muur hangen  :D

Ondertussen kwam er nog een klein gebrek aan de lok aan het licht, het was noodzakelijk een nieuw dak voor de kabine van de Kabinentender te bestellen.
Jaha, 't is zomaar niet klaar!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
« Reactie #63 Gepost op: 17 juli 2022, 21:10:04 »
Het duurde even - dertig dagen om precies te zijn - maar ze zitten er nu op. Verder nog wat details aangestipt (bijna letterlijk), zoals de elektradozen en de Triebwerkbeleuchtung. Dat zijn trouwens maar twee lampen, tot mijn verbazing. Toch 'ns even opzoeken of dat wel klopt.
Maar eerst: de eindfoto waarmee dit verhaal gesloten wordt:



Nou vooruit, nog eentje dan. Omdattie niet scherp is:



Daarmee is 50 1478 van Bw Weissichnichmehr officieel omgebouwd in 50 1342 van Bw Hameln (jeweetwel, de Rattenfängerstadt).

Wellicht krijgt de machine nog eens een vies jasje, maar dat komt dan wel weer in een ander chapiter aan bod.

« Laatst bewerkt op: 17 juli 2022, 21:36:32 door ex44. Reden: Letter toegevoegd »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
« Reactie #64 Gepost op: 31 juli 2022, 20:54:02 »
Zoiets als "kladderen in Rotzbach"?

Reinout-die-altijd-in-verouderingsprojectjes-geïnteresseerd-is
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
« Reactie #65 Gepost op: 31 juli 2022, 21:05:41 »
Haha! Ja, zoiets, maar dan op z'n Duits: Rotzbacher Kleckerfest of zo.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
« Reactie #66 Gepost op: 31 juli 2022, 22:46:20 »
Drechschweinereidrecksmierschlamperfest!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
« Reactie #67 Gepost op: 31 juli 2022, 23:34:41 »
 

Die houden we er in. Mooie reden voor een feesttent, Bier und Grillwurst  (y)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
« Reactie #68 Gepost op: 01 augustus 2022, 01:54:22 »
Ik ben twee weekjes naar Beieren en Oostenrijk geweest. Alles minder dan een halve liter is oplichterspraktijk :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
« Reactie #69 Gepost op: 01 augustus 2022, 15:58:34 »
Nou, in het noorden (midden) kunnen ze er ook wat van. Daar kan ik nog wel een paar verhalen over vertellen  :D

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
« Reactie #70 Gepost op: 01 augustus 2022, 16:34:36 »
Vertel  :laugh:

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
« Reactie #71 Gepost op: 01 augustus 2022, 17:16:35 »


Die houden we er in. Mooie reden voor een feesttent, Bier und Grillwurst  (y)

U heeft er een volger bij  ;D
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
« Reactie #72 Gepost op: 01 augustus 2022, 21:55:06 »
Citaat van: Jerry
Vertel  :laugh:

Toen ik eens een paar dagen bij Duitse kennissen doorbracht had ik een zware zondag. Het begon met een uitgebreid ontbijt, broodjes, veel vleeswaar, diverse marmelades, eieren en koffie, waarna we gingen frühschoppen. Met minstens 3 halve liters achter de knopen weer op huis aan, waar we konden aanschuiven aan het Mittagessen. Een mooie ragout van wild zwijn, Salzkartoffeln en wat sla, met een goed glas bier om het weg te spoelen. Om drie uur 's middags Kaffee mit drie of vier soorten Kuchen (taart), waarbij wel van je verwacht werd van elke taart een stuk te nemen. Daarna de middagborrel, bier en Schnapps en tenslotte nog het Abendessen: schnitzels naar believen met Bratkartoffeln en -alweer- wat sla. Met natuurlijk een biertje erbij om het weg te spoelen. 's Avonds na de koffie nog een paar halve liters om het af te leren en dan vroeg op bed want maandagmorgen moest er weer gewerkt worden.

Met een zoon van die kennissen ben ik later nog eens naar de Documenta in Kassel geweest. Na twee dagen kunst vonden we het wel mooi geweest, zodat we de derde dag de stad hebben bekeken, om daarna nog een paar uurtjes in de Biergarten van het hotel door te brengen. Na twee literpullen was ik de tel kwijt en vond ik dat ik wel genoeg had gehad; Gustav had er wel een paar meer op... 

Citaat van: Dave....
U heeft er een volger bij  ;D


Ja ja, als er maar wat te vieren is hè?  ;D

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
« Reactie #73 Gepost op: 01 augustus 2022, 22:08:57 »
 :'(
Wat je daar (per persoon ) weg(moest)wegwerken is normaal voor 4 personen
Waren dat nog van die gevulde kennissen met een six pack met een bescherm laagje  ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
« Reactie #74 Gepost op: 02 augustus 2022, 17:52:38 »
Nee hoor. 'Hij" was eerder tenger te noemen, 'zij' had iets meer bij te zetten, maar ook niet overdreven.
En daarbij, 'door-de-week' was het allemaal wel iets minder bourgondisch.
Hoewel er vaker naar een fles bier gegrepen werd dan 'bij ons', ook onder het werk.