Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door wob
Vandaag om 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 21:51:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 21:44:01
Ijzeren Rijn: militair transport door defender
Vandaag om 21:43:28
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 21:40:47
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door Casmir
Vandaag om 21:38:08
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
Vandaag om 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 21:23:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
Vandaag om 21:23:08
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:04:39
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
Vandaag om 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
Vandaag om 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
  

Auteur Topic: Biesjes ge@#$% met een Lima 3x2=1 Mat46 4-tje  (gelezen 3790 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Biesjes ge@#$% met een Lima 3x2=1 Mat46 4-tje
« Reactie #15 Gepost op: 22 juli 2022, 20:22:59 »
Hoi Rob,

Goed idee. Ik heb het gisteren op de moeilijke manier geprobeerd en dat viel tegen :( Ene helft van het stekkertje onder aan de vouwbalk ipv de vork waar het mee in het draaistel klikt en in het draaistel dus de andere helft van het stekkertje. Maar is best lastig te koppelen alsnog.

Ik zal jou manier eens proberen, Mijn 1.27 mm 8-polige connectoren lijken overigens een stuk kleiner dan die van jou? Vreemd. (staan toevallig op de volgende foto, maar onscherp)

Verder kan ik het gewoon niet laten:



Ik had een idee om speling te elimineren. Ik had al eens eerder een assortiment aan hulsjes gekocht. Normaal gebruikt om blote uiteinden van elektra draad mee af te werken. Maar ik vond een andere bestemming en gebruikte ze om 2 mm asjes 'op te dikken' naar 2.5 mm zodat ik deze in mijn van origine wisselstroom Thalys kon gebruiken om op twee-rail te gaan rijden.

Maar blijkbaar passen ze ook precies om de kunststof tandwiel asjes van de Rivarossi aandrijving met minder speling dan de originele en Conrad tandwieltjes! Dus had ik het idee om een setje tandwieltjes te maken met deze hulsjes er in geperst. buitenkant van de hulsjes is net iets groter dan 2 mm, dus opgeboord naar 2 mm en dan een vijltje erdoor. En dat 4 keer voor de tandiwlen tussen de wiel assen in. Het witte wormwiel heeft minder speling op de as en ook een iets ander maatje. deze hulsjes passen er niet op.

Enniewee, idee was leuk maar uitvoering wat minder. Ik zie alweer geen verbetering. Wellicht komt dit ook doordat deze hulsjes niet bedoeld zijn als lager gebruikt te worden en niet helemaal rond zijn. Of er zitten scheve tandwielen tussen doordat ik niet recht kan vijlen. Dit kan ik wellicht compenseren door de tandjes op de tandwielen smaller te maken zodat een scheve tand minder kritisch is doordat deze dus smaller is en minder raakvlak. Ik zal mijn el cheapo draaibanke eens proberen. Die is niet precies genoeg voor fijn werk maar tandjes afhappen moet wel lukken.

Wat mij overigens ook opvalt is dat het laatste tandwiel soms 'tandjes botst' met het tandwiel op de wiel as. De afstand tussen wiel as en tandwiel is dus ook niet in orde en dit kan ik misschien ook nog oplossen ooit ter meerdere glorie van Beneluxspoor en Rivarossi Mat46 eigenaren in het algemeen. Ik ga proberen om het lager iets op te schuiven :o . Kijken of een van de huls maatjes om een 2.5 mm as past en het lager groter vijlen tot deze huls past maar zodanig vijlen dat het iets opschuift...

Als ik de originele aandrijving naar mijn zin kan maken dan kan ik de Oostnet DE2 kneus weer in elkaar puzzelen (y) Ik denk niet dat ik het ooit zo mooi rijdend kan maken als een Artitec, maar niet geschoten is de trein gemist, en iets met appels en een put of zo.

Mvg,

Robert

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Biesjes ge@#$% met een Lima 3x2=1 Mat46 4-tje
« Reactie #16 Gepost op: 25 juli 2022, 14:05:56 »
Voor de elektrische verbinding zag ik bij iemand draadjes met magneetjes. Dat lijkt me wel wat (y)
De persoon van die elektrische stroomdoorvoerende koppelingen,dat is nighttrain ofwel Richard,o.a. bekend van dit draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71786.1200
Die heeft die dingen gefabriekt,wellicht is contact opnemen met hem,hij verkoopt die dingen ook.

niet geschoten is de trein gemist, en iets met appels en een put of zo.
Als het kalf verdronken is,dan had hij geen zwemdiploma  ;D
« Laatst bewerkt op: 25 juli 2022, 14:11:30 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

GMA70

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
    • Lydo.nl
Re: Biesjes ge@#$% met een Lima 3x2=1 Mat46 4-tje
« Reactie #17 Gepost op: 25 juli 2022, 16:33:47 »
Met vriendelijke groeten,  Gertjan

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Biesjes ge@#$% met een Lima 3x2=1 Mat46 4-tje
« Reactie #18 Gepost op: 25 juli 2022, 17:54:52 »
Hoi, dat klopt (y)

Kon het niet zo snel vinden omdat ik niet meer wist welk model het op gedaan was :(

Als ik er 3 op een rij kan lijmen met isolatie er tussen dan heb ik een 3-polige connector die makkelijk los floept en nog makkelijkerder aan elkaar floept. :)

2 voor stroomafname en 1 voor binnenverlichting schakelen. Blauwe draad wordt dan gemaakt met een gelijkrichter. En aangezien er dus een functiedecoder aan de andere kant komt zijn er niet meer polen/functies nodig. Kost me een extra functie decoder maar maakt de elektrische verbindingen een stuk makkelijker. Dat scheelt hoofdpijn.

Nu nog die magneetjes bestellen en draadjes er aan leren solderen.

Zou het helpen om de magneetjes op een blok ijzer te kleven zodat de warmte daar naar kan ontsnappen? Of maakt dat het solderen weer lastiger?

Mvg,

Robert

GMA70

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
    • Lydo.nl
Re: Biesjes ge@#$% met een Lima 3x2=1 Mat46 4-tje
« Reactie #19 Gepost op: 25 juli 2022, 18:50:05 »
Ik heb het geprobeerd met een grote magneet eronder, maar vastgeklemd in de bekjes van een derde handje beviel mij het beste. De magneetjes blijven anders plakken aan de soldeerbout  :P

Ik gebruik een hete soldeerbout (400C) met kleine punt, snel aantikken met wat soldeer al op de punt. Het is wat oefenen in het begin, maar voor deze toepassing blijft er normaal genoeg magnetische kracht over.

Succes!
Met vriendelijke groeten,  Gertjan

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Biesjes ge@#$% met een Lima 3x2=1 Mat46 4-tje
« Reactie #20 Gepost op: 25 juli 2022, 22:54:57 »
Ik ga het proberen (y)

Magneetjes besteld bij supermagnete.nl (geen spelfaudt). Kan best zijn dat het vanuit China goedkoperder is maar ach... Heb 80 2 x 2 mm schijfjes besteld en 40 1 x 1 mm. Kan ik even voort :P Ik zie er ook wel toepassing voor om dit te gebruiken als contactjes tussen kap en onderstel en zo. En wellicht kan ik de 1 mm versies kwijt in de wielen van de artitec stomers om de stoom pufjes synchroon te maken. Zeker bij de 6300 is het niet perfect te krijgen met behoud van de rij eigenschappen die ik wens.

Ben benieuwd naar het solderen. Ik heb ook nog 70 graden soldeer, maar weet niet of dit pakt op de coating van de magneetjes. Eventueel met siswater van Ome Piet? Anders heb ik ook nog een idee om de magneetjes in een styreen buisje te klemmen samen met een nudist bloot draadje ipv solderen.

Ik zat ook na te denken over de eventuele 3 polige verbinding. Als de magneetjes op een rij zitten dan is het lastig om ze alle 3 contact te laten maken. Ze moeten dan allemaal exact op gelijke 'hoogte' zitten. Tenzij ze kunnen 'veren'. Dus 2 aparte stekkertjes van 2 polen is beter voor het contact denk ik. Of ik moet de magneetjes in een driehoekje zetten.

Weet iemand foto's van de vouwbalgen boven de Jacobs draaistellen te vinden waar duidelijk de bekabeling is te zien tussen de bakken? Als ik dan toch bezig ben dan maken we er meteen een detail van :)

Mvg,

Robert

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3718
    • MCKmodelbouw
Re: Biesjes ge@#$% met een Lima 3x2=1 Mat46 4-tje
« Reactie #21 Gepost op: 25 juli 2022, 23:04:57 »
Ik heb jaren geleden een hele serie foto's van de NSM mat'46-2 gemaakt als onderlegging om mijn rivarossi treinstel te verbeteren. Daartussen zitten ook foto's van de bakovergang:

















Het is weliswaar niet van een vierdelige, maar er zijn vast overeenkomsten.
Doe er je voordeel mee  (y)

Gr, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Biesjes ge@#$% met een Lima 3x2=1 Mat46 4-tje
« Reactie #22 Gepost op: 26 juli 2022, 02:33:29 »
Wauw, dank je wel (y)

Daar kan ik zeker wat mee. Het hele nest slangen exact namaken kan denk ik niet, want dan zijn de slangen/draden te kort. Maar ik heb zeker wel inspiratie gekregen 8)

Mvg,

Robert

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7522
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Biesjes ge@#$% met een Lima 3x2=1 Mat46 4-tje
« Reactie #23 Gepost op: 26 juli 2022, 08:30:01 »
Hoi, dat klopt (y)


Nu nog die magneetjes bestellen en draadjes er aan leren solderen.


Robert, waar bestel je die magneetjes?

Groet
Huup

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Biesjes ge@#$% met een Lima 3x2=1 Mat46 4-tje
« Reactie #24 Gepost op: 26 juli 2022, 10:50:52 »
Ik denk hier  ;D
Magneetjes besteld bij supermagnete.nl (geen spelfaudt).
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7522
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Biesjes ge@#$% met een Lima 3x2=1 Mat46 4-tje
« Reactie #25 Gepost op: 26 juli 2022, 12:00:00 »
En dan deze? Is zo'n beetje de kleinste die ik vinden kan en me soldeerbaar lijkt.....

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Biesjes ge@#$% met een Lima 3x2=1 Mat46 4-tje
« Reactie #26 Gepost op: 26 juli 2022, 17:39:15 »
Hoi,

Ik heb deze besteld (staat onder schijfmagneten, niet staafmagneten)

https://www.supermagnete.nl/schijfmagneten-neodymium/schijfmagneet-2mm-2mm_S-02-02-N

Mvg,

Robert