Doel:€250.00
Donaties:€180.00

Per saldo:€-70.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-10-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:48:26
Rocky Rail 6400 door Wijbe
Vandaag om 14:50:38
Heerwijk in H0 (Trambaan) door martijn v m
Vandaag om 14:28:59
Pronsfeld door Reinout van Rees
Vandaag om 14:13:12
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Rien Ridderhof
Vandaag om 14:11:37
HO bovenleiding Nederlands door Sobat Kras
Vandaag om 13:48:39
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door Marc tramt
Vandaag om 13:47:41
Projekt 083-338 door Gert van Opbroek
Vandaag om 12:07:59
Dode Buxus-plant voor op je baan? door zuylen
Vandaag om 11:51:39
Open dagen Modelspoorvereniging Hilversum - 20 en 21 Oktober 2018 door zuylen
Vandaag om 11:27:33
Raadplaatje door spoorzeven
Vandaag om 10:31:16
Hema by Lima door Locofiel
Vandaag om 10:27:30
Helemaal opnieuw digitaal beginnen door Rick
Vandaag om 10:22:34
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:51:33
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 09:50:20
NL Baan in Canada door Wim Vink
Vandaag om 09:44:05
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Rotterdam
Vandaag om 09:36:39
Berghuizer papierfabriek door Harold Content
Vandaag om 09:22:47
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Petertrein81
Vandaag om 09:09:03
Trams van de HTM in 1/87 door Den Zoeterdam
Vandaag om 09:07:46
Stationsplein Baden Baden door Petertrein81
Vandaag om 08:54:59
Tentoonstelling MTD Edegem 2018 door g-j
Vandaag om 08:50:05
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 08:27:48
  

Auteur Topic: Oersik in schaal 1  (gelezen 39984 keer)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4494
  • Team Mitropa
Re: Oersik in schaal 1
« Reactie #705 Gepost op: 18 september 2018, 23:54:22 »
Gezien het type buffer gaat het richting HSM...


Denk ik


dus...

HSM 501-535 (y)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2804
    • nulpunt
Re: Oersik in schaal 1
« Reactie #706 Gepost op: 19 september 2018, 00:09:28 »
@Rolf.....draaibank en handwerk

btw, dit was mijn vierde (de tweede bolle dus) exemplaar.

1. De bufferplaat niet afsteken als platte plaat van 1 mm, maar 2mm.
IMG_6819 by Nulpunt0, on Flickr

2. Neem vijlen, grof en zoet en polijstschijf.
IMG_6828b by Nulpunt0, on Flickr

3. Vergeet de ARBO, maar wees wel heel voorzichtig. Ongeluk is zo gebeurd.
IMG_6829 by Nulpunt0, on Flickr

4. Al heel snel heb je dit:
IMG_6830 by Nulpunt0, on Flickr

5. en even later dit:
IMG_6831 by Nulpunt0, on Flickr

6. dan fijn afwerken met de zoetvijl en polijsten.
IMG_6836 by Nulpunt0, on Flickr

Comprendo?

37487
« Laatst bewerkt op: 19 september 2018, 00:21:28 door FritsT »

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3803
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Oersik in schaal 1
« Reactie #707 Gepost op: 19 september 2018, 00:35:55 »
Volgende keer maar in 5 minuut/stuk op de CNC?  :angel:
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

rolfm

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: Oersik in schaal 1
« Reactie #708 Gepost op: 19 september 2018, 10:46:04 »
Bijna helemaal duidelijk zo Frits, vooral door de vele foto's  (y)
Nog 1 vraagje, op welk toerental heb je de draaibank staan bij de "vijl werkzaamheden"
« Laatst bewerkt op: 19 september 2018, 11:01:23 door rolfm »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2804
    • nulpunt
Re: Oersik in schaal 1
« Reactie #709 Gepost op: 19 september 2018, 14:25:07 »
Als je met de hand vijlt...heen en weer, heen en weer, heen en weer, drs.P, drs.P.
ik heb geen snelheidsknopje op mijn lijf.

rolfm

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: Oersik in schaal 1
« Reactie #710 Gepost op: 19 september 2018, 16:12:58 »
Ik bedoel het toerental van de drieklauw, zie ook de derde foto
Daar heb je draaibank toch aan staan en houdt je vervolgens de vijl iets schuin tegen de buffer?

Gr. Rolf

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2804
    • nulpunt
Re: Oersik in schaal 1
« Reactie #711 Gepost op: 19 september 2018, 17:17:04 »
Die draait en met de hand vorm je met vloeiende bewegingen. En de kromming ga ik ook echt niet uitmeten. Bol=bol
Het zal mij een worst wezen hoe snel dat ding draait, als die maar draait.

De beste raad die ik je kan geven: Probeer het eens op je eigen draaibank met een stuk staf. Hoeft helemaal geen buffer te zijn, gewoon een uiteinde van een stuk staf en daar een vijl langs halen. Ervaring opdoen. Kan uit een boekje, maar het meeste leer je van de praktijk.

Zo kan het ook, maar........
https://www.youtube.com/watch?v=TTGbKfZ1BTg

Kijk eens naar de instructievideo's van CRISPYN op Youtube.

« Laatst bewerkt op: 19 september 2018, 17:27:11 door FritsT »

rolfm

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: Oersik in schaal 1
« Reactie #712 Gepost op: 19 september 2018, 21:00:34 »
Je hebt helemaal gelijk Frits, ik ga het gewoon proberen op mijn draaibankje

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1478
  • Allegra" treinstel
Re: Oersik in schaal 1
« Reactie #713 Gepost op: 19 september 2018, 23:05:56 »
Mooi filmpje  das wel een hele mooie cnc machine
S-Scale liefhebber

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2804
    • nulpunt
Re: Oersik in schaal 1
« Reactie #714 Gepost op: 20 september 2018, 12:21:20 »
Volgende stap is de bufferplaat.
De huls moet zowat zuigend in het gat passen en haaks zijn, maar op de foto zie je dat dat gelukt is. Vooralsnog gewoon handwerk. Positiegaatjes voor de imitatiebouten zitten er ook al. Nu nog gietbomen aan de achterkant maken zodat de buffers in serie kan worden afgegoten. Moet nog even kijken wat prijstechnisch gunstiger is. 4x1 of 1x4.

IMG_6842 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_6845 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 20 september 2018, 12:49:38 door FritsT »

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1478
  • Allegra" treinstel
Re: Oersik in schaal 1
« Reactie #715 Gepost op: 20 september 2018, 12:52:46 »
Mooi gemaakt  frits
S-Scale liefhebber

becasse

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: Oersik in schaal 1
« Reactie #716 Gepost op: 20 september 2018, 19:07:57 »
Ja, mooie boel! Ik heb al te grote Hegob-buffers aan mijn oersik gebakken...
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 512
Re: Oersik in schaal 1
« Reactie #717 Gepost op: 21 september 2018, 09:02:42 »
IMG_6769 by Nulpunt0, on Flickr

Schroefdraad M2, lengte 3-4 mm (na inkorten van het langere stuk bij het tappen)
Middenstuk 3,0 mm, breed, 8,0 mm lang
Diameter eindaanslag 4,5 mm, breed 0,5 mm.

Snij je dat schroefdraad op de Proxxon of op de grote Myford?
Met vriendelijke groet,
Peter

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2804
    • nulpunt
Re: Oersik in schaal 1
« Reactie #718 Gepost op: 21 september 2018, 10:06:10 »
De tap op dat onderdeel op de foto heb ik met de hand getapt. Snijplaat M2.

De andere tap op de draaibank. Maakt niet uit welke. Dat ding is een hulpje om het recht te houden.

Deze serie gemaakt op de Proxxon.

1. Met een centreerboor een aanslag maken:
IMG_6811 by Nulpunt0, on Flickr

2. Met een boortje 1,6 ( dus 0,8 x de maat van de gewenste tap M2) een gat van niet meer dan 5,0 mm boren (anders steek je door de bufferplaat)
IMG_6813 by Nulpunt0, on Flickr

3. Tapje M2 in de boorkop en die net iets lossen uit de "hoe heet dat ding wat beweegt". Tijdens het tappen wel blijven meedraaien zodat de boorkop recht blijft.
Met de hand, de drieklauw rustig draaien tot je de tap tegen het eind van het boorgat voelt aanslaan.
IMG_6815 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 21 september 2018, 10:15:49 door FritsT »

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 512
Re: Oersik in schaal 1
« Reactie #719 Gepost op: 21 september 2018, 10:48:07 »
De tap op dat onderdeel op de foto heb ik met de hand getapt. Snijplaat M2.

De andere tap op de draaibank. Maakt niet uit welke. Dat ding is een hulpje om het recht te houden.

Oké, duidelijk.
Ik ging er van uit dat het draad snijden met de machine gedaan was, maar met de hand kan het uiteraard ook. Waarschijnlijk heb je er dan ook meer controle over?
Met vriendelijke groet,
Peter