Google+
Doel:€250.00
Donaties:€29.30

Per saldo:€-220.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-06-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
Vandaag om 19:56:58
Westlandbaan door spoorzeven
Vandaag om 19:53:07
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:01
DE 64/6500 verbouwde varianten in model door Bahn-AG
Vandaag om 19:48:25
Hof Tramrails, met welke lijm zit spoorstaaf vast aan bedding? door p van der priem
Vandaag om 19:40:53
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 19:31:33
Boom valt voor stoomtrein bij de South Devon Railway door Sven
Vandaag om 19:29:39
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 18:48:57
BNLS-module: "Grasland" door nighttrain1
Vandaag om 18:43:58
Arduino Mega 2560, voor spoorwegoverweg met fotocellendetectie door meino
Vandaag om 18:34:00
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Sobat Kras
Vandaag om 18:06:07
LSModels 2018 door ingenium
Vandaag om 17:50:27
Raadplaatje door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:38
BNLS-module: "Groeten uit Jottum" door sdz1976
Vandaag om 16:21:17
BNLS-Module: Brandland door nighttrain1
Vandaag om 16:12:37
Groene bolkoppen van Roco door prutser
Vandaag om 15:16:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:04:04
Havenbaantje door MOVisser
Vandaag om 14:33:26
Update: baan in de tropen door fc_del_nordeste
Vandaag om 14:23:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sean
Vandaag om 13:42:04
Pantografen voor NS 1000 in 1:87 van Frie door Rob Moerkerken
Vandaag om 13:30:07
  

Auteur Topic: Oersik in schaal 1  (gelezen 29526 keer)

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 2593
    • nulpunt
Re: Oersik in schaal 1
« Reactie #600 Gepost op: 11 juni 2018, 21:52:30 »
Afschuwelijk dikke wielen naar de sportschool gebracht.. ze zijn wat afgevallen.

IMG_5684 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_5685 by Nulpunt0, on Flickr

Truc de la truc met afronden.....hoe doe je dat? ja ja..dat is een weet.
IMG_5686 by Nulpunt0, on Flickr

becasse

  • Offline Offline
  • Berichten: 602
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: Oersik in schaal 1
« Reactie #601 Gepost op: 12 juni 2018, 12:39:59 »
Ha Frits,

Nog bedankt voor de extraordinaire draaicursus! Ook goed om mee te maken hoe het niet moet ( ik met de messingbuis en jij met rondvliegende blokjes).

De tip voor het uitvijlen van de spaken is ook goud waard, en roept door zijn ietwat onregelmatige oppervlak juist het gietijzereffect op!

Nu ga ik dus eerst in styreen een dummy-bakje maken voor de aandrijving...wordt ook zo’n bijzondere constructie...

Michiel
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

rolfm

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Oersik in schaal 1
« Reactie #602 Gepost op: 12 juni 2018, 12:53:10 »
Hoi Frits,

Truc de la truc met afronden.....hoe doe je dat? ja ja..dat is een weet.
Als ik het goed begrepen heb dan heeft Michiel het antwoord hierop gegeven namelijk het ouderwetse handwerk met een sleutelvijtje  :)

De tip voor het uitvijlen van de spaken is ook goud waard, en roept door zijn ietwat onregelmatige oppervlak juist het gietijzereffect op!



Rolf
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2018, 12:55:16 door rolfm »

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 2593
    • nulpunt
Re: Oersik in schaal 1
« Reactie #603 Gepost op: 12 juni 2018, 14:23:03 »
@Rolf:
nee..... u mag niet door naar de volgende ronde

@Michiel:
Er is een 5 mm as achtergebleven.

rolfm

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Oersik in schaal 1
« Reactie #604 Gepost op: 12 juni 2018, 14:39:35 »
Hoi Frits,

Dan zul je toch een tipje van de sluier moeten oplichten ........ ???

Rolf

becasse

  • Offline Offline
  • Berichten: 602
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: Oersik in schaal 1
« Reactie #605 Gepost op: 12 juni 2018, 17:17:12 »
Of ik.... Frits liet zien dat je met een in een microboormachien gespannen boortje van 2mm. perfect de randjes kan bijwerken. Gewoon langs de randen lopen, en met een staalborsteltje (rond van proxxon) even naslijpen.

@Frits; en we hadden nog zo goed gecheckt!!! Maar die mag in het o archief!
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 2593
    • nulpunt
Re: Oersik in schaal 1
« Reactie #606 Gepost op: 12 juni 2018, 19:34:08 »
In het "nul" archief dus...de Schier Onuitputtelijke.

Eucalypta

  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Oersik in schaal 1
« Reactie #607 Gepost op: 12 juni 2018, 19:40:24 »
weer een klein stapje vooruit : de gebogen platen zijn gemonteerd. Heeft toch wat meer tijd gekost eerdat alles precies paste. Hierbij kon ik de houten mal nog een keer hergebruiken zodat het horizontale middendeel netjes vlak en haaks ligt. De uitstekende eindjes van de gebogen delen ook maar meteen "weggeflext".



Helaas heb ik de binnenste dragerbalken bij het vouwen niet goed strak gekregen, dus wat het frame betreft nu even een pauze omdat ik eerst U-profielen moet bestellen. Kan ik in de tussentijd alvast eens de huif etc. bestuderen.
groetjes, Paulus 

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 2593
    • nulpunt
Re: Oersik in schaal 1
« Reactie #608 Gepost op: 12 juni 2018, 19:55:57 »
@Paulus:

Nu controleren of de huif (voorzijde) en machinistenhuis (achterzijde) strak tussen de platen past. Ik en anderen, maar niet iedereen, hadden daar speling van 0,5-1,0 mm. Die twee bouwelementen moet je nu dus vouwen. Vouwnaad naar binnen.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4479
  • Team Mitropa
Re: Oersik in schaal 1
« Reactie #609 Gepost op: 13 juni 2018, 01:13:33 »
goed idee die houten mal

becasse

  • Offline Offline
  • Berichten: 602
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: Oersik in schaal 1
« Reactie #610 Gepost op: 14 juni 2018, 14:17:27 »
Even een update aangaande de aandrijving..

Bij mij is de missie niet geslaagd; ik had 5mm. asgaten in de wielen. Gewild waren assen (incl.tandwielen) van 4mm.
Een messingbus had ik als overgang gedacht tussen beide maten, maar het oppersen van de wielen is niet goed gegaan.
De wielen wiebelen, en dat ziet er natuurlijk niet uit. Misschien zijn de asgaten nu wel definitief uitgelubberd of zo, ik heb geen idee...wel weet ik nu dat ik voor dit soort precisiewerk niet in de wieg ben gelegd  :'(

Es kijken wat SB kan aanbieden en wat dat gaat kosten. Ik zal iedereen die ook een oersik in 1 bouwt wel op de hoogte houden, want ik ben vast niet de enige..

Michiel
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 2593
    • nulpunt
Re: Oersik in schaal 1
« Reactie #611 Gepost op: 14 juni 2018, 15:25:13 »
@Michiel.

Uitgelubberd asgat?

1. men neme hoog smeltend soldeer, bv. 220 graden (harder dan laag smeltend soldeer)
2. plempen het gat vol
3. boren op de draaibank een nieuw asgat.

en  je hebt gelijk die 4 mm as.



becasse

  • Offline Offline
  • Berichten: 602
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: Oersik in schaal 1
« Reactie #612 Gepost op: 14 juni 2018, 17:03:26 »
Ha Frits,

Dank voor het aanbod! Maar helaas zal dat niet gaan, vanwege de isolatie tussen wielband en wiel. Dit plastic zal zeker smelten bij het opvullen helaas...

Michiel
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 2593
    • nulpunt
Re: Oersik in schaal 1
« Reactie #613 Gepost op: 14 juni 2018, 18:35:45 »
nee, smelt niet.

Ik heb het net even geprobeerd. Gaat prima. Niet stoken, maar vullen. Je moet zowat bijstoken want de soldeer stolt waar je bij zit.
Niks wibbeldewobbel om het achterste gladde deel van de boor.

IMG_5700 by Nulpunt0, on Flickr

en anders kunststof bussen maken/draaien/boren. Ook zo gebeurd. Als je maar zorgvuldig boort, maar dat is het probleem niet
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2018, 18:43:57 door FritsT »

Eucalypta

  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Oersik in schaal 1
« Reactie #614 Gepost op: 15 juni 2018, 12:07:25 »
@Paulus:

Nu controleren of de huif (voorzijde) en machinistenhuis (achterzijde) strak tussen de platen past. Ik en anderen, maar niet iedereen, hadden daar speling van 0,5-1,0 mm. Die twee bouwelementen moet je nu dus vouwen. Vouwnaad naar binnen.

Frits, reuze bedankt dat je me hierop wijst : heb net de huf gebogen en bij mij dus flink wat speling ! Kan ik waarschijnlijk nog corrigeren in het frame.... Ik ben alles nog eens aan het nameten.

Verder las ik in een van de berichten van Rolf : "Als ik het goed zie op de tekening dan waren de frameplaten bij het origineel 40mm dik".
Weet één van jullie waar ik deze tekening (en/of andere aanzichten) kan vinden ?

groetjes, Paulus