Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 14:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: Artitec vs C rail.  (gelezen 2637 keer)

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1678
Artitec vs C rail.
« Gepost op: 04 februari 2018, 13:17:08 »
Goedenmiddag,

Vraagje:

Hoe rijden Artitec treinstellen op Marklin C-rail wisseld
en bogen vanaf radius 3. En met wissels bedoel
ik dan slanke wissels. Gaat dit soepel en zonder problemen?

Gr Arnout.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • Bnlx treinendokter.
Re: Artitec vs C rail.
« Reactie #1 Gepost op: 04 februari 2018, 13:43:15 »
DE1 en DE2, zo uit de verpakking geeft geen probleem zelfs om de standaard (360) en parallel bogen (437). Evenmin de standaard wissels en kruizingen.

Mijn DE3's moet ik nog testen, maar standaard wissels (in de pendelbaan) geen probleem.

Jan-Peter
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2018, 13:44:53 door Jan-Peter »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Artitec vs C rail.
« Reactie #2 Gepost op: 04 februari 2018, 14:31:40 »
Wel uitkijken met de wissellantaarns.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1678
Re: Artitec vs C rail.
« Reactie #3 Gepost op: 04 februari 2018, 14:45:33 »
Ok. bedankt voor jullie reactie.

Ik heb geen wissellantarens. Ik heb eigenlijk een BLS/zwitserse verzameling.
Maar vind de aangekondigd hondekop wel erg mooi eigenlijk evenals een DE I of II.

Gr Arnout.

JSRail

  • Gast
Re: Artitec vs C rail.
« Reactie #4 Gepost op: 05 februari 2018, 13:01:59 »
Heb de DE-2 en plan U rijden op m'n baan met marklin c-rail. Ook hier geen problemen. Zelfs bij m'n schaduwstation met her en der R1 gaat goed  (y)   BTW ook de roco plan T gaat prima !
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2018, 13:03:39 door Haarlems Spoor »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Artitec vs C rail.
« Reactie #5 Gepost op: 05 februari 2018, 16:02:51 »
Ik heb zelf de 2-rail versie, maar ik mag toch aannemen als je de 3-rail versie hebt, dat er wielen onder zitten met een Märklin profiel.

Jeroen Water

  • Online Online
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Artitec vs C rail.
« Reactie #6 Gepost op: 05 februari 2018, 16:48:02 »
Ik rijd dan weliswaar op K-rail, maar ook hier na enkele kleine aanpassingen geen problemen met de DE-1, 2 en 3.

Wat bij AC wel eens tot problemen kan leiden zijn de metalen 'snuffels' op de scharfenbergkoppelingen. Deze kunnen wel eens tegen de middencontacten op wissels botsen. De snuffel wat inkorten is dan de makkelijkste oplossing.

Ook wil de bodemplaat onder het aangedreven draaistel wel eens te laag hangen en op wissels het draaistel wat optillen, zodat de wielen onvoldoende grip hebben. Het plaatje eat dunner vijlen helpt dan vaak.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1678
Re: Artitec vs C rail.
« Reactie #7 Gepost op: 05 februari 2018, 19:17:12 »
Hoi klaas,

Daar kan je wel van uit gaan ja.

Waar het eigenlijk om gaat is eigenlijk wat jeroen water aangeeft , dat er onderdelen blijven hangen/stoten tegen
de middencontacten of de bodemplaat. Ik heb eigenlijk geen zin in dat soort gesleutel. Ik heb 3 Rivarossi loks en die
lopen met de baanruimer bv ook tegen de middencontacten.

Nou is het zo dat de contacten bij C-rail bij mijn ervaring lager zijn als K-rail en er daar dus geen last van heb.

Het geval wil dat ik eigenlijk best meerdere Artitec modellen wil aanschaffen omdat ik ze gewoon mooi vind.
ondanks dat ik een Zwitserse verzameling heb zou ik toch graag een aantal NL modellen willen hebben.
Vandaar deze vraag en ik rij momenteel 3-rail.

Gr Arnout.