Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-02-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MB-module "Dolce far N-te" door Marc tramt
Vandaag om 08:38:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door AB 7216
Vandaag om 08:19:16
Inzetbaarheid ACME 50584 ACME MU 71 84 72-70 622-2 NS door Michiel 80
Vandaag om 08:03:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Luc2000
Vandaag om 07:37:33
MB-module: "L'Esimé" door Daniels
Vandaag om 07:21:21
Start met TT door SimonSt
Vandaag om 06:13:54
Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn door Tulpendaal
Vandaag om 06:02:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Hans Grasmaijer
Vandaag om 05:21:01
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door jandejager
Vandaag om 04:28:09
NL Baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 03:38:50
Roco NS Sik Pimpen, kleur groen gezocht. door Biessendorf
Vandaag om 01:10:34
Verbouwing Magic Train (schaal 0e) door Sven
Vandaag om 00:25:04
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Pinkelpa
Vandaag om 00:22:50
Skapa.modell door Zillertalbahn002
Vandaag om 00:15:34
01TREFF Maarn, 16 &17 februari door ingenium
Vandaag om 00:08:59
Een Elotrains 1500 zelf bouwen uit parts door SuperSylvester
17 februari 2019, 22:56:05
Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann. door wob
17 februari 2019, 22:46:23
Welke soort printplaat door Dartje75
17 februari 2019, 22:34:55
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Bert V
17 februari 2019, 22:31:48
Piko 2019 door Quinzeedied
17 februari 2019, 22:20:44
NS 4500 van MK Modelbouwstudio's door roadster36
17 februari 2019, 22:16:10
Luck Feinmechanik door Erik_omBC
17 februari 2019, 22:04:46
Depot 2 door Hans Reints
17 februari 2019, 21:59:10
Sluiting traject Geldermalsen-Elst? door Martin Hornis
17 februari 2019, 21:34:56
BNLS trammodule: “Jewels of the HTM” door martijn v m
17 februari 2019, 21:26:35
Mooi weer om buiten te spelen door St00mboy
17 februari 2019, 21:25:10
Kappen DH1 Wadloper door Biesje
17 februari 2019, 21:19:57
Westlandbaan door Christoph
17 februari 2019, 21:04:16
NS modelbaan Hoekdam H0 door guus43
17 februari 2019, 20:40:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
17 februari 2019, 20:38:57
  

Auteur Topic: Mogelijke overstap van 3rail naar 2rail - hulp gevraagd  (gelezen 3166 keer)

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 981
Re: Mogelijke overstap van 3rail naar 2rail - hulp gevraagd
« Reactie #15 Gepost op: 13 februari 2018, 11:23:25 »
Welke tijd en plaats (land) had je gedacht voor je nog te bouwen baan?
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
Ik wil nog wel een keer iets in LGBschaal of 1:32 doen.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
  • Metrop-Märklin
Re: Mogelijke overstap van 3rail naar 2rail - hulp gevraagd
« Reactie #16 Gepost op: 13 februari 2018, 18:15:20 »
Wat weerhoud je ervan om de overstap te maken?
Zoek contact met een modelbouwclub in je eigen regio. Leen eens wat 2-rail rails van een ander en probeer een testbaantje uit met wat wissels en een keerlus.
Erover lezen kan hier op het forum, en in de encyclopedie, en op tal van forums wereldwijd, maar je kunt het beter gewoon doen, en kijken of je je er prettiger bij voelt.

Ieder kiest z'n/haar eigen koers, en de daarbij horende eigen puzzels.
 Aan jouw het besluit om te bepalen of je ervoor gaat.

Andere hulp dan een polsstok aanreiken om te springen, kun je niet verwachten,
leesvoer wel.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1309
    • Biesje.nl
Re: Mogelijke overstap van 3rail naar 2rail - hulp gevraagd
« Reactie #17 Gepost op: 13 februari 2018, 19:52:25 »
Iedereen heeft zo zijn voorkeuren en meningen, en het leuke aan dit forum is dat niemand verlegen is om deze te vertellen :D Wat niet werkt voor mij kan voor een ander juist een uitkomst zijn. Maar hoewel mensen voor of tegen kunnen zijn voor je beslissing is waarschijnlijk iedereen wel bereid je te helpen.

Ik heb zelf ooit wel eens een Märklin locomotief omgebouwd naar tweerail. Ik had alleen het juiste gereedschap niet om de wielen perfect recht op te boren en daardoor waggelde de loc een beetje. Bij stoomlocomotieven is het ombouwen veel lastiger doordat je de drijfstangen ook weer netjes op een lijn moet krijgen aan beide kanten. Het simpelste is inderdaad om de locs te verkopen en Hamo/Trix (of welk ander merk dan ook) exemplaren terug te kopen. Mocht je wegens nostalgie of andere gevoelens de huidige treinen willen behouden, dan kan je wellicht de assen/wielen/aandrijvingen ruilen met de Hamo/Trix modellen.

Mocht je ergens mee zitten, dan kan je altijd hier een foto of artikelnummer plaatsen en dan kan iemand er naar kijken. Als je eenmaal door de harde korst van verstokte AC/DC rijders heen bent dan wil iedereen wel helpen, daar is het forum voor :)

Zoals velen al gezegd hebben zijn er makkelijke oplossingen voor de 'problemen' die aangedragen worden ten aanzien van 2-rail gelijkstroom. Zeker als je digitaal wilt rijden. Iedereen zegt steeds: jamaar bij 2 rails heb je steeds kortsluiting vanwege keerlussen. Ik heb nog nooit de behoefte gehad om een keerlus te maken en heb er ook nog nooit een per ongeluk gemaakt. Dus ik zou er gewoon voor gaan als ik jou was en wij zullen je er dan bij helpen.

Veel plezier met de hobby.

Mvg,

Robert

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 787
Re: Mogelijke overstap van 3rail naar 2rail - hulp gevraagd
« Reactie #18 Gepost op: 14 februari 2018, 02:03:12 »
1) Aan de ene kant Märklin met puntcontacten tussen de rails; aan de andere kant Tillig met wissels zonder scharnierpunten (y).
2) Bij digitaal rijden: Aan de ene kant volledige detectie via massa (= goedkoper) (y); aan de andere kant veelal onvolledige detectie tenzij je alle wagons van een 'verbruiker': verlichting/weerstand/weerstandslak gaat voorzien.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32; eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16674
    • Pagina van klaas
Re: Mogelijke overstap van 3rail naar 2rail - hulp gevraagd
« Reactie #19 Gepost op: 14 februari 2018, 10:03:56 »
Volledige detectie is niet nodig. Treindetectie dient twee doelen:

1. Een trein arriveert op een bepaald punt, en dan moet er een actie worden gestart, b.v. beginnen met afremmen. Daarvoor hoef je alleen maar het voorste voertuig te detecteren.

2. Je wil weten of een blok helemaal vrij is, dus of er geen wagens zijn achtergebleven. Daarvoor hoef je alleen maar de laatste wagen te detecteren.

Wil je beide doelen bereiken, dan moet je dus het voorste en het achterste voertuig detecteren. Alle tussenliggende zijn niet nodig.
Het volgende optreden van "Without" is op 23 en 24 februari 2019 in de Zeelandhallen te Goes.

Wim Hesselink

  • Online Online
  • Berichten: 502
    • Altwied im Westerwald
Re: Mogelijke overstap van 3rail naar 2rail - hulp gevraagd
« Reactie #20 Gepost op: 14 februari 2018, 10:52:48 »
Maar Klaas,
Dat geldt alleen als je met vaste treincombinaties rijdt. Als je veel rangeert, bv met een buurtgoederentrein, dan is de trein iedere keer anders. Dan moet iedere wagen dus te detecteren zijn.

Zelf ben ik ook overgestapt van 3rail naar 2rail, maar eigenlijk omdat ik nu in een andere schaal bouw: N ipv h0.
Ik heb al mijn h0 spullen nog. Mocht ik ooit nog een keer weer in h0 gaan bouwen, dan ga ik waarschijnlijk gewoon verder met mijn 3rail spullen. Al vind ik die puntcontacten eigenlijk ook erg lelijk...

Wat betreft geluid: fluisterslepers helpen behoorlijk goed :)

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 2984
Re: Mogelijke overstap van 3rail naar 2rail - hulp gevraagd
« Reactie #21 Gepost op: 14 februari 2018, 11:04:47 »
De drang naar "volledige detectie" komt voort uit de angst onderweg wagons te verliezen. Maar als je aandacht besteedt aan het materieel komt dat nauwelijks voor. En mocht het voorkomen zie je dat meteen en uit het zicht duwt een volgende trein de boel wel vooruit. ;D

Voor de besturing is volledige detectie niet nodig, zie wat Klaas daar over schrijft. Verder heeft het vind ik niet zo veel van doen met de keuze 2 of 3rail, dat is vooral emotie en weinig ratio.

En ja: stroomdetectie kost wat meer in vergelijk met massadetectie maar als je een meter K of C-rail in prijs vergelijkt met een meter Tillig, Roco of Peco rail is dat "voordeel" snel beslecht.

Gr, Ben.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16674
    • Pagina van klaas
Re: Mogelijke overstap van 3rail naar 2rail - hulp gevraagd
« Reactie #22 Gepost op: 14 februari 2018, 11:05:29 »
Als je veel rangeert, bv met een buurtgoederentrein, dan is de trein iedere keer anders. Dan moet iedere wagen dus te detecteren zijn.
Daar heb je gelijk in, als je alle combinaties mogelijk wil maken. Maar je kan ook voor een tussenweg kiezen. Je maakt een beperkt aantal wagens detecteerbaar en je zorgt dat er altijd zo'n wagen achterop loopt.
Als een trein eenmaal is samengesteld en de achterste wagen wordt gedetecteerd, dan is het onbelangrijk of de tussenliggende wagens ook te detecteren zijn.

En ja, de benadering van Ben spreekt me ook wel aan. Hoe vaak verlies je nou een wagen en als het gebeurt, hoe erg is dat? Een andere benadering is dat je de laatste wagen detecteert om vast te stellen dat de trein het blok helemaal heeft verlaten.

Ik vind dat het wel te maken heeft met de keuze voor 2-rail of 3-rail. Volgens mij heeft 3-rail twee voordelen: keerlussen geven geen problemen en met massadetectie is het veel eenvoudiger om alle voertuigen te detecteren.
Daarmee wil ik absoluut niet pleiten voor 3-rail. Ben zelf een overtuigd 2-rail rijder en zou niet anders willen. De zogenaamde problemen bij 2-rail bestaan volgens mij alleen in de hoofden van 3-railers en er zijn eenvoudige oplossingen voor beschikbaar.
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2018, 11:16:51 door Klaas Zondervan »
Het volgende optreden van "Without" is op 23 en 24 februari 2019 in de Zeelandhallen te Goes.

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3198
    • Zeedoorn
Re: Mogelijke overstap van 3rail naar 2rail - hulp gevraagd
« Reactie #23 Gepost op: 14 februari 2018, 12:07:37 »
Verder heeft het vind ik niet zo veel van doen met de keuze 2 of 3rail, dat is vooral emotie en weinig ratio.


Dit is denk ik ook inherent aan hobby's en zie je niet alleen bij 2 en 3 rail. Kijk eens op een gemiddeld audioforum (alleen al discussies over invloed van kabels in een audiosysteem).

Veel keuzes worden uit emotie gemaakt en dan worden alle argumenten al snel uitgelegd vanuit de emotie en niet ratio (keerlussen zijn zo opgelost in 2rail). Of de emotie wordt gebruikt om je eigen keuze te verdedigen.

Voor de TS: Ik zou lekker voor 2rail gaan. Geen pukko's maakt het visueel gewoon mooier. Succes in elk geval met kiezen!

Groet,
Chris

Wim Hesselink

  • Online Online
  • Berichten: 502
    • Altwied im Westerwald
Re: Mogelijke overstap van 3rail naar 2rail - hulp gevraagd
« Reactie #24 Gepost op: 14 februari 2018, 12:26:05 »
En ja, de benadering van Ben spreekt me ook wel aan. Hoe vaak verlies je nou een wagen en als het gebeurt, hoe erg is dat? Een andere benadering is dat je de laatste wagen detecteert om vast te stellen dat de trein het blok helemaal heeft verlaten.
Die benadering volg ik zelf ook: bij mijn 3 rail baan detecteerde ik alleen loks op de schaduwsporen (lampje op mijn controle paneel om aan te geven dat een spoor bezet was). Aan wagendetectie deed ik niet. Ik zag zelf wel of alles er nog aan hing. En als ik dat niet zag, dan werd de wagen wel door een volgende trein naar boven geduwd  ;D

Als je het helemaal netjes doet, moet natuurlijk ook elke trein sluitseinen hebben op de laatste wagen, zodat je zelf visueel kunt vaststellen dat er niets is achtergebleven. Net als in het echt :)
Het wordt wel een gepriegel om die sluitseinborden in de oogjes van de goederenwagen te frutten. In h0 al, maar helemaal in N... ;)
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
Re: Mogelijke overstap van 3rail naar 2rail - hulp gevraagd
« Reactie #25 Gepost op: 14 februari 2018, 13:06:07 »
De meeste goederentreinen die ik zie rijden hebben geen sluitseinen dus de vlieger gaat niet echt op ;D
De enigste reden die ik zo kan verzinnen om over te stappen naar 2rail zou zijn de puko's/sleper(staat lelijk en maakt lawaai)alle andere zaken zijn een persoonlijk mening,materiaal keuze vind ik zelf een slecht excuus alles is om te bouwen en voor  wissel aandrijving bestaan zo veel andere oplossingen van Servo tot micromotor ;)
En de laatste jaren zie je dat steeds meer fabrikanten 3rail materiaal uitbrengen omdat ook de 3rail markt groot is.
Alle voor en nadelen heffen elkaar op zullen we maar zeggen.
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2018, 13:49:28 door hmmglaser »
Mvg Mark

Dennis van Leuverden

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 473
  • Gotthardbahn
Re: Mogelijke overstap van 3rail naar 2rail - hulp gevraagd
« Reactie #26 Gepost op: 14 februari 2018, 13:53:48 »
De meeste goederentreinen die ik zie rijden hebben geen sluitseinen dus de vlieger gaat niet echt op ;D

Ook geen sluitseinborden? Ik hoop toch van wel... :-\.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16674
    • Pagina van klaas
Re: Mogelijke overstap van 3rail naar 2rail - hulp gevraagd
« Reactie #27 Gepost op: 14 februari 2018, 14:01:58 »
Wel borden, maar die hebben geen stroom nodig.
Het volgende optreden van "Without" is op 23 en 24 februari 2019 in de Zeelandhallen te Goes.

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 981
Re: Mogelijke overstap van 3rail naar 2rail - hulp gevraagd
« Reactie #28 Gepost op: 14 februari 2018, 14:06:34 »
Waar is flodder450 zelf gebleven?
Toch niet bezweken aan keuzestress hoop ik...
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2018, 14:08:25 door NS1220 »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
Ik wil nog wel een keer iets in LGBschaal of 1:32 doen.

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 2688
Re: Mogelijke overstap van 3rail naar 2rail - hulp gevraagd
« Reactie #29 Gepost op: 14 februari 2018, 14:09:59 »
Zal niet de eerste zijn die met een openingspost het hele forum overhoop trekt en daarna nooit meer inlogt...
Hoezo is er geen HonkieTonkie speciaal meer???