Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door sncf231e
Vandaag om 09:49:28
Zee. Land. door BartvD
Vandaag om 09:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Martin Welberg
Vandaag om 09:29:33
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Artitec Mat '54, materieelbespreking.  (gelezen 230404 keer)

AndréDev

  • Een trein is nooit genoeg
  • Offline Offline
  • Berichten: 1437
  • Always on track!
    • reichsbahn.nl
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #675 Gepost op: 19 maart 2018, 19:17:29 »
Verwacht je dan echt dat elke bak van elk treinstel uit de doos gehaald wordt voor een minitueuze inspectie... :o

Lijkt mij wel,bij deze dure modellen,dan voorkom je dit soort irritaties  en bijbehorende negatieve reactie
Er wordt iets gepretendeerd dus dient men dat ook waar te maken tot het laatste detail.
Het woord is trouwens;minutieuse.....  8)
Groetjes,Dames en Heren
André
Some trains never roll.

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8379
  • Nooit uitgeklust....
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #676 Gepost op: 19 maart 2018, 20:17:00 »
Zelfs dan heb je geen garanties dat elne fout opgemerkt word. Daarnaast is dat wel een heel kostbare operatie. Het model zal dan ongetwijfeld duurder worden.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8132
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #677 Gepost op: 19 maart 2018, 20:56:05 »
....
Het woord is trouwens;minutieuse.....  8)

Moet je het wel goed doen natuurlijk ;)  :  Minutieus of minutieuze 


On topic: ik heb geen flauw idee hoeveel stellen Artitec heeft laten maken maar als ze nu eens met één stel 15-20 min. bezig zijn om alles te controleren, dan worden de volgende pas met de Kerst uitgeleverd  ;D

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7027
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #678 Gepost op: 19 maart 2018, 21:04:18 »
Er wordt iets gepretendeerd dus dient men dat ook waar te maken tot het laatste detail.
Het woord is trouwens;minutieuse.....  8)

Nee hoor. Dat woord geldt enkel voor Franse modellen...
https://nl.wiktionary.org/wiki/minutieuze

Situationele ironie, immer amusant. Over pretenties gesproken. 8)
Ik vind de prijsstelling van Artitec allesbehalve pretentieus.
Onder de 500 Pietermannen lijkt me alleszins redelijk voor een prachtig model van een roemrucht vierdelig archetype.

groeten
Hendrik Jan

Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3816
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #679 Gepost op: 19 maart 2018, 21:48:24 »
On topic: ik heb geen flauw idee hoeveel stellen Artitec heeft laten maken maar als ze nu eens met één stel 15-20 min. bezig zijn om alles te controleren, dan worden de volgende pas met de Kerst uitgeleverd  ;D

Maar dat vragen we toch ook van andere fabrikanten?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3798
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #680 Gepost op: 19 maart 2018, 22:17:43 »
en hoeveel doen het ook werkelijk?

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1537
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #681 Gepost op: 19 maart 2018, 23:54:04 »
Zolang je in china laat produceren mag je best nacontrole doen.
Ze zijn daar gek op het lijmen van een defect ook onderdeel.

Tinus.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9154
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #682 Gepost op: 20 maart 2018, 02:15:23 »
Uitgaande van een eerste productie van 500 stuks zie ik nu 0,6% met een fout, aardig aanvaardbaar. Lullig als het net jou aankoop is maar dit soort geschillen los je meestal eerst op met de leverancier..

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3816
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #683 Gepost op: 20 maart 2018, 06:04:07 »
Dat is ook waar. Maar des te meer reden om wel goed op te letten bij afname. Ik hoop dat die van mij het niet heeft.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #684 Gepost op: 20 maart 2018, 22:39:20 »
Uitgaande van een eerste productie van 500 stuks zie ik nu 0,6% met een fout, aardig aanvaardbaar. Lullig als het net jou aankoop is maar dit soort geschillen los je meestal eerst op met de leverancier..

Dan ben ik dus weer zo een pechvogel, want de mijne hield er na 10 cm rijden mee op....

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 300
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #685 Gepost op: 22 maart 2018, 18:22:45 »
Ik heb vorige week ook mijn 4tjes opgehaald.
Het zijn de 764 groen en de 769 geel beide AC Versie met A-sein en sound.
Na de stellen nu wat beter bekeken te hebben blijken bij de A bak van de groene versie 2 verstevigingsbalkjes aan de niet koppelingzijde te ontbreken. :(
Bij de gele zat een leidinkje (die met dat bochtje boven de BDk bak) niet goed ingeprikt in z'n houder, kon eenvoudig worden gecorrigeerd.
Ook bij deze stellen zien de middenfrontseinen er niet helemaal jofel uit maar daar is wel mee te leven.
Wat echter duidelijk opvalt is dat er bij de kopbakken licht van de binnenverlichting lekt via meerdere gaatjes in het dak als ook rood licht van de sluitseinen onder de stroomafnemer.
Ga ik verhelpen als de Preisertjes hun plaats krijgen.

En dan de sound, Artitec heeft z'n best gedaan om zoveel mogelijk geluiden in deze stellen te stoppen.(Niet omdat het moet maar omdat het kan).
Dat resulteert dan in meerdere in mijn ogen overbodige geluiden welke binnen de trein plaatsvinden zoals geluid van de gangdeur, coupédeur. ???
Verder cabinegeluiden zoals als radioverkeer, handpomp stroomafnemer (die in de praktijk vrijwel nooit wordt gebruikt omdat er ook nog een spaarreservoir is en deze stellen vrijwel altijd met stroomafnemer op en de compressor in de stand automatisch worden weggezet).
Wat ik wel ergerlijk vind is dat tijdens het rijden ook de kwiteerzoemer van de ATB en de ATB gong regelmatig zijn te horen zodat het lijkt alsof de ijscoman over de baan rijd, het meest ergerlijke is dat de ATB Cabinegeluiden in het bedrijfsgeluid zitten waardoor deze niet uitgeschakeld kunnen worden. >:(
De overige binnengeluiden zitten apart onder een functietoets zodat je ze gewoon uit kunt laten.
Geluiden die in de trein plaats vinden wil ik niet horen want ik zit niet in die trein, dus wil ik alleen de buitengeluiden horen.
Bij het inschakelen van het bedrijfsgeluid is eerst een luide knars te horen en vervolgens hoor je de stroomafnemer tegen de draad komen (met een flinke galm, waarschijnlijk in de hal van de werkplaats opgenomen), waarna de compressor aan en vrij snel weer
afslaat en vervolgens het inschakelen van de motorgenerator te horen is.
In de dienst echter staat de stroomafnemer normaal altijd tegen de draad ook wanneer het stel wordt geparkeerd in de tuin.
In dat geval met de compressor ingeschakeld op automatsch waardoor deze aanslaat wanneer de luchtdruk te laag wordt.
Als het stel vervolgens de dienst in gaat wordt ook de stuurstroom ingeschakeld waardoor dan de motorgenerator aanslaat.
De stand parkeren kun in dit model na bootsen door soundslot 2 onder een eigen functietoets, bijvoorbeeld F26 onder te brengen.
Bij het wegzetten kun je dan het bedrijfsgeluid F3 uitzetten en F26 in te schakelen.
De compressor zal dan af en toe aan en weer uit gaan zonder de andere geluiden die tijdens stilstand te horen zijn.
Laat je dan echter het stel rijden met F26 in dan wordt ook een deel van de rijgeluiden hoorbaar inclusief de ATB Geluiden.

De koppelingshulp (Halve knijper  ;D) werkt niet echt lekker omdat het koppelen erg stroef gaat.
Ik gebruik zo'n blauw stuk schuim van voldoende lengte om je model in te klemmen als je er aan wilt werken.(O.a. op de beurs in Houten te koop)
1 voor 1 de bakken met de wielen naar boven in het schuim plaatsen waarbij ik eerst een bodempje van keukenpapier erin leg om vasthaken van stroomafnemer en dakmeubilair te voorkomen, dan aan elkaar koppelen en dan het hele geval op een recht stuk baan voorzichtig rechtop kantelen waarna door uitbuigen het stel uit het schuim lossen.

De stellen rijden nu verder ook prima over de Märklin kruisingen en met de bijgevoegde koppeling ook samen of met een PEC door de wissels zolang er maar niet direkt na een wissel een tegenboog volgt.
De bijgevoegde schortplaat (slaechts 1 per stel) met grotere opening heb ik nog niet uitgeprobeerd.

Een lang verhaal maar tot zo ver mijn ervaringen. ;)

Mvg. Frits






Grtz. Frits

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #686 Gepost op: 22 maart 2018, 19:09:17 »
Wanneer word ze weer aan de winkels geleverd? Wacht intussen al 2 weken en ze zouden deze week geleverd worden, dus niet.

Gr Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #687 Gepost op: 22 maart 2018, 19:48:09 »
Ik wacht al vanaf aankondiging om een digitale gele met A sein. Geen idee of er uberhaupt al digitale (zonder sound) zijn geleverd.

v140

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #688 Gepost op: 22 maart 2018, 21:47:07 »
Hoi

Ik heb net bericht gekregen dat mijn exemplaar, een groen a sein met reclamebanen, digitaal zonder geluid, binnen is.
Dus ja: digitale zonder sound zijn hier en daar al binnen.

Gr. Ron
Gr. Ron

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1199
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #689 Gepost op: 22 maart 2018, 21:58:35 »
Ik dacht 3 februari jl. al een 769 A-sein dc digitaal sound besteld te hebben, maar die bestelling bleek niet doorgekomen/geregistreerd te zijn bij de winkelier. Toen heb ik nog maar bestelpoging in de winkel gedaan (ging ook nog een keer fout) en nu zit ik evengoed alweer een maand te wachten op mijn bestelling... :-\