Google+
Doel:€250.00
Donaties:€9.65

Per saldo:€-240.35

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 14-07-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuws over oud spul in Colombia door fc_del_nordeste
Vandaag om 04:43:07
Ferrocarril del Nordeste in Colombia door fc_del_nordeste
Vandaag om 04:18:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:03:22
CONTRANS; een werkende containerkraan in H0 door ex-DR V100
Vandaag om 02:34:56
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door NS264
Vandaag om 00:12:19
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door IJsselsteyn
Vandaag om 00:08:07
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door Erwin Schuurman
Vandaag om 00:05:20
Raadplaatje door Klaas Zondervan
20 juli 2018, 23:58:18
De toekomst van de modelspoorhobby door jakeman
20 juli 2018, 23:21:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
20 juli 2018, 23:20:24
Conrad wisselaandrijving, geschikt voor Peco Elektrofrog? door NTeering
20 juli 2018, 23:13:12
Westlandbaan door René 4312
20 juli 2018, 23:09:28
Keerlus, of niet keerlus...dat is de vraag. door 72sonett
20 juli 2018, 23:08:31
Dachbodenheim in N - zijlijnstation door NS264
20 juli 2018, 23:05:56
Fleischmann locomotief hapert /trekt niet op door St00mboy
20 juli 2018, 23:04:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
20 juli 2018, 22:52:49
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
20 juli 2018, 22:47:26
Depot door Christoph
20 juli 2018, 21:47:16
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door Tulpendaal
20 juli 2018, 21:38:34
Roco 1600 HUSA: ledverlichting aanpassen door Fritsprt
20 juli 2018, 21:33:20
Roco 2418 pimpen (zwaailicht, rangeerlicht, schakelbaar sluitlicht) door johanw
20 juli 2018, 21:11:44
Baan in Los Angeles door AndrevdG
20 juli 2018, 20:32:27

Auteur Topic: Vaste verkoopprijs t.o.v. 25 modellen?  (gelezen 2464 keer)

Falcon10

• Offline Offline
  • Wel Belg, niet gek !
Vaste verkoopprijs t.o.v. 25 modellen?
« Gepost op: 31 januari 2018, 13:25:16 »
Ff hier verder tokkelen, want blijkbaar gaat het dus over een Hondekop 4.

Vraag ik me af waar de drama bij Artitec over gaat, want ze brengen hem ineens maar in 5 verschillende modellen uit, elke versie in 5 smaken  ::)

Je vraagt ( nuja, dwingt ), dus elk van je leveranciers om gedurende 1 jaar 25 modellen van jou aan 1 prijs aan te bieden die zij je opleggen.

Moest het om 1 model gaan, dan zou ikzelf nog zeggen : mja, niet mijn favoriet soort overeenkomsten, maar OK.
Nu blijkt het eigenlijk te gelden voor 25 modellen ! Dan zou ik, moest ik leverancier van hen zijn, zeggen : Beste Artitec : het was fijn samenwerken met jullie, maar dit soort gein heb ik niet nodig.

Ik hoop dat alle NL modelspoorders expres een jaar lang wachten om hun hondekop 4 te kopen, zodat Artitec eens lekke rop ze'n plek wordt gezet, want zelf vind ik het "not done".

Ben

• Offline Offline
Re: Vaste verkoopprijs t.o.v. 25 modellen?
« Reactie #1 Gepost op: 31 januari 2018, 13:28:44 »

Ik hoop dat alle NL modelspoorders expres een jaar lang wachten om hun hondekop 4 te kopen, zodat Artitec eens lekke rop ze'n plek wordt gezet, want zelf vind ik het "not done".

Dat gaat niet gebeuren en daarnaast heb je toch niet goed begrepen WAAROM het is gedaan.... ;)

Gr, Ben.

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk IIIc
« Reactie #2 Gepost op: 31 januari 2018, 13:47:32 »
Ik heb wel een vermoeden, maar leg eens uit Ben...
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Falcon10

• Offline Offline
  • Wel Belg, niet gek !
« Reactie #3 Gepost op: 31 januari 2018, 13:53:04 »
Als je bedoeld onder het mom om de kleintjes te beschermen tegen de groten, dan kunnen ze beter gewoon dat voor al hun modellen eisen.
Alles en iedereen over dezelfde boeg dan, en niet enkel "een nieuw populair model dat we dit jaar gaan uitbrengen".

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk IIIc
« Reactie #4 Gepost op: 31 januari 2018, 14:02:08 »
En als het is om je eigen investering te beschermen, geef je geen staffelkorting op het desbetreffende model.

Maar Ben weet het, dus Ben, kom er maar in...
Fotodijk(je)
Obdam

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #5 Gepost op: 31 januari 2018, 16:57:35 »
Huishoudelijke mededeling: ik heb het draadje afgesplitst van de oorspronkelijke discussie (en die gesloten). De vraag hier is me persoonlijk wat onduidelijk en is eigenlijk een nieuwe vraag. Het andere draadje was grotendeels technisch-inhoudelijk, dat laat ik liever zo. Vandaar de splitsing.

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #6 Gepost op: 31 januari 2018, 17:21:06 »
Misschien een idee om elders een apart Artitec-forum te openen?

Groet Jaap
Duits, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Falcon10

• Offline Offline
  • Wel Belg, niet gek !
« Reactie #7 Gepost op: 31 januari 2018, 17:52:57 »
Is door het afsplitsen wel iets minder duidelijk waar het eigenlijk over gaat : over het feit dat Artitec zijn leveranciers een verkoopsovereenkomst heeft "opgedwongen" om een nieuw, nog niet aangekondigd model te laten verkopen aan een door hun opgelegde prijs en het verbod om op dat model korting te geven, op straffe van een geldelijke boete die ze dan de leverancier opleggen.

Na de aankondiging op de beurs in Nurnberg, blijkt dat het eigenlijk niet 1 model is ( de Hondekop 4 ), maar 5 verschillende versies van dit model, en per model 5 verschillende uitvoeringen ( wat dus eigenlijk 25 modellen betekend ).

Milocomarty

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • Team Mitropa FNDL /No more OntraX!
    • Team Mitropa
« Reactie #8 Gepost op: 31 januari 2018, 19:39:02 »
Moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk niet zo veel van jouw afgesplitste bericht begrijp, wat splitst Aritec die winkelier nu in zijn maag. Staat nergens in de bepalingen dat hij 25 modellen moet afnemen...

Bert van Gelder

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 31 januari 2018, 19:43:34 »
Ben het volledig met Martin eens, je bericht is totaal onduidelijk. Wat maakt het uit dat het 5 modellen in 5 verschillende uitvoeringen zijn?

Artitec heeft een minimumprijs vastgesteld voor de HK4. Welnu, je koopt hem, of niet. Maar ga niet lopen z**ren...

Gr, Bert
Op persoonlijke titel.

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk IIIc
« Reactie #10 Gepost op: 31 januari 2018, 19:45:41 »
Het oorspronkelijke bericht ging over het geen kortingsbeding van Artitec op het nieuw uit te brengen model.
Nu dat bekend is, blijkt het dus feitelijk over 25 modellen te gaan.
Zo interpreteer ik het tenminste.
Fotodijk(je)
Obdam

Bert van Gelder

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 31 januari 2018, 19:49:49 »
Het gaat er ook om of een winkelier ineens 25 modellen moet afnemen...

En bovendien kan Artitec geen boete opleggen.

En tenslotte, al het bovenstaande maakt niets uit of het voor één serie HK4 is, of voor 5 modellen in 5 varianten..

Falcon10

• Offline Offline
  • Wel Belg, niet gek !
« Reactie #12 Gepost op: 31 januari 2018, 20:30:24 »
    Voila, inderdaad Eric.

Ik quote even uit het afgesloten topic waar het over gaat :

Citaat
Opgelet ■
Op de Speelgoedbeurs 2018 in Neurenberg komt Artitec met een grote VERRASSING.
Om het extra spannend te maken wordt dit model op woensdag 31 januari om precies 12.00 uur op de Speelgoedbeurs in Neurenberg "wereldkundig" gemaakt
U bent allen uitgenodigd om hier bij te zijn
Mocht u er niet bij kunnen zijn, wacht dan op onze mailing die rond dit tijdstip verstuurd zal worden U ontvangt dan de in- en verkoopprijzen en diverse foto's voor uw website Vanaf dat moment kunt u dit model schriftelijk of via info@artitec nl bij ons bestellen.
We hebben in alle stilte aan dit bijzondere project gewerkt en hebben inmiddels al een kleine voorraad leverbaar voor bijvoorbeeld een presentatie in uw winkel Uit deze voorraad krijgt U minimaal 1 model tot maximaal 3 modellen toebedeeld en op basis van het aantal bestellingen welke wij ontvangen en de omvang van uw bestelhistorie.
De grote verkoopvoorraad is onderweg en we verwachten deze eind februari te kunnen uitleveren.
Echter. voor de wederverkoop van dit model geldt een bijzondere voorwaarde
De minimum consumenten-verkoopprijs van dit product is bindend voor de duur van 1 jaar met daaraan gekoppeld een boeteclausule. Dit doen we ter bescherming van uw marge. maar ook om onze investering zeker te stellen (Deze voorwaarde is conform de Europese regelgeving!)
Dit betekent dat u geen u kortingen op dit model mag geven -in welke vorm dan ook- die kenbaar worden gemaakt via internet ( website. Facebook eBay enz ), advertenties. via uw etalage. winkelpresentatie of welke andere publiekstoegankelijke manier dan ook en dus ook geen kortingen via omwegen bijvoorbeeld door middel van een klantenkaart of iets dergelijks
Mocht u dit wel doen dan bent u een boete van € 500 - per dag aan Artitec verschuldigd zolang deze kortingsactie voortduurt met een maximum van € 50 000 - Tevens zal Artitec dit model vanaf die datum niet meer aan u leveren.
N.B. De algemene voorwaarden 2016 van Artitec blijven voor het overige van toepassing

Artitec maakt dus op voorhand ( wat wel sympathiek is, daar niet van ) aan zijn verdelers duidelijk dat er in Nurenberg groot nieuws is ivm een nieuw model dat dan voorgesteld wordt, waar ze zelf in geinvesteerd hebben en dat dan bekend wordt gemaakt. Tot daar ben ik nog altijd eens met Artitec, en vindt het super dat ze dit aandurven.

Maar dan begint de klucht eigenlijk :
  • Je "krijgt" als verdeler vanaf dan als je het model wilt verdelen, minimum 1 en maximum 3 versies van het model op basis van het aantal bestellingen welke Artitec heeft ontvangen en de omvang van uw bestelhistorie.
    Super ! Lees : daar waar meerdere mensen in het gesloten topic vonden dat de vaste verkoopprijs opgelegd door Artitec was om de kleine verdelers te beschermen, gaat hier al volledig de vuilbak in. Want als je in het verleden veel Artitec verkocht hebt, "krijg" je 3 modellen om in je shop tentoon te stellen om potentiele klanten te overhalen om het model te kopen. Daar sta je dan als kleine winkel met een "slecht" verkoopverleden bij Artitec !
  • Dan komt de bindende verkoopprijs voor 1 jaar voor "het product".
    OK, goed als het om 1 product gaat, moest ik zaakvoerder zijn van een treinwinkel zou ik het voor 1 product nog wel OK vinden, maar dat is het niet, het zijn producten, namelijk : 5 verschillende versies, in 5 verschillende uitvoeringen. Dus 25 producten moet ik gedurende aan jaar aan een vaste prijs verkopen !
  • Vaste verkoopprijs ter bescherming van uw marge en bescherming van hun investering.
    Ehhmmmm, WTF ??? Mijn marge, moest ik dus weer zaakvoerder zijn van een treinwinkel, is toch MIJN zaak, niet die van Artitec ?? En bescherming van hun investering ???? Ik vermoed dat ik 0 producten van hen zal krijgen om in men winkel te leggen als ik niet eerst de factuur betaald heb aan hen, of als ik een goede afnemer ben, binnen de 30 dagen de factuur betaald heb.
    Tevens : Of het model nu in 50 winkels wordt verkocht of in 5 winkels : als er 5000 Nederlanders zijn die dat model willen kopen, dan doen die dat alle 5000 wel, ofwel in maar 5 winkels, ofwel in één van de 50 winkels. En geloof me, ze zullen zelf wel eerst het onderzoek gedaan hebben om te weten hoeveel potentiële klanten ze zouden kunnen hebben voor het model.
  • Dan nog de verbod op korting alinea :
    Dit betekent dat u geen u kortingen op dit model mag geven -in welke vorm dan ook- die kenbaar worden gemaakt via internet ( website. Facebook eBay enz ), advertenties. via uw etalage. winkelpresentatie of welke andere publiekstoegankelijke manier dan ook en dus ook geen kortingen via omwegen bijvoorbeeld door middel van een klantenkaart of iets dergelijks.
    Mooi opgesteld, maar of het volledig waterdicht is ( ben geen jurist ), maar toch proef ik er gaatjes in.
    Er staat vooral : geen kortingen kenbaar gemaakt op internet, advertenties, in de etalage, publiekstoegankelijke manier of via klantenkaarten.
    Top, redelijk waterdicht ..... nope !
    Ik durf te wedden als ik hem zou bestellen bij men vaste treinleverancier, dat ik er een 30 tal euro korting op zou krijgen van hem, omdat ik weer een model bij hem aankoop. En dan nog zal mijn vaste treinleverancier zijn marge hebben op zijn inkoopprijs. En als ie dat enkel tegen mij zegt, dan is daar geen kat die weet dat ik die korting gehad heb, want mijn treinleverancier vertrouwd mij, en ik hem.
    Probleem gaat daar weer zijn : de kleine treinwinkels kunnen dit soort kortingen niet geven, gewoonweg omwille van : te klein !
    Dus ook hier gaat weer het "bescherming van de kleine modeltreinwinkels" op in rook.
  • Dan de boete aanrekening : "een boete van € 500 - per dag aan Artitec verschuldigd zolang deze kortingsactie voortduurt"
    Ja, bewijs dus maar eens dat bovengenoemde niet officiele korting te controleren valt ! Dus de grote treintjeswinkels die deze onder-de-kassa-korting zouden doen met het model, gaan, als ze betrapt worden op het geven van korting, in het ergste geval waarschijnlijk "maar" een boete van 500 euro krijgen.
    Ook de verdere sanctie is eigenlijk lachwekkend : Tevens zal Artitec dit model vanaf die datum niet meer aan u leveren.
    Geweldig : enkel dat model niet meer, alle andere Artitec modellen nog wel, want tja, anders snijden ze eigenlijk wel in hun eigen vingers. Al vermoed ik dat de grote treinwinkels dan zouden zeggen : je doet maar, dan zwieren wij gans Artitec volledig buiten. Betwijfel of ze dat zouden doen, uiteindelijk heeft Artitec een nichemarkt ( NL modellen ), en of die modellen nu via de ene grote treinwinkel verkocht worden of de andere, verkocht raken ze.

Enfin, ik vind heel de opklopperij op voorhand door hen eigenlijk een opklopperij voor niets.
Het mom van kleine treinwinkels beschermen hebben ze zelf met hun regelgeving teniet gedaan, het niet mogen geven van kortingen gedurende en jaar idem.
En snap eigenlijk totaal niet waarom ze dit op deze manier doen.
Die hondenkoppen die ze zelf helemaal gefinancieerd hebben, raken ze toch kwijt, of de treinwinkels een vaste verkoopprijs hebben voor een jaar of niet ( tenzij ze natuurlijk 100000 van die hondenkoppen hebben laten maken ). Het risico op onverkochte stock ligt voor het merendeel, net als bij alle andere modellen die ze maken, bij de treinwinkels zelf. Want zij moeten ze inkopen.
En als je slim bent als leverancier ( wat Artitec volgens mij toch wel is ), als je weet dat er een markt is voor 500 modellen, bestel er dan ook maar 500, misschien zelfs beter : maar 400. Verkopen als zoete broodjes doen ze toch, dat is ook nu weer duidelijk met de hondenkoppen.
Kijk bv naar Van Biervliet, en de reeks 25.5 loks. Was je er niet als de kippen bij, dan had je er geen en kon je enkel hopen op een re-run of een nieuwe versie ervan. En daar hadden de verdelers van Van Biervliet geen exclusiviteitsovereenkomst met vaste verkoopsprijs voor een jaar voor nodig.

Voila, tot daar mijn betoog :)[/list]
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2018, 20:39:36 door Falcon10 »

Milocomarty

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • Team Mitropa FNDL /No more OntraX!
    • Team Mitropa
« Reactie #13 Gepost op: 31 januari 2018, 22:05:31 »
Leuke lap tekst, steekt alleen kant nog wal. Vooral dat met 25 modellen..
Zou mooi zijn als je er bij jouw treinenboer 30 euri vanaf krijgt, toch 5%  ;) Zou het alleen niet aan de grotere klepel hangen.

Daarnaast haal je van Biervliet erbij waarbij je niet weet wat voor een afspraken die maken met hun dealers. Eerlijk gezegd is dit maffe gezeur ontstaan omdat iemand het blijkbaar nodig vond uit de school te klappen, het was een interne naar dealers toe gerichte mailing die niet voor de eindgebruiker bestemt was. En ja, ik blijf erbij dat als grotere zaken niet kunnen stunten met hun zooi, omdat die denken met een kleinere marge meer winst te kunnen halen omdat de hoeveelheid en niet de winst bepalend is, dat beter is voor de kleinere zaak. Als dit model bij de zaak om de hoek 599,-- kost rij je niet naar de andere kant van het land omdat hij daar ook 599,-- kost.

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #14 Gepost op: 31 januari 2018, 22:10:38 »
Hoop geouwehoer hier en niemand die er werk van gaat maken. Zeur dan verder niet.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...