Google+
Doel:€250.00
Donaties:€92.15

Per saldo:€-157.85

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-09-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Projekt 083-338 door Rondje_HO
Vandaag om 23:31:03
Schoorsteen BR 80 door Mechiel_
Vandaag om 23:23:07
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Rondje_HO
Vandaag om 23:22:57
25 jaar later, een nieuwe start. door Rondje_HO
Vandaag om 23:22:34
Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig? door Thom
Vandaag om 23:21:36
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Alexander
Vandaag om 23:15:21
Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden door Sven
Vandaag om 23:08:24
Oost Europa-draadje door Alexander
Vandaag om 22:59:11
Onderhoud goederenmaterieel in Nederland en Europa door Thom
Vandaag om 22:46:11
Aansluitschema 2 kleuren led decoder door Mechiel_
Vandaag om 22:41:17
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Alexander
Vandaag om 22:40:42
N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC door Wim Hesselink
Vandaag om 22:35:01
RM-GB-8, detectie begint slecht te werken door Bert Snijder
Vandaag om 22:32:07
NS omBC290x van MK modelbouwstudios door Ivo tB
Vandaag om 22:24:21
Optreksnelheid Fleischmann edelweiss tandradloc door Hendrik Jan
Vandaag om 22:13:36
Detectie/blokken. door nico99
Vandaag om 21:47:06
Raadplaatje door KNed
Vandaag om 21:34:07
via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308 door janw
Vandaag om 21:26:18
Roco 1600 HUSA: ledverlichting aanpassen door hmmglaser
Vandaag om 21:18:53
BNLS-Module: "Spoormuseum in H0" door bosje77
Vandaag om 21:02:16
Alle Piko 2200'n op een rij door ruudns
Vandaag om 20:57:30
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door bosje77
Vandaag om 20:51:34
Vorarlberg (Oostenrijkse treinbaan....n-spoor) door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:20:33
Westlandbaan door Tulpendaal
Vandaag om 20:17:50
Silhouette Cameo plotter, wat kun je er mee? door Marc tramt
Vandaag om 20:06:26

Auteur Topic: Vaste verkoopprijs (was "Artitec 2018, het speculaas-draadje")  (gelezen 3467 keer)

NS8714

• Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
Re: Vaste verkoopprijs (was "Artitec 2018, het speculaas-draadje")
« Reactie #45 Gepost op: 23 januari 2018, 20:45:27 »
Zuiver op persoonlijke titel: het is totaal onbelangrijk bij welke winkelier dit vandaan komt. De bron van deze tekst is namelijk Artitec en daar draait alles om. Welke winkelier is bijzaak in dit hele verhaal.

Eelco
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.twitter.com/stormcou een poging tot treintjestwitter

www.modulebaan.nl lekker moduleren

Rondje_HO

• Online Online
« Reactie #46 Gepost op: 23 januari 2018, 20:47:30 »
@Brigitte: het is niet gezegd dat de winkelier het er niet mee eens is. Alleen er is blijkbaar een bericht gelekt en er zijn enkele mensen nogal verbaasd over de inhoud  ;)

@Martin: echt een vrijblijvend contract lijkt het me ook niet. Ik vind (persoonlijke mening) dat een winkel of handelaar altijd vrij moet zijn om bepaalde prijsaanpassingen te doen. Ik snap dat het beschermend is voor de kleinere winkels maar juist die blijven misschien zitten met onverkoopbare modellen, omdat ze niet met de prijs mogen zakken.

MDK193

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 23 januari 2018, 20:50:48 »
Goed punt.

Als iemand dus blijft zitten met een product, dan is dat dus het probleem van de winkelier? Of neemt Artitec het artikel dan terug met een kleine vergoeding voor het feit dat de winkelier in de tussentijd wegens kapitaalbeslag of ruimtebeslag geen andere handel heeft kunnen drijven?
Martijn

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk IIIc
« Reactie #48 Gepost op: 23 januari 2018, 20:54:59 »
Ook mijn idee Martijn.

@Martin, jou stelling verbaast mij enigszins, of een retailer nu voor 40 of 60% marge gaat (willekeurige getallen), is niet van invloed op jou marge/winst.
Jij bepaald jouw verkoopprijs op basis van jouw kosten en de marge die jij nodig vindt, de retailer mag dat ook.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • Team Mitropa FNDL /No more OntraX!
    • Team Mitropa
« Reactie #49 Gepost op: 23 januari 2018, 20:55:22 »
Dus niet, als de prijs overal hetzelfde is blijft alleen de vraag van het aanbod over. Is het een kleine snel lopende serie zal er eerder een stijging van de prijs zijn, niet van onverkoopbaar zijn..een winkelier blijft alleen zitten met spul als een ander gaat dumpen onder zijn inkoopsprijs. Dat gebeurt vaak met ROFL spul omdat dat bedrijf geen enkele lange termijn visie meer kent. Is leuk voor jullie als consument maar slecht voor de markt in het algemeen. Ik merk het op dit moment zelf met Lippe die geen enkel product van mij meer royaal op de plank hebben liggen maar van mij verwachten dat ik on demand kan leveren. Dat is dus net waar ik niet voor heb gekozen want met al die kleine bestellingen spaar ik ze rustig 5 tot 6 weken op op tot dat het order bedrag groot genoeg is om te verzenden. Had ik elke dag wat willen posten was ik wel een webshop gestart....waren mijn marges nog hoger geweest..

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • Team Mitropa FNDL /No more OntraX!
    • Team Mitropa
« Reactie #50 Gepost op: 23 januari 2018, 20:57:38 »
Ook mijn idee Martijn.

@Martin, jou stelling verbaast mij enigszins, of een retailer nu voor 40 of 60% marge gaat (willekeurige getallen), is niet van invloed op jou marge/winst.
Jij bepaald jouw verkoopprijs op basis van jouw kosten en de marge die jij nodig vindt, de retailer mag dat ook.

Daar denk ik wat anders, de retailer is vrij een hogere prijs te vragen, maar mijn minimum retail blijft gehandhaafd. Dit ook omdat ik vind dat de producten het waard zijn en ik ze niet in de ramsj wil zien...Festool hanteert deze formule al zolang ik het merk ken.

Rondje_HO

• Online Online
« Reactie #51 Gepost op: 23 januari 2018, 21:04:34 »
Tuurlijk, ik snap ook dat je niet wil dat ze iedere week 50 dozen bij je bestellen omdat ze ze maar met 10% erop doorverkopen. Dan produceer jij je rot. Aan de andere kant, als je altijd 100% verkoopt wat je kunt produceren dan moet dat toch ook een prettig gevoel zijn  :)

Falcon10

• Offline Offline
  • Wel Belg, niet gek !
« Reactie #52 Gepost op: 23 januari 2018, 21:07:28 »
Ik ga het vast verkoopprijs ding niet goedpraten, ik ga het ook niet afbreken, ik snap waarom, in dit geval, Artitec, het toepast, en zij zullen zeker niet alleen zijn.

Maar een ondernemer is iemand die zijn eigen uren en prijzen regelt.
Als je dat niet kan, ben je geen ondernemer. Mooiste voorbeed is een ZZP'er of in Belgie een zelfstandige : als je niet zelf je uren kan regelen, ben je geen ZZP'er/zelfstandige, en kan je oa aangeklaagd worden op schijnzelfstandigheid.
In dat opzicht trek ik door : als je niet zelf je prijzen kan opstellen, ben je ook geen ondernemer, want dan bepaald een ander wat jij moet vragen.

Ik weet rechtstreeks van een treinwinkeleigenaar, dat hij betere inkoopprijzen krijgt als hij van een model meerdere hoeveelheden afneemt. Lijkt me fair : als je meer afneemt dat je meer korting krijgt. Kan je nog altijd kiezen of je de voorgestelde verkoopsprijs van de producent hanteerd, of er wat van af wil doen om zo meer klanten te krijgen. Kans is groot dat dat lukt.
Is het een model dat minder in de markt ligt, dan is de kans groot dat je langer met de modellen blijft zitten. Maar kans is groot dat je ook volgende keer al een betere inkoopprijs krijgt van de leverancier.
Het is een beetje de drive achter de vrije markt van ondernemen.
Een goede winkel, heeft een goede band met zijn leverancier, en heeft feeling met ze'n klanten om te weten of er een grote vraag zal zijn naar een bepaald model of niet. En als winkel heb je dikwijls al eens kunnen proeven op voorhand of het model ook voldoet aan de eisen van de klanten. Bij bv matrix of rofl zal een klant minder drama maken over een niet-perfectie van een model,  bij een ESU of Brawa gaat de klant al wat nauwer letten op details. En als dan bv een kleinproducent dan eens een model uitbrengt met iets redelijk fout zoals niet kloppende onderstellen etc, ja, dan zou je moeten weten dat de kans wel reeël is dat het kan uitdraaien op een flop en alles op een gegeven moment moet gedumpt worden omdat het anders aan de straatstenen niet kwijt te raken is.

Het is en blijft een vrije markt en dat is ook het risico van ondernemen me dunkt.
Je kan je indekken op slechte verkopen door er weinig aan te schaffen, maar vind het eerlijk gezegd niet netjes als een producent zich indekt op zo'n dingen door zijn verkopers een verplichitng van verkoopprijs op te leggen op straffe van boetes.
Ik snap wel dat men het doet, maar moest ik zelf treinwinkel zijn, ik zou toch beginnen nadenken over mijn relatie met die producent.
Feit is dat het in dit geval gaat over een producent die heel sterk staat in het NL modelspoorlandschap en een beetje een monopolie heeft op prachtig mooi NL spul, en als NL winkelier snij je dan ook in je eigen vingers als je daar toch tegenin gaat.

My 2 cents ;)

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk IIIc
« Reactie #53 Gepost op: 23 januari 2018, 21:08:20 »
Verschillen we daar wat van mening Martin, maar dat kan en mag gelukkig :)
Fotodijk(je)
Obdam

DE-II

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 23 januari 2018, 21:10:49 »
Mijn god, jongens, een model van 600euro en dan een tientje willen besparen? En dan melding gaan doen bij 1 of andere autoriteit omdat je je (anders wèl gegunde!) voordeeltje niet krijgt? Echt?
 >:(

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk IIIc
« Reactie #55 Gepost op: 23 januari 2018, 21:18:00 »
Dat tientje zien we maar als een aanname.
Verder heb ik helemaal geen melding gedaan, slechts de vraag gesteld of een dergelijke actie legaal is.
Dat is niet meer dan mijn goed recht als consument namelijk!

Bij Artitec zal het vast wel meevallen, maar de grote multinationals belazeren je waar je bij staat en zullen elk gaatje in de wet benutten om jou een poot uit te draaien!
Fotodijk(je)
Obdam

MDK193

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 23 januari 2018, 21:19:34 »
Maar als een producent dan een prijs bepaalt die de consument niet wil of kan betalen, dan is het risico toch afgewenteld op de winkelier?

Voorbeeld. De producent verkoopt een model voor 400 aan een winkelier bij een productieprijs van 300. Daarbij bepaalt hij dat het model in de winkel 500 euro moet kosten.

Als het blijft liggen dan heeft de producent netjes de 100 verdient en de winkelier kan fluiten naar zijn 100. Genoegen nemen met 80 of 90 mag niet, want dan kan je naar leveringen fluiten.

Dan ga je dus als winkelier minder op voorraad nemen en pas bestellen bij verkoop. Dan wentel je risico weer af op de producent die daar weer vergoeding voor wil zien (zeg je zelf). Product wordt duurder qua kostprijs dus gaat ten koste van eigen marge. Dat wordt dan weer afgewenteld op winkeliers etc etc. Of niet, worden de series kleiner, dus kostprijs hoger etc etc. Krijgen we weer het geklaag dat de hobby te duur wordt wegens schaarste.

Prima dat je geloof hebt in je eigen product, maar bedrijfseconomisch klopt er niets van. Of laten we zeggen, elke keuze heeft zijn gevolg.

En Brigitte, Artitec is niet zielig maar gewoon  hele goede ondernemers die hele mooie dingen maken. Maar ik denk dat ze hier wel op een randje lopen. 

Martijn

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk IIIc
« Reactie #57 Gepost op: 23 januari 2018, 21:21:51 »
Hele mooie, maar ook soms hele dure dingen...

Piko zet ook een hele mooie Nederlandse loc in de markt, maar wel voor een héél andere prijs!
Fotodijk(je)
Obdam

henk

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 23 januari 2018, 21:22:06 »
Wat betreft Artitec voldoen ze hier fijn aan de wet. Conform het artikel dat een tijdelijke vaste prijs ter promotie is toegestaan...gelukkig staat er niet bij hoe lang die promotie duurt..

Nou, ik denk niet zo lang dat ondertussen zowat de hele productie zal zijn uitverkocht. Dan is het geen promotie voor de introductie van een nieuw product meer hè. Dus we mogen ervan uitgaan dat Artitec het betreffende model nog jaren blijft produceren.  (y) ;D

Geruststellender voor de branche is dat de ACM tot op heden nul belangstelling voor verticale prijsafspraken heeft getoond en vast niet bij modeltreinen zal beginnen.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Brigitte

• Offline Offline
  • RF 561-03
« Reactie #59 Gepost op: 23 januari 2018, 21:22:24 »
Zuiver op persoonlijke titel: het is totaal onbelangrijk bij welke winkelier dit vandaan komt. De bron van deze tekst is namelijk Artitec en daar draait alles om. Welke winkelier is bijzaak in dit hele verhaal.
waar staat dat  ??? Het kan ook van Marklin of Roco van daan komen. Ik zie echt nergens een logo of ondertekening door artitec.

Begrijp dat het heerlijk voer voor de lezers is hoor, maar t gaat alle perken te buiten en er word niet eens iets gedaan wat niet mag dat is nog het mooiste. Al weet iedereen hier het natuurlijk veel beter dan ik. Gelukkig maar.

Komen we toch weer terug op normen en waarden. Sommige dingen moet je gewoon niet willen. En als je het dan toch nodig vindt te vertellen moet je ook lekker zelf mee praten want je hebt er dan toch verstand van. je gaat niet iets droppen en dan denken geen idee waar het eigenlijk over gaat dus laat maar gaan ik lees verder wel mee.

En dat van die winkelier is totaal,onbelangrijk zal ik onthouden wanneer er weer eens iets weggehaald wordt van mij of Chris omdat we buiten de lijntjes kleuren.
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2018, 21:24:28 door Brigitte »